HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
Motoros s√°rk√°ny

Angelo d’Arrigo 1961–2006


Olasz gyalogs√°rk√°ny-, motoross√°rk√°ny- √©s sikl√≥erny√Ķs pil√≥ta volt, t√∂bb m√°ig √©rv√©nyes rekordot rep√ľlt UL-lel √©s gyalogs√°rk√°nnyal. 2001-ben egyed√ľl√°ll√≥ projektet ind√≠tott el Metamorf√≥zis n√©ven: azt tervezte, valamennyi kontinensen rep√ľl egy-egy k√ľl√∂nleges rekordot. K√ľl√∂nb√∂z√Ķ ragadoz√≥ madarak √ļtvonal√°t k√∂vetve igyekezett min√©l m√©lyebben megismerni a t√°vrep√ľl√©s rejtelmeit, mondv√°n, √Ķk tudj√°k a legjobban: hogyan lehet a term√©szet er√Ķire hagyatkozva, a lehet√Ķ legkisebb energiar√°ford√≠t√°ssal a lehet√Ķ legmesszebbre jutni. Angelo m√°rciusban egy Sky Arrow t√≠pus√ļ g√©ppel, az olasz l√©gier√Ķ tisztj√©nek utasak√©nt rep√ľl√Ķbalesetben √©let√©t vesztette.

Tanulm√°nyait a p√°rizsi Testnevel√©si Egyetemen v√©gezte. Egy √©letre elk√∂telezte mag√°t az √ļgynevezett „extr√©m” sportoknak: oktatott s√°rk√°nyrep√ľl√©st √©s sikl√≥erny√Ķz√©st, emellett s√≠oktat√≥k√©nt √©s alpesi vezet√Ķk√©nt is dolgozott. A sors kegyeltj√©nek √©rezhette mag√°t: az volt a munk√°ja, amit a vil√°gon a legjobban szeretett.
Els√Ķk√©nt rep√ľlte √°t Eur√≥pa legmagasabb, t√∂bb mint 3000 m√©teres vulk√°nj√°t, az Etn√°t, m√©gpedig a kit√∂r√©s kell√Ķs k√∂zep√©n. „Menet k√∂zben” dokumentumfilmet k√©sz√≠tett az egyik francia csatorna sz√°m√°ra. Az Etna egy√©bk√©nt is vonzotta, az elemek – a leveg√Ķ, a v√≠z, a f√∂ld √©s a t√Ľz – tal√°lkoz√°s√°nak tekintette. Nem v√©letlen, hogy a vulk√°n oldal√°ban telepedett le, majd megalap√≠totta az ETNA FLY s√°rk√°nyrep√ľl√Ķ-iskol√°j√°t, ami hamarosan a m√°r r√©gebben m√Ľk√∂d√Ķ No Limits Etna Center extr√©m-sport-paradicsom szerves r√©sz√©v√© v√°lt. Angelo bar√°tj√°val, a francia Patrick de Gayardonnal sz√°mos bemutat√≥t rep√ľlt, programjuk az „Ikarosz √°lma” nevet kapta.
Sok√©vi professzion√°lis rep√ľl√©s √©s k√©t vil√°gbajnoki c√≠m ut√°n Angelo felhagyott a versenyz√©ssel, √©s megh√∂kkent√Ķ rekordk√≠s√©rleteknek k√∂telezte el mag√°t. Hal√°l√°ig t√∂bb mint 15 ezer √≥r√°t t√∂lt√∂tt a leveg√Ķben. A vil√°g sz√°mos pontj√°n megfordult: tengerek, sivatagok, vulk√°nok, gleccserek √©s hegyl√°ncok f√∂l√∂tt rep√ľlt.

Metamorfózis
Angel√≥nak volt egy nagy √°lma, hivatalosan projektje, aminek a Metamorf√≥zis nevet adta, √©s amit korai hal√°la miatt csak r√©szben val√≥s√≠thatott meg. Azt tervezte, hogy a vil√°g valamennyi kontinens√©n rep√ľl egy-egy figyelemre m√©lt√≥ rekordot, k√ľl√∂nb√∂z√Ķ ragadoz√≥ madarak t√°rsas√°g√°ban.
2001-ben a Metamorf√≥zis „nyit√°nyak√©nt” f√∂ldk√∂zi-tengeri √ļtvonalat gyalogs√°rk√°nnyal – a szaharai s√≥lymok vonul√°si √ļtvonal√°t k√∂vetve – Tun√©zia sz√≠v√©b√Ķl Cap Bonig rep√ľlt, majd onnan 150 kilom√©tert a F√∂ldk√∂zi-tenger f√∂l√∂tt tett meg sz√ľl√Ķf√∂ldj√©g, Szic√≠li√°ig.
Vontat√≥pil√≥t√°ja Richard Meredith-Hardy volt, aki t√∂bb magyarorsz√°gi helysz√≠n√Ľ nemzetk√∂zi verseny szervez√©s√©ben vett r√©szt k√ľl√∂nb√∂z√Ķ „min√Ķs√©gekben”, √ļgymint vil√°gbajnok, PPG-versenyigazgat√≥ √©s zs√Ľritag.
R√° egy √©vre az orosz term√©szettudom√°nyi kutat√≥int√©zettel egy√ľttm√Ľk√∂dve l√©nyeg√©ben megmentette a szib√©riai darvakat a kihal√°st√≥l, „k√∂tel√©kvez√©rk√©nt” megmutatva nekik a faj hagyom√°nyos migr√°ci√≥s √ļtvonal√°t Szib√©ria √©szaki r√©sz√©t√Ķl Ir√°nig, a Kaszpi-tengerig. A fi√≥k√°k fogs√°gban keltek ki a toj√°sb√≥l, el√Ķsz√∂r a s√°rk√°nyt l√°tt√°k meg, Angel√≥t pedig egy szem√©lyben apjuknak √©s anyjuknak tekintett√©k. Mikor elj√∂tt a k√∂lt√∂z√©s ideje, h√Ľs√©gesen k√∂vett√©k az 5300 kilom√©teres √ļton. Mivel nem voltak „igazi” sz√ľleik, Angelo n√©lk√ľl es√©ly√ľk sem lett volna arra, hogy el√©rj√©k a „desztin√°ci√≥t”. A hat h√≥napig tart√≥, kimer√≠t√Ķ kaland, ami egy√©bk√©nt a vil√°g leghosszabb sikl√≥rep√ľl√©se lett, nemzetk√∂zi tudom√°nyos k√∂r√∂kben is nagy visszhangot keltett. Mikor elj√∂tt a tavasz, a madarak k√∂z√ľl t√∂bben visszat√©rtek term√©szetes √©l√Ķhely√ľkre, Szib√©ri√°ba.
2004-ben – k√©t √©vig tart√≥ felk√©sz√ľl√©s ut√°n – Angelo a rendk√≠v√ľl zord id√Ķj√°r√°si k√∂r√ľlm√©nyek dac√°ra gyalogs√°rk√°ny√°val a vil√°gon els√Ķk√©nt keresztezte a leveg√Ķben a Himal√°j√°t. K√∂zel 9000 m√©teres magass√°gon, m√≠nusz 50 fokban, 200 kilom√©ter/√≥r√°s sebess√©ggel k√∂r√ľlbel√ľl n√©gy √≥r√°t rep√ľlt. Vontat√≥pil√≥t√°ja ez√ļttal is Richard Meredith-Hardy volt. A Himal√°ja-exped√≠ci√≥ ut√°n Angelo val√≥s√°gos „nemzeti h√Ķs” lett Olaszorsz√°gban.

√Āt a Himal√°j√°n √©s az Andokon
K√∂vetkez√Ķ exped√≠ci√≥ja helysz√≠n√©√ľl az Andokot v√°lasztotta, hogy tanulm√°nyozhassa az ott √©l√Ķ kondorok reptechnik√°j√°t. A madarak k√∂z√∂tt ugyanis a kondor rendelkezik a legjobb adotts√°gokkal. Karakterisztik√°ja, sz√°rnya aerodinamikai tulajdons√°gai lehet√Ķv√© teszik, hogy a zord id√Ķj√°r√°si viszonyok k√∂z√∂tt is a leveg√Ķben maradjon. Ak√°r 10 ezer m√©teres magass√°g f√∂l√∂tt is k√©pes rep√ľlni. A felk√©sz√ľl√©s m√°sf√©l-k√©t √©vet vett ig√©nybe. A Fiat gy√°r √©s a Federico II Egyetem aerodinamikai kutat√°si eredm√©nyeit is felhaszn√°lva Angelo √©s t√°rsai olyan, a vil√°gon egyed√ľl√°ll√≥ s√°rk√°nyt fejlesztettek ki, amely a kondor lass√ļ sz√°rnymozdulatait imit√°lta. A rep√ľl√Ķeszk√∂zt t√∂bbek k√∂z√∂tt a Fiat gy√°r sz√©lcsatorn√°j√°ban tesztelt√©k. A Digifly olyan m√Ľszert alkotott, amely nemcsak a rep√ľl√©si adatokat, hanem a pil√≥ta szervezet√©nek egyes fiziol√≥giai v√°ltoz√°sait is r√∂gz√≠tette, melyeket a magass√°gv√°ltoz√°s id√©zett el√Ķ. Az olasz l√©gier√Ķ orvosi k√∂zpontj√°ban pedig kidolgoztak egy Pr√°naj√°ma elnevez√©s√Ľ technik√°t, ami a sztratoszferikus magass√°gban uralkod√≥ t√ļlnyom√°sos-oxig√©nhi√°nyos √°llapotot ellens√ļlyozta.
2005 utols√≥ napj√°n Angelo a Csendes-√≥ce√°n fel√Ķl √©rkez√Ķ √©szaknyugati l√©g√°ramlat seg√≠ts√©g√©vel sikeresen √°tkelt az Andokon – ak√°r egy val√≥di kondor. Ezzel a rep√ľl√©ssel Richard Meredith-Hardyval vil√°grekordot d√∂nt√∂tt vontat√≥-vontatm√°ny fel√°ll√°sban.

Hal√°la el√Ķtt Angelo m√°r √ļjabb nagyszab√°s√ļ projektet tervezett: Peruba k√©sz√ľlt, hogy k√©t kondor „k√∂zrem√Ľk√∂d√©s√©vel” hozz√°j√°rulhasson a vesz√©lyeztetett faj megment√©s√©hez. Az „aspir√°nsok” m√©g toj√°s form√°ban ker√ľltek Angel√≥hoz, √©s miut√°n kikeltek, a pil√≥ta h√°z√°ban nevelkedtek.
A Himal√°ja- √©s az Andok-exped√≠ci√≥ ut√°n Angelo szerette volna √°trep√ľlni a t√∂bbi kontinens legmagasabb pontj√°t is. Hal√°la el√Ķtt m√°r az antarktiszi Mount Vinson-exped√≠ci√≥t k√©sz√≠tette el√Ķ.

Angelo eml√©k√©re feles√©ge, Laura a perui gyerekek megseg√≠t√©s√©re l√©trehozta az Angelo d’Arrigo alap√≠tv√°nyt.

M. K.

Ciao, Angelo

Bar√°tom, Angelo tragikus k√∂r√ľlm√©nyek k√∂z√∂tt vesz√≠tette √©let√©t az olaszorsz√°gi Comis√≥ban 2006. m√°rcius 26-√°n, egy Sky Arrow t√≠pus√ļ rep√ľl√Ķg√©p utasak√©nt. A temet√©s k√©t nappal k√©s√Ķbb, a szic√≠liai Catani√°ban volt. T√∂bb ezer gy√°szol√≥ volt jelen, hogy ler√≥ja kegyelet√©t Olaszorsz√°g legh√≠resebb sportrep√ľl√Ķ pil√≥t√°ja el√Ķtt.

1980-ban, egy nemzetk√∂zi UL-versenyen tal√°lkoztam el√Ķsz√∂r Angel√≥val. A versenyz√©s kedv√©√©rt √°tmenetileg lemondott szerelm√©r√Ķl, a szabad rep√ľl√©sr√Ķl is. Az egyes√ľlt kir√°lys√°gbeli pil√≥t√°k bizony√°ra eml√©keznek arra, amikor Angelo r√©szt vett a nemzeti bajnoks√°g Sutton Meadaws-i futam√°n. Egy tiszt√°n economy feladatn√°l megd√∂bbent√Ķ m√≥don azonos mennyis√©g√Ľ √ľzemanyaggal k√©tszer annyi ideig volt k√©pes a leveg√Ķben maradni, mint a t√∂bbiek. Ez az ember minden k√©ts√©get kiz√°r√≥an j√≥ pil√≥ta, √°llap√≠tottuk meg. Egyik k√ľl√∂nleges v√°llalkoz√°sa az volt, amikor 1991-ben egy UL-lel megk√≠s√©relte megd√∂nteni az egyenes vonal√ļ c√©lt√°v kateg√≥ria vil√°grekordj√°t. Azt tervezte, hogy az uralkod√≥ h√°tszelet kihaszn√°lva sz√ľl√Ķf√∂ldj√©r√Ķl, Szic√≠li√°b√≥l Egyiptomba rep√ľl egyszem√©lyes motoros s√°rk√°ny√°val. Az √ļtvonal t√∂bb mint 1700 kilom√©ter hossz√ļ volt, legnagyobbr√©szt v√≠z f√∂l√∂tt vezetett. A 16 √≥r√°s rep√ľl√©s nem az eredeti „forgat√≥k√∂nyv” szerint √©rt v√©get: lesz√°ll√°s ut√°n Angelo egy h√≥napot t√∂lt√∂tt egy l√≠biai b√∂rt√∂nben, m√≠g v√©gre hazat√©rhetett Olaszorsz√°gba. Nemzetk√∂zi szinten √≥va intett√©k att√≥l, hogy a rep√ľl√©s dokument√°ci√≥j√°t beny√ļjtsa hiteles√≠t√©sre a Nemzetk√∂zi Rep√ľl√Ķ Sz√∂vets√©ghez – √≠gy a rep√ľl√©s hivatalosan nem lett rekord. Ezt a teljes√≠tm√©nyt m√°ig sem siker√ľlt senkinek t√ļlsz√°rnyalnia.
Az ut√≥bbi √©vekben Angelo visszat√©rt a motor n√©lk√ľli rep√ľl√©shez, gyalogs√°rk√°nyozott √©s sikl√≥erny√Ķz√∂tt. Ha csak tehette, madarakkal rep√ľlt – ennek kapcs√°n dolgozta ki a Metamorf√≥zis elnevez√©s√Ľ projektet, amit sajn√°latos m√≥don csak r√©szben tudott v√©ghezvinni. Angelo 1990-ben h√°zasodott √∂ssze Laura Mansuc√≥val. H√°rom gyereke maradt: Joelle tizenkilenc, Gabriel tizenn√©gy, Ivan h√°rom√©ves.

Richard Meredith-Hardy


 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

Motoros s√°rk√°ny

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.09 mŠsodperc