Htimotor Htimotor Motoros srkny Kezdlap Merevszrny UL Forgszrny UL Mrepls Videk Galria

Version francaise Versiunea n romneste
 
Forgószárnyas UL

AK1–3 Sanka


Az Aerokopter telephelye Poltava peremén található, hamisítatlan külvárosi miliõben. Maga a gyár egy régi raktártelep benyomását kelti – a jól felszerelt, korszerû mûhelyek azonban éles kontrasztban állnak a nem túl bizalomgerjesztõ környezettel. Mint ahogy az ott készülõ AK1–3 Sanka típusú helikopter is.

A telephelyen a bemutatóhelikopter és Viktor Tomilin, a gyár pilótája és igazgatója várt rám. A bemutatott gép az Aerokopter által gyártott második prototípus. Ezt a már két éve repülõ gépet alkalmazzák a típusalkalmassági eljárásban is. Fedélzetén egy, a vezérlési inputokat és a terheléseket mérõ mûszert helyeztek el. A vízszintes és a függõleges stabilizátorok helyén, a bekötési pontokra is mérõberendezéseket szereltek fel. A szériagyártásnál lesznek kisebb eltérések a mostanihoz képest, bár a jó tervezésnek köszönhetõen az elsõ darab is „rendben van”. Számos módosítás várható, részben az esztétika terén, részben pedig a helikopter súlyát csökkentendõ. Ez utóbbi érdekében a konstrukció több pontján használnak titániumot és kevlárt, ami persze az árképzésben is jelentkezik majd.
A helikopterhez közeledve – habár forgott – 30 méterrõl még semmilyen hangot nem hallottam. Azt hittem, még áll a motor, de közelebb érve kiderült, hogy ilyen halk az alapjárat. Viktor – mint oktató és parancsnok – a bal oldalon foglalt helyet, nekem a „jobb egyes” jutott. A legtöbb kis helikopternél némi kényelmetlenséggel jár a beszállás – e tekintetben az AK1–3 Sanka semmiben sem különbözött a Schweitzer/Hughes 269C-tõl.
A kabin nagyon tágas, könyökmagasságban nagyjából olyan széles, mint a 269C – 1353 milliméter. Én 181 centiméter magas vagyok, és miután helyet foglaltam, még így is maradt jó 100 milliméter a fejem és a kabintetõ között. Számomra tökéletes volt az alumíniumpedálok elhelyezése, és bár ezek még nem állíthatók, ha szükséges, a módosítás igazán könnyen kivitelezhetõ. A pedálok, a kollektív és a ciklikus vezérlése lényegében megegyezik a Hugheséval. A bemutatóhelikopter ajtóit nem szerelték fel vészledobó mechanizmussal, bár ez szükséges a típusalkalmassági vizsgálathoz.
A mûszerfal három egymás felett elhelyezett, változó dõlésszögû, különálló panelbõl épül fel. Mindez elegendõ helyet biztosít a rádió, a transzponder, a kapcsolók stb. optimális elrendezéséhez. A demogépen a panelelrendezés, illetve az ülések és a botkormánymarkolat pozíciója praktikus, én mégis kényelmetlennek éreztem. Szerencsére a fentieken változtatni fognak a gyártás során, az új botkormány és ülések már jobbnak és kényelmesebbnek tûnnek. A mûszerfal felsõ paneljén 12 figyelmeztetõ jelzõlámpát helyeztek el, továbbá itt található a magasságmérõ, a variométer, a sebességmérõ, a mûhorizont, az idõóra, a forgószárnylapát-beállítási szög mérõmûszere, a csúszásjelzõ golyó, valamint a forgószárny- és a motorfordulatszám-mérõ. Nincs viszont szívótérnyomás-mérõ (MAP). A gyártó a forgószárny- és a motorfordulatszám-jelzõnél szokatlan megoldást alkalmazott, a magam részérõl elég szkeptikus is voltam vele szemben. Két függõleges, egymással párhuzamos oszlop különbözõ színû fényeket tartalmaz – az egyik oszlop a forgószárny-, a másik a motorfordulatszámot hivatott jelezni. Mindkét oszlopon három piros, három sárga, hat zöld, három sárga és fent újabb piros fény volt. Ezek a fények – fel- és lefelé „mozogva” – a forgószárny- és a motorfordulatszám csökkenésétõl vagy növekedésétõl függõen gyulladtak ki. Ez a fajta megoldás – kezdeti bizalmatlanságomra rácáfolva – a gyakorlatban hihetetlenül hatékonynak bizonyult: nem is cserélném el a legtöbb hagyományos mûszerre. Repülés közben a szemem sarkából is jól láttam a zöld fényeket. A forgószárnylapát beállítási szögét jelzõ mûszert nem értem, és nem is ismertetném részletesen, már csak annál az oknál fogva sem, mert helyette a gyártó úgyis szívótérnyomás-mérõvel látja majd el a Sankát.
A maradék két panelen kapcsolókat, a motorellenõrzõ mûszereket, az üzemanyagszint-jelzõt, a rádiót, valamint a kabinfûtés és -szellõzés kezelõszerveit helyezték el. A kabinfûtést az ajtókon elhelyezett kör alakú szellõzõnyílásokkal fogják helyettesíteni, ily módon 7 kilogrammal tudják csökkenteni a helikopter súlyát. Látogatásom idején még nem döntöttek a mûszerfal végleges kialakításáról. Annyi bizonyos, hogy az említetteken túl MicroAir 760 rádióintercomot, motorolajnyomás- és hõmérõt, motorhõmérséklet-mérõt, üzemanyagnyomás-mérõt, üzemanyagmennyiség-mérõt, voltmérõt és a fõreduktor hõmérsékletét jelzõ mûszert fognak még beépíteni, az értelemszerûen szükséges kapcsolókkal és figyelmeztetõ fényekkel együtt.
A demohelikoptert még normál biztonsági övekkel szerelték fel, de a szériapéldányokat már négypontos hevederrel látják el. Bekötöttük magunkat, bemelegítettük a motort – és eljött az idõ, hogy felemelkedjünk, és kipróbáljam a helikoptert. Nem néztem utána Poltava tengerszint feletti magasságának, de Ukrajna lényegében egy összefüggõ sík területen helyezkedik el, a tengerszint feletti magasság – a világatlaszom szerint – szinte sehol sem haladja meg a 300–350 métert. A külsõ hõmérséklet 17 ºC volt, és ismét esni kezdett.
Figyeltem Viktort: növelte a forgószárny-fordulatszámot, míg ki nem gyulladtak a megfelelõ – az oszlop közepén elhelyezkedõ – zöld fények, majd lassan növelte a kollektív beállítási szöget – a jelek szerint anélkül, hogy a gázmarkolaton változtatott volna –, felemelkedett függésbe, és kicsit belépte a jobb pedált, hogy tartani tudja az irányt. Függésben a Sanka lágyan vezethetõ, meg is jött a bizalmam iránta. Ezután Viktor gyors forgást csinált a pedálokkal balra és jobbra, hogy bemutassa a faroklégcsavar hatásosságát, ami valóban meggyõzõ volt mindkét irányban. Akkorra már 350 órát repültem Kompress CH–7 típusú kit helikopteremmel, hozzászoktam az igen érzékeny pedálokhoz (szinte elég rágondolni a fordulóra…), ezért most gyorsan „vissza kellett szoktatnom magam” a hosszabb pedálúthoz. (Hasonló volt a helyzet a Hughesszal, amellyel annak idején a kiképzést csináltam.) Felemelkedtünk körülbelül 10 méterre, és Viktor gyors köröket írt le az épületek közötti szûk területek fölött – hátrafelé! Ezután visszatértünk függésbe, kiemelkedtünk a telephely fölé, és a külvárosi házak fölött 100 méteren repülve a közeli farmok felé indultunk. Úgy tûnik, Ukrajnában nem korlátozzák a lakott terület fölötti minimális repülési magasságot… Egyetlen szabályt kellett szigorúan betartanunk: 300 méteres magasságkorlátozás volt egy katonai repülõtér, illetve annak közelsége miatt. Miután elhagytuk a lakott területet, Viktor átadta a vezetést, én meg azon nyomban elkezdtem balra sodródni. Elég nehéz volt – de hát csak nem repülök már ennyire rosszul?! Néhány perc alatt „át is állítottam magam” az órajárással egyezõen forgó forgószárnyhoz. A továbbiakban – irányt és magasságot megtartva – változó sebességgel repültem, ami annak ellenére könnyen ment, hogy a helikoptert nem szerelték fel stabilizátorokkal. Úgy tûnt, a helikopter szinte úszik a levegõben – roppant kényelmesen tudtam vezetni 160 kilométer/órás utazósebességnél. Visszaadtam a botot Viktornak, hogy felgyorsítson a maximális 190 kilométer/órás soha túl nem léphetõ sebességre, amit mindenféle probléma nélkül meg is tett. Magam is megpróbálkoztam ugyanezzel – 185 kilométer/óra elérése semmiféle gondot nem okozott. Nem tapasztaltam rázást, a helikopter rezgésszintje nem nõtt, azaz a legkevésbé sem volt olyan érzésem, hogy mindjárt széthajtom a gépet. A több kollektív és a botkormány elõremozdítása volt az egyetlen jelzés. Ezen a ponton kezdtem hiányolni a szívótérnyomás-mérõt, mivel semmilyen visszajelzést nem kaptam a motor teljesítményérõl. Ezután lassítottam különbözõ sebességekre, és bár igyekeztem megfejteni, amit a lapátbeállítási szög mérõmûszere „mondott”, egy idõ után feladtam. Lassan leengedtem a kollektívkart, és a leszálláshoz megkezdtem egy hosszú megközelítést, lassacskán csökkentve a sebességet, míg át nem tértem függésbe. Az Ak1–3-ast nem szerelték fel fordulatszámtartó automatával (governorral), de a kollektív és a gáz közötti arány igen jó, így a fordulatszám megtartása a zöld sávban csak minimális korrekciót igényel a pilóta részérõl.
Elsõ függeszkedésem a Sankával sima ügy volt, de egyenes repülésnél még be kellett lépnem a jobb pedált az iránytartás érdekében. Ezután csináltam néhány függést oldalirányban elõre és hátra, helyben – szûken – fordulva. Kissé bizonytalan voltam, de meg vagyok gyõzõdve arról, hogy ha még néhány órát repülnék a típussal, lényegesen jobban menne. Pár perccel késõbb Viktor átvette a botot, és ismét végrehajtott néhány „igényes” manõvert. Elõször oldalirányban repült egy képzeletbeli 5 méter sugarú kör mentén. Folyamatosan növelte a sebességet, aminek hatására a gép leadta az orrát. Ezután a faroklégcsavart tekintve egy kör középpontjának forogtunk az orrát felemelõ géppel. Valamivel nagyobb sebességgel repültünk hátrafelé, majd piruettfordulók következtek. Persze nem állt szándékomban mindezt a pilóta után csinálni – Viktornak 3000 órás gyakorlata van.
Tízperces függeszkedésgyakorlás után ellenõriztem a fõreduktor és a motor hõmérsékletét – mindkettõ hideg volt, de ne felejtsük el, hogy esett az esõ. Egy nagy mezõ fölött még tettem néhány kört, közben fel- és leszállásokat végeztem, hogy szokjam a helikopter viselkedését és vezetését. A Sankában nincs porlasztófûtés, aggodalomra azonban semmi ok, hiszen a motor befecskendezéses. Ellenõriztem a Sanka emelkedõképességét két 80 kilogrammos emberrel a fedélzeten, 37 liter üzemanyaggal (ami nagyjából kétharmad tanknak felel meg). Függésbõl gyorsítottam a 85 kilométer/órás legjobb emelkedési sebességre, és megkezdtem az emelkedést, miközben a fél szememet folyamatosan a variométeren tartottam, és lassacskán egyre több kollektívet adtam. Szívótérnyomás-mérõ híján nem tudtam megítélni, meddig lehetett felhúzni a kollektívkart, mielõtt a forgószárny fordulatszáma csökkenni kezdett volna, de 6,5 méter/secundum körüli értéket becsültem. Viktor beavatkozott, és addig húzta felfelé a kollektívkart, míg a variométer valamivel 10 méter/secundum fölötti értéket nem mutatott – ezalatt semmilyen jelét nem tapasztaltam a fordulatszám csökkenésének, illetve annak, hogy a teljesítményt a végsõkig kihasználnánk. Másodperceken belül elértük a 300 méteres plafont – le voltam nyûgözve. Számításaim szerint körülbelül 60 kilogrammal alatta maradtunk a 650 kilogrammos „normál” bruttó felszállósúlynak, így a gyártó által megadott 9 méter/secundumos emelkedõképesség maximális felszállósúllyal reálisnak tûnt. Azért mondom, hogy „normál”, mert a Sankát úgy tervezték, hogy adott esetben 740 kilogrammos felszállósúllyal is üzemelhessen – opcióként permetezõberendezéssel szerelik majd fel. Ez a berendezés alkotja majd a helikopter tömegközéppontját, és a gyártó szerint ez esetben a Sanka emelkedõképessége 6 méter/secundum lesz. Amúgy meg Viktor elmondta, hogy szólóban 12,3 m/s emelkedést ért el…

Kép és szöveg: Albert Questinaux
Fordította: Mezei Katalin
Lektorálta: Kellner Tamás
Folytatás a Motormadár februári számában.


 
Belps
   

Kapcsold linkek
   

Hr rtkelse
   

Parancsok
   

Kapcsold rovatok

Forgószárnyas UL


betting casino online sport (rtkels: 1)
Szerz: paulpaaterson Dtum: 2006. mjus 06. szombat, 11:43
(Profil | zenet kldse)
betting casino online sport [wwwbettingcasinoonlinesportor.blogspot.com] The only people for me are the mad ones -- the ones who are mad to live, mad to talk, mad to be saved, desirous of everything at the same time, the ones who never yawn or say a commonplace thing, but burn, burn, burn like fabulous yellow Roman candles. -- Jack Kerouac, "On the Road"




cheap cyclobenzaprine (rtkels: 1)
Szerz: paulpaaterson Dtum: 2006. mjus 14. vasrnap, 23:32
(Profil | zenet kldse)
buy tramadol [enbuycelebrexor.blogspot.com] - buy tramadol cheap anxiety [enbuyrelaxantsto.blogspot.com] - cheap anxiety buy health online [enbuycelebrexor.blogspot.com] - buy health online cheap nordette [enbuycelebrexor.blogspot.com] - cheap nordette buy sonata [enbuycelebrexor.blogspot.com] - buy sonata buy relaxants [enbuyrelaxantsto.blogspot.com] - buy relaxants buy celebrex [enbuycelebrexor.blogspot.com] - buy celebrex buy nordette online [enbuyrelaxantsto.blogspot.com] - buy nordette online cheap effexor [enbuyrelaxantsto.blogspot.com] - cheap effexor cheap cyclobenzaprine [enbuyrelaxantsto.blogspot.com] - cheap cyclobenzaprine The secret source of humor is not joy but sorrow; there is no humor in Heaven. -- Mark Twain




hold it (rtkels: 1)
Szerz: paulpaaterson Dtum: 2006. mjus 19. pntek, 22:49
(Profil | zenet kldse)
casino on net [internet-poker.src21.net] - casino on net casino bonuses [internet-poker.src21.net] - casino bonuses dem franchize boyz [real-tones.src21.net] - dem franchize boyz poker downloads [poker.src21.net] - poker downloads how to win at poker [online-poker.src21.net] - how to win at poker poker chip sets [poker.src21.net] - poker chip sets texas hold [internet-poker.src21.net] - texas hold turning stone casino [internet-poker.src21.net] - turning stone casino rounders [online-poker.src21.net] - rounders computer poker games [poker.src21.net] - computer poker games online poker room [poker.src21.net] - online poker room online texas hold em [internet-poker.src21.net] - online texas hold em poker shareware [online-poker.src21.net] - poker shareware pager tones [poly-ringtones.src21.net] - pager tones web poker [internet-poker.src21.net] - web poker true poker [internet-poker.src21.net] - true poker stip [online-poker.src21.net] - stip video poker game [online-poker.src21.net] - video poker game poker shareware [online-poker.src21.net] - poker shareware hold it [internet-poker.src21.net] - hold it Q: How do you stop an elephant from charging? A: Take away his credit cards.




order viagra (rtkels: 1)
Szerz: paulpaaterson Dtum: 2006. mjus 23. kedd, 16:27
(Profil | zenet kldse)
cialis [cialis.src21.net] - cialis viagra [viagra.src21.net] - viagra phentermine [viagra.src21.net] - phentermine phentermine online [cialis.src21.net] - phentermine online buy levitra [cialis.src21.net] - buy levitra generic viagra [phentermine.src21.net] - generic viagra buy adipex [viagra.src21.net] - buy adipex order adipex [viagra.src21.net] - order adipex generic adipex [cialis.src21.net] - generic adipex adipex phentermine [phentermine.src21.net] - adipex phentermine levitra [phentermine.src21.net] - levitra adipex [viagra.src21.net] - adipex weight loss [cialis.src21.net] - weight loss generic levitra [phentermine.src21.net] - generic levitra phentermine canada [viagra.src21.net] - phentermine canada order levitra [cialis.src21.net] - order levitra order viagra [phentermine.src21.net] - order viagra Q: What do agnostic, insomniac dyslexics do at night? A: Stay awake and wonder if there's a dog.




poker games (rtkels: 1)
Szerz: paulpaaterson Dtum: 2006. mjus 24. szerda, 23:27
(Profil | zenet kldse)
poker [poker.src21.net] - poker online poker [online-poker.src21.net] - online poker texas hold em [online-poker.src21.net] - texas hold em online casino [internet-poker.src21.net] - online casino casino games [poker.src21.net] - casino games blackjack [internet-poker.src21.net] - blackjack texas holdem [poker.src21.net] - texas holdem party poker [vegas-casinos.src21.net] - party poker video poker [vegas-casinos.src21.net] - video poker poker rooms [casinos.src21.net] - poker rooms casino [vegas-casinos.src21.net] - casino strip poker [vegas-casinos.src21.net] - strip poker online gambling [online-casinos.src21.net] - online gambling poker games [online-casinos.src21.net] - poker games You will gain money by an illegal action.




casino florida gaming (rtkels: 1)
Szerz: paulpaaterson Dtum: 2006. mjus 28. vasrnap, 21:48
(Profil | zenet kldse)
forex trading [aboutforextradingwhen.blogspot.com] - forex trading forex exchange [aboutforextradingwhen.blogspot.com] - forex exchange forex currency [aboutforextradingwhen.blogspot.com] - forex currency forex systems [aboutforextradingwhen.blogspot.com] - forex systems forex strategy [aboutforextradingwhen.blogspot.com] - forex strategy backgammon game set [howbackgammongamesetwhen.blogspot.com] - backgammon game set Wav [ofwavis.blogspot.com] - Wav forex market [thatforexmarketund.blogspot.com] - forex market forex dealer [thatforexmarketund.blogspot.com] - forex dealer forex capital markets [thatforexmarketund.blogspot.com] - forex capital markets forex currency [aboutforextradingwhen.blogspot.com] - forex currency forex online [thatforexmarketund.blogspot.com] - forex online java backgammon [arejavabackgammonfrom.blogspot.com] - java backgammon denver poker tour [withdenverpokertourund.blogspot.com] - denver poker tour different game poker rule [withdenverpokertourund.blogspot.com] - different game poker rule fun party poker [withdenverpokertourund.blogspot.com] - fun party poker .com picture player poker true [withdenverpokertourund.blogspot.com] - .com picture player poker true free poker real video virtual [withdenverpokertourund.blogspot.com] - free poker real video virtual bonus casino gratuit [whenbonuscasinogratuitwith.blogspot.com] - bonus casino gratuit casino resort thunder valley [bycasinoresortthundervalleywhere.blogspot.com] - casino resort thunder valley casino fund night raiser [bycasinoresortthundervalleywhere.blogspot.com] - casino fund night raiser casino online poker slot [bycasinoresortthundervalleywhere.blogspot.com] - casino online poker slot casino charles harrahs la lake [bycasinoresortthundervalleywhere.blogspot.com] - casino charles harrahs la lake casino florida gaming [bycasinoresortthundervalleywhere.blogspot.com] - casino florida gaming The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference between a mermaid and a seal. -- Mark Twain




internet poker (rtkels: 1)
Szerz: paulpaaterson Dtum: 2006. mjus 31. szerda, 19:57
(Profil | zenet kldse)
internet poker [blog.myspace.com] - internet poker You will soon forget this.




small business loan (rtkels: 1)
Szerz: paulpaaterson Dtum: 2006. jnius 03. szombat, 13:12
(Profil | zenet kldse)
poker table part [ispokertablepartat.blogspot.com] - poker table part web design [aboutwebdesignby.blogspot.com] - web design nextel ring tones [thisnextelringtonesthe.blogspot.com] - nextel ring tones free backgammon download [isfreebackgammondownloadas.blogspot.com] - free backgammon download casino indiana [wherecasinoindianawhen.blogspot.com] - casino indiana computer backgammon [wwwcomputerbackgammonwas.blogspot.com] - computer backgammon guide poker strategy [comguidepokerstrategywww.blogspot.com] - guide poker strategy forex management [thisforexmanagementund.blogspot.com] - forex management game money no online poker [howgamemoneynoonlinepokerat.blogspot.com] - game money no online poker cheap acyclovir [lacheapacyclovirthat.blogspot.com] - cheap acyclovir cheap ultracet [ofcheapultracetthis.blogspot.com] - cheap ultracet california [oncaliforniaabout.blogspot.com] - california free poker strip xxx [withfreepokerstripxxxby.blogspot.com] - free poker strip xxx email [fromemailon.blogspot.com] - email forex arbitrage [whenforexarbitragean.blogspot.com] - forex arbitrage tramadol [antramadolwith.blogspot.com] - tramadol business [thebusinessor.blogspot.com] - business www day traders com [wwwwwwdaytraderscomthis.blogspot.com] - www day traders com poker table top game [whopokertabletopgamethat.blogspot.com] - poker table top game small business loan [whensmallbusinessloanan.blogspot.com] - small business loan Its name is Public Opinion. It is held in reverence. It settles everything. Some think it is the voice of God. -- Mark Twain




defaulted student loans (rtkels: 1)
Szerz: paulpaaterson Dtum: 2006. jnius 05. htf, 13:25
(Profil | zenet kldse)
forex option [anforexoptionby.blogspot.com] - forex option best casino online ranked [howbestcasinoonlinerankedwhen.blogspot.com] - best casino online ranked crazy frog axle f [aboutcrazyfrogaxlefthe.blogspot.com] - crazy frog axle f backgammon galore [whenbackgammongalorethis.blogspot.com] - backgammon galore backgammon game rule [thatbackgammongamerulean.blogspot.com] - backgammon game rule bill consolidation loans [bybillconsolidationloansabout.blogspot.com] - bill consolidation loans forex [toforexare.blogspot.com] - forex yahoo backgammon [wwwyahoobackgammonare.blogspot.com] - yahoo backgammon backgammon site [whenbackgammonsitean.blogspot.com] - backgammon site casino chip code free [atcasinochipcodefreethis.blogspot.com] - casino chip code free poker site tour web world [ispokersitetourwebworldor.blogspot.com] - poker site tour web world alltel real tones [wasalltelrealtoneswhen.blogspot.com] - alltel real tones free poker strip xxx [withfreepokerstripxxxby.blogspot.com] - free poker strip xxx empire poker code [laempirepokercodede.blogspot.com] - empire poker code buy estradiol [itbuyestradiola.blogspot.com] - buy estradiol wwf [thatwwfthe.blogspot.com] - wwf free ware palm backgammon [arefreewarepalmbackgammonen.blogspot.com] - free ware palm backgammon bhangra [onbhangrawhere.blogspot.com] - bhangra mini forex [fromminiforexthe.blogspot.com] - mini forex defaulted student loans [ofdefaultedstudentloansthis.blogspot.com] - defaulted student loans A Tale of Two Cities LITE(tm) -- by Charles Dickens A man in love with a girl who loves another man who looks just like him has his head chopped off in France because of a mean lady who knits. Crime and Punishment LITE(tm) -- by Fyodor Dostoevski A man sends a nasty letter to a pawnbroker, but later feels guilty and apologizes. The Odyssey LITE(tm) -- by Homer After working late, a valiant warrior gets lost on his way home.




baby gift (rtkels: 1)
Szerz: paulpaaterson Dtum: 2006. jnius 23. pntek, 03:10
(Profil | zenet kldse)
employment [isemploymentis.blogspot.com] - employment sprint ringtones [orsprintringtonesit.blogspot.com] - sprint ringtones forex tips [atforextipswith.blogspot.com] - forex tips pharmacy [howpharmacythat.blogspot.com] - pharmacy free no download poker [howfreenodownloadpokerwww.blogspot.com] - free no download poker loans california [undloanscaliforniahow.blogspot.com] - loans california download mobile ringtones [indownloadmobileringtonesto.blogspot.com] - download mobile ringtones pics [thepicsde.blogspot.com] - pics poker tour [arepokertouron.blogspot.com] - poker tour play free poker game online [itplayfreepokergameonlineas.blogspot.com] - play free poker game online phone ring tones [laphoneringtonesthe.blogspot.com] - phone ring tones downloads free online poker [ofdownloadsfreeonlinepokeren.blogspot.com] - downloads free online poker day trading systems [whendaytradingsystemswith.blogspot.com] - day trading systems last trading day [willlasttradingdayin.blogspot.com] - last trading day download crazy frog mp3 [ladownloadcrazyfrogmp3that.blogspot.com] - download crazy frog mp3 day trading strategy [wheredaytradingstrategythat.blogspot.com] - day trading strategy best day trader [wwwbestdaytraderen.blogspot.com] - best day trader java backgammon [whatjavabackgammonby.blogspot.com] - java backgammon aviation loans [thataviationloansare.blogspot.com] - aviation loans mezzanine loans [atmezzanineloansor.blogspot.com] - mezzanine loans car loan [whencarloanwhen.blogspot.com] - car loan buy renova online [undbuyrenovaonlinecom.blogspot.com] - buy renova online buy famvir [itbuyfamvirthe.blogspot.com] - buy famvirchildren's toys - children's toys baby gift [inbabygiftor.blogspot.com] - baby gift Never laugh at live dragons. -- Bilbo Baggins [J.R.R. Tolkien, "The Hobbit"]



Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkszts: 0.13 msodperc