Három együléses és egy kétüléses motoros sárkány képviselte Magyarországot portugáliai Európa-bajnokságon, amit a közel 50 fokos hõmérséklet mellett elgondolkodtató feladatkiírás és meglepõen alacsony részvételi arány jellemzett.
Nemcsak a magyar csapat versenyzett limitált
létszámban - összességében is minden eddiginél
kevesebben indultak az idei
ul-Eb-n.
A limitált létszámû magyar csapat Egy-egy fordulópont "megcsúszott" |
Az Eb feladatai szinte egy az egyben megegyeztek az Angliában kiírtakkal (csak a fordulópontok tértek el, állapította meg Vince). A kétüléses kategóriában pedig ott volt a vb három dobogósa: a 160 kilométer/óránál nagyobb sebességre képes Pegazussal Bakerék, az iXesszel Grimwoodék és a szintén iXesszel repülõ franciák. A mérsékelt érdeklõdés oka lehetett az is, hogy Castelo Branco Európa "csücskében" van - igaz, Portugália egyedüli pályázóként nyerte el a rendezési jogot.
Frontvonalon
Smidróczki Zoltánnak élete elsõ nemzetközi versenye volt az Eb.- A hazai versenyek baráti hangulatának nyoma sem volt Castelo Brancóban: ahogy Thuróczy Endre mondta, apátlan-anyátlan árvák lettünk - meséli.
Zoli szerint az együléses-kategóriában nem jelentett különösebb gondot a sebességi számok túlsúlya: szinte mindenki XP 11 szárnnyal és Rotax 508 motorral versenyzett. Hiányzott viszont a klasszikus termikelés, amiben a magyarok egyébként híresen jók. Zavart okozott a kis felbontású térkép is: elõfordult, hogy egyegy fordulópont "megcsúszott".
Az economy számnál a tank kialakítása miatt nem tudták jól megsaccolni a "maradék" benzin mennyiségét. Mindez a cseheknek egyszerûbb volt a maguk keskeny tartályával. Thuró két litert, Zoli másfelet vitt vissza ebben a feladatban. A leszállók hiánya pedig még inkább megnehezítette a tervezést.
Zoli a hatodik helyen végzett, azt mondja, többet várt magától. Hogy így alakult, annak több oka is lehet:
- Egy nappal korábban érkeztem - épphogy összeraktam, már indult is a próbaverseny -, holott egy világversenyen a 2-3 napos felkészülés már csak a terep berepülése miatt is alapfeltétel. Akadtak malõrök, amik nyugodt körülmények között nem fordulhattak volna elõ: én például az egyik feladatban mind a 12 fordulópontot érintettem, de nem repültem be a 200 méteres "körzetükbe".
A teljes stáb |
Teljes a "repertoár"
Thuróczy Endre "vitrinébõl" már csak egy kupa hiányzott - mostanáig. Az Eb-re a nemzeti fordulóin készült fel, a jelek szerint sikeresen, bár az öt futamot soknak tartja: a végleges eredménylistába a négy legjobb teljesítmény számít bele, ami adott esetben "variálásra" adhat okot, ráadásul az ilyen formában rendezett verseny drága is. Õ a maga részérõl három fordulót tartana optimálisnak.Többekkel ellentétben Thuró elégedett volt az Eb rendezésével. Mint mondta, a programban nemigen volt csúszás - egyetlen versenyszámot halasztottak késõbbre a termikus idõjárás miatt, egyszer pedig a "parások" bojkottja miatt késtek három órát -, és az eligazítások sem lényegültek át kívánságmûsorrá. Óvás csak az értékelésnél fordult elõ. A kis létszám ellenére ott volt, aki a nemzetközi ul-sportban számít - kivéve Rabnecz Gábort, aki pedig nemcsak az Eb mezõnyét, hanem a magyar csapatot is erõsíthette volna.
Thuró a feladatkiírást "érdekesnek" találta:
- Volt, hogy nemcsak el kellett repülni a fordulópontba, hanem másodpercre meg kellett adni az idõpontot is, amikorra odaérünk. Márpedig ha egy versenyszámot idõre kell teljesíteni, az óhatatlanul sebességivé válik. A feladatokban minden tévedésért büntetés járt, például útvonalon 360 fokos fordulóért 30 százalékos levonás stb...
Csapatkapitányként többre tartja képesnek a magyar pilótákat. Ha az economy számban nem taktikázzák el magukat, ha Smidróczki Zoli GPS-e nem mondja fel ideiglenesen a szolgálatot, ha Ferinc Vincéék nem felejtik el bekapcsolni a készüléket, ha Tóth József (Totya) motorja nem hagy ki, és a pilóta a következõ feladatnál nem sebességet deklarál repülési idõ helyett - akkor a csapat eredménye a 4. helynél jobb is lehetett volna. Az utolsó napi - némiképp könnyített - pókhálófeladatot a korábbiakkal ellentétben mindenki meg tudta repülni, ami nyilván kevesebb lehetõséget adott a mezõny differenciálására.
A limitált létszámû magyar csapat |
Majd a kollektív bölcsesség
- Ami a hazai ul-repülés jövõjét illeti, vannak elképzelések a kiírandó feladatok összetételére és mennyiségre vonatkozóan - mondja Ferinc Vince. - Azon vagyunk, hogy a közönség és a média számára is vonzóbbá tegyük ezt a sportot. Így nyilván könnyebben találnánk szponzorokat - és ha lenne pénz, többen versenyezhetnének. Az idei ötfordulós nemzetivel is igyekeztünk minél több pilótát megnyerni a versenysportnak. Elképzelhetõ, hogy a fordulók számát valamelyest csökkentjük jövõre - majd a "kollektív bölcsesség" meghozza a döntést.Mezei Katalin
Fotók: Smidróczki Zoltán
Fotók: Smidróczki Zoltán
Thuróczy Endre pályafutása a számok
tükrében: 4 világbajnoki cím (3 egyéni, 1 csapat) 1 világkupa-gy?zelem (egyéni) 1 vb-ezüst (csapat) 1 vb-bronz (egyéni) 1 világkupa ezüst (csapat) 3 Eb-ezüst (2 egyéni, 1 csapat) 2 Eb-bronz (1 egyéni, 1 csapat) 1 Eb-arany |