Bár nem kelti katona benyomását, 1989-ig a szentkirályszabadjai helikopteres ezrednél szolgált fedélzeti technikusként. A rendszerváltozás után már vállalkozóként tért vissza szülõföldjére, Tokajba - közelebbrõl Erdõhorvátiba, amely Totyán kívül helyben gyártott, egyedi fejlesztésû perecérõl híres.
A kezdeti nehézségek után
egyre eredményesebben repül
Nem kelti katona benyomását |
A repülés persze hiányzott. Két év kihagyás
után Totya - világi nevén: Tóth József
- a miskolci repülõtéren, Szepesvári Sándor égisze alatt kezdett sárkányozni.
Ez tûnt a
legkézenfekvõbbnek, fõleg viszonylagos olcsósága miatt. Két évvel
késõbb már versenyzett, és mivel saját szavaival élve eléggé ráfeküdt erre a
dologra, már az elsõ idõkben eredményes volt. A fejlõdés azért nem volt teljesen
töretlen: egyszer a Balaton fölött állt le a motor, és mivel a repülõ
alatt
nem igazán volt magasság, mindjárt sikerült is megfürödni a tóban. Szétszerelve,
hajóval hozták ki a gépet.
Vontatópilótáskodott a
95-ös dunaújvárosi elõ-Európabajnokságon - itt az ismert
ausztrál gyalogsárkánygyártó, Moyes csapatát rántotta fel - és a 98-as hajdúszoboszlói
nõi világbajnokságon. Öt éve tagja a válogatott keretnek; a matkópusztai vb-rõl
az aranyat, a nagykanizsai Eb-rõl a bronzot hozhatták el, részben Totya
közremûködésével.
Vörös Gyula vezetõ pilótának kérte fel a balatonfõkajári egyesület alakításakor.
Azóta többnyire Gyula támogatásával,
fõkajári színekben versenyez, miközben
az "anyaországhoz", azaz a miskolci klubhoz sem lett hûtlen. Molnár Zoli egy
C10-es szárnnyal szponzorálta
meg. Prototípusról lévén szó, eleinte adódtak
nehézségek - az egyszemélyes szárny egyébként is egy külön világ -, de mióta
sikerült behangolni,
nagyon kellemesen repül. A "hozzá tartozó" Rotax 508 színvonalas
motornak mondható, a trájk a szakmában jól ismert Thuróczi-féle fejlesztés.
Oktatóként Totya megfordult többek között Törökországban is. Ügyesek voltak
a török növendékek, mondja, szívvel-lélekkel repültek, más kérdés, hogy
üzleti
szempontból nem igazán jött be a vendégszereplés. Szaúd-Arábiában szintén jó
néhány önkéntest beavatott a repülés rejtelmeibe.
Ráfeküdt a versenyzésre |
Különösebb tanácsot nem kíván adni, a kezdõ sárkányosoknak a következõket ajánlja figyelmébe:
- Akit komolyabban foglalkoztat a repülés gondolata, elõször is nyisson benzinkutat, ja, és mindig legyen nála óvszer. És azért látogasson el idõnként egy-egy versenyre, ha másért nem, a haverok miatt...
Fotók: Tóth-archív
Hol fõkajári, hol miskolci színekben indul |