A Coupe Icare alkalmával megrendezett Parabatix (helyi tájszólással: Icarobatix) Air Race-t nagy meglepetésre Thomas Migneaux nyerte olyan sztárok előtt, mint Pascal Vallée, Mathieu Rouanet vagy Alex Mateos.
A szenzáció nem is ez volt, hanem az, hogy egy teljesen ismeretlen ernyővel, egy ITV Bullittal repült. Ez engem is meglepett, mert bár szeretem, és sokra tartom az ITV ernyőit, ez idáig úgy éreztem, hogy a Dudek Hadron, Paramania GTR vagy az Ozone Viper2 kategóriájú ernyőkkel nem tudják és nem is akarják felvenni a versenyt. Heniu Dyduch, a roppant szimpatikus (mellesleg lengyel származású) cégvezető inkább a siklóernyőzést csípi, (a francia Alpokban ez nem meglepő) a PPG műfaja olyan szinten nem jön be neki, hogy két éve össze-vissza kaszabolta magát légcsavarjával egy elbénázott motorindítás alkalmával.Értelemszerűen a reflex profilt sem lájkolja. Így legalább minden ITV ernyő EN certifikált. A motoros ernyős versenyzés egyre inkább a szlalomozás műfaja körül fogalmazódik meg, nő az igény a gyors, játékos ernyők iránt. A vevőkör folyamatos zaklatására lépnie kellett. Ennek a lépésnek az eredménye a Bullit. Ott helyben a Kupikáron kértem egyet Heniutól, lássuk hallám, mit tud, amikor azonban kiderült, hogy a Bullit nem kerül forgalomba, csak és kizárólag versenypilóták számára fejlesztették, végül annak az alig szelídített, mérsékelt S-profilja ellenére minősített V-Maxot próbálgattuk az elmúlt hetekben.
Az ITV-nél egyébként is jellemző „down-sizing” itt is meghatározó. A megfelelő stabilitás és sebesség nagy felületi terhelés árán valósul meg. Mostanában 80 kg a nettó tömegem, ez motorral, ernyővel, üzemanyaggal 120 kg körüli bruttó felszálló tömeget ad ki. Nos, ehhez a 22 m2-es ernyő már érezhetően túl sok, az ernyőt szakzsargonban: alul ülöm. A 19 m2-es ugyanolyan könnyedén emel el és nem éreztem, hogy több motort kérne, leszálláskor le lehet lassítani annyira, mint a 22-est, viszont precizitásban, stabilitásban, turbulencia-immunitásban egy klasszissal jobbnak bizonyult. Az ernyő saját tömege 5,1 kg, összehajtogatva tényleg nem néz ki nagyobbnak, mint egy nagyobbacska mentőernyő.
Hevederzete ijesztően vékony, spárgaszerű, zsinórból is csak a minimális számú maradt, az is a már-már zongorahúrszerű 1,3 mm-es Aramid anyagból. Van viszont trimm is, két csigás lábgyorsító is, igaz, a kettőt együtt nem igazán lehet használni. Szlalom-számoknál, ahol a rövid nagy sebességű szakaszokat túldöntött fordulók fűszerezik, jóval hatékonyabb a lábgyorsító, útvonalrepülésnél viszont kevésbé fárasztó a meghökkentően nagy úthosszú trimm. Az ernyő oldalviszonya 5,5. Ennél ijesztőbbet már láttunk. A cellák nincsenek látványosan megerősítve, az ITV-nél nem csalnak se kevlárral, se damillal, ők azt állítják, hogy egy jól kitalált ernyő azok nélkül is kellően telített marad, ha pedig csuk, merthogy egy ernyő miért ne csukhatna, kinyílik az, magától, úgy ahogy az elő van írva.
Méret | L | M | S |
Cellák száma | 57 | ||
Tényleges szárnyfelület | 25 m2 | 22 m2 | 19,1 m2 |
Fesztáv | 11,7 m | 11 m | 10,2 m |
Oldalviszony | 5,5 | ||
Húrhossz | 2,63 m | 2,47 m | 2,3 m |
Minimális pilótasúly | 80,00 kg | 65,00 kg | 50,00 kg |
Max. felszállótömeg | 150,00 kg | 130,00 kg | 100,00 kg |
Saját tömeg | 5,6 kg | 5,4 kg | 5,1 kg |
Trimmsebesség | 42,00 km/h | ||
Max sebesség lábgyorsítóval | 62,00 km/h | ||
Ernyő anyaga | Skytex Porcher | ||
Ernyő szövet tömege | 40,00 g/m2 | ||
Felső zsinórzat | Aramide 1,3 mm 130 daN | ||
Alsó zsinórzat | Aramide 1,8 mm 130 daN | ||
Homologáció | EN 926-1 |
Szöveg: Szabó György
Képek: Szabó Ildikó
Képek: Szabó Ildikó