Hátimotor Hátimotor Motoros sárkány Kezdőlap Merevszárnyú UL Forgószárnyú UL Műrepülés Videók Galéria

Version francaise Versiunea în româneste
 
Hátimotor

ITV V-Max


A Coupe Icare alkalmával megrendezett Parabatix (helyi tájszólással: Icarobatix) Air Race-t nagy meglepetésre Thomas Migneaux nyerte olyan sztárok előtt, mint Pascal Vallée, Mathieu Rouanet vagy Alex Mateos.

A szenzáció nem is ez volt, hanem az, hogy egy teljesen ismeretlen ernyővel, egy ITV Bullittal repült. Ez engem is meglepett, mert bár szeretem, és sokra tartom az ITV ernyőit, ez idáig úgy éreztem, hogy a Dudek Hadron, Paramania GTR vagy az Ozone Viper2 kategóriájú ernyőkkel nem tudják és nem is akarják felvenni a versenyt. Heniu Dyduch, a roppant szimpatikus (mellesleg lengyel származású) cégvezető inkább a siklóernyőzést csípi, (a francia Alpokban ez nem meglepő) a PPG műfaja olyan szinten nem jön be neki, hogy két éve össze-vissza kaszabolta magát légcsavarjával egy elbénázott motorindítás alkalmával.
Heniu Dyduch, az ITV szimpi főnöke
a Coupe Icare-on
Thomas Migneaux, az idei győztes
Értelemszerűen a reflex profilt sem lájkolja. Így legalább minden ITV ernyő EN certifikált. A motoros ernyős versenyzés egyre inkább a szlalomozás műfaja körül fogalmazódik meg, nő az igény a gyors, játékos ernyők iránt. A vevőkör folyamatos zaklatására lépnie kellett. Ennek a lépésnek az eredménye a Bullit. Ott helyben a Kupikáron kértem egyet Heniutól, lássuk hallám, mit tud, amikor azonban kiderült, hogy a Bullit nem kerül forgalomba, csak és kizárólag versenypilóták számára fejlesztették, végül annak az alig szelídített, mérsékelt S-profilja ellenére minősített V-Maxot próbálgattuk az elmúlt hetekben.
Az ITV V-Max és a
Dudek Hadron hevederzete
Az ITV-nél egyébként is jellemző „down-sizing” itt is meghatározó. A megfelelő stabilitás és sebesség nagy felületi terhelés árán valósul meg. Mostanában 80 kg a nettó tömegem, ez motorral, ernyővel, üzemanyaggal 120 kg körüli bruttó felszálló tömeget ad ki. Nos, ehhez a 22 m2-es ernyő már érezhetően túl sok, az ernyőt szakzsargonban: alul ülöm. A 19 m2-es ugyanolyan könnyedén emel el és nem éreztem, hogy több motort kérne, leszálláskor le lehet lassítani annyira, mint a 22-est, viszont precizitásban, stabilitásban, turbulencia-immunitásban egy klasszissal jobbnak bizonyult. Az ernyő saját tömege 5,1 kg, összehajtogatva tényleg nem néz ki nagyobbnak, mint egy nagyobbacska mentőernyő.
A hajszálvékony verseny-zsinórzat
Hevederzete ijesztően vékony, spárgaszerű, zsinórból is csak a minimális számú maradt, az is a már-már zongorahúrszerű 1,3 mm-es Aramid anyagból. Van viszont trimm is, két csigás lábgyorsító is, igaz, a kettőt együtt nem igazán lehet használni. Szlalom-számoknál, ahol a rövid nagy sebességű szakaszokat túldöntött fordulók fűszerezik, jóval hatékonyabb a lábgyorsító, útvonalrepülésnél viszont kevésbé fárasztó a meghökkentően nagy úthosszú trimm. Az ernyő oldalviszonya 5,5. Ennél ijesztőbbet már láttunk. A cellák nincsenek látványosan megerősítve, az ITV-nél nem csalnak se kevlárral, se damillal, ők azt állítják, hogy egy jól kitalált ernyő azok nélkül is kellően telített marad, ha pedig csuk, merthogy egy ernyő miért ne csukhatna, kinyílik az, magától, úgy ahogy az elő van írva.

ITV V-Max adatok

MéretLMS
Cellák száma57
Tényleges szárnyfelület25 m222 m219,1 m2
Fesztáv11,7 m11 m10,2 m
Oldalviszony5,5
Húrhossz2,63 m2,47 m2,3 m
Minimális pilótasúly80,00 kg65,00 kg50,00 kg
Max. felszállótömeg150,00 kg130,00 kg100,00 kg
Saját tömeg5,6 kg5,4 kg5,1 kg
Trimmsebesség42,00 km/h
Max sebesség lábgyorsítóval62,00 km/h
Ernyő anyagaSkytex Porcher
Ernyő szövet tömege40,00 g/m2
Felső zsinórzatAramide 1,3 mm 130 daN
Alsó zsinórzatAramide 1,8 mm 130 daN
HomologációEN 926-1

Pillekönnyű kezelhetőség
És működik a dolog, amint ezt változatos időjárási körülmények között megtapasztalhattuk. Dudekhez szokott pilótának eleinte stresszes a mocorgása, főleg gyorsra trimmelten. Bevallom, én nem mertem teljesen rábízni a turbulencia-menedzselést, ahhoz valószínűleg jóval többet kellene repülnöm alatta. Az igazság az, hogy a pilóták döntő többsége (és itt főleg a siklóernyősökre gondolok) egyébként is jobban szereti „kézben tartani”, „fogni” az ernyőt, amikor szemtelenkedik vele a levegő. Akkor meg hiába full reflexes az ernyő, ha lassúra vagy közepesre trimmelve, „automata pilóta” mód helyett kézi vezérléssel vezetjük bakkecskés és/vagy ordas időjárásban. Szlalomozáskor viszont alighanem hatékonyabb a full fékes kormányzás, az azonban a reflex profillal nem kompatibilis. A V-Maxon nincs oldalkormány. Ezért természetesen én is, mint mindenki, letámadtam Heniut ezzel a kérdéssel. Ő pedig a rá jellemző csendes, barátságos modorban elmagyarázta, hogy azért, mert nincs rá szükség. Ez az, ami zseniális benne, ettől jobb, mint a többiek. Fura nem? Vissza a kiindulópontra. Az biztos, hogy a V-Max gyors. Gyorsabb, mint bármelyik eddig kipróbált ITV ernyő. Az is biztos, hogy nem kell alája húsz lovas, vagy még annál is bikásabb motor, a benne levő lehetőségek kiaknázásához. Autós hasonlattal élve, a V-Max egyfajta Toyota GT86 a túlmotorizált és nehéz AMG Mercik, Porschék és M-es BMW-k mezőnyében. Játékos, szerethető és gazdaságos. Annak a bizonyítéka, hogy van élet a válság ellenére is. Érdemes kipróbálni.

Szöveg: Szabó György
Képek: Szabó Ildikó



 
Belépés
   

Kapcsolódó linkek
   

Hír értékelése
   

Parancsok
   

Kapcsolódó rovatok

Hátimotor

Tartalomkezelő rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkészítés: 0.07 másodperc