Htimotor Htimotor Motoros srkny Kezdlap Merevszrny UL Forgszrny UL Mrepls Videk Galria

Version francaise Versiunea n romneste
 
Hátimotor

Berkes Zsolti és a Vittorazi


Hosszabb gondolkodás után ismét újabb Parapower típusra váltottam. A kiszemelt áldozat és egyben tesztem alanya a legújabb fejlesztésû Redback, Vittorazi Fly 100 evoval.

Akik ismernek, tudják, hogy az efféle cseréket nálam igen alapos mérlegelés elõzi meg, nem volt másképpen ez esetben sem. Noha mindig az a szándék vezérel jobbat, újabbat, a tökéletest megtaláljam egy motor kiválasztása mindig valamilyen kompromisszum eredménye ez esetben egy igen jóé.

Mit is kerestem, találtam meg?

• Biztonsági és start okokból kuplungos motort
• Nagy autonómiát
• Kényelmes utazó és felszálló pozíciót
• Praktikusan szétszedhetõ keretet
• Utazó fordulaton csendes és kellemes hangú erõs motort
• Lineáris teljesítménygörbéjû azonnal reagáló erõforrást
• Központi csavarral levehetõ légcsavart a könnyebb szállítás végett

Nos a legutolsó pontot kivéve (ezért kompromisszum ugye) minden tekintetben megtaláltam az igazit. A Vittorazi Fly 100 evo-járól már régebben is az volt a véleményem, hogy erõs csendes, rendkívül kifinomult járású darab. Ha lehet ez az új példány még egy fokkal jobb a régieknél. Erõs csendes vibrációmentesen zümmögve jár és minden odafigyelés nélkül nem eszik többet 3,2 l/h-nál annak ellenére, hogy csak egy 23nm nagyságú ReActionnel repülök. Az elõzõ motorom ennél fél literrel többet fogyasztott. Az autonómiát tovább növeli, hogy a Parapower egyedileg fejlesztett aerodinamikailag és súlypont szempontjából kigondolt tankja nagyobb a korábbinál 11 literes. Kérésemre megnövelt falvastagsággal készítették el így teljesen lezárva is hordozhatom, a csomagtartóban ellenáll a hõingadozás okozta hõ tágulásnak. Ha már a benzintankról beszélünk szintén megemlítem a tank egyedi rögzítését ami repülési stílusomra jellemzõ terhelési többesnek is jól ellenáll:)
A védõkeret is tejesen új, felül zárt, ami nagyban fokozza biztonságot szinte lehetetlenné téve a forgó légcsavar körbe való benyúlást. Bár továbbra is 4 részre szedhetõ, de az illesztési pontok eltolódtak így szétszedve kevesebb helyet foglal.
És végül de nem utolsó sorban a beülõ és a felfüggesztés rendszere. Részemrõl ezt vettem a legkritikusabban szemügyre, mert hiába egy jó motor, ha a beülõ geometriája nem megfelelõ.
Itt mindenre gondtolt a tervezõ. Ha felvesszük a hátunkra kellemes párnázott vállpántokon ül meg a gép mely természetesen állítható. Ez a beülõ alsókaros megoldású. Mivel az alsó karban a fõkör hevedere el tud mozdulni a start nagyon könnyû az ernyõ jól érezhetõ. Mi több felszálláskor felkanalazza pilótát. A megoldás további elõnye, hogy bármikor eldönthetem, hogy mit is, mennyit is akarok érezni az ernyõ mocorgásából. Ha az oldalsó comb támasztó hevedereket meghúzom akkor a merevszárnyú gép királyi karosszékében ülök, ha kiengedem akkor testsúllyal kormányozhatok. Baromi kényelmes! Noha itt ellentétben a felsõ „banános” bekötéssel ellentétben nem a hátunkon jelentkezik a toló erõ, hanem az alsó karokon a háttámlába egy rezgésmentesítõ szivacsot integráltak.
Eddigiek a száraz tények, de milyen vele repülni? Nos, mondhatom, hogy nagyon de nagyon jó. Talajkövetésnél elég 1mm-t mozdítani a gázkaron és pontosan arányosan és azonnal és mindig annyival emelkedik a fordulat, végtelenül precíz. Hosszabb úton a beülõ fejedelmi kényelmét és a finoman zümmögõ motor hangját élvezhetem. És végül a kényelmes felszállást segítõ heveder mellett a megfelelõ tolóerõ is biztosabbá teszi a felszállást.

Összességében nem a hátimotor egy eleme kiváló, hanem minden, de tényleg minden eleme és részlete alaposan átgondolt, és kiforrott. Eddigi rövid kb. 20 órai barátkozás, ismeretség okán nem találok benne hibát. Azaz mégis a légcsavar nem vehetõ le egy központi csavarral de ezt elnézem neki...

Szöveg és képek: Berkes Zsolt


 
Belps
   

Kapcsold linkek
   

Hr rtkelse
   

Parancsok
   

Kapcsold rovatok

Hátimotor

Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkszts: 0.09 msodperc