Hátimotor Hátimotor Motoros sárkány Kezdőlap Merevszárnyú UL Forgószárnyú UL Műrepülés Videók Galéria

Version francaise Versiunea în româneste
 
Hátimotor

A lányok készültek…


A június elején Puisserguierben megrendezett francia nemzeti ULM bajnokságra való felkészülés részét képezte a női motoros ernyős válogatott Michel Touitounál, a hátimotoros versenyzés tapasztalt öreg rókájánál töltött kétnapos „edzőtábora”.
A bajnokságon végül ezüstérmesként végzett Sandrine Muzellec élménybeszámolójából szemelgettünk.

Az érkezés és a meleg fogadtatás után Michel szinte azonnal „csatasorba”, vagyis starthoz is állít bennünket, hogy felmérjük a csapat szintjét. Van, aki már részt vett versenyeken, van, akinek ez lesz az első, de mindnyájan azért vagyunk itt, hogy tanuljunk.
Ami nem is késik. Először a célra szállást tökéletesítjük. Ez az a versenyszám, ahol nagyon könnyű nulla ponttal végezni. Gyakoroljuk a behelyezkedés technikáját, csínját-bínját, trükkjeit, alkalmazzuk Michel jó tanácsait. Coralie Matéos, aki sokat repült a bajnok Mathieu Rouanet-val, mindannyiunkat lenyűgöz precizitásával.
Ebéd után a beerősödő szelet néhányan kihasználják egy kis sziesztára. Michel megerősíti, a versenyzés során is fontos az időnkénti pihenő. Hiszen a versenynapok hosszúak, általában fél 7-kor kezdődik az aznapi eligazítás, és gyakran még este 11-kor is a másnapi navigációs feladatot készítjük elő.
A délutáni pihenő után Coralie-val nemes versengésre hívjuk ki a látogatóba érkezett Aurélien Ganaye-t és Alexandre-t, Coralie bátyját. Ki tud tovább a levegőben maradni 1 liter üzemanyaggal? Az abszolút győztes Alexandre lesz, a motorja láthatóan nem is fogyaszt mást levegőn kívül. Persze azért a pilótának is lehet valami szerepe…
A nap befejezéseként a motorok fogyasztását igyekszünk kiismerni. 1 liter üzemanyaggal elindulva mérjük a levegőben töltött időt, és kiszámoljuk a fogyasztást különböző fordulatszámokon, lassúra vagy gyorsra trimmelve, semleges trimmállásban. A versenyzés során igen fontos, hogy tökéletesen ismerjük motorunk étvágyát és viselkedését. Az economy versenyszámok során az átlagos fogyasztás 3 l/h körül alakul, de a legjobbak esetében akár 2 liter alá is csökkenthető, így Michel Carnet négyüteműje például 1,8 literrel is beérte a legutóbbi Európa-bajnokságon.
A jól megérdemelt éjszakai nyugodalom után másnap már hajnalban kezdjük a következő, a szlalom versenyszámra való gyakorlást. A talajközeli, nagy sebességű fordulók miatt ez talán a legnagyobb koncentrációt és figyelmet igénylő feladat. Michel ontja magából a jó tanácsokat: lehúzva tartani a belső féket, hogy optimális legyen a forduló íve, az egyenes vonalakhoz igazodva irányt tartani, hirtelen lekapni a gázt a forduló utáni megemelkedés elkerüléséhez, a karóknak a csúcsát érinteni inkább, nehogy visszacsapódjon a légcsavarba… Különösen érdekes gyakorlatnak bizonyul, mikor párban, egymás felett 20 méterrel csináljuk végig a számot, hogy a szűkre vett fordulókat gyakoroljuk, ehhez persze sok figyelem és hozzáértés kell.
Az ebédnél a stressz legyőzéséről és a versenyzéshez elengedhetetlen mentális koncentrációról, a külső, zavaró körülmények kizárásáról beszélgetünk. A pszichés felkészülés is a siker egyik záloga.
Délután repülési sebességeket mérünk különböző motorfordulatszám mellett. Mivel meglehetős a szél, egy egyenes útvonalat választunk széllel szembe, amelyen többször oda-vissza végigrepülünk, hogy átlagot számolhassunk, és kiküszöböljük a szél hatását. Vasárnap délelőtt még egy navigációs feladatot is elvégzünk, hogy az összes versenyszám terítékre kerüljön. Aztán még egyszer összefoglaljuk és átbeszéljük tapasztalatainkat és a versenyig még hátralévő egy hónapban ránk váró feladatokat, mielőtt búcsút vennénk Micheltől és Marie-tól. Köszönet még egyszer!

Szöveg: Sandrine Muzellec
Fordította: Kádár Andrea
Képek: Didier Buard


 
Belépés
   

Kapcsolódó linkek
   

Hír értékelése
   

Parancsok
   

Kapcsolódó rovatok

Hátimotor

Tartalomkezelő rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkészítés: 0.06 másodperc