Htimotor Htimotor Motoros srkny Kezdlap Merevszrny UL Forgszrny UL Mrepls Videk Galria

Version francaise Versiunea n romneste
 
Hátimotor

Madagaszkár


A déli féltekén, Afrika keleti partjától 500 kilométerre elhelyezkedõ sziget 587 000 km2 -es területével a világon az ötödik legnagyobb. A déli bozótoktól a keleti erdõkig, a középsõ részen fekvõ, néhol vulkáni hegyekkel koronázott gránitfennsíkokon át a nyugaton elterülõ szavannákig Madagaszkár igazi földrajzi kaleidoszkópot kínál. Ha nem is repülhették be az egészet, Renaud Vandermeeren, Igor Dassautet és Jean-François Guilbaud legalább a sziget csodáinak egy részét motoros ernyõvel derítették fel. Jean-François beszámolója következik.

A legcsábítóbb célpontunk a sziget nyugati részén található, „Tsingy” néven ismert helyszín volt.
A több mint 100 kilométer hosszú és 80 km széles, több ezer tûhegyes, 50 méter magasra nyúló mészkõ „fullánkból” álló fennsík több mint 200 millió évvel ezelõtt kezdett formálódni. Az óceán mélyén évezredek során lerakódott kagylókból összeállt képzõdmény a tektonikus lemezek elmozdulása nyomán fokozatosan kiemelkedett a vízbõl, s a szél és a savas esõk, valamint az aktív vulkánok közelségébõl adódó savas levegõ okozta eróziónak köszönhetõen nyerte el mai formáját.
Az 1990 óta az Unesco Világörökség részét képezõ és 1997 óta nemzeti parkká nyilvánított helyszín csak helyi kísérõvel és biztonsági óvintézkedések mellett látogatható.
Tanába érkezve megtudjuk, hogy a Tsingy 1000 méter alatti átrepülését megtiltották, az eddig turistákat szállító gépek sem merészkedhetnek már oda, e fölött pedig tiltott katonai légtérnek minõsül. Csalódottak vagyunk, hisz semmi esélyünk, hogy ilyen rövid idõ alatt engedélyt szerezzünk az ANGAP-tól, a helyi hatóságtól. Vigasztalásunkra szolgál, hogy útközben meglátogathatjuk az Antsirabe vulkánjait és a Morondava közelében fekvõ híres baobabfasort.
Eric Ducoin, a madagaszkári Des Papangos De Tana sikló- és motoros ernyõs klub tagja tanácsára Tanában Florent Colneyéknál szállunk meg. Florent motoros ernyõs pilóta, bázisa nem messze fekszik Tanától, és ráadásul a Tsingy specialistája. Megfogadjuk tanácsát: „sok az erdõ a Tsingy körül, de fel lehet szállni a park közvetlen közelébõl, meglátjátok, csak fölé ne repüljetek, mert ott egy motorleállás egyenlõ a katasztrófával.”

Vulkánok fölött
A Tananarivébõl Morondavába vezetõ út 70%-a járható normál személyautóval is, de a fennmaradó 30%...
Órák óta jövünk terepjárónkkal Tananarivébõl, esteledik, már a vulkánok útján járunk, Antsirabe nyugati részén. Ezek a régóta kihunyt kráterek tavakká alakultak, a legendák szerint egyiket-másikat, mint például a Tritrive tavat, szellemek is lakják. Végre találunk egy felszállóhelyet, a nap már lemenõben. Az egész falu kicsõdül az attrakcióra. Még mindig meleg van, és 1500 méter magasan vagyunk, én 82 kilómhoz egy Backbone ROS 125-ös motorral és 28 m2-es ITV Dakotával

repülök. Enyhe szellõ fújdogál, Igor Miniplane TOP 80-asával és 85 kilójával kicsit szûkösebben áll, de gond nélkül felszáll 28-as Apco ernyõjével. Renaud az Adventure 30 m2-es Spidoujával és az én Backbone ROS 125-ösömmel repül, miután még az elsõ nap Florent bázisán eltörte saját légcsavarját egy kissé rock’n rollos földet érés során.
Ahogy egyre feljebb emelkedem a vulkán több mint 2000 méter magas csúcsa felé, a nap a horizontra süllyed, végre feltárul elõttem a vulkántó, a víz antracitszürke, a színek kontrasztja, az esti langymeleg és a csodálatos látvány hatására el is feledkezem róla, hogy itt gyorsan leszáll az est. Már meglehetõs a homály, mire visszaérek, a felszállón még mindig nagy a csõdület, és a szél teljesen megállt. Renaud széttereli a fõleg gyerekekbõl álló nézõközönséget, amíg szabadon nem marad egy kis leszállómezõ, pontosan kell behelyezkedni, a magasság és a szélcsend miatt elég gyorsan érkezem, a gyerekek szétspriccelnek, egy utolsó erõteljes fékezés, és a Dakota lágyan a földre állít.

Morondava
Több mint három napja gurulunk terepjárónkkal a 300 kilométerre lévõ Morondava felé, soha út ilyen

hosszúnak még nem tûnt. Amikor csak felszálló kínálkozik, megállunk és repülünk, annyival kényelmesebb az utazás a levegõben. Morondava fürdõ- és halászváros, apálykor szép stranddal. A világ minden pontjáról idesereglõ turisták és az õket kiszolgáló kereskedõk nyüzsgése szinte átláthatatlan. Számunkra a város kötelezõ megálló, mielõtt a Tsingy meghódítására indulnánk. 230 kilométert kell megtennünk, az út néhol alig járható, fõleg az esõs idõszakban. De sietnünk kell, csak három napunk van rá, hogy oda-vissza megjárjuk.

Tsingy
Órák óta nézzük a mellettünk „eldöcögõ” erdõket a terepjáróból. Rég elhagytuk a baobabfákat. Elérünk egy folyóhoz, ahol egy rusztikus bárka vár, átkelés után az egyre rosszabb állapotú úton zötykölõdünk tovább. Egy kanyar után feltûnik egy másik folyó, a partján néhány kunyhó, végre! Megérkeztünk Bekopakába, a park bejáratához.

Késõre jár, gyorsan felderítjük a lehetséges felszállóhelyeket, a gondviselés egy focipályát helyezett számunkra épp a park határvonala mellé, reggel visszajövünk! Hajnalban enyhe köd emelkedik az ébredezõ, a kelõ nap sugaraiban csillogó trópusi erdõ fölé. Renaud és Igor már készen állnak, gyorsan ledöntök egy kávét, és sofõrünkkel együtt biztosítom a földi asszisztenciát és a rádiózást. Enyhe szél fúj épp a placc tengelyében. Vár a Tsingy, a rémisztõ kõrengeteg.
Már másfél órája felszálltak, minden rendben, kivéve, hogy Igor eufóriájában elfeledkezett róla, hogy nem teli tankkal indult, és a krokodiloktól hemzsegõ folyó homokos partján kényszerleszáll. A hátimotorok nem maradnak észrevétlenül, Renaud alig ér földet Igor közelében, máris felbukkan egy terepjáró, a park egyik õre, aki az ANGAP-nak dolgozik, udvariasan megkér, hogy fáradjunk be vele az irodába, ahol fogadóbizottság vár, úgy tûnik, túl közel voltunk a tiltott légtér határához. Végül minden elsimul, fényképeinkbõl a park fotótárának is hagyunk másolatot. A park tisztviselõi megbékélnek, de a jövõre nézve szigorúan emlékeztetnek a szabályokra, és az engedély nélküli repüléssel járó szankciókra. Biztos, hogy visszajövünk még, és ígérjük, engedéllyel együtt!
Ez az utazás fárasztó és veszélyes, de aki jól bírja a gyûrõdést, és jó pilóta, annak színtiszta boldogság...

Szöveg: Jean-François Guilbaud
Fordította: Kádár Andrea
Képek: Renaud Vandermeeren


 
Belps
   

Kapcsold linkek
   

Hr rtkelse
   

Parancsok
   

Kapcsold rovatok

Hátimotor

Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkszts: 0.18 msodperc