Htimotor Htimotor Motoros srkny Kezdlap Merevszrny UL Forgszrny UL Mrepls Videk Galria

Version francaise Versiunea n romneste
 
Hátimotor

Starttechnikák Kifordulós start erõs és gyenge szélben


A kívülállók szemével nézve a PPG pilóták játszi könnyedséggel felhúzzák ernyõiket, és szerencsés esetben pár lépés, illetve rövid futás után a levegõbe emelkednek… Ez legtöbbször így is van, fõleg, ha a körülmények is kedvezõek. Mégis, minden pilóta és növendék megtapasztalta már, hogy ebben a sportban a legelsõ lépés, vagyis a felszállás a legkényesebb. Érdemes a témával foglalkozni azért is, mert viszonylag sokszor látni sikertelen felszállási próbálkozásokat, amelyek csak a levegõben tölthetõ idõt csökkentik.

Különösen igaz lehet ez a megszokottól eltérõ környezetben. Magam sem restelltem kicsit visszaülni az iskolapadba, és Bruno Vezzoli, a francia motoros ernyõs válogatott tagja segítségét kérni Spanyolországban, amikor az igen turbulens és erõs szélben hanyagolnom kellett a jól bevált hagyományos belefutós startot, és kifordulós startra váltani, mégpedig arra a formájára, ahol az ernyõ felhúzásának a pillanatában mind a hevederek, mind a fékek keresztben vannak. Ennek az az értelme, hogy a kifordulás során a fékek végig kézben maradnak, és amikor menetirányba kerültünk, akkor kerül minden a helyére. Az ilyen, úgynevezett „keresztbe fogós” technikánál az okozza a gondot a klaszszikus siklóernyõs starthoz szokott pilótáknak (többek között nekem is), hogy kifordulás elõtt reflexbõl pont az ellentétes oldalt fékezzük meg. Pedig a képlet egyszerû: ha az ernyõ jobbra lendül, jobbra lépsz és jobb kézzel fékezel, és fordítva. Leírva persze könnyû… Akinek szükséges, javaslom, szánjon rá egy- két órát, és egy szelesebb napon gyakoroljon, megéri…
Bevallom, talán kicsit átestem a ló túlsó oldalára, és hacsak lehet, mostanában így szállok fel. Ennek oka pedig az, hogy ha már elsajátítottuk ezt a technikát, sokkal gyorsabban, kényelmesebben és egyszerûbben startolhatunk. Nem utolsósorban, ha rontunk, idõben felismerve könnyedén újrakezdhetjük. Az angol Paramotor Magazine elsõ számában az amerikai motoros ernyõs szövetség elnöke, Jeff Goin tollából megjelent cikk is ezt a technikát taglalja. Szóval, hogy is van ez?
Bruno szerint erõs szélben mindig kezdjük a motorral, az ernyõt pedig hagyjuk rózsában, csak arra ügyeljünk, hogy a hevederek csavarodás és akadás nélkül a megfelelõ oldalon legyenek. Ezt az alapigazságot volt szerencsém a saját bõrömön megtapasztalni. Kiterítés után álltam neki a motort melegíteni, persze egy erõsebb befújás összetekerte az ernyõmet, kezdhettem mindent elölrõl. Gyenge szélben ívesen terítsük ki az ernyõt, így egyenletesebben töltõdik fel.
Melegítsük be a motort, lehetõleg a hátunkon, mert így a legbiztonságosabb. Csatoljuk fel a hevedereket a következõ egyszerû módszer szerint: A gázkar a jobb kézben van. A pilóta fentrõl nézve az óramutató járásával ellentétesen fordul meg a startkor. A két hevedert tegyük egymás mellé a jobb kezünkbe úgy, hogy közben tenyerünk felfelé néz. Fordítsuk meg az összefogott hevedereket lefelé. Ez átlagos, ép csontozatú ember esetében jobbról balra, az óramutató járásával ellentétes irányba történik. (Bevallom, itt nekem mindig felmerült a kérdés, hogy már kétszer említettük az óramutató járásával ellentétes irányt. A megoldás, hogy magunkat felülrõl, míg az ernyõt alulról szemléljük a példában, így a gondolatmenet helyes.) Ezután nincs más hátra, mint az ily módon forgatott hevedereket felcsatolni. Ami bal oldalra került, azt a bal oldalra, ami jobbra került, a jobb oldalra. Így a bal vállunktól induló heveder a jobb vállunkról induló felett fut, azt keresztezve. Igazítsuk el a hevedereket, az A-k legyenek felül. Bal kezünkkel középrõl, bentrõl kifelé fogjuk meg a bal oldali heveder fékjét, jobb kézzel a gázkart és a jobb féket. Ezután már nincs más teendõnk, mint bal kezünkkel összefogni az A-kat. Az erõs szélben rózsában hagyott ernyõbõl elõször építsünk falat. Kis szélben ez nem szükséges, illetve nem is célszerû, mert teríthetünk újra. Ezen a ponton szétválik a gyenge és az erõsebb szeles starttechnika. Persze pilótától, tapasztalattól és felszereléstõl függ, hogy kinek mi a gyenge, illetve az erõs.
Gyengébb szélben, különösen a kuplung nélküli motorok esetében az alapjáraton forgó légcsavar által keltett légmozgás éppen ellentétes a széliránynyal, ami jelentõsen ronthatja felszállási esélyeinket. Továbbá az sem elhanyagolható tény, hogy az alapjáraton forgó légcsavar bizony hátulról tol minket, jelentõsen nehezítve az ilyenkor szokásos hátrálást.
Itt következik egy kis trükk, ami a Paramotor Magazine-ban is olvasható. Lépjünk az ernyõ felé egy-két lépést úgy, hogy biztonságosan a kupola felé tudjuk fordítani a hátunkat a hevederekkel és a fékekkel a kezünkben. Kicsit dõljünk elõre, célozzunk a kupola fölé középre úgy, hogy éppen ne érje a légcsavar szele, és adjunk negyed- vagy fél gázt 20-30 másodpercig. Ezzel felgyorsítjuk a még a földön fekvõ kupola felett a levegõ áramlását, saját lokális szelet hozunk létre. Ennek a technikának a hatásosságát tovább fokozhatjuk Tardi Tomi módszerével, úgy, hogy jobbról balra elfordulva mintegy elseperünk a légcsavarszéllel az ernyõ felett. Vigyázzunk, hogy ne közvetlenül a kupolát célozzuk, és ne hagyjuk beszippantani a lógó zsinórokat sem! Szépen egyenletesen vegyük el a gázt, miközben megfordulunk. Így már az ismert startpozíciónkban vagyunk. Dinamikusan és szükség szerint folyamatosan hátrálva húzzuk fel fejünk fölé az ernyõt kinyújtott bal kezünkkel, miközben a jobb kezünk kíséri azt. Érezni fogjuk, hogy az ernyõ feltöltõdése, felhúzása sokkal könnyebben megy. Gyenge szélben, ha az ernyõ már túljutott a holtponton, folyamatos gázadás mellett forduljunk ki, és fussunk a megfelelõ irányba. Tapasztalataim alapján nagyon gyenge szélben, gyors ernyõvel és kuplung nélküli motorral meglehetõsen gyakorlottnak kell lenni ehhez a mutatványhoz, ezért ilyenkor érdemes a kisebb kockázattal járó belefutós startot választani.
Erõsebb szélben álljunk pontosan középre, vállaink legyenek párhuzamosak az ernyõ belépõélével, illetve a felépített fallal. A megfelelõ dinamikával húzzuk fel fejünk fölé az ernyõt kinyújtott bal kezünkkel az A-kat fogva, miközben a jobb kezünk kíséri azt. Ezzel elkerülhetjük, hogy aszimmetrikusan elforduljon a vállunk, és emiatt a kupola féloldalasan jöjjön fel. Ha szükséges, stabilizáljuk az ernyõt a fejünk felett, forduljunk ki, és adjunk gázt!
Kifejezetten erõs szélben a falat úgy építsük fel, hogy nézõpontunk szerint az ernyõ bal kezünk felé esõ végét érje jobban a szél. Tehát a kupolával együtt elfordulunk, a szélirányhoz képest akár 45 fokkal is! Amint elkezdjük az A-kat felhúzni, természetes módon a bal kezünk felõli oldal indul meg dinamikusabban, amit a jobb, egyébként szabad kezünkben lévõ fékkel szükség szerint fékezünk. Ennek a Cobrának is nevezett módszernek az az elõnye, hogy nem ránt minket el a vitorla módjára kifeszülõ kupola. És ha nincs szél? Akkor bizony marad a jól bevált belefutós start, egy kevés (vagy inkább sok) tolóerõvel fûszerezve.

Szöveg: Berkes Zsolt
Képek: Koszta Péter

A kifordulós start technikáját Pavelka Beáta fitneszbajnoknõ mutatta be. Becu nemcsak a talajon nyújt figyelemre méltó teljesítményt, mint aktívan versenyzõ, többszörös magyar bajnok, testnevelõ tanár, atlétika-, testépítés- és fitneszedzõ, valamint aerobicoktató, hanem a levegõben is otthonosan mozog. 5 éve pilóta az esztergomi vitorlázórepülõ-klubban, tavaly adta a fejét siklóernyõzésre. Az idén saját fitneszklubot nyitott, amit külön tudunk ajánlani a repülést sportosabban gyakorolni vágyók figyelmébe (www.fit-lesz.hu). Azóta kacsingat a motoros ernyõzésre, a repülésre fordított és a levegõben töltött idõ rendkívül kedvezõ aránya miatt. De nem csak fitneszbajnok lányok számára érhetõ el ez a sport, környezetünkben egyre több lány próbálja ki a motoros ernyõzést, nemritkán több érzékkel és tehetséggel, mint a fiúk. Csak így tovább, a lányok angyalok!


 
Belps
   

Kapcsold linkek
   

Hr rtkelse
   

Parancsok
   

Kapcsold rovatok

Hátimotor

Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkszts: 0.11 msodperc