Htimotor Htimotor Motoros srkny Kezdlap Merevszrny UL Forgszrny UL Mrepls Videk Galria

Version francaise Versiunea n romneste
 
Motoros sárkány

Apollo-napok


A legjelentõsebb hazai UL-es összejövetelt, az Apollo-napokat „magyar Blois”-ként is szokták emlegetni. Mostanra a rendezvény túllépett ezen tituluson: míg Blois-ba évrõl évre kevesebben zarándokolnak el – ami nem meglepõ, hiszen az ilyen jellegû találkozók nagy része elõbb-utóbb kifullad –, Egerben rekordlétszámú UL-es és nem UL-es pilóta jött össze.

Ebben alighanem a minden eddigit felülmúló programnak is szerepe volt. Valami mindig történt a levegõben – szerencsére nem repesemény. Vereb Gyuri és Ludányi Csaba jóvoltából bárki láthatta, hogy mit tud a Fox. Az idén sem maradhatott el Veres Zoli dinamikus légi show-ja. Zolit egyébként az általa „elõidézett” pikkpakkok mellett azért is szeretjük, mert nem röstell vegyülni a hártyás és merevszárnyú UL-ekkel. Szabó György a Vampair színeiben a Fresh Breeze „brutál” trájkos ernyõjét, a Xcitort mutatta be. Sajnálatos módon – egy szervezési probléma miatt – elmaradt a Ferinc Vince vezette ötös sárkányos kötelék mûsora, holott ez a formáció a maga nemében kuriózumnak számít, és az Egyesült Arab Emirátusokban és Magyarországon egyaránt nagy sikert aratott. A földön egymást követték a változatos „civil” programok, a veterán autók és motorok felvonulásától a hastáncos lányok produkciójáig, így ki-ki érdeklõdése és irányultsága szerint választhatott. Természetesen az átmenetileg vendéglátó-ipari mûintézménnyé átalakított hangár is nyitva állt az érdeklõdõk elõtt.

Tudni kell megújulni

Tóth „Pamacs” Ferenc Egerben debütált legújabb mutatványával. Sárkányára néhány pirotechnikai elemet szerelt fel, és a 300 méteres színes szalag vontatása (azaz a kígyóbûvölés) után alkalmi tûzijátékkal ejtette ámulatba a közönséget.
– Tudni kell megújulni – Pamacs így magyarázza a stílusváltás okát. Lehet benne valami. A színes füst mostanra a bemutatók standard részévé vált, de még a rendkívül látványos, ugyanakkor nagy tapasztalatot igénylõ kígyóbûvölés sem hat már az újdonság erejével, hiszen a pilóta számos reptéren vendégszerepelt már ezzel a számmal.
– A mostani tûzijáték legfeljebb fél percig tarthatott, a továbbiakat a tervek szerint három-négy percig is „el lehet majd húzni” – folytatja Pamacs. – A magam eszközeivel igyekszem tenni azért, hogy a repülés közelebb kerüljön az emberekhez. A bemutatókon pedig kiváló alkalom nyílik erre. Fontosnak tartom, hogy a légi sportok és közöttük is a motoros sárkányrepülés minél szélesebb kör számára elérhetõvé váljon. A jelek szerint jó irányban haladunk: egyre több a hangárral rendelkezõ kisebb reptér, ahol nem terhelik aránytalan költségek a pilótákat.

Csak repülõember van

Úgy tûnik, ma már a „komolyabb” mûfajok képviselõi is elfogadják az UL-sportokat. Ennek egyik megnyilvánulási formája az a négyes – három Z–142-esbõl és egy Jak–52-esbõl álló – kötelék, amely hosszú órákra elkápráztatta a közönséget. A formációt Fajt Tibor kötelékvezér, Vári István bal kísérõ, Balla Sándor jobb kísérõ alkotta, valamint Vári Gyula, aki a Jakkal hátul szokott repülni, és mint mondja, ez jó is így. Persze most sem hazudtolta meg magát, és idõrõl idõre körbeorsózta a szoros kötelékben repülõ Z–142-eseket. Fajt Tibor annak idején a legjobb bemutatópilóta volt MiG–21-essel, Vári Gyula nevét pedig többek között a fairfordi gyõzelmei kapcsán ismerik.

Õk ketten, ahogy Gyula mondja, félszavakból is értik egymást, ami közös repüléseiken is jól nyomon követhetõ.
A kötelék „székhelye” a jakabszállási repülõtér. Kezdetben ketten voltak: Vass Géza (aki Egerbe nem tudott eljönni, amúgy a kötelékvezér szerepét tölti be) és Vári István, majd Fajt Tibor és Vári Gyula is csatlakozott hozzájuk. Nagyra törõ terveik nincsenek – ahhoz túlságosan sok idõt és pénzt kellene „beleölni” a gyakorlásba. Most azon dolgoznak, hogy még látványosabbá tegyék a produkciót, és beleillesszenek néhány kisebb volumenû, a korlátozottan mûrepülhetõ Zlineknek megfelelõ figurát, illetve vannak ötleteik a Jak–52-es–Z–142-es géppármûrepülést illetõen is.
Mindannyian szívesen „léptek fel” az UL-es találkozón:
– Már MRSZ-elnökként is azt vallottam: nincs hártyás és merevszárnyú, csak repülõember van. Mindegy, hogy a pilóta melyik mûfajban repül, csak jól csinálja azt, amit csinál – mondja Vári Gyula.

Már a tizedik…

Az immár tizedik alkalommal megrendezett miskolci BAZUL Kupa, ami egyben a nemzeti bajnokság utolsó fordulója is volt, a hagyományokhoz híven ezúttal is Egerben ért véget. Tizenhét sárkány és merevszárnyú UL indult, további négy pilóta, aki szárnyon érkezett volna, az erõs szél és a meteor riogatása miatt lemondta a részvételt.
Mivel ilyenkor már nem kedvez az idõ a „termikigényes” economy feladatoknak, precíziós leszállás és navigációs feladatok alkották a repertoárt. A tempó ezúttal is feszített volt (nem mintha az elmúlt évek tapasztalatai alapján másra számítottak volna…). Péntek délután öt órától szombat estig három navigációs feladat „fért bele” a programba: az elsõ útvonal a Hernád völgyében vezetett, másnap reggel „éhgyomorra” egy kérdõjel alakú kurzus fölött repültek a versenyzõk, majd a Bükk hegyes-völgyes vidékei fölött mentek át Egerbe. Ez utóbbi szám – nyilván nem véletlenül – a hangzatos „zöld szörnyeteg” elnevezést kapta, és többeknek okozott némi meglepetést. A versenyigazgató Kiss László (ahogy mindenki ismeri: Kenya) kidolgozott egy B-tervet rossz idõ esetére: az alternatív útvonal jóval „lightosabb” volt.
A verseny GPS-értékelésû volt, a navigációs feladatokat kilenc-kilenc fotóval és négy virtuális idõmérõkapuval súlyosbították. A miskolci klub megszponzorálta a versenyt, így a BAZUL Kupa lett a legolcsóbb a nemzeti futamai között. A klub mellett köszönet illeti a versenyigazgatót, Fehér László repvezt és Mátyus Lászlót, aki egyebek mellett a vacsorát „menedzselte”.

– m –
Fotók: Koszta Péter

A BAZUL Kupa eredménylistája

Együléses motoros sárkányok kategóriája:

1. Tóth József 2916
2. Kovács Aurél 2876
3. Martinecz Endre 2682

Kétüléses motoros sárkányok kategóriája:

1. Ferinc Vince–Varga Zoltán 2950
2. Galajda Zoltán dr.–Smidróczki Zoltán 2817
3. Gajdán József–Gajdán Ágnes 2115

Kétüléses merevszárnyú UL-ek kategóriája:

1. Gróf Zoltán–Bártfai Bálint 3025
2. Fehérvári Tamás–Hodászi Ferenc 2414
3. Temesi Lóránt–Balázs Lajos 1352



 
Belps
   

Kapcsold linkek
   

Hr rtkelse
   

Parancsok
   

Kapcsold rovatok

HátimotorMerevszárnyú ULMinden más ami repülMotoros sárkányMûrepülés

Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkszts: 0.09 msodperc