Hátimotor Hátimotor Motoros sárkány Kezdőlap Merevszárnyú UL Forgószárnyú UL Műrepülés Videók Galéria

Version francaise Versiunea în româneste
 
Hátimotor

Ha kell egy kis EnAIRgy…


Rácz Balázs nevét valószínűleg mindenki ismeri, akinek van valamiféle köze a siklórepüléshez. Az aktívan repülő siklóernyősök közül sokan híresen jó hangulatú klubja, az EnAIRgy „égisze alatt” váltak pilótává. Bár Balázs alapvetően a motor nélküli repülésben van nagyon is otthon, tevékenységi körének szerves részét alkotja majd a motoros ernyőzés is.

Abszolút versenypilóta. Az elmúlt tíz évben szinte mindig ott volt a siklóernyős ranglista első három helyezettje között. A tavalyi Eged-kupán összesítettben második lett, az idein is a dobogó második fokán végzett volna, ha nem nyilvánítják érvénytelennek a versenyt. Klubjából rajta kívül még jó páran sikeresek a versenyzésben: nemigen telik el úgy Eged-kupa, hogy az első tízben ne lenne néhány EnAIRgys, 2005-ben Borboják Kati második lett a női versenyzők között.

Tolmin – motorral és motor nélkül

Balázs rendszeresen szervez túrákat többek között Olaszországba, Szlovéniába, Horvátországba és természetesen a magyar siklóernyősök „kegyhelyére”, Monacóba.
Legutóbb a szlovéniai Tolminba vitt körülbelül húsz „önkéntest”, gyalogernyősöket és hátimotorosokat egyaránt. Az Alpok legdélibb részénél elterülő helyszín nem véletlenül kedvelt siklóernyőskörökben: komoly távok repülésére alkalmas, többek között a jelenlegi európai rekord is ott született. Balázs egyébként 2000 óta jár Tolminba, a 2002-es Európa-bajnokság kapcsán pedig egy hónapot töltött ott. Neki már nem sok újat mondott a környék – annál inkább tízéves lányának, akit tandemben elvitt a környék meghódítására, majd egy pizzéria mellett leszállva méltó módon „ünnepelték meg” a repülést.
A hangulat – mint Balázs útjain mindig – most is jó volt, sátrazással, bográcsos főzéssel, egyebekkel. Bár valamennyit mindennap lehetett repülni, egy nap volt igazán jó – akkor harminc kilométereket repültek, ami különösen figyelemre méltó annak fényében, hogy a csapat nagy részét kezdő siklóernyősök alkották.
Merényi Miki, aki egyébként rutinos PPG-pilóta, nem erőltette a motorozást a magashegyi körülmények között. A nagyjából egy időben beinduló völgyszelek találkozása erős turbulenciát keltett. Mondván, hogy jobb a békesség, maradt a jól bevált siklóernyőnél. Deák Gabi viszont most is Flyke típusú trájkjával repült:

– Tolmin nem egy motoros helyszín – mondja. – Előfordult, hogy egyik pillanatban a termik kapott belém, a másikban meg a leáramlás nyomott lefelé, és hiába nyomtam a gázt, nem akart emelkedni a trájk… Néha a hossztengelye körül himbálózott jobbra-balra. Időnként nagyon kapaszkodós volt, szerencsére semmiféle csukás vagy más parajelenség nem következett be. Mindenesetre megérte, hihetetlenül szép a táj felülről, szinte mennyországbeli. Nagyon jó társaság jött össze, a húszévestől a hatvanévesig minden korosztály képviseltette magát. Ha nem repültünk, ment a bulizás, a majomkodás meg a piszkálódás, persze jó értelemben véve. A tolmini kempinget pedig, ahol laktunk, ajánlom mindenkinek.

Motorostanfolyamok az EnAIRgynél

Balázst, a megrögzött siklóernyőst Merényi Miki vitte bele a motorozásba. Távrepülő mivoltát persze továbbra sem hazudtolja meg. Második hátimotoros repülése Budapestről a Balatonra vezetett – egy székesfehérvári tankolás közbeiktatásával –, amit azóta többször megismételt.
A jövőben pedig hátimotoros-tanfolyamokat is indít, engedve a „piac nyomásának”, hiszen új növendékjelöltjei közül sokan az ernyőzés mellett motorozni is – vagy csak motorozni – szeretnének. Annyi már biztos, hogy Parapowerrel fog oktatni. Júliusban pedig immár egy hátimotoros túrát is szervez Horvátországba. A pilóták értelemszerűen több pihenő beiktatásában, földi kísérettel jutnak el Krk szigetéig, ahol aztán opcionálisan repülhetnek motorral és/vagy ernyővel.

– m –
Fotók: Rácz Balázs

Berepülő hátimotoros túra
Budapesttől az Adriáig július 22–29-ig

Indulás: Budaörs, repülőtér
1. éjszaka Sormás, pihenő beiktatásával (szállás+reggeli)
2. éjszaka Karlovac, pihenő beiktatásával (szállás+reggeli)
3–7. éjszaka Tribaj-Crikvenica (reggeli igényelhető)

A program hat repülési napot foglal magában. A nem repülő kísérőket és a csomagokat 8-9 fős mikrobuszokkal biztosítják. A busz folyamatosan kíséri a levegőben lévőket. A tenger átrepülésére – Krk szigete felé – a szervezők motorcsónakos kíséretet biztosítanak. Indulás előtt minden résztvevő térképet kap a helyszínről. Kérésre e-mailben képeket küldenek a szállásról.

A pilótáknak rendelkezniük kell: hátimotorral, mentőernyővel, 10 literes benzineskannával és beszerelt URH-val.

Részvételi díj:
– pilótáknak: 350 euró/fő
– nem repülő hozzátartozóknak: 300 euró/fő

Jelentkezni 50 euró/fő előleg befizetésével lehet. A részvétel feltétele az Atlasznál kötött biztosítás.

További információ Rácz Balázsnál:
Tel.: 06 20 945 86 58
E-mail: enairgyclub@freemail.hu

További EnAIRgy-túrák

Július 14–16., Kalocsa: csörlőtábor
Augusztus 17–20., Bohinj: első biztonságtechnikai tábor
Augusztus 24–27., Gerlitzen: második biztonságtechnikai tábor
Szeptember 11–17., Olaszország, Feltre–Marmolada: távrepülőtábor
Október 9–15., Bulgária, Sopot: távrepülőtábor
December 3–18., Dél-Afrika



 
Belépés
   

Kapcsolódó linkek
   

Hír értékelése
   

Parancsok
   

Kapcsolódó rovatok

Hátimotor

Tartalomkezelő rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkészítés: 0.05 másodperc