Fly for Rett
Dátum: 2003. december 30. kedd, 11:11 Rovat: MerevszárnyĂş UL
Mezei Katalin Ărása, Kántás Andor
képeivel.
A közelmúltban két magyar
sportrepülõ, Kántás Andor és Latky Csongor az ultrakönnyû
kétüléseses kategóriában egyedülálló, veszélyektõl távolról sem mentes
küldetést
teljesĂtett. Apollo Fox tĂpusĂş repĂĽlõgĂ©pĂĽkkel három hĂłnap alatt 25 500
kilométert tettek meg Sármellék és Sydney-Bankstown, illetve Melbourne
között.
A vállalkozás mottója a következõ volt:
"FelhĂvni a közvĂ©lemĂ©ny figyelmĂ©t egy olyan betegsĂ©gre, amely csak a
nõket érinti, s
amelynek neve Rett-szindróma. Szeretnénk Magyarországon egy kelet-európai
központot lĂ©tesĂteni, hogy a Rett-szindrĂłmás betegek
jobb és szakszerûbb ellátásban
rĂ©szesĂĽljenek. Ez a repĂĽlĂ©s ennek a lĂ©tesĂtmĂ©nynek az elõhĂrnöke lenne."
"BebizonyĂtani a
világnak, hogy egy magyar pilóta, magyar gyártmányú géppel képes
maratoni Ăştvonal teljesĂtĂ©sĂ©re. Ez lenne az elsõ magyar ultrakönnyĂ» repĂĽlõgĂ©p,
amely
teljesĂteni a 21 ezer kilomĂ©teres, interkontinentális repĂĽlĂ©st."
Kántás Andor személyében elsõsorban az apa repült
Rett-szindrómában szenvedõ Lucia
lányáért és annak sorstársaiért - mint mondta, a kislányról ugyancsak Lúcia névre keresztelt ul-lel megtett 21 ezer
kilométer inkább a figyelemfelkeltés eszköze volt.
Hazájában a Rett-szindrómások helyzete mindmáig megoldatlan, az ellátásukért felelõs
szakintézet például szabályosan
felvételizteti a beteg gyermekeket. A "rettes" szülõk
nemritkán belefásulnak a tehetetlenségbe, Kántás Andor
azonban kézvbe vette az ügyet és a botkormányt, s elindult a betegség
kezelésében példamutató Ausztrália felé, ahová
- nem véletlenül - már
2003-ban, a fogyatékosok évében érkezett meg.
Mûszaki hiba
Alig három éve jelent meg a magyar piacon az egri
Halley-mĂ»vekben gyártott Apollo Fox tĂpusĂş ultrakönnyĂ» repĂĽlõgĂ©p, mely
iránt az utóbbi idõben külföldön is mutatkozik
kereslet. A tĂpus -
úgymond - kéznél volt Kántás Andornak is, mivel két éve repültet vele utast a Balaton nyugati partján,
Keszthelyen. A munka közben szerzett
tapasztalatai
alapján egy teljes esztendeig kĂ©szĂtette fel a gĂ©pet a nagy utazásra. Többszöri halasztás után, 2002. november 2-án
emelkedett a
magasba a Lúcia a sármelléki repülõtérrõl,
fedélzetén Kántás Andorral és növendékével, Latky Csongorral. Az elsõ és egyetlen mûszaki meghibásodás
közvetlen ezután
történt: a szárnyban lévõ üzemanyagtartály
szivárgott. A gyártó egri telephelyére tett kényszerkitérõ és az elromlott idõ
miatti kényszerpihenõ után, újra startoltak,
akkor már 50 méteres felhõalap alatt.
Vastag felhõzet, teljes gáz
Szegedet elhagyva az idõjárás végképp viszontagságosra
fordult. Felszállás után 100 méteres felhõalap várta a pilótákat. A
felhõbe -
a már emlĂtett okok miatt - nem repĂĽltek be, Ăgy viszont nem
tudtak a tervezett biztonságos magasságban átkelni a
Kárpátokon. A
domborzatot szorosan követve, a kanyonokon keresztül, néha a szikláktól
alig nĂ©hány tĂz mĂ©ternyire repĂĽlve jutottak el
Bulgáriába,
ahol rövid pihenés után folytatták útjukat Várna felé. Hihetetlenül vastag
felhõzetben, teljes gázon, esetenként 180-200
kilométer/
órás sebességgel haladva is csak napnyugta után 5 perccel értek földet az addigra már
teljes dĂszkivilágĂtásban pompázĂł
várnai repülõtéren.
Ăštvonal-mĂłdosĂtás
A mûszaki hiba és a mind téliesebbre
fordulĂł idõjárás miatt KántásĂ©k kĂ©nytelenek voltak mĂłdosĂtani az Ăştvonalat. Az Ararat
hegyen
való átkelés túlságosan is kockázatosnak tûnt,
ezĂ©rt a kĂ©t vándor - bár mint a szĂriai követsĂ©gen megtudták, a hegyrõl
elnevezett
konyaknál nincs jobb - Irán "kiiktatásával", SzĂrián,
Jordánián, Szaúd-Arábián és Ománon keresztül jutott vissza az eredeti
útvonalra. A karácsonyt és a Szilvesztert Thaiföldön ünnepelték, ahonnan január
2-án indultak tovább Ausztrália, illetve a
végsõ
desztináció, Sydney-Bankstown felé.
KĂĽzdelem az elemekkel Ă©s a
hatósággal
A vállalkozás költségvetése igen szûkre szabott volt: a két pilóta - néhány cég és magánszemély támogatása mellett -
túlnyomórészt maga "szponzorálta" a repülését. A nagy
utazás során - minden jó szándékuk ellenére - több "balhé" részesévé váltak.
SzaĂşd-Arábiába vĂzumot nem, csak átrepĂĽlĂ©si
engedĂ©lyt kaptak, a rossz idõ azonban lekĂ©nyszerĂtette
õket a tervezett ĂştvonalrĂłl. SzĂriában -
mivel fogytán volt az üzemanyag - berepültek a katonai légtérbe. A "helyi erõk"
letartóztatták és kihallgatták a magyar
pilótákat, sõt -
biztos, ami biztos - kis idõre a telefonjuktól, a fényképezõgépüktõl és a videokamerájuktól is
"megszabadĂtották" õket. VĂ©gĂĽl aztán - belátva, hogy
semmiféle
veszĂ©lyt nem jelentenek a szĂriai hadsereg számára - Ăştjára engedtĂ©k a vándorokat. A pĂ©nzszĂ»kĂ©bõl adĂłdĂł csĂşszások miatt több
országba lejárt engedéllyel repültek be, Indiát
elhagyva azonban már szigorúan tartották magukat a "menetrendhez". Ez az állomás más szempontból is
emlékezetes
maradt Kántás
Andor számára: az ottani "ivĂłvĂz" Ăşgy megbetegĂtette, hogy egy ideig fĂ©lrebeszĂ©lt, majd - nem egĂ©szen gyĂłgyultan, de már
tiszta
tudattal
- hat-hét órán át hasmenéssel küszködve kellett repülnie. (Mint utóbb mesélte, nadrágja az agykontrollnak köszönhetõen úszta
meg a
balesetet...)
- Hogy mi jelentette a legnagyobb nehézséget? A teljes út, az elejétõl a végéig - mondja Kántás Andor. - Takarékossági
okokbĂłl
mindvégig snúrban, IFR-ben repültünk, sokszor olyan légterekben, ahová egymotoros gépek nemigen lépnek be. A partvonalat
nem
tudtuk követni, mivel ehhez újabb engedélyekre lett volna szükség, a további leszállási illetékekrõl nem is beszélve...
Hat-nyolcszáz
kilométeres szakaszokat tettünk meg tenger fölött. Igy repültük át az Ara-öbölt, az Arab-tengert, az Andamán-tengert,
valamint a
Calcutta és Banglades, illetve a Bali és Timor-Kupang közötti szakaszt. Hozzáteszem, a gép nem rendelkezik IFR-vizsgával,
csak a
GPS adott támpontot.
Az idõjárás Ăşjabb Ă©s Ăşjabb kihĂvások elĂ© állĂtott minket. Egy alkalommal az erõs szĂ©l miatt a tenger
fölött 5 méterrel
repĂĽlve
kerültük ki a szembejövõ hajót. A trópusokra épp az esõs évszakban érkeztünk meg. Volt, hogy hat órán keresztül
repĂĽltĂĽnk
szakadĂł
esõben, gyakorlatilag nulla látás mellett, kizárólag a mûhorizontra hagyatkozva. Közben lépten-nyomon kerülgetni kellett
a
viharfelhõket. A szokatlanul erõs termikektõl pedig egyszerûen kiakadt a varió, emelkedésben és süllyedésben egyaránt.
Az
elemek mellett a helyi bürokráciával is meg kellett küzdeniük. Számos alkalommal próbáltak nagygépre "méretezett"
összeget fizettetni velük, reptéri
illetĂ©k cĂmĂ©n -
figyelmen kĂvĂĽl hagyva a tĂ©nyt, hogy nem B-767-esrõl, hanem egy ultrakönnyĂ» repĂĽlõrõl van szĂł. Az ilyesfajta
nézeteltéréseket
Kántásék - pszichológiai érzéküket is latba
vetve - általában elsimĂtották, de elõfordult, hogy nem volt apelláta a helyi hatalmasság döntĂ©se
ellen.
Ausztráliai
belépõ
Nemkülönben viszontagságosra sikerült az ausztráliai megérkezés. Túl a "point of no return"-ön trópusi ciklon zárta el a
vándorok
útját, ráadásul kiderült, hogy a timori iránytás tévesen adta meg a beléptetõ pontot. Tizenöt-húsz viharfelhõ verekedve át
magukat
jutottak el a a második világháborúból "itt felejtett", nem hivatalos truscotti repülõtérre - mintha csak az erdõben
repĂĽltek
volna,
mondta Kántás Andor. Ekkor vette csak igazán hasznát a mögötte álló több évtizedes repülési tapasztalatnak - e nélkül, még
ha le
is
tudtak volna szállni, a földön biztosan felborul a gép. Mivel Truscottban nem maradhattak, hasonlóan turbulens, viharos
idõben
folytatták útjukat Kununurrába, ahol az elefántbébi nagyságú rendõrök - a letartóztatás terhe mellett - közölték velük:
másnap
irány
a beléptetõ pont, azaz a darwini reptér. A fekete "trutymó" formájában manifesztálódó ciklon megint csak keresztülhúzta a
magyarok
számtását, gy kénytelenek voltk visszafordulni és több mint másfélórás, szembeszeles küszködés után ismét
Kununurrában leszállni. Amit persze a rend
szigorú rei nem fogadtak kitörõ lelkesedéssel, mire Kántásék nemes egyszerûséggel
kijelentettĂ©k: egy rohadt papĂrĂ©rt nem hajlandĂłk megdögleni. VĂ©gĂĽl
az engedély is megérkezett Darwinból faxon.
"Lúcia a halmozottan sérültekért"
25 500 kilométert maguk mögött hagyva
2003. január 30-án, helyi idõ szerint 14 óra 10 perckor érkeztek meg Sydney-Bankstown
repülõterére, ahol közel 60 fõs csoport várta õket, köztük a
városrész polgármester asszonyával, a magyar fõkonzullal és az
ausztráliai AOPA elnökével. Jelen volt a földet
többször átrepülõ ausztrál
pilóta, Dick Smith is, aki 5-5 ezer dollárt adott a vándorokat fogadó Rett-szindrómás kislánynak,
illetve a magyar pilótáknak a visszaútra.
A
különbözõ médiumoknak adott interjúk során Kántás Andor nemcsak az út viszontagságairól számolt be, hanem a
Rett-szindrĂłmára is felhĂvta a
közvélemény figyelmét.
Ăšgy vĂ©li, kĂĽldetĂ©se Ausztráliában elĂ©rte cĂ©lját, erõfeszĂtĂ©seit a legmagasabb szinteken is támogatták. A rangos Avalon Air
Shonw-n dĂszvendĂ©gkĂ©nt vett rĂ©szt. Több, a RettszindrĂłmás
és halmozottan sérült gyermekek ellátására szakosodott intézetet látogatott meg,
ahol sokszorosan bebizonyosodott az, amit
addig is sejtett: ezek a betegek igen jĂł
hatásfokkal fejleszthetõk.
A magyar
vándor útja folytatódik. A Rett-szindrómás gyermekekért indult útnak, s az ausztráliai tapasztalatok alapján immár
a halmozottan fogyatékos gyermeke
ügyét tûzte
kĂ©pzeletbeli zászlajára. "LĂşcia a halmozottan sĂ©rĂĽltekĂ©rt" nĂ©ven alapĂtványt hozott lĂ©tre. CĂ©lja, hogy elõször Keszthelyen,
majd
minden 20 ezernél több lakossal rendelkezõ
településen létesüljön szakintézmény a halmozottan sérült gyermekek számára - akik jóval többen vannak,
mint gondolnánk.
Kántás Andor 1976-ban, a Postás Re-pĂĽlõklubban ejtõernyõskĂ©nt kezdte a pályafutását. KĂ©sõbb megalapĂtotta a
Keszthelyi
Repülõ és Ejtõernyõs Egyesületet. Húsz éve
ejtõernyõs-, tizenegy éve motorossárkányrepülõ-oktató. Bár 1992-ben sikeresen letette a
CPL-vizsgát, megmaradt az
ultrakönnyû repülésnél. Hosszabb idõt töltött
Kaliforniában, ahol több amerikai oktatĂłi jogosĂtást megszerzett. A
világon elsõként repültetett utast lábról indulva,
segédmotoros siklóernyõvel. Jelenleg az oktatás mellett
utas- és sétarepültetéssel
foglalkozik Keszthelyen.
Folytatás ---->>>
További információ
E-mail: andor.k@axelero.hu
Internet: http://fly4rett.freeweb.hu
|
|