
Fly for Rett
Dátum: 2003. december 30. kedd, 11:11 Rovat: Merevszárnyú UL
Mezei Katalin írása, Kántás Andor
képeivel.
A közelmúltban két magyar
sportrepülő, Kántás Andor és Latky Csongor az ultrakönnyű
kétüléseses kategóriában egyedülálló, veszélyektől távolról sem mentes
küldetést
teljesített. Apollo Fox típusú repülőgépükkel három hónap alatt 25 500
kilométert tettek meg Sármellék és Sydney-Bankstown, illetve Melbourne
között.
A vállalkozás mottója a következő volt:
"Felhívni a közvélemény figyelmét egy olyan betegségre, amely csak a
nőket érinti, s
amelynek neve Rett-szindróma. Szeretnénk Magyarországon egy kelet-európai
központot létesíteni, hogy a Rett-szindrómás betegek
jobb és szakszerűbb ellátásban
részesüljenek. Ez a repülés ennek a létesítménynek az előhírnöke lenne."
"Bebizonyítani a
világnak, hogy egy magyar pilóta, magyar gyártmányú géppel képes
maratoni útvonal teljesítésére. Ez lenne az első magyar ultrakönnyű repülőgép,
amely
teljesíteni a 21 ezer kilométeres, interkontinentális repülést."
Kántás Andor személyében elsősorban az apa repült
Rett-szindrómában szenvedő Lucia
lányáért és annak sorstársaiért - mint mondta, a kislányról ugyancsak Lúcia névre keresztelt ul-lel megtett 21 ezer
kilométer inkább a figyelemfelkeltés eszköze volt.
Hazájában a Rett-szindrómások helyzete mindmáig megoldatlan, az ellátásukért felelős
szakintézet például szabályosan
felvételizteti a beteg gyermekeket. A "rettes" szülők
nemritkán belefásulnak a tehetetlenségbe, Kántás Andor
azonban kézvbe vette az ügyet és a botkormányt, s elindult a betegség
kezelésében példamutató Ausztrália felé, ahová
- nem véletlenül - már
2003-ban, a fogyatékosok évében érkezett meg.
Műszaki hiba
Alig három éve jelent meg a magyar piacon az egri
Halley-művekben gyártott Apollo Fox típusú ultrakönnyű repülőgép, mely
iránt az utóbbi időben külföldön is mutatkozik
kereslet. A típus -
úgymond - kéznél volt Kántás Andornak is, mivel két éve repültet vele utast a Balaton nyugati partján,
Keszthelyen. A munka közben szerzett
tapasztalatai
alapján egy teljes esztendeig készítette fel a gépet a nagy utazásra. Többszöri halasztás után, 2002. november 2-án
emelkedett a
magasba a Lúcia a sármelléki repülőtérről,
fedélzetén Kántás Andorral és növendékével, Latky Csongorral. Az első és egyetlen műszaki meghibásodás
közvetlen ezután
történt: a szárnyban lévő üzemanyagtartály
szivárgott. A gyártó egri telephelyére tett kényszerkitérő és az elromlott idő
miatti kényszerpihenő után, újra startoltak,
akkor már 50 méteres felhőalap alatt.
Vastag felhőzet, teljes gáz
Szegedet elhagyva az időjárás végképp viszontagságosra
fordult. Felszállás után 100 méteres felhőalap várta a pilótákat. A
felhőbe -
a már említett okok miatt - nem repültek be, így viszont nem
tudtak a tervezett biztonságos magasságban átkelni a
Kárpátokon. A
domborzatot szorosan követve, a kanyonokon keresztül, néha a szikláktól
alig néhány tíz méternyire repülve jutottak el
Bulgáriába,
ahol rövid pihenés után folytatták útjukat Várna felé. Hihetetlenül vastag
felhőzetben, teljes gázon, esetenként 180-200
kilométer/
órás sebességgel haladva is csak napnyugta után 5 perccel értek földet az addigra már
teljes díszkivilágításban pompázó
várnai repülőtéren.
Útvonal-módosítás
A műszaki hiba és a mind téliesebbre
forduló időjárás miatt Kántásék kénytelenek voltak módosítani az útvonalat. Az Ararat
hegyen
való átkelés túlságosan is kockázatosnak tűnt,
ezért a két vándor - bár mint a szíriai követségen megtudták, a hegyről
elnevezett
konyaknál nincs jobb - Irán "kiiktatásával", Szírián,
Jordánián, Szaúd-Arábián és Ománon keresztül jutott vissza az eredeti
útvonalra. A karácsonyt és a Szilvesztert Thaiföldön ünnepelték, ahonnan január
2-án indultak tovább Ausztrália, illetve a
végső
desztináció, Sydney-Bankstown felé.
Küzdelem az elemekkel és a
hatósággal
A vállalkozás költségvetése igen szűkre szabott volt: a két pilóta - néhány cég és magánszemély támogatása mellett -
túlnyomórészt maga "szponzorálta" a repülését. A nagy
utazás során - minden jó szándékuk ellenére - több "balhé" részesévé váltak.
Szaúd-Arábiába vízumot nem, csak átrepülési
engedélyt kaptak, a rossz idő azonban lekényszerítette
őket a tervezett útvonalról. Szíriában -
mivel fogytán volt az üzemanyag - berepültek a katonai légtérbe. A "helyi erők"
letartóztatták és kihallgatták a magyar
pilótákat, sőt -
biztos, ami biztos - kis időre a telefonjuktól, a fényképezőgépüktől és a videokamerájuktól is
"megszabadították" őket. Végül aztán - belátva, hogy
semmiféle
veszélyt nem jelentenek a szíriai hadsereg számára - útjára engedték a vándorokat. A pénzszűkéből adódó csúszások miatt több
országba lejárt engedéllyel repültek be, Indiát
elhagyva azonban már szigorúan tartották magukat a "menetrendhez". Ez az állomás más szempontból is
emlékezetes
maradt Kántás
Andor számára: az ottani "ivóvíz" úgy megbetegítette, hogy egy ideig félrebeszélt, majd - nem egészen gyógyultan, de már
tiszta
tudattal
- hat-hét órán át hasmenéssel küszködve kellett repülnie. (Mint utóbb mesélte, nadrágja az agykontrollnak köszönhetően úszta
meg a
balesetet...)
- Hogy mi jelentette a legnagyobb nehézséget? A teljes út, az elejétől a végéig - mondja Kántás Andor. - Takarékossági
okokból
mindvégig snúrban, IFR-ben repültünk, sokszor olyan légterekben, ahová egymotoros gépek nemigen lépnek be. A partvonalat
nem
tudtuk követni, mivel ehhez újabb engedélyekre lett volna szükség, a további leszállási illetékekről nem is beszélve...
Hat-nyolcszáz
kilométeres szakaszokat tettünk meg tenger fölött. Igy repültük át az Ara-öbölt, az Arab-tengert, az Andamán-tengert,
valamint a
Calcutta és Banglades, illetve a Bali és Timor-Kupang közötti szakaszt. Hozzáteszem, a gép nem rendelkezik IFR-vizsgával,
csak a
GPS adott támpontot.
Az időjárás újabb és újabb kihívások elé állított minket. Egy alkalommal az erős szél miatt a tenger
fölött 5 méterrel
repülve
kerültük ki a szembejövő hajót. A trópusokra épp az esős évszakban érkeztünk meg. Volt, hogy hat órán keresztül
repültünk
szakadó
esőben, gyakorlatilag nulla látás mellett, kizárólag a műhorizontra hagyatkozva. Közben lépten-nyomon kerülgetni kellett
a
viharfelhőket. A szokatlanul erős termikektől pedig egyszerűen kiakadt a varió, emelkedésben és süllyedésben egyaránt.
Az
elemek mellett a helyi bürokráciával is meg kellett küzdeniük. Számos alkalommal próbáltak nagygépre "méretezett"
összeget fizettetni velük, reptéri
illeték címén -
figyelmen kívül hagyva a tényt, hogy nem B-767-esről, hanem egy ultrakönnyű repülőről van szó. Az ilyesfajta
nézeteltéréseket
Kántásék - pszichológiai érzéküket is latba
vetve - általában elsimították, de előfordult, hogy nem volt apelláta a helyi hatalmasság döntése
ellen.
Ausztráliai
belépő
Nemkülönben viszontagságosra sikerült az ausztráliai megérkezés. Túl a "point of no return"-ön trópusi ciklon zárta el a
vándorok
útját, ráadásul kiderült, hogy a timori iránytás tévesen adta meg a beléptető pontot. Tizenöt-húsz viharfelhő verekedve át
magukat
jutottak el a a második világháborúból "itt felejtett", nem hivatalos truscotti repülőtérre - mintha csak az erdőben
repültek
volna,
mondta Kántás Andor. Ekkor vette csak igazán hasznát a mögötte álló több évtizedes repülési tapasztalatnak - e nélkül, még
ha le
is
tudtak volna szállni, a földön biztosan felborul a gép. Mivel Truscottban nem maradhattak, hasonlóan turbulens, viharos
időben
folytatták útjukat Kununurrába, ahol az elefántbébi nagyságú rendőrök - a letartóztatás terhe mellett - közölték velük:
másnap
irány
a beléptető pont, azaz a darwini reptér. A fekete "trutymó" formájában manifesztálódó ciklon megint csak keresztülhúzta a
magyarok
számtását, gy kénytelenek voltk visszafordulni és több mint másfélórás, szembeszeles küszködés után ismét
Kununurrában leszállni. Amit persze a rend
szigorú rei nem fogadtak kitörő lelkesedéssel, mire Kántásék nemes egyszerűséggel
kijelentették: egy rohadt papírért nem hajlandók megdögleni. Végül
az engedély is megérkezett Darwinból faxon.
"Lúcia a halmozottan sérültekért"
25 500 kilométert maguk mögött hagyva
2003. január 30-án, helyi idő szerint 14 óra 10 perckor érkeztek meg Sydney-Bankstown
repülőterére, ahol közel 60 fős csoport várta őket, köztük a
városrész polgármester asszonyával, a magyar főkonzullal és az
ausztráliai AOPA elnökével. Jelen volt a földet
többször átrepülő ausztrál
pilóta, Dick Smith is, aki 5-5 ezer dollárt adott a vándorokat fogadó Rett-szindrómás kislánynak,
illetve a magyar pilótáknak a visszaútra.
A
különböző médiumoknak adott interjúk során Kántás Andor nemcsak az út viszontagságairól számolt be, hanem a
Rett-szindrómára is felhívta a
közvélemény figyelmét.
Úgy véli, küldetése Ausztráliában elérte célját, erőfeszítéseit a legmagasabb szinteken is támogatták. A rangos Avalon Air
Shonw-n díszvendégként vett részt. Több, a Rettszindrómás
és halmozottan sérült gyermekek ellátására szakosodott intézetet látogatott meg,
ahol sokszorosan bebizonyosodott az, amit
addig is sejtett: ezek a betegek igen jó
hatásfokkal fejleszthetők.
A magyar
vándor útja folytatódik. A Rett-szindrómás gyermekekért indult útnak, s az ausztráliai tapasztalatok alapján immár
a halmozottan fogyatékos gyermeke
ügyét tűzte
képzeletbeli zászlajára. "Lúcia a halmozottan sérültekért" néven alapítványt hozott létre. Célja, hogy először Keszthelyen,
majd
minden 20 ezernél több lakossal rendelkező
településen létesüljön szakintézmény a halmozottan sérült gyermekek számára - akik jóval többen vannak,
mint gondolnánk.
Kántás Andor 1976-ban, a Postás Re-pülőklubban ejtőernyősként kezdte a pályafutását. Később megalapította a
Keszthelyi
Repülő és Ejtőernyős Egyesületet. Húsz éve
ejtőernyős-, tizenegy éve motorossárkányrepülő-oktató. Bár 1992-ben sikeresen letette a
CPL-vizsgát, megmaradt az
ultrakönnyű repülésnél. Hosszabb időt töltött
Kaliforniában, ahol több amerikai oktatói jogosítást megszerzett. A
világon elsőként repültetett utast lábról indulva,
segédmotoros siklóernyővel. Jelenleg az oktatás mellett
utas- és sétarepültetéssel
foglalkozik Keszthelyen.
Folytatás ---->>>
További információ
E-mail: andor.k@axelero.hu
Internet: http://fly4rett.freeweb.hu
|
|