ITV Awak 33 tandem
Dátum: 2010. április 28. szerda, 21:57
Rovat: Hátimotor


[kep15 40% left] Amikor a tavaly kipróbáltam az ITV AWAK 18-as ernyõjét, az állam leesett. A Dudek és a Gin Speedgliding ernyõivel ellentétben semmiféle extra tudást vagy/és tolóerõt nem igényelt a 8-10 m2-el nagyobb felületû ernyõkhöz képest.

[kep8 35% right] Akkori 120 kg-os felszálló tömegemet egy Sky 100, Top 80 vagy egy Vitto Fly 100 Evo minden gond nélkül levegõbe röpítette, és ezek kb 55 kilónyi tolóereje nem csak párnahatásban való kontúrozáshoz, hanem stabil 1,5-ös varióhoz is bõven elég volt. Hancúrhajlam dolgában imádnivaló, turbulenciatûrésben példamutatónak bizonyult. A szeles napokra jobbat sem tudtam volna elképzelni. Azonnal beleszerelmesedtem.
Amikor a tandem változatát piacra dobták, nagyot dobbant a szívem. Heniu Dyduch barátom, az ITV fõmuftija alighanem rám (is) gondolt, amikor nekiállt a 33 m2-es Awak fejlesztésének. Alighanem bántotta a lelkét, hogy amikor bekeményedik az idõ, nem az õ Thankáját, hanem 34-es Synthesist repültem a legutóbbi erdélyi közös légi lötyögésünk alkalmával. Persze, nem csak én rágtam a fülét, hogy a jövõ egyrészt a változatos idõjárást jobban bíró mini-ernyõkben, másrészt a felértékelõdött szabadidõt kirekesztésmentesen élvezhetõ páros repülésben van, a kettõ ötvözete pedig biztosan nyerõ.
A tandem ernyõk ráadásul jellemzõen lomhák, kevéssé fordulékonyak, nem izgalmasak. Ez nem is baj, amikor elsõ alkalommal viszünk el valakit, de egy rutinos, pilótagalambocska is szereti, ha jól megtekerik, már aerodinamikusan persze.
[kep2 33% left] [kep3 37% right] [kep4 72% left] [kep11 40% left] [kep9 40% right] A 33-as Awak ernyõt egy jĂł szeles, termikus vasárnap dĂ©lelõttön teregettem ki elõször Tordason, Bosnyák Zoli legelõjĂ©n, a temetõ mögött, a szĂ©l Ă©szakkeleties volt, Ă­gy aztán pont jĂł rotoros, emelkedõn, fasor felĂ© adta ki a start irányt. Az alap 15 km/h volt, 25 km/h-s befĂşvásokkal. KissĂ© bizonytalan hangĂş, Ăşj cucc vĂ©telárába beszámĂ­tott, biztosan több mint száz Ăłrás Simoval a hátamon Ă©s IlkĂłval az utasbeĂĽlõben „kobra” technikával parittyáztam fel az Awakot a zenitre. Abban a fázisban, amikor nagy állásszögön volt, mĂ©g csak meg sem prĂłbált magával rántani. Minden erõfeszĂ­tĂ©s nĂ©lkĂĽl felszökött a fejĂĽnk fölĂ© Ă©s ott stabilan megállt. Kifordultunk Ă©s alig háromnegyed gáz árán kĂ©t lĂ©pĂ©sbõl a levegõben voltunk. Yeeeesss! Pont olyan könnyĂ» volt precĂ­zen Ă©s finoman vezetni, mint egy szĂłlĂł ernyõt. Nem kellett csutkagáz ahhoz, hogy a rotorbĂłl jobbra oldalazva kiemelkedjĂĽnk. Talaj hĂşsz mĂ©teren meg is kaptuk az elsõ emelĂ©st, attĂłl kezdve már nem aggasztott, hogy vajon bĂ­rja-e a Simo dugĂłja a tandem nászát. Kvázi meg is állĂ­thattam volna, bár akkor alighanem elsodor a placc felõl a szĂ©l. FĂ©l Ăłra leforgása alatt aztán belehĂşztunk a termikelĂ©sbe. A magas szárny felĂĽleti terhelĂ©snek köszönhetõen csukástĂłl nem kellett tartani, de a jĂłfajta emelĂ©sek, sĂĽllyedĂ©sek megvoltak. A variĂł volt kĂ©tszámjegyĂ» is, bár nem sokáig. Az ernyõt vezetni abszolĂşt nem volt fizikailag megerõltetõ. JátĂ©kos volt. Egy idõ után elcsodálkoztam magamon, hogyan lehet az, hogy egy ernyõben elsõ felszállásbĂłl ennyire kĂ©pes vagyok megbĂ­zni. Aztán a válasz is megjött, ez azĂ©rt lehet, mert jĂłl ismerem azt, aki kitalálta, benne bĂ­zom meg igazán. [kep1 72% left] [kep6 41% left] Tudom azt, hogy ha egyszer piacra dobta ezt a rongyot, akkor bomba biztos. Ă• már csak ilyen. Az Awak180 kg-ig egyĂ©bkĂ©nt EN-B besorolásĂş, 220 kg.-ig EN-C. Bevallom, Ă©n ezekhez (sem) Ă©rtek, inkább motoros felhasználásnál nem látom Ă©rtelmĂ©t. Termikus körĂĽlmĂ©nyek között, erõs turbulenciában biztosan nem hĂĽlyesĂ©g, de nekem annyira bejött ez a szĂłlĂł ernyõs viselkedĂ©s tandemes terhelĂ©s mellett, hogy eszembe se jutott foglalkozni ezzel a kĂ©rdĂ©ssel. Izomgörcs nĂ©lkĂĽl, szĂ©pen finoman vezettem az ernyõt, tök szervĂłsan engedelmeskedett, kĂ©sz Ă©lvezet volt. Brutál befĂşvások, barna nadrágos emelĂ©sek után többször is eldöntöttem, hogy na kĂ©sz, itt az ideje bemenni ebĂ©delni, leszállás, de talajközelbe Ă©rve mĂ©gis inkább ráadtam a gázt Ă©s kerestem egy teherliftet, hogy mĂ©g tartson egy kicsit a kĂ©j. A leszállás is pihekönnyedĂ©re sikerĂĽlt, pedig fullra elfĂ©kezve bizony tolatásos lett volna. Egy határozott mozdulattal lerántottam az ernyõt a földre, nem kellett utána ugrani vagy rohanni. Csodálatos.
[kep7 41% right] MĂ©g aznap dĂ©lután Törökbálinton már csak enyhe lengedezĂ©s volt, amikor mĂ©g egyet repĂĽltĂĽnk vele, Bagoly barátunknak köszönhetõen immár a fĂ©nykĂ©pezkedĂ©s kedvĂ©Ă©rt is. Ez már belefutĂłs start volt, de teljesen esemĂ©nytelen. Az ernyõ szokatlanul kis igĂ©nybevĂ©telre egyenletesen Ă©s dinamikusan jött fel, felgyorsĂ­tásához meg sem kellett feszĂ­teni kar Ă©s vállizmaimat. Nem állĂ­thatĂł, hogy nem kellett futni, de nem többet, mint egy 42 m2-es Thankával vagy egy 43-as Orcával. Amikor Ăşgy Ă©reztem, hogy, na ennĂ©l a sebessĂ©gnĂ©l egy „rendes” tandemernyõ már megtartana, teljesen önkritikátlan mĂłdon belehuppantam a beĂĽlõbe, miközben a fĂ©keken is hĂşztam egyet, Ă­velõlap nyitásosan. És persze, hogy nem tett vissza, hanem ĂĽgyesen elemelt, mire három másodperc alatt visszaengedtem a fĂ©keket alap pozĂ­ciĂłjukba, már vagy kĂ©t mĂ©ter magasan voltunk, mĂ©g vĂ­zszintes, párnahatásban vĂ©grehajtott sebessĂ©ggyĂ»jtĂ©s sem kellett neki, mint mondjuk egy Synthesisnek. Termikek már nem veszĂ©lyeztettek, mĂ©gis tartĂłsan 1 feletti Ă©rtĂ©ket mutatott a vario. A kĂ©pek kedvĂ©Ă©rt forgolĂłdtam egy keveset talaj közelben, de nĂ©hány radikálisan tĂşldöntött fordulĂł után eszembe jutott a három Ă©vvel ezelõtti brassĂłi lepottyanásom, amikor a helyi tĂ©vĂ©stáb kedvĂ©Ă©rt tandemben alacsonyan bemutatĂłztam Ă©s el is vittem negatĂ­vba a 42-es Jojowing Quest ernyõt. [kep10 44% right] Az Awak azonban nem veszĂ­tette el sebessĂ©gĂ©t a fordulĂłkban, spirálbĂłl kivĂ©telkor nem emelkedett meg meredeken, hogy abbĂłl aztán lustán hátramaradjon, virgoncan hancĂşrozott, bár kellett nĂ©mi erõ a fĂ©kekre, egy pillanatig sem keltette azt a benyomást, hogy meg lenne erõszakolva. Leszálláskor motor nĂ©lkĂĽl is bõven eleget siklott ahhoz, hogy a földet Ă©rĂ©s ne becsapĂłdás legyen, de motorral „hĂşzatva” volt a legszimpatikusabb. RepĂĽltĂĽnk egy fĂ©lĂłrát a Budaörs Ă©s Farkashegy közötti CsĂ­ki hegysĂ©g gerince felett, mĂ©g egĂ©sz jĂłl emelt a lejtõ feletti lengedezĂ©s Ă©s az esti gyĂłgy ötvözete. A fĂ©l Ăłra alatt kĂ©t liter benzin fogyott, ebbõl persze mĂ©g nem lehet messzemenõ következtetĂ©seket levonni, de tandem ĂĽzemmĂłdban azĂ©rt átlagon alattinak nevezhetõ. Minden Ă­rásom kedvenc Ă©s õszinte vĂ©gszava: lehet jönni kiprĂłbálni. [kep13 28% left]
Hozzátenném még: aki megérdemli.

Szöveg: Szabó György, képek: Vampair

MĂ©ret33
Cellák száma46
Szárnyfelület33.00 m2
Fesztáv13.82 m
Oldalviszony5.50
Min. felszállósúly100.00 kg
Max. felszállósúly220.00 kg
Ernyõ súlya6.10 kg
MinõsítésEN-B (180 kg) EN-C (220 kg)
[kep5 72% left]





A hír tulajdonosa: Vampair.hu
http://www.vampair.hu

A hír webcíme:
http://www.vampair.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=714