[kep3 35% left]
Három Ă©ve jártunk utoljára Blois-ban, akkor kicsit el is ment tõle a kedvĂĽnk. Olybá tĂ»nt, ez a rendezvĂ©ny már tĂşl van felĂvelõ szakaszán, valamifĂ©le szaturáciĂłs pontra jutott, ami után csak a hanyatlás következhet.
IdĂ©n elhatároztuk, adunk mĂ©g egy esĂ©lyt, hátha… Az idõjárás tökĂ©letes volt, a reklám Ă©s a szervezĂ©s hozta a megszokott minõsĂ©get, a kiállĂtĂłk hĂven megjelentek, zakatolt a látogatĂłkat szállĂtĂł „kisvasĂşt”, álltak a sorok az Ă©tkezõsátor pultja elõtt, jöttek Ă©s mentek a kĂĽlönbözõ repcsik… minden a rĂ©gi, vagy mĂ©gsem?
[kep4 35% right]
A mĂ©rleg: 129 kiállĂtĂł 250 bemutatott lĂ©gi jármĂ»vel, 585 levegõben Ă©rkezett ultrakönnyĂ», 120 látogatĂłba betĂ©rõ polgári kisrepĂĽlõ, mintegy 100 hátimotor. SzĂ©p számok, de a parkolĂłk valahogy mintha kevĂ©sbĂ© lettek volna zsĂşfoltak, Ă©s a standok körĂĽl sĂ©tálgatĂłk közt gyanĂşsan nagy arányt kĂ©pviseltek a kiállĂtĂłk maguk. A több mint 10 000 látogatĂłra számĂtĂł szervezõk saját bevallásuk szerint vĂ©gĂĽl 5300 belĂ©põt tudtak eladni. Sebaj, Ăgy legalább nem kellett hĂĽlye lĂ©zengõk lökött kĂ©rdĂ©seire udvarias mosolygás mellett minĂ©l nagyobb ökörsĂ©geket válaszolni. A látogatĂłk több mint 90%-a pilĂłta Ă©s valamilyen repĂĽlõszerkezet tulajdonosa volt (ettõl persze mĂ©g hangzottak el olyan szakĂ©rtõ kĂ©rdĂ©sek, hogy ugyanazon motorra szerelve minĂ©l több tollĂş a lĂ©gcsavar, annál nagyobb a tolĂłerõ, ugye?), Ă©s jellemzõen azĂ©rt zarándokolt el Blois-ba, hogy meggyõzze magát: Ăşgyis az õ gĂ©pmadara a legszebb, vagy ha nem, akkor a legválságkompatibilisebb. Ami a kiállĂtott Ă©s bemutatott portĂ©kát illeti, kevĂ©s Ăşjdonság volt, fõleg olyan, amit máshol már ne láttunk, Ă©s a szerencsĂ©sek esetĂ©ben a Motormadár hasábjain be ne mutattunk volna. NĂ©hányat azĂ©rt felvillantunk, nem is annyira rĂ©szrehajlásbĂłl, hanem csak Ăşgy. Vagy egyszerĂ»en azĂ©rt, mert Ă©rtĂ©keljĂĽk, hogy gyártĂłik nehĂ©z idõkben is fejlesztik, tökĂ©letesĂtik õket, Ă©s közben az árharcban is állják a sarat.
[kep6 72% left]
Az FM 250 Vampire például egyre elismertebb a szakmában. Korrekt tömegadatok, kiváló repülési tulajdonságok, kecses vonalvezetés: a jó ár már csak hab a tortán.
[kep15 72% left]
A szintĂ©n cseh Eurostar sikeres ráncfelvarráson esett át. A kĂ©pen a bal oldali az Ăşj, a lágyabb vonalvezetĂ©sĂ» plexi Ă©s a csinosabb fĂĽggõleges vezĂ©rsĂk elĂ©g volt ahhoz, hogy repĂĽlĂ©si tulajdonságai is sokat javuljanak.
[kep9 41% left] [kep10 29% right]
Az olasz Millenium Aircraft volt a kiállĂtás legvadászgĂ©pesebb repcsije. A manapság nagyon trendi full glass cockpit egy ilyen járgányban nem zavarĂł. Ez a divat megosztja a szakĂ©rtõket. Van, aki a jövõ Ăştját látja a szolgáltatott informáciĂłk mennyisĂ©gĂ©hez mĂ©rten könnyĂ», egyre megbĂzhatĂłbb Ă©s árban is egyre elĂ©rhetõbb eszközökben. Mások meg pont az informáciĂłk mennyisĂ©gĂ©t tartják problĂ©mának, illetve az agybĂłl a mĂ»szerbe delokalizált tudást. SzerintĂĽk nem is az a kĂ©rdĂ©s, hogy mi van, ha elromlik a mĂ»szer, hanem az, hogy mi van vĂ©szhelyzetben, amikor egyszerre több riasztást jelenĂt meg a kĂ©pernyõ. Az átlagos pilĂłta állĂtĂłlag csak addig kĂ©pes a glass cockpitok informáciĂłmennyisĂ©gĂ©t feldolgozni, ameddig azok normálparamĂ©tereken belĂĽl vannak, vagyis amĂg nincs is szĂĽksĂ©ge rájuk.
[kep16 35% left]
A Halley Kft. standja lazán vitte a leglátogatottabb placc pálmáját. A konkurencia is sokat lófrált arrafelé, fõleg fogat csikorgatni: hogy a fenébe érheti ez meg nekik ennyiért? Tény, hogy úgy motoros sárkányaik, mint az új Fox, habozás nélkül tudják azt, amit a többi, csak éppen egy, a nyugatiak számára elérhetetlen árfekvésben. Igaz, ennek érdekében lemondanak néhány felesleges úri huncutságról és egyéb EFIS-rõl.
[kep11 35% right]
Az ICP a teljes palettán kiváltotta az orrsegédszárnyakat VG (vortex generátor) lemezkékkel. Hatékonyságukat kipróbálni sajnos nem lehetett, pedig nagyon érdekelne. Ha másra nem, költségcsökkentésre biztosan megfelelnek. A Savannah utastere szélesebb lett ugyan néhány centiméterrel, formára mégis csinosodott inkább.
[kep8 30% left] [kep7 40% left]
A VL3-at is jĂłl ismerjĂĽk, mĂ©g a behĂşzhatĂł futĂłs változat sem számĂt Ăşjdonságnak. Évrõl Ă©vre egyre csiszoltabb, kifinomultabb, bizalomgerjesztõbb. Ă•k is behĂłdoltak a komplex digitális mĂ»szerfal divatjának, de kellõ önkritikával a minimális analĂłg mĂ»szereket redundánsan azĂ©rt megõriztĂ©k.
[kep13 40% left] [kep14 30% right]
A Corvus Phantom sem hiányozhatott Blois-bĂłl, repĂĽlni sajnos nem láttuk, pedig szárnyán jött, nem utánfutĂłn. Az Innov-Air forgalmazza Franciahonban. Az Fk Ă©s a Flight Design gĂ©peit is árulják, annyit tehát bizonyossággal állĂthatunk, hogy jĂł társaságba kerĂĽlt a ballĂłszögiek varja.
[kep12 40% left] [kep5 30% right]
A válság nyertesei egyĂ©rtelmĂ»en az autogirĂłk, a helikopterrõl lemondani kĂ©nyszerĂĽlõ vevõkör számára jelentik az alternatĂvát.
A hildesheimiek kĂ©t leszállással repĂĽltek át, az erõs szembeszĂ©l miatt több mint nyolc Ăłra alatt. A nĂ©gygĂ©pes kĂĽlönĂtmĂ©ny 29 perccel napnyugta után Ă©rt földet Blois-ban, a franciáknál ez mĂ©g szabályos. Orion vagy Calidus, melyiket szeressem, ez volt a franciák nagy dilemmája.
[kep1 38% left]
Mint olyan kivĂ©telezettet, aki mindkettõt repĂĽlheti, bombáztak is kĂ©rdĂ©seikkel rendesen, nagy megtiszteltetĂ©s számomra: az egĂ©sz rendezvĂ©nyt lebonyolĂtĂł repvez is behiĂ©názta magát az 5-ös sorszámĂş Calidusba egy kis szoktatĂł repĂĽlĂ©sre. Másnap vĂ©lhetõen mĂ©g mindig az adrenalintĂłl csillogĂł szemekkel adott át egy ĂĽveg kivĂ©teles Ă©vjáratĂş Medocot.
A válság természetesen rányomta a bélyegét a rendezvényre, de azért legalább megvolt.
S ahogy nagyanyám mondotta volt: „Volt má jobb es, asse teccett, lesz mĂ©g Ăgy se, s Ăşgy es jĂłl lesz.”
Szöveg: Szabó György, képek: Szabó György és Koszta Péter
[kep2 45% right]