[kep5 43% right]
Orion M24
A Magni-flotta várva várt, elsõ zárt utasterû tagja megérkezett, s már elnevezése is mutatja a Magni által neki szánt „zászlóshajó” szerepet: a görög mitológiában Poszeidón tengeristen fia, Orion erõs, szép, hatalmas termetû vadász.
Az egymás melletti kétüléses, dupla irányítószervekkel ellátott, teljesen zárt girót minden részletében a kényelem és elegancia jegyében tervezték. Megjelenése, vonalai a szokásos Magni-stílust tükrözik, különös figyelmet fordítottak a kabinbelsõ és a mûszerfal minõségi kidolgozására, valamint a minél jobb kilátás biztosítására.
Az M22 mintájára az Orionban is két csomagtér áll rendelkezésre, az egyik a jobb oldali ülés mögött található, a másik oldalról hozzáférhetõ, s egyben az üzemanyag szintjének ellenõrzésére is szolgál.
A 82 literes üzemanyagtartály körülbelül 4 órás autonómiát biztosít 120–150 km/h utazósebesség mellett.
A girók Rolls-Royce-ának szánt Oriont 115 lóerõs Rotax 914 turbómotor hajtja.
[kep4 35% left] |
Mûszaki adatok |
Üres tömeg | 290 kg |
Max. felszállótömeg | 450 kg |
Max. sebesség | 185 km/h |
Utazósebesség | 145 km/h |
Felszállási úthossz | 70 m |
Leszállási úthossz | 0–30 m |
Emelkedés | 5 m/s |
Üzemanyag-kapacitás | 82 l |
Rotor átmérõje | 8230/8535 mm |
Tolólégcsavar átmérõje | 1700 mm |
Szélesség | 1800 mm |
Hosszúság | 4330 mm |
Magasság | 2800 mm |
|
Brako Gyro 912 Super Turbo
[kep2 30% left][kep3 25% right]
Az olasz konstruktõr, Claudio Pagotto mûve szinte mindenben hozza a konkurencia gépeitõl megszokott minõséget és teljesítményt, árát azonban sikerült némileg barátibbra alakítani. Hogyan?
A Carpenterie Pagotto fõ profilja a lakatosmunka, a családi vállalkozás immár csaknem 50 éves tapasztalattal dicsekedhet ezen a téren. Otthon vannak hát a hegesztésben. A Brako Gyro, csakúgy, mint a cég által gyártott Air Brako motoros sárkány váza, hegesztett acélcsövekbõl készül. A koncepció a spanyol ELA-val rokonítható, de több ponton módosították. A legfontosabb változtatás a teljes hosszában duplán megerõsített árboc, ami nagyban növeli a szilárdságát, de csökkenti hajlékonyságát. Az üléseket is kicsivel feljebb helyezték el, ezáltal a súlypont is magasabbra került. A karbonburkolat a Magni, az ELA és az MT03 mintájára készült, de néhány ponton azért egyedivé alakították. A Brako egyébként „naked” változatban is kapható.[kep1 30% right] A kivitelezés minden részletében gondos, minõségi munka. A „nagy testvérek”-kel szemben mutatkozó lényegesebb különbségek közül az elsõ, hogy a fõfutó szára nem kompozit; zicral rudakból álló felfüggesztést alkalmaznak, ami a minõséget ugyan nem, de az árat jó irányba befolyásolja.
A másik, legfontosabb tényezõ a motor. A standard Rotax 912-t egy Mitsubishi turbóval fejelték meg, melynek szelepét közvetlenül a porlasztók nyomásváltozása vezérli, közbeiktatott elektronika nélkül. A Carpenterie Pagotto egyébként több mint tíz éve kínál „házilag” felújított Rotax motorokat. Az Európa minden részérõl felvásárolt motorok leggyakrabban a certifikált repülõgépeken használt verziók 1200 óra utáni kötelezõ cseréjébõl származnak. A legapróbb alkatrészekre való szétbontásuk, gondos átvizsgálásuk után a szükséges, eredeti pótalkatrészeket a Rotaxtól szerzi be Claudio, s az újjáépített, egytõl egyig próbapadon vizsgázott motorokra 100 óra, illetve 1 év garanciát ad. Az árcsökkentés legfontosabb tényezõje ez, s a sokéves tapasztalat azt mutatja, elenyészõ a minõségi reklamáció. A kiváló Averso rotornak köszönhetõen a Brako Gyro repülési tulajdonságai nem sokban maradnak el a drágább konstrukciókétól, néhány ponton még jobbnak is mondhatók. Úgy tûnik, érvényes alternatíva született tehát az európai autogiro-kínálatban!