Basse Ham 2008
Dátum: 2008. október 02. csütörtök, 21:06 Rovat: Hátimotor
[kep1 40% left]
Több mint 500 pilĂłta több mint 20 országbĂłl, 60 kiállĂtĂł… Ă©s egyszerre 325 motoros ernyõ a levegõben, Ăşj világrekord… Ez Basse Ham idei mĂ©rlege.
Pedig mikor pĂ©ntek reggel nekiálltunk a szinte viharos szĂ©lben standot Ă©pĂteni, nagyon Ăşgy tĂ»nt, nemhogy rekorddöntĂ©s, de mĂ©g repĂĽlĂ©s sem sok várhatĂł. A tavalyelõtti hõsĂ©g Ă©s szĂ©lcsend helyett idĂ©n inkább hĂ»vös szelek jártak „a motoros ernyõzĂ©s fõvárosában” a háromnapos rendezvĂ©ny kezdetĂ©n. Aztán szĂ©p lassan megjött a jĂł idõ, a „csak tapasztalt pilĂłtáknak” engedĂ©lyezett repĂĽlĂ©st jelzõ narancssárga zászlĂłt leváltotta a demokratikus zöld, Ă©s a szombat esti rekordot már a nap is bearanyozta. Vasárnapra beállt a kánikula, a hagyományos dĂ©lutáni jĂ©gesõ viszont ezĂşttal elmaradt.
[kep5 42% right]
Lassan már Ăşgy jövĂĽnk ide, mintha hazajönnĂ©nk, állapĂtottuk meg, szinte minden kiállĂtĂłi standon ismerõsök fogadtak kitörõ örömmel, s a nálunk megfordulĂł tömegben percenkĂ©nt csaptak a vállunkra az innen-onnan, hosszabb vagy rövidebb ideje megismert pilĂłtatársak.
A sátrak közt hamar kialakult a szokásos nyĂĽzsgĂ©s Ă©s forgatag, s bár a látogatĂłk számát pontosan megállapĂtani mĂ©g a szervezõk sem lehettek kĂ©pesek (a belĂ©pĂ©s ugyanis – lássatok csodát, mĂ©g mindig! – ingyenes Ă©s szabad), valĂłszĂnĂ»leg nem volt tĂşlzás a Jean-Claude LudwigĂ©k által várt 10 000 fõ.
[kep2 40% left]
Ami a levegõben zajlĂł esemĂ©nyeket illeti, nem maradhattak el a Mathieu Rouanet–Laurent Salinas páros szokásos akrĂłbemutatĂłi. A Moselle folyĂłn valĂł vĂzisĂzĂ©st most passzolták, de a napközbeni, turbulens idõben földközeli cikázásaikkal Ăgy is sikerĂĽlt kellõ mĂ©rtĂ©kben emelniĂĽk a nĂ©zõk adrenalinszintjĂ©t. Hát mĂ©g a rekordrepĂĽlĂ©s fel- Ă©s leszállĂłiĂ©t, mikor beszĂvott fecskekĂ©nt csapongtak közöttĂĽk… De õket Ăgy szeretjĂĽk. [kep10 40% right] Ahogy a vasárnap dĂ©lutáni dĂjkiosztĂłn fogalmazták meg, „az Ăşj pilĂłtanemzedĂ©k” nem feltĂ©tlenĂĽl a szabálykövetĂ©sben jeleskedik, de teljesĂtmĂ©nyĂĽk elõtt le a kalappal. Mi sem bizonyĂtja jobban a fenegyerekeket övezõ szimpátiát, mint hogy az idĂ©n elsõ Ăzben kiosztott AGAP (Award Grand Air Paramoteur) VIP dĂját Mathieu Rouanet-nak, mint a motoros ernyõzĂ©s kiemelkedõ szemĂ©lyisĂ©gĂ©nek ĂtĂ©lte a szavazás. Nincs kĂ©tsĂ©gĂĽnk afelõl, hogy ha eddig nem szállt Matyi fejĂ©be a dicsõsĂ©g, ezután sem fog, annyi bajnoki cĂm Ă©s elismerĂ©s után is ugyanaz a szerĂ©nyen vigyorgĂł, kedves, laza srác maradt, akinek megismertĂĽk (mellesleg Basse HambĂłl egyenesen Chambley-ba ment, ahol a 2008-as francia UL bajnokságon is leakasztotta a motoros ernyõs aranyĂ©rmet).
Az Alphajet vadászgĂ©pekkel berepĂĽlõ Patrouille de France kötelĂ©kĂ©hez is szerencsĂ©nk volt, bár az a kĂ©t áthĂşzás, mellyel megtiszteltĂ©k az összegyĂ»lt tömeget, tĂ©nyleg csak villámlátogatásnak minõsĂthetõ.
Mindeközben mi nem repĂĽltĂĽk betegre magunkat, de Ăgy legalább volt idõ a földön is nĂ©zelõdni, fogadni a számos Ă©rdeklõdõt, Ă©s feltĂ©rkĂ©pezni az Ăşjdonságokat.
Már elõre fentĂĽk a fogunkat a beharangozott kĂnai–angol koprodukciĂłs elektromos hátimotorra, a Yuneecra. SikerĂĽlt is kiprĂłbálni, errõl olvassátok el Gyuri beszámolĂłját. Ă• szerencsĂ©re nem járt Ăşgy vele, mint az a pilĂłta, aki nemes egyszerĂ»sĂ©ggel elkaszálta a magasfeszĂĽltsĂ©gĂ» vezetĂ©ket (tán egy kis levegõben valĂł „tankolásra” gondolt?), de sĂ©rtetlenĂĽl Ă©rt földet egy Ă©pp jĂł helyre telepĂtett felfĂşjhatĂł gumisátor tetejĂ©n.
[kep4 71% left] [kep11 71% left] [kep3 25% left] [kep8 25% right]
Elõször tĂ»ntek fel Basse Hamban a „miniernyõk”, ami jĂłl mutatja az ernyõmĂ©retek általánosan jellemzõ, csökkenõ tendenciáját. A fehĂ©r-narancssárga, jellegzetes mintájĂş Bio-Air Ski’M-et az általunk is repĂĽlt Dudek Zakospeedhez hasonlĂłan eredetileg speedflyingra szánták, de itt az erõs szĂ©lben vidáman hasĂtott motorral is.
Az amatõr Ă©pĂtĂ©sĂ» trájkok versenyĂ©ben is láttunk Ă©rdekes szerkezeteket, mĂ©g ha egyik-másik esetben az Ă©rdekessĂ©g valĂłban az egyetlen pozitĂv vonásuknak bizonyult is.
Új márka a hátimotorok piacán a madridi Kobra, akik többek közt pneumatikus mentõernyõjüket is bemutatták: talán végre érvényes megoldást jelenthet mentõer-nyõtémában.
A Sky Engines standján tüzetesen megvizsgálhattuk az általuk tervezett új kar-bonkeretet, ha minden jól megy, a késõbbiekben erre még visszatérünk. [kep6 71% left] [kep9 42% right]
IdĂ©n is volt lehetõsĂ©g a motorok tolĂłerejĂ©nek megmĂ©rettetĂ©sĂ©re, Ă©ltĂĽnk is vele; az eredmĂ©nyekrõl lásd kĂĽlön Ărásunkat.
S végül, de nem utolsósorban: a rekord!
Szombat dĂ©lután nĂ©gy körĂĽl sor kerĂĽlt az eligazĂtásra, az viszont mĂ©g kĂ©tsĂ©ges volt, engedi-e, s mikor az idõjárás a kezdĂ©st. AzĂ©rt szĂ©p lassan mindenki kihurcolkodott a placc szĂ©lĂ©re, s egyre növekvõ izgalommal vártuk, hogy megadják a jelet az indulásra. BemelegĂtĂ©skĂ©nt, s hogy jĂł pĂ©ldával járjunk elöl, no meg hogy megvillantsuk a piros-fehĂ©r-zöld Synthesist, azĂ©rt tettĂĽnk egy tiszteletkört tandemben a meglehetõsen dobálĂłs idõben. 6 után vĂ©gre felkerĂĽlt a zöld zászlĂł, megnyitották a rekordkĂsĂ©rletet. Az eligazĂtás szerint az elsõ sorokbĂłl a legtapasztaltabb pilĂłták, mögöttĂĽk pedig a többiek startoltak, tudásszint szerint csökkenõ sorrendben (a hovatartozás elbĂrálása mindenkinek saját lelkiismeretĂ©re volt bĂzva, mi szerĂ©nytelenĂĽl elõrehelyezkedtĂĽnk). Megkezdõdött a lĂ©gtĂ©r telĂtõdĂ©se… Ă©s az ernyõk szinte hihetetlenĂĽl rövid idõ alatt befestettĂ©k Basse Ham egĂ©t! ValĂłságos csĂşcsforgalomban Ă©reztĂĽk magunkat, mondhatni, forrt a levegõ, bár a többsĂ©g az utasĂtásokat betartva nem maradt közvetlenĂĽl a reptĂ©r fölött. ĂŤgy is törtĂ©nt egy baleset, egy trájk Ă©s egy lábrĂłl indulĂł hátimotoros ĂĽtköztek össze a közeli mezõ fölött. A trájk ernyõje ĂşjranyĂlt, s viszonylag simán landolt, a másik pilĂłta viszont mentõernyõt dobott, amihez nem volt megfelelõ magassága: õ sajnos becsapĂłdott. Mint utĂłlag megtudtuk, szerencsĂ©re megĂşszta három elcsĂşszott hátcsigolyával, de az eset azĂ©rt elgondolkoztatĂł a jövõbeli rekorddöntĂ©seket illetõen. Háromszáznál több lĂ©gi jármĂ»nek egymást kerĂĽlgetni nem egyszerĂ» feladat… s hányan leszĂĽnk 2010-ben?
[kep7 38% left]
Alig valamivel több mint kĂ©t Ăłra kellett csak ahhoz, hogy az egyezmĂ©nyes piros fĂĽstbomba jelezze, a rekordkĂsĂ©rlet vĂ©get Ă©rt. Leszállás után tudtuk meg, milyen eredmĂ©nnyel. Aztán – immár csak l’art pour l’art – aki mĂ©g akart, napnyugtáig repdeshetett tovább, ami itt hivatalosan 21h45-öt jelent jĂşnius vĂ©gĂ©n.
A vasárnap dĂ©lutáni bĂşcsĂşzkodáskor ismĂ©t csak köszönetet mondani Ă©s gratulálni tudtunk Jean-Claude-nak: idĂ©n is maradandĂłt alkotott. Ha minden igaz, hamarosan vendĂ©gĂĽl láthatjuk õt Magyarországon. Az Ă©lmĂ©nyt biztos nem tudjuk ĂĽberelni, de valamennyit talán viszonozhatunk…
Nézzétek meg filmünket Basse Hamról a www.vampair.hu-n!
Szöveg: Kádár Andrea
KĂ©pek: Koszta PĂ©ter
|
|