Basse Ham 2008
Dátum: 2008. október 02. csütörtök, 21:06
Rovat: Hátimotor


[kep1 40% left] Több mint 500 pilĂłta több mint 20 országbĂłl, 60 kiállĂ­tĂł… Ă©s egyszerre 325 motoros ernyõ a levegõben, Ăşj világrekord… Ez Basse Ham idei mĂ©rlege.
Pedig mikor pĂ©ntek reggel nekiálltunk a szinte viharos szĂ©lben standot Ă©pĂ­teni, nagyon Ăşgy tĂ»nt, nemhogy rekorddöntĂ©s, de mĂ©g repĂĽlĂ©s sem sok várhatĂł. A tavalyelõtti hõsĂ©g Ă©s szĂ©lcsend helyett idĂ©n inkább hĂ»vös szelek jártak „a motoros ernyõzĂ©s fõvárosában” a háromnapos rendezvĂ©ny kezdetĂ©n. Aztán szĂ©p lassan megjött a jĂł idõ, a „csak tapasztalt pilĂłtáknak” engedĂ©lyezett repĂĽlĂ©st jelzõ narancssárga zászlĂłt leváltotta a demokratikus zöld, Ă©s a szombat esti rekordot már a nap is bearanyozta. Vasárnapra beállt a kánikula, a hagyományos dĂ©lutáni jĂ©gesõ viszont ezĂşttal elmaradt.

[kep5 42% right] Lassan már úgy jövünk ide, mintha hazajönnénk, állapítottuk meg, szinte minden kiállítói standon ismerõsök fogadtak kitörõ örömmel, s a nálunk megforduló tömegben percenként csaptak a vállunkra az innen-onnan, hosszabb vagy rövidebb ideje megismert pilótatársak.
A sátrak közt hamar kialakult a szokásos nyĂĽzsgĂ©s Ă©s forgatag, s bár a látogatĂłk számát pontosan megállapĂ­tani mĂ©g a szervezõk sem lehettek kĂ©pesek (a belĂ©pĂ©s ugyanis – lássatok csodát, mĂ©g mindig! – ingyenes Ă©s szabad), valĂłszĂ­nĂ»leg nem volt tĂşlzás a Jean-Claude LudwigĂ©k által várt 10 000 fõ.
[kep2 40% left] Ami a levegõben zajlĂł esemĂ©nyeket illeti, nem maradhattak el a Mathieu Rouanet–Laurent Salinas páros szokásos akrĂłbemutatĂłi. A Moselle folyĂłn valĂł vĂ­zisĂ­zĂ©st most passzolták, de a napközbeni, turbulens idõben földközeli cikázásaikkal Ă­gy is sikerĂĽlt kellõ mĂ©rtĂ©kben emelniĂĽk a nĂ©zõk adrenalinszintjĂ©t. Hát mĂ©g a rekordrepĂĽlĂ©s fel- Ă©s leszállĂłiĂ©t, mikor beszĂ­vott fecskekĂ©nt csapongtak közöttĂĽk… De õket Ă­gy szeretjĂĽk. [kep10 40% right] Ahogy a vasárnap dĂ©lutáni dĂ­jkiosztĂłn fogalmazták meg, „az Ăşj pilĂłtanemzedĂ©k” nem feltĂ©tlenĂĽl a szabálykövetĂ©sben jeleskedik, de teljesĂ­tmĂ©nyĂĽk elõtt le a kalappal. Mi sem bizonyĂ­tja jobban a fenegyerekeket övezõ szimpátiát, mint hogy az idĂ©n elsõ Ă­zben kiosztott AGAP (Award Grand Air Paramoteur) VIP dĂ­ját Mathieu Rouanet-nak, mint a motoros ernyõzĂ©s kiemelkedõ szemĂ©lyisĂ©gĂ©nek Ă­tĂ©lte a szavazás. Nincs kĂ©tsĂ©gĂĽnk afelõl, hogy ha eddig nem szállt Matyi fejĂ©be a dicsõsĂ©g, ezután sem fog, annyi bajnoki cĂ­m Ă©s elismerĂ©s után is ugyanaz a szerĂ©nyen vigyorgĂł, kedves, laza srác maradt, akinek megismertĂĽk (mellesleg Basse HambĂłl egyenesen Chambley-ba ment, ahol a 2008-as francia UL bajnokságon is leakasztotta a motoros ernyõs aranyĂ©rmet).
Az Alphajet vadászgépekkel berepülõ Patrouille de France kötelékéhez is szerencsénk volt, bár az a két áthúzás, mellyel megtisztelték az összegyûlt tömeget, tényleg csak villámlátogatásnak minõsíthetõ.
Mindeközben mi nem repültük betegre magunkat, de így legalább volt idõ a földön is nézelõdni, fogadni a számos érdeklõdõt, és feltérképezni az újdonságokat.
Már elõre fentĂĽk a fogunkat a beharangozott kĂ­nai–angol koprodukciĂłs elektromos hátimotorra, a Yuneecra. SikerĂĽlt is kiprĂłbálni, errõl olvassátok el Gyuri beszámolĂłját. Ă• szerencsĂ©re nem járt Ăşgy vele, mint az a pilĂłta, aki nemes egyszerĂ»sĂ©ggel elkaszálta a magasfeszĂĽltsĂ©gĂ» vezetĂ©ket (tán egy kis levegõben valĂł „tankolásra” gondolt?), de sĂ©rtetlenĂĽl Ă©rt földet egy Ă©pp jĂł helyre telepĂ­tett felfĂşjhatĂł gumisátor tetejĂ©n.
[kep4 71% left] [kep11 71% left] [kep3 25% left] [kep8 25% right] Elõször tĂ»ntek fel Basse Hamban a „miniernyõk”, ami jĂłl mutatja az ernyõmĂ©retek általánosan jellemzõ, csökkenõ tendenciáját. A fehĂ©r-narancssárga, jellegzetes mintájĂş Bio-Air Ski’M-et az általunk is repĂĽlt Dudek Zakospeedhez hasonlĂłan eredetileg speedflyingra szánták, de itt az erõs szĂ©lben vidáman hasĂ­tott motorral is.
Az amatõr építésû trájkok versenyében is láttunk érdekes szerkezeteket, még ha egyik-másik esetben az érdekesség valóban az egyetlen pozitív vonásuknak bizonyult is.
Új márka a hátimotorok piacán a madridi Kobra, akik többek közt pneumatikus mentõernyõjüket is bemutatták: talán végre érvényes megoldást jelenthet mentõer-nyõtémában.
A Sky Engines standján tüzetesen megvizsgálhattuk az általuk tervezett új kar-bonkeretet, ha minden jól megy, a késõbbiekben erre még visszatérünk.
[kep6 71% left] [kep9 42% right] Idén is volt lehetõség a motorok tolóerejének megmérettetésére, éltünk is vele; az eredményekrõl lásd külön írásunkat. S végül, de nem utolsósorban: a rekord!
Szombat dĂ©lután nĂ©gy körĂĽl sor kerĂĽlt az eligazĂ­tásra, az viszont mĂ©g kĂ©tsĂ©ges volt, engedi-e, s mikor az idõjárás a kezdĂ©st. AzĂ©rt szĂ©p lassan mindenki kihurcolkodott a placc szĂ©lĂ©re, s egyre növekvõ izgalommal vártuk, hogy megadják a jelet az indulásra. BemelegĂ­tĂ©skĂ©nt, s hogy jĂł pĂ©ldával járjunk elöl, no meg hogy megvillantsuk a piros-fehĂ©r-zöld Synthesist, azĂ©rt tettĂĽnk egy tiszteletkört tandemben a meglehetõsen dobálĂłs idõben. 6 után vĂ©gre felkerĂĽlt a zöld zászlĂł, megnyitották a rekordkĂ­sĂ©rletet. Az eligazĂ­tás szerint az elsõ sorokbĂłl a legtapasztaltabb pilĂłták, mögöttĂĽk pedig a többiek startoltak, tudásszint szerint csökkenõ sorrendben (a hovatartozás elbĂ­rálása mindenkinek saját lelkiismeretĂ©re volt bĂ­zva, mi szerĂ©nytelenĂĽl elõrehelyezkedtĂĽnk). Megkezdõdött a lĂ©gtĂ©r telĂ­tõdĂ©se… Ă©s az ernyõk szinte hihetetlenĂĽl rövid idõ alatt befestettĂ©k Basse Ham egĂ©t! ValĂłságos csĂşcsforgalomban Ă©reztĂĽk magunkat, mondhatni, forrt a levegõ, bár a többsĂ©g az utasĂ­tásokat betartva nem maradt közvetlenĂĽl a reptĂ©r fölött. ĂŤgy is törtĂ©nt egy baleset, egy trájk Ă©s egy lábrĂłl indulĂł hátimotoros ĂĽtköztek össze a közeli mezõ fölött. A trájk ernyõje ĂşjranyĂ­lt, s viszonylag simán landolt, a másik pilĂłta viszont mentõernyõt dobott, amihez nem volt megfelelõ magassága: õ sajnos becsapĂłdott. Mint utĂłlag megtudtuk, szerencsĂ©re megĂşszta három elcsĂşszott hátcsigolyával, de az eset azĂ©rt elgondolkoztatĂł a jövõbeli rekorddöntĂ©seket illetõen. Háromszáznál több lĂ©gi jármĂ»nek egymást kerĂĽlgetni nem egyszerĂ» feladat… s hányan leszĂĽnk 2010-ben?
[kep7 38% left] Alig valamivel több mint kĂ©t Ăłra kellett csak ahhoz, hogy az egyezmĂ©nyes piros fĂĽstbomba jelezze, a rekordkĂ­sĂ©rlet vĂ©get Ă©rt. Leszállás után tudtuk meg, milyen eredmĂ©nnyel. Aztán – immár csak l’art pour l’art – aki mĂ©g akart, napnyugtáig repdeshetett tovább, ami itt hivatalosan 21h45-öt jelent jĂşnius vĂ©gĂ©n.
A vasárnap dĂ©lutáni bĂşcsĂşzkodáskor ismĂ©t csak köszönetet mondani Ă©s gratulálni tudtunk Jean-Claude-nak: idĂ©n is maradandĂłt alkotott. Ha minden igaz, hamarosan vendĂ©gĂĽl láthatjuk õt Magyarországon. Az Ă©lmĂ©nyt biztos nem tudjuk ĂĽberelni, de valamennyit talán viszonozhatunk…

Nézzétek meg filmünket Basse Hamról a www.vampair.hu-n!

Szöveg: Kádár Andrea
KĂ©pek: Koszta PĂ©ter






A hír tulajdonosa: Vampair.hu
http://www.vampair.hu

A hír webcíme:
http://www.vampair.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=589