Tréner fíling a Horizont Aero-nál (Tóth Ferenc)
Dtum: 2004. szeptember 05. vasrnap, 10:00
Rovat: Mûrepülés


Tréner madárka - a szakágvezetõ szemével
A szerelmem ez a típus - mondta egyszer egy tapasztalt pilóta, aki negyedszázados pályafutása alatt nagyjából 800 órát "követett el" Trénerrel. A legenda szerint rendkívül harmonikus, ugyanakkor igényes repülõgép, többen egyenesen Tréner-érzésbõl beszélnek. Tóth Ferencet - bár munkája inkább a Cessnához és a Smelákhoz köti - szintén gyengéd szálak fûzik a típushoz. A Horizont motoros szakágának vezetõje, vitorlázó mûrepülõ világbajnok az Aeromagazin olvasóival is megosztotta tapasztalatait.

- Az 526-os Tréner volt az elsõ motoros repülõgép, amelyet megismertem: 1997-ben ezzel szereztem meg a motoros-szakszolgálati engedélyt, és az elsõ mindig emlékezetes marad. Így volna ez akkor is, ha a Tréner egy rossz konstrukció lenne - de mivel errõl szó sincs, a mai napig kedves számomra. Második motoros típusom a Cessna volt - kis túlzással csak rátettem a gázt, aztán levettem - mondja Feri.
A típust repülõ pilóták szerint a Tréner érzékeny a kormányokra, következésképpen kényesebb reptechnikát "vár el", aminek más típusokon is hasznát vehetik. Pontosságra nevel többek között a fordulók vagy a magasság- és az iránytartás tekintetében. Feri szintén igényes gépnek tartja a Trénert:
- Fürge repülõgép, érzékeny csûrõvel és magasságival, behúzható futókkal, farokfutós elrendezéssel. Ez a kombináció nem teszi lehetõvé, hogy a pilóta letegezze a repülõt. Egy pillanatig sem "lustálkodhat", ki kell szolgálnia a gépet.
A Tréner - az adott feladattól függõen - igen széles körben felhasználható.
- Évekig ezzel a típussal - közelebbrõl a HASAU- val, azaz a Uniformmal - húztuk fel a vitorlázó mûrepülõ válogatott keret Swiftjét - folytatja a szakágvezetõ. - Késõbb a HA-SAM, vagyis a Mike is besegített a vontatásba. Véleményem szerint ez utóbbi a legjobb a jelenleg repülõ Trénerek között. Kulturáltan "megcsinált" gép, van benne például rádió és fejhallgató - aki nem kifejezetten ehhez szokott, tudja értékelni. Most egy 726-ossal vontatunk - végül is nem hanyagoltuk el a Tréner-családot.
A sárkány kialakításából adódóan az 526-os mûrepülhetõ. Alapvetõen pozitív figurák - úgymint bukfenc, leborítás, orsó, legyezõ - végrehajtására alkalmas, a negatívokat nem igazán "szereti". Persze, aki igényli, a dobott figurákat is megkaphatja mondjuk a Foxszal. A Private Pilot Licence-kiképzésnél is célszerû Trénerrel gyakorolni a dugóhúzót vagy különbözõ extrém helyzeteket, mint például a fordulóból való durva lebillenés.
Feri valamikori "megmûrepültetett" utasai közül többen növendékként tértek vissza a Horizonthoz, ma már maguk is aktív pilóták. A szándék nyilván eleve megvolt bennük - elméleti síkon már "megindulhattak a lejtõn" -, és mivel csak nem sikerült elvenni a kedvüket a repüléstõl, olyan nagyon rossz tapasztalatuk nem lehetett sem a pilótát, sem a típust illetõen.
A Horizont Aero repülõiskola és a Vamp-air Repülõ Klub együttmûködésének köszönhetõen a Tréner hozzáférhetõ típussá vált az igényes pilóták és a jövõbeli mûrepülõk számára egyaránt. A pilóta Tóth Ferenc vagy Tóth Géza - akik nem rokonok ugyan, de van közük egymáshoz: annak idején Géza volt Feri oktatója teljesítményvitorlázó- mûfajban.

M. K.







A hr tulajdonosa: Vampair.hu
http://www.vampair.hu

A hr webcme:
http://www.vampair.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=55