Görög vizeken
Dátum: 2004. szeptember 05. vasárnap, 10:00
Rovat: Motoros sárkány

Mikor 1992-ben másodízben is megigézett a tenger vízérõl való repülés gondolata, Pandazics Péter barátomat hívtam, hogy tartson velem õshazájába, ahol azelõtt még soha nem járt.

Az úton azon izgult, hogy tudja-e majd hazája anyanyelvét használni. Pireus hajókikötõjében választottunk egy ideálisnak tetszõ szigetet, majd bekompoltunk. Egy röpke óra alatt megérkeztünk a következõ hetek csodálatos szigetére.
Szállásadónktól érdeklõdtünk, hogy itt mindig ilyen erõs-e a szél? Nem, mondta, csak a "bora" idején, ami 4-5 napig tart, és ma van az elsõ. Teljesen megnyugodtunk, és az étterem felsõ italsoraira koncentráltunk a következõkben. Strandolás, napozás - nagyon ment nekünk. Negyedik nap reggelén, mikor a szokásos frappé mellé valami finomabbra tettünk volna kísérletet, gazdánk csak ennyit mondott: ma eláll a szél. Nem jól értettük, gondoltam, mert a korai idõpont ellenére már 8-10 m/s egyenletes szél tolta maga elõtt a tenger vizét, de mégis a "csak kávé" mellett maradtunk. Délután három óra körül aztán valaki kikapcsolta a szélcsinálót, majd ellenkezõ irányból langyos szellõcske kezdett lengedezni.
A tömeg segítségével rutinosan összeraktuk a papucsot, a szárny is egy szempillantás alatt a helyére került - persze, hisz mindenki szerette volna már látni vagy kipróbálni az eddig a parkolóban elcsomagolva vesztegelõ valamit. A motorozás nem volt egyszerû, mert Pétert a vízbe állítottam, hogy tartsa a cájgot, amíg melegítem a motort, szegényt többször is beletoltam az egyre mélyülõ vízbe. Másnaptól megfordultunk, a tengerpartot még én sem tudtam eltolni.
A repülés technikája már ismert volt. Hullámmal és széllel szembe. Ami általában nem volt megvalósítható, így mindig a legideálisabb kompromisszum felé hajlottam. Gyorsítás, hogy a papucs megússzon a lépcsõn, innen még egy kis gáz, majd kiemelni a vízbõl. Emelkedés: ami belefér. Az Apolló CXM szárny, az R 582 motor és a hattollú Ivoprop légcsavar hamar 200-300 m magasságba emelt. Bevittem õket a falu vagy a kemping fölé, hadd integessenek a rokonságnak, barátoknak. Szinte minden ember nyakában ott lógott a fényképezõ, vagy a videó, hogy egy darab élményt vigyenek magukkal.
Leszállásnál is arra kell ügyelni, hogy a papucs a lépcsõjére érkezzen, majd beleültetni lassan az egészet a sós habokba. A fékezés, ha teljesen átöleli a víz, nagyon intenzív.
Szép, izgalmas napokat zártunk, sok mosolygós ember hagyta el repcsim ülését, nõtt az önbizalmunk és a pénztárcánk sem panaszkodott.
A motorom kézzel indítása nem mindig volt egyszerû. Példa erre a következõ jelenet: a sárkányt elõbb a parttól pár méterre beljebb toljuk, hogy a hullámzástól a papucsok ne érjenek le a vízfenékre. Péter a szerkezet elé áll, hogy míg én a papucsom vékony, vizes gerincén egyensúlyozom - egyre dühösebben -, és az erõm folyamatos fogyasztásával cibálom a berántózsinórt, õ legyen a humán horgony. Minden egyes görcsös rántás növeli az utas csalódását, aki attól tart, hogy pont õ marad le élete legnagyobb eseményérõl. És én újból nekifeszülök.
Még egy rántás, erõsebb bármelyiknél. Az erõfeszítéstõl remegõ lábam - a férfiak tudják mirõl beszélek - lecsúszik a papucs peremérõl és hanyatt csobbanok a vízbe. Az egyik porlasztót magammal rántom, ez kicsusszanva a gumigyûrû szorításából a motor mellé fittyen, de a motor másik hengere össze-vissza zakatolva elindul, Péter, aki idõközben nyakig érõ vízben kuksol, a gyér teljesítmény ellenére sem bírja visszatartani, a sárkány a magányos utassal elúszik mellõle.
Az utas közben átéli élete elsõ "repülését", pilóta nélkül!
A szárnyvég közben vízbe merül, a sárkány elkezd körözni, becserkésszük, a part felé irányítjuk. A sárkányhidroplán emléke persze több, mint a rengeteg anekdota és kaland.
A tenger zöldje-kékje, a naplementék, a szabadság, a végtelen. Tíz éve már, talán több is. Ma már olyan távoli, valószínûtlen az egész. De egyszer talán még szerét ejtem megélni, ha csak újbóli gyönyörûségbõl is, és neked is javaslom.