Mathieu Rouanet
Dátum: 2006. november 14. kedd, 23:47 Rovat: Hátimotor
[kep1 65% left] [kep9 40% right]
A motoros ernyõs világbajnokot a Coupe Icare utolsó napján, a még vasárnap délután is tartó szakadatlan nyüzsgésbõl sikerült standunkra elragadni egy beszélgetésre.
Mathieu mĂ©g 29 Ă©vesnek sem látszik, kedves, mosolygĂłs Ă©s közvetlen fiĂş, semmifĂ©le „bajnoki kivagyiság” nem Ă©rezhetõ rajta.
[kep2 30% right]
SiklĂłernyõs Ă©s vitorlázĂłrepĂĽlõ szĂĽlõk gyermekekĂ©nt 14 Ă©vesen kezdett repĂĽlni dĂ©l-franciaországi lakhelyĂĽkön, sokáig csak siklĂłernyõvel, [kep5 30% left] majd 5-6 Ă©vvel ezelõtt váltott motoros ernyõre. Hogy miĂ©rt? VĂ©letlenĂĽl... Ahogy Mathieu mesĂ©li, akkori barátnõje sĂk vidĂ©ken lakott, ahol se közel, se távol nem nyĂlt lehetõsĂ©g siklĂłernyõzĂ©sre, Ăgy hát a repĂĽlĂ©smegvonástĂłl gyötrõdve elõbb-utĂłbb kĂ©nytelen-kelletlen „ráfanyalodott” a hátimotorra. Mint sok más siklĂłernyõs, addig õ is nĂ©mileg lenĂ©zte ezt a mĂ»fajt, Ăşgy gondolta, tĂşl zajos, tĂşl körĂĽlmĂ©nyes, kevĂ©sbĂ© szabad Ă©s szĂłrakoztatĂł Ă©lmĂ©ny, mint a motor nĂ©lkĂĽli repĂĽlĂ©s.
No meg a hátimotoros pilĂłták sokszor meglehetõsen vegyes kompetenciákat felmutatĂł mezõnye sem Ă©bresztett benne elsõre bizalmat, ezek átlagĂ©letkora Ă©s az ebbõl jellemzõen adĂłdĂł testi adottságok eleve elõĂtĂ©leteket szĂĽlnek egy ĂĽgyes Ă©s fitt fiatalban, aki nehezen állja meg röhögĂ©s [kep3 30% right] nĂ©lkĂĽl, amikor azt látja, hogy tĂşlsĂşlyos vagy egyĂ©b hátránnyal kĂĽzdõ pĂ©nzes csĂłkák csetlenek-botlanak hátukon drága, de a levegõbe emelkedĂ©st számukra nem garantálĂł zajforrásokkal, mondja... Ez a fajta szerencsĂ©tlenkedĂ©s nyilván nem teszi vonzĂłvá a mĂ»fajt a fiatalok számára. KiprĂłbálni Ă©s megszeretni azonban egy pillanat mĂ»ve volt, az addigi elõĂtĂ©letei azonnal szertefoszlottak. Innentõl nem volt megállás, Ă©s nem sokkal kĂ©sõbb, 2002-ben máris elsõ motoros versenyĂ©n [kep6 30% left] találta magát.
A versenyzĂ©sben egyĂ©bkĂ©nt számára nem az eredmĂ©nyek elĂ©rĂ©se a legfontosabb, hanem maga az Ă©lmĂ©ny: utazni, világot látni, emberekkel találkozni, ismerkedni, barátságokat kötni... egyszĂłval, „bulizni”, Ă©s közben mellesleg tanulni Ă©s fejlõdni is.
Mathieu egyĂ©bkĂ©nt minden siklĂłernyõsnek melegen javasolja, hogy prĂłbálja ki a motoros verziĂłt is, szerinte aki ráérez az ĂzĂ©re, rabja marad, mint õ. ArrĂłl nem is beszĂ©lve, hogy a siklĂłernyõs tapasztalatok, „elõkĂ©pzettsĂ©g” sokat segĂt a motorral valĂł repĂĽlĂ©s elsajátĂtásában. (IdekĂvánkozik egy nĂ©mileg kaján megjegyzĂ©s, Mathieu enyhĂ©n szĂłlva „laza” felszállási stĂlusán látszik is a [kep4 30% right] siklĂłernyõs mĂşlt...)
Mathieu az Ozone Viper ernyõjĂ©vel repĂĽl, amelynek fejlesztĂ©sĂ©ben õ is közremĂ»ködött, sõt azt lehet állĂtani, hogy a Vipert kimondottan szemĂ©lyĂ©re szabták. Ez a fĂ©lig reflex profilĂşnak mondhatĂł ernyõ jĂł, bár kissĂ© fĂ©lelmetes kompromisszum a sebessĂ©g, a teljesĂtmĂ©ny Ă©s az irányĂthatĂłság kritĂ©riumai közt, ezĂ©rt mindenkinek nem ajánlaná, olyan meglepõ sebessĂ©gekre Ă©s hirtelen merĂĽlĂ©sekre kĂ©pes. A motor a jĂłl bevált Ros 125 egy PAP keretben, amelyet Mathieu dinamikája Ă©s esztĂ©tikuma miatt is kedvel, változtathatĂł bekötĂ©ssel.
S hogy mik a tervei a közeljövõben?
Miután az elmĂşlt kĂ©t Ă©vben minden nagyobb bajnokságot megnyert (jelenleg francia nemzeti, világ- Ă©s EurĂłpa-bajnok egyszerre), a jövõ Ă©vi, KĂnában tartandĂł világbajnokságra sem a sikeres versenyzĂ©s, inkább az utazás vágya Ă©s a kĂváncsiság vonzza. Továbbra is rendszeresen tart motoros ernyõs akrĂłbemutatĂłkat, ezt rĂ©szben anyagi megfontolásbĂłl, rĂ©szben azĂ©rt, hogy ezáltal is demonstrálja: a PPG nem a kompromisszumrĂłl szĂłl, Ă©ppen ellenkezõleg: minden gyalogernyõs akrĂłfigura bemutathatĂł motorral is, sõt olyanok is vannak, mint pĂ©ldául a bukfenc, melyeket biztonságosabban Ă©s látványosabban lehet kivitelezni motorral. Hogy a motoros ernyõs akrĂłzás mennyire biztonságos, az is bizonyĂtja, hogy a Coupe Icare alatt három motorleállása is volt (a Walbro nem mindig bĂrja a g-ket), de mind a három alkalommal Ăşgy tudott leszállni, hogy a közönsĂ©gnek fel sem tĂ»nt a mĂ»sorváltoztatás. Neki, aki nem bĂrja a monotĂłniát, szĂĽksĂ©ge van mindig Ăşj Ă©s Ăşj Ă©lmĂ©nyekre, a repĂĽlĂ©s [kep7 71% left] [kep10 30% left] kĂĽlönbözõ mĂ»fajaiban valĂł kalandozásra. Az eddig is gyakorolt bemutatĂł Ă©s akrobatikus repĂĽlĂ©sek, „show”-k mellett mostanában leginkább a lĂ©gi videĂłk kĂ©szĂtĂ©se Ă©s a ballonozás Ă©rdekli. A mĂşltban kĂ©t Ă©vig gyakorolt „wagázás” után tĂ©li tervei közt a speed riding (a sĂelĂ©s Ă©s a siklĂłernyõzĂ©s ötvözete) is szerepel, s hamarosan Ausztráliába kĂ©szĂĽl kĂ©t hĂłnapra.
Mit csinál szabadidejĂ©ben az, akinek az Ă©lete folyamatos nyĂĽzsgĂ©s, kaland, utazás, adrenalinfröccs Ă©s változatosság? Bár nem hazudtolja meg önmagát („Ăşgy egyĂ©bkĂ©nt” egy lakĂłkocsiban van az otthona), bevallotta, ritka pihenĂ©skĂ©ppen Ă©pp a magányt Ă©s a semmittevĂ©st Ă©lvezi...
SlusszpoĂ©nkĂ©nt álljon itt egy Ă©rdekes momentum: kĂ©rdĂ©sĂĽnkre, hogy szenvedett-e valaha komolyabb balesetet repĂĽlĂ©s közben, az „akrĂłkirály” Mathieu elgondolkozott, majd eszĂ©be jutott az egyetlen annak nevezhetõ esete: egy tĂşlságosan nyugis repĂĽlĂ©s során elaludt (!) a levegõben, s egy fán landolva Ă©bredt.
VĂ©gszĂł gyanánt: Matyi ĂĽnnepĂ©lyesen megĂgĂ©rte, hogy tavasszal ellátogat hazánkba egy kis akrĂłbemutatĂłzás Ă©s ismerkedõ egyĂĽttrepĂĽlĂ©s kedvĂ©Ă©rt.
Szöveg: Kádár Andrea
FotĂłk: Koszta PĂ©ter
|
|