„Új versenyzõt nyertünk”
Dátum: 2004. november 01. hétfõ, 10:00 Rovat: Merevszárnyú UL
A májusi vitorlázómûrepülõ-nemzetin Gálfi
Gergõ állhatott a dobogó csúcsúra az alap mûrepülõ-kategóriában. A figyelemreméltó eredményért „cserébe” a Horizont Aero kedvezményesen
biztosÃtotta számára a teljes mûrepülõ-kiképzést. A sokoldalú pilóta a teljesÃtményvitorlázást sem hagyja abba, és nemrég a motorosszakszót is megszerezte.
Gergõ gyerekként kapott „ihletet”; édesapja
sokat utazott, jó néhányszor megfordultak Ferihegyen. Középiskolásként maga is szÃvesen kézbe vette volna a botkormányt, de akkoriban a szemüveg kizáró oknak
számÃtott. Azóta a törvény – legalábbis e tekintetben – enyhült valamelyest, Ãgy Gergõ is elvégezhette a vitorlázórepülõ-tanfolyamot. A
klasszikus „forgatókönyv” szerint, Góbéval kezdett repülni Fahegyen.
Kezdõ pilótaként versenyeken segédkezett, a tavalyi Horizont
Kupán már „élesben” – és eredményesen – vett részt. Az idei kupa kevésbé „jött be” neki:
– Egy
klubtársammal váltva, Cirrussal versenyeztem; közvetlenül elõtte csináltam meg a tÃpusátképzést. A Cirrus „jó idõs” gép, a verseny alatt pedig
– finoman fogalmazva – elég felemás idõjárás volt.
Gergõ távolabbi célja eredetileg is a mûrepülés volt. Tóth Ferit már a világbajnoki
cÃm megszerzése elõtt ismerte a médiából, vele – és egy Z–726-ossal – mûrepült életében elõször. Az elsõ benyomások hatására hamarosan
megkezdte az alap mûrepülõ-kiképzést. Egy évig Grob Acróval repült, aztán megérkezett a Horizont vadonatúj Fox tÃpusú mûrepülõgépe, ami már olyan figurák
végrehajtására is alkalmas, mint a taucher, a háton kinyomás és az amerikai forduló.
Nagyjából ezek voltak a feladatok az idei péri nemzeti
bajnokság alapmûrepülõ-kategóriája (ahogy a Horizontosok nevezik: a „gyÃkkategória”) számára, amelyben Gergõ is nevezett.
– Az elején még elején estünk-keltünk – meséli.
– Bár a felkészülés során igyekeztünk a körülbelül 1 kilométer hosszú fahegyi pályához viszonyÃtva helyezkedni, igazából nem repültünk még boxban.
Aztán a verseny végére belejöttünk. Mindegyikünk nyert egy-egy számot, és összesÃtettben én kaptam a legtöbb pontot.
Az elsõ helyezésért
„cserébe” a Horizont Aero kedvezményesen biztosÃtotta Gergõ számára a teljes mûrepülõ-kiképzést.
– Repülõiskolánk – az
üzleti tevékenység mellett – felvállalta a tehetségkutatás és az utánpótlás ügyét is – magyarázza Fejes Attila, a Horizont Aero igazgatója.
– A magunk eszközeivel támogatjuk azokat a kezdõ pilótákat, akik kellõképpen motiváltak, képesek összpontosÃtani, hajlandók idõt és energiát szánni a
gyakorlásra. Jelen esetben egy alapokkal már rendelkezõ fiatal tehetség számára igyekeztünk anyagiak tekintetében kellemesebbé tenni a teljes kiképzést
– szeretnénk, ha õ is úgy érezné, hogy az „adok” és a „kapok” arányban áll. Új versenyzõt nyertünk, és reményeink szerint
többen követik majd a példáját.
Gergõ a mûrepülésben elért sikerei ellenére sem lett hûtlen a teljesÃtményvitorlázáshoz. A tavasz és az õsz a
mûrepülésnek kedvez, a nyár a teljesÃtményvitorlázásnak; bár a pilóta szabadideje erõsen korlátozott, valahogy összehangolja a kettõt. Tervezi, hogy motoros
mûrepüléssel bõvÃti repertoárját, egyelõre a gyûjti az órákat Cessna 152-esen.
Addig is szeretné megrepülni a 300 kilométert vitorlával; egyszer
már közel járt hozzá, 270 kilométer megtétele után szállt terepre. E tekintetben ragaszkodik a Pirathoz – a nem túl korszerû tÃpus kihÃvást jelent
számára.
Gergõt nemrég az egyesült államokbeli Harvard egyetemre hÃvták programozónak, várhatóan egy évig lesz távol. Persze ott sem a földön
járók életét éli majd; nyilván feltalálja magát a motoros repülés hazájában. Visszatérve pedig már nem gyÃkkategóriában folytatja a versenyzést.
Mezei Kati Ãrása, Fotók: Horizont-archÃv
|
|