Htimotor Htimotor Motoros srkny Kezdlap Merevszrny UL Forgszrny UL Mrepls Videk Galria

Version francaise Versiunea n romneste
 
Merevszárnyú UL

BAZUL Kupa


Ul-es körökben immár nyolcadik éve a BAZUL Kupa tölti be az évadzáró verseny szerepét.
Kisebb volumenû rendezvényként indult - emlékeim szerint volt, hogy mindössze öten neveztek.
(Motivációként a közeli kocsmában mért akciós vodkát is "belengettem" az akkor még létezõ Pilóta hasábjain.) Mostanra nagyjából 20-25 gép jön össze egy-egy kupán, egy-és kétüléses súlyáthelyezéses, merev szárnyú és újabban movit kategóriában. Mindez elsõsorban a rugalmas szervezõknek és a nyomott áraknak köszönhetõ, különös tekintettel a költségkímélõ reptéri büfére.

Az elnevezés - úgymint BAZUL - Borsod-Abaúj-Zemplén (BAZ) megye és az ultrakönnyû repülés (UL) szintézise. Az ötlet dr. Ordódy Márton fejébõl pattant ki annak idején; neki egyébként is kedves reptere a miskolci, már csak azért is, mert ebben a városban tanult "egyetemlegesen". Az elsõ kupák Marci irányításával zajlottak, aztán a miskolciak is kitanulták a szakmát, és mostanra a rendezõcsapat "önjáróvá" vált.
- Évadzáró versenyrõl lévén szó, figye-lembe kell vennünk: a még kivehetõ szabadnapok számánál csak a financiális keretek korlátozottabbak - mondja Kiss László (Kenya) versenyigazgató. - Mindemellett - a pilóták dolgát megkönnyítendõ - számos kötöttséget is feloldunk. Nincs szükség elõzetes regisztrációra; az elsõ versenynap reggelén beesõ önkéntesek minden további nélkül indulhatnak. Így a kupa - számunkra legalábbis - improvizációk sorozatát jelenti; például sohasem tudjuk elõre, mennyi szállásra, térképre stb. lesz szükség, mekkora szervezõgárdát mozgósítsunk. Szerencsére a Borsod Megyei Repülõklub magáénak érzi a BAZUL Kupát, és jelentõs anyagiakkal járul hozzá ahhoz. Sõt, országos rendezvényrõl lévén szó, a szakág is támogatja.
A kétnapos versenyt évek óta "rászervezzük" az egri Apollo találkozóra, azaz a résztvevõk - nagyjából 20-25 géppel - egy navigációs számot megrepülve mennek át Egerbe. (Az idén a rossz idõ miatt nem volt "átfedés" a találkozó és a kupa között.) Ezzel persze az értékelés is mobillá válik, mivel az Apollo Airporton hirdetünk eredményt.
A BAZUL Kupa hagyományosan nem tartozik a legnehezebb versenyek közé. Sokan nem is a megmérettetés, sokkal inkább a tapasztalatszerzés okán neveznek. A mostani "kiadás" feladatkiírása valamelyest eltért a korábbiaktól. Igaz, ezúttal is a szokásos mennyiség - három navigációs szám és egy precíziós leszállás - fért bele a két napba. A rendezõk azonban - a Miskolcon rendezett rally nemzeti mintájára, melyen egyébként maguk is indultak - települések helyett például út-vasút-folyó keresztezõdéseket adtak meg fordulópontként, s ezek mellé fektették le a "bizonyító erõvel" bíró jeleket.
A versenyzõk az eligazításon kiosztott borítékokban - a térképek és a feladatlapok mellett - léptékvonalzót és szögmérõt is találtak. Ezek segítségével kellett megszerkeszteniük a 165 kilométeres útvonal 8 fordulópontját, amelybe 4 idõmérõ kaput is beiktattak a rendezõk. Az elsõ nap a 22 gépbõl álló "stáb" valamennyi tagja eredményesen átküzdötte magát a Zempléni-hegységen. Sárospatakon, Totya repterén a helyi erõk gulyással várták õket.
Az eredménylista szerint a "csavar" nem érte váratlanul a mezõnyt: a pilóták átlagosan 70-80 százalékot teljesítettek. Mindemellett a GPS alapú értékelésre is felkészülhettek, ami elõbb-utóbb nyilván bekövetkezik.
A mezõny nagy részét "visszaesõk" teszik ki, de évrõl évre feltûnnek új arcok is. A BAZUL Kupa elsõsorban a régió versenye - a helybeliek mellett fõleg nyíregyháziak, debreceniek képviseltetik magukat -, de például a merev szárnyúak kategóriáját megnyerõ Gróf Zoltán-Straubinger József formáció a Komárom-Esztergom megyei Tarjánból zarándokolt el a versenyre, egy Kit Fox típusú ul-lel.
- Harmadik éve versenyzünk - meséli Gróf Zoltán. - Mostanáig általában a második-harmadik helyen végeztünk; úgy látszik, a többi merev szárnyú "profibb" volt, hibázni pedig - mint ismeretes - könnyû. Igyekszünk minél több rendezvényre eljutni, s ily módon minél több repteret és embert megismerni.
A debreceni Smidróczki Zoltán töb-bek között a szegedi nemzetin is felhívta magára a figyelmet, olyannyira, hogy a válogatott tagjaként mindjárt indulhatott volna az angliai vb-n is. Újszülött kislánya azonban elsõbbséget élvezett, és Zoli - saját bevallása szerint - egyébként sem érezte magát teljesen képben: navigációs képességein még javítani akar, és a repülõjével sem "értek" össze teljes mértékben. Mint mondta, az Air Creation XP-11-es szárny, az 508-as Rotax erõforrás és a Thuróczi Endrének köszönhetõ trájk harmonikus versenygépet alkot, amelyet szokni kell.
A közelmúltban viszont Deleff Istvánnal és Szabados Zoltánnal - valamint két földi kísérõ közremûködésével - a "szomszédok" légterén át repülte körbe Magyarországot. Az így megtett 1600 kilométer mindannyiuk számára hatalmas élményt jelentett. A magyar sárkányosokat mindenhol szívesen látták, az egy szem Ukrajnát leszámítva, ahová nem, azaz csak 3000 méter fölött kaptak belépési engedélyt, így kénytelenek voltak törölni az útvonalból.
A BAZUL Kupán ismét Zoli vitte el a pálmát az együléses hajlékony szárnyúak kategóriájában.
- Kellemes, mondhatni baráti repülésben volt részünk, amit a kezdõknek is nyugodt szívvel tudok ajánlani - mondja. - Kiegyenlített mezõny indult az idei kupán, például az elsõ négy helyezett között viszonylag kis pontkülönbség döntötte el a végleges sorrendet. Mivel tavaly is részt vettem a BAZUL-on, volt némi helyismeretem, bár - mint alföldi pilótának - még mindig szokatlan számomra a terep.
A Soóváry Tivadar-Fehérvári Tamás duó Falke típusú movittal indult a kupán. Riválisuk csak az elsõ versenynapon akadt, Bajusz Huba és navigátora személyében. Tivadar egyébként siklóernyõvel és vitorlával is repül. Utóbbinál, mint mondta, soha "nem volt ki" a csapat, az ebbõl adódó bonyodalmakat megelõzendõ nyergelt át a felszállómotorral megtámogatott Falkéra, amit a legjobb túragépnek tart.
- Tény, hogy valamivel "lustább" a kupán részt vevõ gépeknél - magyarázza a pilóta - Ráadásul felsõszárnyas, plexiajtós Foxokból nyilván a kilátás is jobb. Ezért némiképp eltérõ technikával repültünk: több jelet hátratekintve, s mivel pontosan a kurzuson voltunk, "eselve" találtunk meg. Valamennyi feladatot idõre teljesítettük, elsõsorban Fehérvári Tamásnak köszönhetõen: vele akár iránytû nélkül is el mernék indulni.

Bár az állami tulajdonban lévõ repülõteret a jogszabály értelmében 15 évig használhatja a klub, elõbb-utóbb bekövetkezik a placc tulajdonba adása. S mivel Miskolc legértékesebb területérõl van szó, sorra jelentkeznek az önkéntesek, akik nagyon is el tudnák képzelni a reptér nem sportcélú hasznosítását. A miskolciak csak remélni merik, hogy jól jönnek ki a tárgyalássorozatból, és nem szorulnak ki a jelenleg használt területrõl a reptér túloldalára, ami legalábbis behatárolná lehetõségeiket.


Eredménylista

Együléses hajlékony szárnyúak kategóriája:

1. Smidróczki Zoltán
(Debrecen) 3285 pont
2. Molnár Imre
(Debrecen) 3035 pont
3. Tóth József
(Miskolc) 2995 pont
3. Martinecz Endre
(Nimbus) 2995 pont
4. Fehér László Kristóf
(Miskolc) 2610 pont
5. Hangonyi János
(Salgótarján) 1465 pont
6. Mátyus Llászló
(Miskolc) 840 pont
7. Gömöri László
(Eger) 785 pont
8. Márton Lajos
(Salgótarján) 0 pont


Kétüléses hajlékony szárnyúak kategóriája:

1. Gajdán József- Gajdán Szabolcs
(Miskolc) 2660 pont
2. Szepesvári Sándor-Gyõri Gyula
(Miskolc) 2615 pont
3. Kállai Attila-Soós András
(Miskolc) 2485 pont
4. Juhos István-Sipos Ágnes
(Debrecen) 2445 pont
5. Kovács Attila-Kovács Dániel
(Nyíregyháza) 2355 pont
7. Török András-Czigler Elek
(Nyíregyháza) 2325 pont
8. Bartovics József-Pokoraczki István
(Nyíregyháza) 1250 pont


Merev szárnyúak kategóriája:

1. Gróf Zoltán-Straubinger József
(Kecskéd) 2695 pont
2. Balázs Lajos-Böszörményi Jenõ
(Miskolc) 2565 pont


Movit:
1. Soóváry Tivadar-Fehérvári Tamás
(Eger) 2690 pont
2. dr. Bajusz Huba-Bólya Bea
(Szeged) 1735 pont



 
Belps
   

Kapcsold linkek
   

Hr rtkelse
   

Parancsok
   

Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkszts: 0.07 msodperc