Szabó György írása és fotói.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Kettős honfoglalás történt, mi, farkashegyi hunok pénteken késő délután vertük fel a sátrunkat a reptér melletti kempingben, a békéscsabai kunok estére törtek be. Addigra mi már elnyertük a kemping éttermében felszolgáló pincérek elismerését. És ezt nem csak János bácsi tökéletes franciasággal demonstrált oenológiai szaktudása, hanem a stílszerűen elfogyasztott vörösborok mennyisége miatt is. Másnap reggel még ijesztően alacsonyan nyargaló sötét felhőalap alatt látogattuk végig a kiállítók standjait, de a látottak leltárját itt nem kívánom közzé tenni, egyrészt azért, mert az Aero Magazin októberi mellékletében 16 oldalon mutatom be a látottakat (aki meg utál pénzt adni egy jó sajtótermékért, az weboldalamon is megtekintheti az anyagot), másrészt meg azért, mert tavaly elég részletes beszámoló jött le a Madártoll hasábjain a 2002-es kiállításról, és UL berkekben sajnos azóta sem találták fel az eurokonform spanyolviaszt.
Van viszont valami, amire minden francia haver felfigyelt, ezért feltétlenül érdemesnek tartom megosztani veletek: Olybá tűnik, hogy a merevszárnyúak, főleg a 450 kg-os max. felszállótömeg képmutatása mögé bújtatott mini vadászgépek divatja múlófélben van, ismét nő az érdeklődés a motoros sárkányok és főleg a segédmotoros ernyők iránt. Ennek az okai egyszerűek: Ahány pénzes kuncsaft volt, az az évek során már mind vett magának valamilyen csodamasinát, amivel aztán vagy repül, vagy fél tőle, mint ördög a tömjénfüsttől (és ez a gyakoribb). Új pénzes pasik nehezen kerülnek, (nyugaton legalábbis, ahol a gazdasági helyzet egyre csapnivalóbb), a szerényebb anyagi háttérrel rendelkező klientúra pedig egyre józanabbul áll ellen a 70-80 Kő-s beruházást igénylő kompozitok kísértésének. A gépek birtoklásának élvezete helyett használati értékük kezd előtérbe kerülni, és ezen a ponton a motoros sárkányok és a trájkos ernyők verhetetlenek.
Persze mindenki azzal és úgy repül, ahogy neki jó, ehhez senkinek semmi köze. De aki a repülésben a levegőben fürdőzés, az ajándék dimenzió élvezetét keresi, annak jó hír, hogy az újra fellendülő üzlet valószínűleg előrelendülést jelent a leghozzáférhetőbb légijárművek úgy műszaki, mint aerodinamikai vonatkozásaiban. Valljuk be, egy kis lifting nem árt a jó öreg "Rogallo" szárnynak és a Rotax helyett is szívesen látnánk már valami jobb hatásfokú és könnyebb erőforrást. Ennek a fejlődésnek, újjászületésnek a jeleit egyértelműen fel lehetett fedezni Blois-ban, úgy az iXess-ben, mint a Quik-ben, a Hirth vagy a Corsair motorokban, az ITV motoros ernyőkben. Lehet, hogy áttörésről még nem lehet beszélni, de a földön kiállított termékek közül a merevszárnyúak körül volt a legkevesebb az érdeklődés, tesztrepülésre pedig szinte csak a motoros sárkányoknál álltak sorba. Hátimotoros ernyő tesztrepülésre nem voltak berendezkedve, de a nap minden órájában mentek a bemutató repülések, és amint ez a képeken is látható, markánsan termikus volt az idő, ami szemlátomást cseppet sem zavarta az új generációs, "S-profilú", ún. autostabil ernyővel repülő pilótákat.
A mi szempontunkból talán az a legfontosabb, hogy ha újra beindul az üzlet, az árak oldalán is várhatunk kedvező elmozdulást. Egy biztos: Amióta piacra dobták az iXess-t, minden francia Clippertulajdonos le akarja cserélni XP 15-ösét, amitől ezeknek az ára kellőképpen lement. Nekünk pedig azért még bőven buli lehet egy levetett XP is, nemde?
A kiállítás lényege mégsem ez volt, hanem az, hogy együtt egy időben a levegőben volt (anélkül, hogy egymást zavarták volna) minden kategóriája az UL repülőknek. Ez az együttlét folytatódott a szombat esti megabanzájban, amit a kemping melletti farm gigantikus méretű csűrjében tartottak. Mi is ott voltunk és becsülettel megettük és megittuk a részünket. Részesei voltunk a bulinak. Jövőre, mint immáron bárcás európaiak, hogy ne lennénk ismét ott?
Gyertek ti is.