HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
Merevsz√°rny√ļ UL

BRM Aero XL8 912 S


A fels√Ķ kateg√≥ri√°s merevsz√°rny√ļak piac√°n „kopasz”, de minden adotts√°ga meg van hozz√°, hogy zavarba hozza a Dynamic, VL3 vagy egy√©b Eurostarokat.

Az XL8-at (LSA kateg√≥ri√°ban Bristell a neve) a cseh BRM Aero gy√°rtja, (nem √∂sszet√©vesztend√Ķ a Citius √©s Land Africa STOL g√©peket gy√°rt√≥ portug√°lokkal) Kunovic√©ben, az Evektor gy√°r√°val sr√©gviz√°vi. A g√©pet alkot√≥ elme Milan Bristela rep√ľl√Ķm√©rn√∂k√©, aki egy b√Ķ √©vtizedet robotolt kor√°bban a Let-n√©l,

m√°sikat az Evektorn√°l gy√°rt√°svezet√Ķk√©nt, az √Ķ nev√©hez k√∂t√Ķdik a Dova Aircraft Skylark-ja, √©s nem keveset volt a CZAW-n√°l, √≠gy mindj√°rt √©rthet√Ķ a d√©zs√°v√Ľ.
Az XL8 - Bristell kor√°bbi v√°ltozat√°val tal√°lkozhattunk NG4 n√©v alatt, amikor Milan a Roko Aero-val kereste a k√∂z√∂s utat. Ennek el√°gaz√°sa ut√°n tiszta lappal indult √ļjra √©s rukkolt el√Ķ ezzel a minden r√©szlet√©ben modern, ULM √©s LSA v√°ltozatban egyar√°nt √ľt√Ķk√©pes, orr √©s farok, fix √©s beh√ļzhat√≥ fut√≥s v√°ltozatban rendelhet√Ķ repcsivel. Az ultramodern gy√°r v√©gletekig hightech racionaliz√°lt, a gy√°rt√°s t√∂vir√Ķl hegyire digitaliz√°lt. 60 darabot tudnak gy√°rtani √©vente, 2013 tavasz√°n sz√°ll√≠tott√°k le a 125.-et.
Az XL 8-at teljes eg√©sz√©ben duralb√≥l k√©sz√ľl, ami esetleg m√©gsem repipari alum√≠nium, az karbon. Vonalvezet√©se ismer√Ķs, aerodinamikai, kinetikai, m√Ľszaki megold√°sai a legmagasabb sz√≠nvonal√ļak. Ragasztott, szegecselt √©s korr√≥zi√≥ ellen kezelt lemezb√Ķl van a h√©jszerkezetes t√∂rzs √©s a trap√©z alak√ļ egy f√Ķtart√≥s sz√°rny is.
Sz√©ri√°ban j√°r a dupla botkorm√°ny √©s a differenci√°lt f√©kez√©sre alkalmas oldalkorm√°nyped√°lok. A cs√Ľr√Ķ √©s a magass√°gi korm√°ny g√∂rg√Ķcsap√°gyazott tol√≥karos, az oldalkorm√°ny bowdenesen (eleg√°nsabb kifejez√©ssel: teleflex rendszerrel) m√Ľk√∂dik. A r√©selt √≠vel√Ķlapok elektromos vez√©rl√©s√Ľek, a k√©t √ľl√©s k√∂z√∂tt elhelyezett teker√Ķgombbal 10, 20, 30¬į-ra nyithat√≥ak.
Az orrfut√≥ vill√°ja g√°zas rug√≥z√°s√ļ, a f√Ķfut√≥ √≠velt kompozit laprug√≥s. A ker√©k √©s f√©krendszer alap√©rtelmezetten Beringer. Az egyetlen v√°laszthat√≥ motor a Rotax 912 80 vagy 100 lovas v√°ltozatban. K√©t sz√°rnytankb√≥l kapja a benzint, √∂sszesen 126 litert. H√°romtoll√ļ Fiti a sz√©ria sr√≥f, de rendelhet√Ķ ak√°r Duc Swirllel is. A motort√©r p√©ldamutat√≥an letisztult √©s funkcion√°lis. Az XL8 ritkas√°gsz√°mba men√Ķ, rep√ľl√©s k√∂zben j√≥l hozz√°f√©rhet√Ķ 200 literes, 15 kg teherb√≠r√°s√ļ csomagt√©rrel rendelkezik az √ľl√©sek m√∂g√∂tt. Opcion√°lisan rendelhet√Ķ 2 db 40 literes, 20 kg teherb√≠r√°s√ļ sz√°rny-csomagt√©r.
A plexi el√Ķre billen, olajos tel√≥ tartja. Az √∂sszes r√∂gz√≠t√Ķnyelvet egyetlen gomb nyitja, a bels√Ķ kilincs is praktikus. A kil√©p√Ķ√©l fel√Ķl fell√©p√Ķ seg√≠ti a be√ľl√©st, ami als√≥sz√°rnyas m√©rc√©vel m√©rve k√∂nny√Ľ. Az √ľl√©sek d√Ķl√©ssz√∂ge a f√∂ld√∂n √°ll√≠that√≥, k√©nyelmes k√∂ny√∂kt√°maszok alatt biztons√°gos helye van telefonnak, f√©nyk√©pez√Ķg√©pnek √©s egy√©b az utast√©rben sz√©tsz√≥r√≥d√°sra hajlamos kacatnak. Az 1,31 m-es v√°llsz√©less√©g k√©nyelem szempontj√°b√≥l meghat√°roz√≥, de Biz√°nc t√ľkr√∂z√Ķdik minden r√©szletben.
A viszonylag magas m√Ľszerfalnak csak a fant√°zia szab hat√°rt, az alap√©rtelmezett m√Ľszerek azonban anal√≥gok, amiket a VFR rep√ľl√©shez b√Ķven el√©gs√©ges EKP4-es GPS eg√©sz√≠t ki. A kil√°t√°s el√Ķre fele korrekt, alacsony testalkat√ļaknak nem √°rt a p√°rna. Oldalra √©s oldalh√°tra eg√©szen j√≥l l√°tni a csomagt√©r ablakoknak h√°la.
Az utast√©r letisztult √©s logikus, ergon√≥miailag kiforrott. A m√°sodlagos korm√°nyszervek mindk√©t √ľl√©sb√Ķl el√©rhet√Ķek, a jobb oldali boton opcion√°lisan lehet trimm, ami a k√©pz√©s sor√°n fontos.
Motorind√≠t√°skor r√∂gt√∂n felt√Ľnik a j√≥ hangszigetel√©s √©s a kett√Ķs rezg√©s-csillap√≠t√°s. Ez a diszkr√©ci√≥ is a k√©nyelemmel r√≠mel. A tesztg√©pen nincs oldalablak-szell√Ķz√Ķ, pedig elkellene. Ny√°ron gurul√°skor √≠gy r√©sre nyitva kell hagyni a deknit. A rug√≥z√°s feszes, a Beringer f√©kek egyszer√Ľen t√∂k√©letesek: k√∂nnyedek, progressz√≠vek, er√Ķsek. R√©szben a differenci√°lt f√©keknek k√∂sz√∂nhet√Ķen sz√Ľken fordul a g√©p, a f√∂ldi ir√°nytart√°s viszont nem egy√©rtelm√Ľ. Ezen a ponton az Eurostarra √©s a Sportstarra eml√©keztet. Megszok√°s k√©rd√©se lehet a dolog, mert a g√©p tulajdonosa t√∂k√©letesen taxizik vele. 10¬į-os √≠vel√Ķlappal 75 km/h-n√°l emelkedik el, √ļgy 150 m gurul√°s ut√°n. A motor kip√∂r√∂g rendesen, ez a j√≥ l√©gcsavar-be√°ll√≠t√°s bizony√≠t√©ka. R√∂vid sebess√©ggy√Ľjt√©s ut√°n 130 km/h-n√°l 1050, 145-n√©l 1100 Ft/min a legjobb emelked√©s.
Max. motorfordulaton j√≥kora jobb l√°b kell az ir√°nytart√°shoz. A sebess√©gm√©r√Ķ optimista, korrig√°lt GPS adatok alapj√°n: 3500 ford/percn√©l 145-√∂t mutat, a val√≥s√°g 132, 5500-n√°l 232 km/h-t mutat, holott csak 214-el „v√°nszorgunk”. A motor j√≥l b√≠rja a magas fordulatsz√°mot, kis terhel√©sen viszont nem el√©g meleg. Nem √°rtana neki egy bypasszos termoszt√°t. 4000-es motorfordulton a kabinban, f√ľlmagass√°gban 99, 5000-n√©l 106 dB a zajszint, ez kiv√°l√≥nak mondhat√≥.
A sebess√©g n√∂veked√©s√©vel a bot fokozatosan kem√©nyedik. Ez pont j√≥, mert b√°r a g√©p stabil √©s j√≥l kiegyens√ļlyozott, a magass√°gi korm√°ny √©rz√©keny. A kompenz√°l√°sa viszont t√ļl durva, √≠gy el√Ķbb-ut√≥bb r√°j√∂n a pil√≥ta, hogy jobban j√°r, ha a g√°zkarral m√≥dos√≠tja a g√©p test√©nek √°ll√°ssz√∂g√©t. A kis feszt√°v, a kil√©p√Ķ√©l bels√Ķ k√©tharmad√°t elfoglal√≥ √≠vel√Ķlapok miatt korl√°tozott m√©ret√Ľ cs√Ľr√Ķ okozza, hogy a 45¬į-r√≥l 45¬į-ra d√Ķl√©s egy ir√°nyba 2, ellent√©tes ir√°nyba 2,3 mp alatt van meg. A bot viszonylag kev√©s l√°bat k√©r, oldalkorm√°ny n√©lk√ľl sem kolb√°szol el a goly√≥ t√∂bb mint egy f√°l goly√≥nyit egy fordul√≥v√°lt√°s alatt.
Man√Ķverez√©si sebess√©gen menetir√°ny√°b√≥l kit√©r√≠tve h√°rom 45 m√°sodperces oszcill√°ci√≥ alatt stabiliz√°l√≥dik. A l√©gcsavar elforgat√≥ nyomat√©ka √©s a f√ľgg√Ķleges vez√©rs√≠k l√©gcsavarsz√©l √°ltali helikoid√°lis megf√ļj√°sa j√≥l √©rezhet√Ķ √©s demonstr√°lhat√≥ jelens√©gek, oktat√°skor ez kimondottan hasznos lehet. B√°r alapvet√Ķen gyors utaz√≥g√©p, az alacsony sebess√©gek tartom√°ny√°ban p√©ld√°san viselkedik, „tiszt√°n” 65 km/h-n√°l l√°gyan √©s szimmetrikusan esik √°t, 10¬į-os √≠vel√Ķlappal ugyanez t√∂rt√©nik, de 60 km/h k√∂r√ľl. A „full flaps” √ľzemm√≥d nem cs√∂kkenti tov√°bb az √°tes√©si sebess√©get √©s az √°tes√©s m√°r nem szimmetrikus, hat√°rozott oldalkorm√°ny mozdulatot ig√©nyel. N√©gyezres motorfordulattal √≠vel√Ķlap n√©lk√ľl is tarthat√≥ a nulla vari√≥s hatvan km/h, pici menetir√°ny√ļ instabilit√°s mellett. 20¬į-os √≠vel√Ķlappal az 55 km/h is megvan v√≠zszintesen, de a bot a hason. Sz√©p sz√°mok ezek, f√Ķleg ebben a kateg√≥ri√°ban. Egy dolog k√©ts√©gtelen, az el√Ķd Eurostar nagyon t√°vol volt t√Ķl√ľk. A sikl√≥sz√°mok: -700 ft/mn 130 km/h-n√°l, √≠vel√Ķlap n√©lk√ľl; -800 ft/mn 130 km/h-n√°l az √≠vel√Ķlappal 10¬į-on, -900 ft/mn 135 km/h-n√°l 20¬į-os √≠vel√Ķlappal √©s -1000 ft/mn à 130 km/h-s sebess√©gen f√©klap m√≥dban. Ilyen √©rt√©kek mellett m√©g az XL8 10-es sikl√≥sz√°m√°val sem nagy kunszt a behelyezked√©s a sz√Ľk placcokra.
Volt alkalmam lesz√°llni vele egy 250 m hossz√ļ p√°ly√°ra, √°ll√≠thatom, hogy a fele el√©g lett volna. A lesz√°ll√°ssal egyetlen k√©nyes mozzanat van, amikor utaz√≥ sebess√©gr√Ķl 100 km/h-ra lass√≠tunk , a nagy √°ll√°ssz√∂g miatt a l√°t√°s el√Ķrefele korl√°tozott. Ezt lesz√°m√≠tva, az XL8 k√∂nny√Ľ √©s bar√°ts√°gos repcsi. A f√∂ldet √©r√©s 65 km/h-val a legszebb, a f√©kez√©s onnan m√°r nem nagy √ľgy. Egy √°tlagos pil√≥ta az eg√©sz elj√°r√°st k√©t-h√°rom iskolak√∂r alatt el k√©pes saj√°t√≠tani.
Az XL8 az Eurostar méltó utódja (ha nem örököse).
BRM Aero XL8 912 S
Feszt√°v (m) 8,13
Sz√°rnyfel√ľlet (m2) 10,5
Tesztelt gravit√°ci√≥s t√ļlterhel√©s (G) +6/-3
Hossz (m) 6,45
Magass√°g (m) 2,28
Száraz tömeg
ment√Ķerny√Ķ n√©lk√ľl/vel (kg)
284/305
Max. felszállótömeg (kg) 472,5
Teljesítmény adatok
472,5 kg max felszálló tömegen
Vs0 (km/h) 52
Vne (km/h) 270
Vno (km/h) 220
Va (km/h) 165
15 m-re emelkedés (m) 250
Kimutatott oldalszél (km/h) 20

Ultramodern, izgalmas vonalvezet√©s√Ľ, legal√°bb annyira √ľt√Ķs, mint amennyire az Evektor volt 1997-ben, amikor megjelent. Nincs az a pilcsi, aki meg ne b√°muln√°, form√°i √©s teljes√≠tm√©nyadatai jav√≠thatatlan cs√°b√≠t√≥nak predesztin√°lj√°k. Er√Ķss√©ge a komfort (m√©g turbulens k√∂r√ľlm√©nyek k√∂z√∂tt is) √©s a stabilit√°s az alacsony sebess√©gtartom√°nyban. Az utaz√≥sebess√©g korrekt, b√°r a konkurencia 10 – 20 km/h-val magasabb √©rt√©keket revendik√°l. Kev√©s hib√°ja van √©s mind orvosolhat√≥, a sz√°raz t√∂meg kiv√©tel√©vel, az annyi, amennyi: 305 kg. Ilyen √∂ns√ļllyal „hivatalosan” nem lehet utazni k√©t szem√©llyel.
Pedig a 126 l √ľzemanyag 4500-as motorfordulaton, 170 km/h-val 9 √≥ra auton√≥mi√°t, t√∂bb mint 1500 km-es hat√≥t√°vot jelenthetne.
A 80 lovas alapv√°ltozatot r√°di√≥ √©s ment√Ķerny√Ķ n√©lk√ľl 73600 €-ba m√©nek, egy korrekt√ľl felszerelt 100 lovas modell 85 ezer f√∂l√∂tt kezd√Ķdik. A kipr√≥b√°lt g√©p b√Ķr √ľl√©sekkel, √°ll√≠that√≥ oldalkorm√°ny-ped√°lokkal, sz√°rny-csomagtart√≥kkal, robot-pil√≥t√°val √©s r√°di√≥val 91200-ba ker√ľlt, ami nem is arcpir√≠t√≥ ebben a g√©poszt√°lyban.
Kontakt:
BRM AERO Ltd. - Vaclava Kuliska 1224 - 686 05 Uherske Hradiste - Czech Republic
GSM: +420 773 984 338 - info@brmaero.com - www.brmaero.como

Szöveg és képek: Miguel Horville
Ford√≠totta: Szab√≥ Gy√∂rgy      



 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

Merevsz√°rny√ļ UL

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.23 mŠsodperc