A GP One-t már régóta vártuk, a Skyleader kivárta, hogy beérjen, mielõtt piacra dobja. Az egyik elsõ sorozatgyártott példányt tesztelhettük Bloisban az idén nyár végén.
Jihlaván készül, három másik ultrakönnyû és két LSA kategóriás repülõgép mellett.Célközönsége a klubok és repülõiskolák, robusztus, egyszerû és toleráns.
Legjellegzetesebb vonásai a dúcolatlan felsõ szárny és a T elhelyezésû stabilizátor. Összemérni leginkább a Pipistrellel lehet, ez már egymagában dicséret. Vonalvezetése lágy és harmonikus, aerodinamikailag kifinomult. A kivitelezés minden részletben kifogástalan.
A szárny Ă©s a vĂzszintes vezĂ©rsĂk egy Ăłra alatt leszerelhetõ. Az Ăvelõlapok Ă©s a magassági trimm szĂ©riában elektromosan vezĂ©reltek. KĂ©t 55 literes tank van a szárnyakban, 80 lovas Rotaxot táplálnak. A lĂ©gcsavar földön állĂthatĂł szögĂ» Woodcomp. A fõfutĂł karbon, az orrfutĂł szára acĂ©l, a kerĂ©k az oldalkormány pedállal kormányozott. Az ajtĂłk felfele nyĂlnak, magasságuk nem megfelelõ, 1,80 magas pilĂłta következetesen beveri a fejĂ©t. Az ok a „Cantilever” felsõ szárny bekötĂ©se. Ami jĂł aerodinamikailag, nem mindig jĂł ergonĂłmiailag is. A beĂĽlĂ©s nem tĂşl könnyĂ», hajlĂ©kony testĂ»ek elõnyben. Az ĂĽlĂ©spozĂciĂł kĂ©nyelmes, hátradöntött, de nem álomba szenderĂtõ. A szivacs viszont vĂ©kony, az oldalkormány pedálok nem állĂthatĂłak.
Nem marad más, mint párnákat használni far alatt, hát mögött, ez is megoldás, csak nem elegáns. A kĂ©t ĂĽlĂ©s között jĂłkora „kardánalagĂşt”-szerĂ» burkolatelem terpeszkedik, az ĂĽlĂ©s-szĂ©lessĂ©g terhĂ©re. Valahogy mĂ©gis elfĂ©r kĂ©t jĂłl megtermett pilĂłta is az utastĂ©rben, a 120-as belsõ szĂ©lessĂ©g mĂ©giscsak valami.
A mĂ»szerfal elĂ©g meglepõ fĂ©lkörĂves gomba formájával, nagyobb mĂ©retĂ» EFIS, EMS, GPS vagy netán Ipad nem fĂ©r el rajta. A közĂ©psõ elõreugrĂł elem, amelyen oda nem illõ mĂĽtyĂĽrök, pl. breakerek vannak, zavarja az ellentĂ©tes ĂĽlĂ©sbõl törtĂ©nõ mĂ»szerleolvasást. Az Ăvelõlap kapcsolĂłja is itt találhatĂł, pont a rádiĂł alatt, turbulens körĂĽlmĂ©nyek között frekvenciakeresĂ©skor nem szándĂ©kos Ăvelõlap nyitás bekövetkezhet.
A leheletfinom állĂtást biztosĂtĂł tekerõs gázkar utazĂłgĂ©peknĂ©l indokoltabb, mint egy alapĂ©rtelmezetten oktatásra, iskolakörözĂ©sre szánt repcsi esetĂ©ben. A gĂ©p aerodinamikai kiforrottsága Ă©s a kivitelezĂ©s minõsĂ©ge zavarba ejtõ ellentmondásban van a kezelõszervek Ă©s az utastĂ©r ergonĂłmia Ă©rtelmetlensĂ©geivel.
Remélhetõleg kap visszajelzést a gyár a leendõ felhasználóktól a következõ változatokon ezek a bosszantó apróságok nem rontják majd az összképet.
A csomagtér alig 20 literes, 20 kg-ig terhelhetõ, de legalább repülés közben is hozzáférhetõ az ülések mögött. Nincs kesztyûtartó vagy egyéb tároló, ahova térképet, okostelefont, fényképezõgépet lehetne tárolni. Ez gáz.
Az utastĂ©r-fĂ»tĂ©s opcionális, a szellõzĂ©st 80-as átmĂ©rõjĂ» lencsĂ©k biztosĂtják kĂ©toldalt, ez egyszerĂ», hatĂ©kony Ă©s olcsĂł megoldás. A kilátás elõrefele korrekt, de van jobb, alacsony testalkatĂşak szĂvóágon. Oldalirányban határozottan jobb, nincs dĂşc, ami zavarná a látást, átlĂłsan viszont a szĂ©les „A” oszlopok zavarĂłak. A motor nem nevezhetõ csendesnek, ez rögtön indĂtáskor feltĂ»nik. Szokatlanul rázkĂłdik, ficánkol a 80 lĂł a motortĂ©rben, de lehet, hogy csak a porlasztĂłk beállĂtásával van a baj. Az utastĂ©r hõszigetelĂ©se jobb, mint a plexitetõs alsĂłszárnyasokĂ©. A bot kĂ©zre esik, mĂ©rete is megfelelõ, combra fektetett alsĂł karral precĂzebben lehet vezetni. Taxizáskor pattog az orrfutĂł, a rugĂłzás lehetne jobb. A fõfutĂł ezzel szemben tökĂ©letes munkát vĂ©gez. A fĂ©kezĂ©s tĂ©tova, puha Ă©s fokozatos.
Lehet, hogy nincs megfelelõen lĂ©gtelenĂtve a rendszer. SzĂ»ken fordul a GP One, az orrfutĂł precĂz Ă©s jĂłl vezethetõ, a gyors gurulás nem okoz nehĂ©zsĂ©get. Felszállásnál az Ăvelõlap elsõ fokozatával 180 m kell az elemelkedĂ©shez, 75 km/h-t mutat a sebessĂ©gmĂ©rõ. Rövid sebessĂ©ggyĂ»jtĂ©s után 110 km/h-nál jön meg a legjobb emelkedĂ©s: 800 ft/mn. Picit nagyobb állásszögön az 1000 láb/perc is összejön, de a sebessĂ©g kárára. 26°C Ă©s 1031 hPa a kontextus. 10-12 csomĂłs a szĂ©l, mĂ©rsĂ©kelt turbulenciával. A GP One max felszállĂłtömegen mutatja meg nekĂĽnk magát. A nem tĂşl fĂ©nyes emelkedĂ©s után lássuk a sebessĂ©get. A megszokott három 120°-os eltĂ©rĂ©sĂ» irányon mĂ©rt adat átlagát hasonlĂtva össze a GPS-el, azt tapasztalom, hogy amikor a sebessĂ©gmĂ©rõ 138 km/h-t mutat 4 000 ford/percen, a GPS 143 km/h-t ad. 163 km/h a fedĂ©lzetin (4 500 ford/perc), a GPS 168 km/h-val válaszol. 187 km/h a sebessĂ©g 5 000-es motorfordulaton a mĂ»szer szerint, ezzel a GPS is egyetĂ©rt. 5 500 ford/percnĂ©l már megfordult a trend, a sebessĂ©gmĂ©rõ 216 km/h-t ad, a GPS csak 207 km/h-t. Ez lesz a napi maximum, biztosan leht mĂ©g javĂtani rajta, most azonban nem ment sehogy sem. A motorzaj a fĂĽlkĂ©ben fĂĽlmagasságon: 102 dB à 3 500 ford/percen, 103 dB 4 000-nĂ©l Ă©s 105 dB à 4 500-on. Jobb utastĂ©r szigetelĂ©ssel ezen mĂ©g lehetne javĂtani, az utastĂ©rben alacsony sebessĂ©gen Ă©s motorfordulaton Ă©rezhetõ kipufogĂł gáz illat is megszĂ»nne talán.
RepĂĽlĂ©si tulajdonságok vonatkozásában nem Ă©rheti szĂł a ház elejĂ©t. Olyan jĂłl kiegyensĂşlyozott a GP One, hogy akár meg is feledkezhetĂĽnk a botrĂłl meg a pedálokrĂłl, egyszerĂ»en oda megy, ahova nĂ©zĂĽnk, mit egy versenybicikli. Egy pici koordinálást elvár, de alig valamit. FordulĂłba bevitelkor hajlamos leadni az orrát, kivĂ©telkor meg megemelni. Ezt meg kell szokni, ha prĂłbáljuk kompenzálni, csak hangsĂşlyosabb lesz a jelensĂ©g. A menetirányĂş stabilitás pĂ©ldamutatĂł. Va-nál (150 km/h) durva kitĂ©rĂtĂ©s után másfĂ©l 24 mp-es oszcilláciĂł kell neki, hogy az eredeti állásszögĂ©t Ă©s sebessĂ©gĂ©t megtalálja.
A kormányszervek reaktĂvak, de nem brutálisak. A -45°-rĂłl +45°-ra törtĂ©nõ fordulĂłváltás 2 másodperc körĂĽl van iránytĂłl fĂĽggetlenĂĽl. Az elektromos magassági trimm nagyon precĂz Ă©s szĂ©pen adagolhatĂł, ez is kellemes meglepetĂ©s. Az alacsony sebessĂ©geknĂ©l jön az igazi meglepi. Simán 70 km/h-nál Ă©s 3200-as motorfordulaton mĂ©g csak annyit Ă©rzĂ©kelek, hogy picit puhább a bot, rányitok egy fokozatot Ă©s 55 km/h-ig tudom csökkenteni a sebessĂ©get Ăşgy, hogy minden tengelyen hatĂ©konyak maradnak a kormányok. Az Ăvelõlap második fokozata olyan, mintha behĂşznám a kĂ©zifĂ©ket. Minden ugyanĂşgy mĂ»ködik, csak Ă©ppen 50 km/h-val. Ezen a ponton fokozatosan hasra hĂşzom a botot. A variomĂ©ter ott marad a nullán, a sebessĂ©g meg szĂ©pen lecsökken: 45... 30... 15... 0... ! Nulla! Mintha csak kiakadt volna. Ebben a valĂłszerĂ»tlen helyzetben maradunk egy pillanatig, mint amikor kimerevĂtenek egy mozdulatot a moziban, vagy egyszerĂ»en megáll az idõ, majd szĂ©pen bĂ©kĂ©sen lebĂłlint a GP One, csak Ă©ppen annyira, hogy a sebessĂ©gmĂ©rõ mánusa elmozdulhasson a nullárĂłl Ă©s már repĂĽl is tovább. Olyannyira Ă©letszerĂ»tlen ez a jelensĂ©g, hogy többször egymás után megismĂ©teltem Ă©s le is filmeztem, hogy legyen rá bizonyĂtĂ©k. Ilyen sebessĂ©gadatokkal nem lesz nehĂ©z szĂ©p leszállásokat produkálni.
Skyleader GP One 912 UL | |
Fesztáv (m) | 10,20 |
Szárnyfelület (m2) | 11,17 |
Ăśzemanyag (l) | 2 x 55 |
Tesztelt gravitációs túlterhelés (G) | +4/-2 (coeff. x 2) |
Hossz (m) | 6,25 |
Magasság (m) | 2,10 |
Száraz tömeg mentõernyõvel (kg) |
298 |
Max. felszállótömeg (kg) | 472,5 |
TeljesĂtmĂ©ny adatok 472,5 kg max felszállĂł tömegen |
|
Vs0 (km/h) | 46 |
Vne (km/h) | 240 |
Vno (km/h) | 149 |
Va (km/h) | 149 |
Felszállás után emelkedés 15 m-re (m) | 200 |
Leszállási úthossz 15 m-rõl (m) |
150 |
Kimutatott oldalszél (km/h) | 43 |
A legjobb alapjáratos süllyedés kapcsán a következõ számokkal szolgálhatok:
- 1000 ft/mn 120 km/h-nál simán (Ăvelõlap nĂ©lkĂĽl)
- 700 ft/mn à 100 km/h –nál, 1-es fokozatban
- 900 ft/mn 105 km/h-val második fokon
150 km/h-nál jól megcsúsztatva -1400 ft/mn is megvolt
A 16-os siklószámhoz mérve ez nem rossz.
Leszállásnál a magas mûszerfal picit zavaró, de meg lehet szokni. 70 km/h-val helyezkedek be, 60-al lebegtetek ki, még az oldalszélrõl is megfeledkezek, annyira magától megy minden. Megértõen viselkedik, nem üti bele az orromat ebbe a hibába sem, alig gurulunk valamit és már el is hagytuk a futópályát. Hogy ez egy könnyen vezethetõ repcsi ? Az, hogy könnyû, az nem egy kifejezés.
Modern, jĂł kiállásĂş Ă©s aerodinamikailag roppant hatĂ©kony a GP One. KivitelezĂ©se elsõ osztályĂş. Kár, hogy árnyĂ©kot vet rá az utastĂ©rben tapasztalt nĂ©hány aprĂł abszurditás. A magas zajszint Ă©s a csomagtĂ©r hiánya ellentmondásban vannak az utazás ĂgĂ©retĂ©vel ami a gazdaságos ĂĽzemmĂłd 1350 km-es hatĂłtávolságábĂłl adĂłdna. A 80 lovas Rotax teljesĂtmĂ©nye untig elĂ©g neki, ez tiszteletre mĂ©ltĂł. A vevõk mĂ©gis inkább a 100-ast fogják kĂ©rni, az ember már csak ilyen, vajon mi lesz ebbõl kereskedelmileg? A 170 km/h utazĂłsebessĂ©g elfogadhatĂł, persze mindenki a lĂ©lektani 200-hoz mĂ©ri majd, ez sem válik majd elõnyĂ©re.
59900 €-Ă©rt vesztegetik bevezetõ áron, ez az ár magáért beszĂ©l.
Kontakt:
Skyleader Aero sro - Znojemska 826/64 - 586 01 Jihlava - Czech Republic
+420 567 115 312 - info@skyleader.aero - www.skyleader.aero
Szöveg és képek: Miguel Horville
FordĂtotta: SzabĂł György      Â
FordĂtotta: SzabĂł György      Â