Hátimotor Hátimotor Motoros sárkány Kezdőlap Merevszárnyú UL Forgószárnyú UL Műrepülés Videók Galéria

Magyar változat Version francaise
 
Merevszárnyú UL

Skyleader GP One 912 UL


A GP One-t már régóta vártuk, a Skyleader kivárta, hogy beérjen, mielõtt piacra dobja. Az egyik elsõ sorozatgyártott példányt tesztelhettük Bloisban az idén nyár végén.

Jihlaván készül, három másik ultrakönnyû és két LSA kategóriás repülõgép mellett.
Célközönsége a klubok és repülõiskolák, robusztus, egyszerû és toleráns.
Legjellegzetesebb vonásai a dúcolatlan felsõ szárny és a T elhelyezésû stabilizátor. Összemérni leginkább a Pipistrellel lehet, ez már egymagában dicséret. Vonalvezetése lágy és harmonikus, aerodinamikailag kifinomult. A kivitelezés minden részletben kifogástalan.
A szárny Ă©s a vĂ­zszintes vezĂ©rsĂ­k egy Ăłra alatt leszerelhetõ. Az Ă­velõlapok Ă©s a magassági trimm szĂ©riában elektromosan vezĂ©reltek. KĂ©t 55 literes tank van a szárnyakban, 80 lovas Rotaxot táplálnak. A lĂ©gcsavar földön állĂ­thatĂł szögĂ» Woodcomp. A fõfutĂł karbon, az orrfutĂł szára acĂ©l, a kerĂ©k az oldalkormány pedállal kormányozott. Az ajtĂłk felfele nyĂ­lnak, magasságuk nem megfelelõ, 1,80 magas pilĂłta következetesen beveri a fejĂ©t. Az ok a „Cantilever” felsõ szárny bekötĂ©se. Ami jĂł aerodinamikailag, nem mindig jĂł ergonĂłmiailag is. A beĂĽlĂ©s nem tĂşl könnyĂ», hajlĂ©kony testĂ»ek elõnyben. Az ĂĽlĂ©spozĂ­ciĂł kĂ©nyelmes, hátradöntött, de nem álomba szenderĂ­tõ. A szivacs viszont vĂ©kony, az oldalkormány pedálok nem állĂ­thatĂłak.
Nem marad más, mint párnákat használni far alatt, hát mögött, ez is megoldás, csak nem elegáns. A kĂ©t ĂĽlĂ©s között jĂłkora „kardánalagĂşt”-szerĂ» burkolatelem terpeszkedik, az ĂĽlĂ©s-szĂ©lessĂ©g terhĂ©re. Valahogy mĂ©gis elfĂ©r kĂ©t jĂłl megtermett pilĂłta is az utastĂ©rben, a 120-as belsõ szĂ©lessĂ©g mĂ©giscsak valami.
A mûszerfal elég meglepõ félköríves gomba formájával, nagyobb méretû EFIS, EMS, GPS vagy netán Ipad nem fér el rajta. A középsõ elõreugró elem, amelyen oda nem illõ mütyürök, pl. breakerek vannak, zavarja az ellentétes ülésbõl történõ mûszerleolvasást. Az ívelõlap kapcsolója is itt található, pont a rádió alatt, turbulens körülmények között frekvenciakereséskor nem szándékos ívelõlap nyitás bekövetkezhet.
A leheletfinom állítást biztosító tekerõs gázkar utazógépeknél indokoltabb, mint egy alapértelmezetten oktatásra, iskolakörözésre szánt repcsi esetében. A gép aerodinamikai kiforrottsága és a kivitelezés minõsége zavarba ejtõ ellentmondásban van a kezelõszervek és az utastér ergonómia értelmetlenségeivel.
Remélhetõleg kap visszajelzést a gyár a leendõ felhasználóktól a következõ változatokon ezek a bosszantó apróságok nem rontják majd az összképet.
A csomagtér alig 20 literes, 20 kg-ig terhelhetõ, de legalább repülés közben is hozzáférhetõ az ülések mögött. Nincs kesztyûtartó vagy egyéb tároló, ahova térképet, okostelefont, fényképezõgépet lehetne tárolni. Ez gáz.
Az utastĂ©r-fĂ»tĂ©s opcionális, a szellõzĂ©st 80-as átmĂ©rõjĂ» lencsĂ©k biztosĂ­tják kĂ©toldalt, ez egyszerĂ», hatĂ©kony Ă©s olcsĂł megoldás. A kilátás elõrefele korrekt, de van jobb, alacsony testalkatĂşak szĂ­vóágon. Oldalirányban határozottan jobb, nincs dĂşc, ami zavarná a látást, átlĂłsan viszont a szĂ©les „A” oszlopok zavarĂłak. A motor nem nevezhetõ csendesnek, ez rögtön indĂ­táskor feltĂ»nik. Szokatlanul rázkĂłdik, ficánkol a 80 lĂł a motortĂ©rben, de lehet, hogy csak a porlasztĂłk beállĂ­tásával van a baj. Az utastĂ©r hõszigetelĂ©se jobb, mint a plexitetõs alsĂłszárnyasokĂ©. A bot kĂ©zre esik, mĂ©rete is megfelelõ, combra fektetett alsĂł karral precĂ­zebben lehet vezetni. Taxizáskor pattog az orrfutĂł, a rugĂłzás lehetne jobb. A fõfutĂł ezzel szemben tökĂ©letes munkát vĂ©gez. A fĂ©kezĂ©s tĂ©tova, puha Ă©s fokozatos.
Lehet, hogy nincs megfelelõen lĂ©gtelenĂ­tve a rendszer. SzĂ»ken fordul a GP One, az orrfutĂł precĂ­z Ă©s jĂłl vezethetõ, a gyors gurulás nem okoz nehĂ©zsĂ©get. Felszállásnál az Ă­velõlap elsõ fokozatával 180 m kell az elemelkedĂ©shez, 75 km/h-t mutat a sebessĂ©gmĂ©rõ. Rövid sebessĂ©ggyĂ»jtĂ©s után 110 km/h-nál jön meg a legjobb emelkedĂ©s: 800 ft/mn. Picit nagyobb állásszögön az 1000 láb/perc is összejön, de a sebessĂ©g kárára. 26°C Ă©s 1031 hPa a kontextus. 10-12 csomĂłs a szĂ©l, mĂ©rsĂ©kelt turbulenciával. A GP One max felszállĂłtömegen mutatja meg nekĂĽnk magát. A nem tĂşl fĂ©nyes emelkedĂ©s után lássuk a sebessĂ©get. A megszokott három 120°-os eltĂ©rĂ©sĂ» irányon mĂ©rt adat átlagát hasonlĂ­tva össze a GPS-el, azt tapasztalom, hogy amikor a sebessĂ©gmĂ©rõ 138 km/h-t mutat 4 000 ford/percen, a GPS 143 km/h-t ad. 163 km/h a fedĂ©lzetin (4 500 ford/perc), a GPS 168 km/h-val válaszol. 187 km/h a sebessĂ©g 5 000-es motorfordulaton a mĂ»szer szerint, ezzel a GPS is egyetĂ©rt. 5 500 ford/percnĂ©l már megfordult a trend, a sebessĂ©gmĂ©rõ 216 km/h-t ad, a GPS csak 207 km/h-t. Ez lesz a napi maximum, biztosan leht mĂ©g javĂ­tani rajta, most azonban nem ment sehogy sem. A motorzaj a fĂĽlkĂ©ben fĂĽlmagasságon: 102 dB à 3 500 ford/percen, 103 dB 4 000-nĂ©l Ă©s 105 dB à 4 500-on. Jobb utastĂ©r szigetelĂ©ssel ezen mĂ©g lehetne javĂ­tani, az utastĂ©rben alacsony sebessĂ©gen Ă©s motorfordulaton Ă©rezhetõ kipufogĂł gáz illat is megszĂ»nne talán.
Repülési tulajdonságok vonatkozásában nem érheti szó a ház elejét. Olyan jól kiegyensúlyozott a GP One, hogy akár meg is feledkezhetünk a botról meg a pedálokról, egyszerûen oda megy, ahova nézünk, mit egy versenybicikli. Egy pici koordinálást elvár, de alig valamit. Fordulóba bevitelkor hajlamos leadni az orrát, kivételkor meg megemelni. Ezt meg kell szokni, ha próbáljuk kompenzálni, csak hangsúlyosabb lesz a jelenség. A menetirányú stabilitás példamutató. Va-nál (150 km/h) durva kitérítés után másfél 24 mp-es oszcilláció kell neki, hogy az eredeti állásszögét és sebességét megtalálja.
A kormányszervek reaktívak, de nem brutálisak. A -45°-ról +45°-ra történõ fordulóváltás 2 másodperc körül van iránytól függetlenül. Az elektromos magassági trimm nagyon precíz és szépen adagolható, ez is kellemes meglepetés. Az alacsony sebességeknél jön az igazi meglepi. Simán 70 km/h-nál és 3200-as motorfordulaton még csak annyit érzékelek, hogy picit puhább a bot, rányitok egy fokozatot és 55 km/h-ig tudom csökkenteni a sebességet úgy, hogy minden tengelyen hatékonyak maradnak a kormányok. Az ívelõlap második fokozata olyan, mintha behúznám a kéziféket. Minden ugyanúgy mûködik, csak éppen 50 km/h-val. Ezen a ponton fokozatosan hasra húzom a botot. A variométer ott marad a nullán, a sebesség meg szépen lecsökken: 45... 30... 15... 0... ! Nulla! Mintha csak kiakadt volna. Ebben a valószerûtlen helyzetben maradunk egy pillanatig, mint amikor kimerevítenek egy mozdulatot a moziban, vagy egyszerûen megáll az idõ, majd szépen békésen lebólint a GP One, csak éppen annyira, hogy a sebességmérõ mánusa elmozdulhasson a nulláról és már repül is tovább. Olyannyira életszerûtlen ez a jelenség, hogy többször egymás után megismételtem és le is filmeztem, hogy legyen rá bizonyíték. Ilyen sebességadatokkal nem lesz nehéz szép leszállásokat produkálni.
Skyleader GP One 912 UL
Fesztáv (m) 10,20
Szárnyfelület (m2) 11,17
Ăśzemanyag (l) 2 x 55
Tesztelt gravitációs túlterhelés (G) +4/-2 (coeff. x 2)
Hossz (m) 6,25
Magasság (m) 2,10
Száraz tömeg
mentõernyõvel (kg)
298
Max. felszállótömeg (kg) 472,5
Teljesítmény adatok
472,5 kg max felszálló tömegen
Vs0 (km/h) 46
Vne (km/h) 240
Vno (km/h) 149
Va (km/h) 149
Felszállás után emelkedés 15 m-re (m) 200
Leszállási úthossz
15 m-rõl (m)
150
Kimutatott oldalszél (km/h) 43

A legjobb alapjáratos süllyedés kapcsán a következõ számokkal szolgálhatok:
- 1000 ft/mn 120 km/h-nál simán (ívelõlap nélkül)
- 700 ft/mn à 100 km/h –nál, 1-es fokozatban
- 900 ft/mn 105 km/h-val második fokon
150 km/h-nál jól megcsúsztatva -1400 ft/mn is megvolt
A 16-os siklószámhoz mérve ez nem rossz.
Leszállásnál a magas mûszerfal picit zavaró, de meg lehet szokni. 70 km/h-val helyezkedek be, 60-al lebegtetek ki, még az oldalszélrõl is megfeledkezek, annyira magától megy minden. Megértõen viselkedik, nem üti bele az orromat ebbe a hibába sem, alig gurulunk valamit és már el is hagytuk a futópályát. Hogy ez egy könnyen vezethetõ repcsi ? Az, hogy könnyû, az nem egy kifejezés.
Modern, jó kiállású és aerodinamikailag roppant hatékony a GP One. Kivitelezése elsõ osztályú. Kár, hogy árnyékot vet rá az utastérben tapasztalt néhány apró abszurditás. A magas zajszint és a csomagtér hiánya ellentmondásban vannak az utazás ígéretével ami a gazdaságos üzemmód 1350 km-es hatótávolságából adódna. A 80 lovas Rotax teljesítménye untig elég neki, ez tiszteletre méltó. A vevõk mégis inkább a 100-ast fogják kérni, az ember már csak ilyen, vajon mi lesz ebbõl kereskedelmileg? A 170 km/h utazósebesség elfogadható, persze mindenki a lélektani 200-hoz méri majd, ez sem válik majd elõnyére.
59900 €-Ă©rt vesztegetik bevezetõ áron, ez az ár magáért beszĂ©l.

Kontakt:
Skyleader Aero sro - Znojemska 826/64 - 586 01 Jihlava - Czech Republic
+420 567 115 312 - info@skyleader.aero - www.skyleader.aero

Szöveg és képek: Miguel Horville
Fordította: Szabó György       



 
Login
   

Linkuri inrudite
   

Aprecierea articolului
   

Optiuni
   

Associated Topics

Merevszárnyú UL

Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz Ă©rvĂ©nyes.
Page Generation: 0.12 Seconds