HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
Merevsz√°rny√ļ UL

Skyleader GP One 912 UL


A GP One-t m√°r r√©g√≥ta v√°rtuk, a Skyleader kiv√°rta, hogy be√©rjen, miel√Ķtt piacra dobja. Az egyik els√Ķ sorozatgy√°rtott p√©ld√°nyt tesztelhett√ľk Bloisban az id√©n ny√°r v√©g√©n.

Jihlav√°n k√©sz√ľl, h√°rom m√°sik ultrak√∂nny√Ľ √©s k√©t LSA kateg√≥ri√°s rep√ľl√Ķg√©p mellett.
C√©lk√∂z√∂ns√©ge a klubok √©s rep√ľl√Ķiskol√°k, robusztus, egyszer√Ľ √©s toler√°ns.
Legjellegzetesebb von√°sai a d√ļcolatlan fels√Ķ sz√°rny √©s a T elhelyez√©s√Ľ stabiliz√°tor. √Ėsszem√©rni legink√°bb a Pipistrellel lehet, ez m√°r egymag√°ban dics√©ret. Vonalvezet√©se l√°gy √©s harmonikus, aerodinamikailag kifinomult. A kivitelez√©s minden r√©szletben kifog√°stalan.
A sz√°rny √©s a v√≠zszintes vez√©rs√≠k egy √≥ra alatt leszerelhet√Ķ. Az √≠vel√Ķlapok √©s a magass√°gi trimm sz√©ri√°ban elektromosan vez√©reltek. K√©t 55 literes tank van a sz√°rnyakban, 80 lovas Rotaxot t√°pl√°lnak. A l√©gcsavar f√∂ld√∂n √°ll√≠that√≥ sz√∂g√Ľ Woodcomp. A f√Ķfut√≥ karbon, az orrfut√≥ sz√°ra ac√©l, a ker√©k az oldalkorm√°ny ped√°llal korm√°nyozott. Az ajt√≥k felfele ny√≠lnak, magass√°guk nem megfelel√Ķ, 1,80 magas pil√≥ta k√∂vetkezetesen beveri a fej√©t. Az ok a „Cantilever” fels√Ķ sz√°rny bek√∂t√©se. Ami j√≥ aerodinamikailag, nem mindig j√≥ ergon√≥miailag is. A be√ľl√©s nem t√ļl k√∂nny√Ľ, hajl√©kony test√Ľek el√Ķnyben. Az √ľl√©spoz√≠ci√≥ k√©nyelmes, h√°trad√∂nt√∂tt, de nem √°lomba szender√≠t√Ķ. A szivacs viszont v√©kony, az oldalkorm√°ny ped√°lok nem √°ll√≠that√≥ak.
Nem marad m√°s, mint p√°rn√°kat haszn√°lni far alatt, h√°t m√∂g√∂tt, ez is megold√°s, csak nem eleg√°ns. A k√©t √ľl√©s k√∂z√∂tt j√≥kora „kard√°nalag√ļt”-szer√Ľ burkolatelem terpeszkedik, az √ľl√©s-sz√©less√©g terh√©re. Valahogy m√©gis elf√©r k√©t j√≥l megtermett pil√≥ta is az utast√©rben, a 120-as bels√Ķ sz√©less√©g m√©giscsak valami.
A m√Ľszerfal el√©g meglep√Ķ f√©lk√∂r√≠ves gomba form√°j√°val, nagyobb m√©ret√Ľ EFIS, EMS, GPS vagy net√°n Ipad nem f√©r el rajta. A k√∂z√©ps√Ķ el√Ķreugr√≥ elem, amelyen oda nem ill√Ķ m√ľty√ľr√∂k, pl. breakerek vannak, zavarja az ellent√©tes √ľl√©sb√Ķl t√∂rt√©n√Ķ m√Ľszerleolvas√°st. Az √≠vel√Ķlap kapcsol√≥ja is itt tal√°lhat√≥, pont a r√°di√≥ alatt, turbulens k√∂r√ľlm√©nyek k√∂z√∂tt frekvenciakeres√©skor nem sz√°nd√©kos √≠vel√Ķlap nyit√°s bek√∂vetkezhet.
A leheletfinom √°ll√≠t√°st biztos√≠t√≥ teker√Ķs g√°zkar utaz√≥g√©pekn√©l indokoltabb, mint egy alap√©rtelmezetten oktat√°sra, iskolak√∂r√∂z√©sre sz√°nt repcsi eset√©ben. A g√©p aerodinamikai kiforrotts√°ga √©s a kivitelez√©s min√Ķs√©ge zavarba ejt√Ķ ellentmond√°sban van a kezel√Ķszervek √©s az utast√©r ergon√≥mia √©rtelmetlens√©geivel.
Rem√©lhet√Ķleg kap visszajelz√©st a gy√°r a leend√Ķ felhaszn√°l√≥kt√≥l a k√∂vetkez√Ķ v√°ltozatokon ezek a bosszant√≥ apr√≥s√°gok nem rontj√°k majd az √∂sszk√©pet.
A csomagt√©r alig 20 literes, 20 kg-ig terhelhet√Ķ, de legal√°bb rep√ľl√©s k√∂zben is hozz√°f√©rhet√Ķ az √ľl√©sek m√∂g√∂tt. Nincs keszty√Ľtart√≥ vagy egy√©b t√°rol√≥, ahova t√©rk√©pet, okostelefont, f√©nyk√©pez√Ķg√©pet lehetne t√°rolni. Ez g√°z.
Az utast√©r-f√Ľt√©s opcion√°lis, a szell√Ķz√©st 80-as √°tm√©r√Ķj√Ľ lencs√©k biztos√≠tj√°k k√©toldalt, ez egyszer√Ľ, hat√©kony √©s olcs√≥ megold√°s. A kil√°t√°s el√Ķrefele korrekt, de van jobb, alacsony testalkat√ļak sz√≠v√≥√°gon. Oldalir√°nyban hat√°rozottan jobb, nincs d√ļc, ami zavarn√° a l√°t√°st, √°tl√≥san viszont a sz√©les „A” oszlopok zavar√≥ak. A motor nem nevezhet√Ķ csendesnek, ez r√∂gt√∂n ind√≠t√°skor felt√Ľnik. Szokatlanul r√°zk√≥dik, fic√°nkol a 80 l√≥ a motort√©rben, de lehet, hogy csak a porlaszt√≥k be√°ll√≠t√°s√°val van a baj. Az utast√©r h√Ķszigetel√©se jobb, mint a plexitet√Ķs als√≥sz√°rnyasok√©. A bot k√©zre esik, m√©rete is megfelel√Ķ, combra fektetett als√≥ karral prec√≠zebben lehet vezetni. Taxiz√°skor pattog az orrfut√≥, a rug√≥z√°s lehetne jobb. A f√Ķfut√≥ ezzel szemben t√∂k√©letes munk√°t v√©gez. A f√©kez√©s t√©tova, puha √©s fokozatos.
Lehet, hogy nincs megfelel√Ķen l√©gtelen√≠tve a rendszer. Sz√Ľken fordul a GP One, az orrfut√≥ prec√≠z √©s j√≥l vezethet√Ķ, a gyors gurul√°s nem okoz neh√©zs√©get. Felsz√°ll√°sn√°l az √≠vel√Ķlap els√Ķ fokozat√°val 180 m kell az elemelked√©shez, 75 km/h-t mutat a sebess√©gm√©r√Ķ. R√∂vid sebess√©ggy√Ľjt√©s ut√°n 110 km/h-n√°l j√∂n meg a legjobb emelked√©s: 800 ft/mn. Picit nagyobb √°ll√°ssz√∂g√∂n az 1000 l√°b/perc is √∂sszej√∂n, de a sebess√©g k√°r√°ra. 26¬įC √©s 1031 hPa a kontextus. 10-12 csom√≥s a sz√©l, m√©rs√©kelt turbulenci√°val. A GP One max felsz√°ll√≥t√∂megen mutatja meg nek√ľnk mag√°t. A nem t√ļl f√©nyes emelked√©s ut√°n l√°ssuk a sebess√©get. A megszokott h√°rom 120¬į-os elt√©r√©s√Ľ ir√°nyon m√©rt adat √°tlag√°t hasonl√≠tva √∂ssze a GPS-el, azt tapasztalom, hogy amikor a sebess√©gm√©r√Ķ 138 km/h-t mutat 4 000 ford/percen, a GPS 143 km/h-t ad. 163 km/h a fed√©lzetin (4 500 ford/perc), a GPS 168 km/h-val v√°laszol. 187 km/h a sebess√©g 5 000-es motorfordulaton a m√Ľszer szerint, ezzel a GPS is egyet√©rt. 5 500 ford/percn√©l m√°r megfordult a trend, a sebess√©gm√©r√Ķ 216 km/h-t ad, a GPS csak 207 km/h-t. Ez lesz a napi maximum, biztosan leht m√©g jav√≠tani rajta, most azonban nem ment sehogy sem. A motorzaj a f√ľlk√©ben f√ľlmagass√°gon: 102 dB à 3 500 ford/percen, 103 dB 4 000-n√©l √©s 105 dB à 4 500-on. Jobb utast√©r szigetel√©ssel ezen m√©g lehetne jav√≠tani, az utast√©rben alacsony sebess√©gen √©s motorfordulaton √©rezhet√Ķ kipufog√≥ g√°z illat is megsz√Ľnne tal√°n.
Rep√ľl√©si tulajdons√°gok vonatkoz√°s√°ban nem √©rheti sz√≥ a h√°z elej√©t. Olyan j√≥l kiegyens√ļlyozott a GP One, hogy ak√°r meg is feledkezhet√ľnk a botr√≥l meg a ped√°lokr√≥l, egyszer√Ľen oda megy, ahova n√©z√ľnk, mit egy versenybicikli. Egy pici koordin√°l√°st elv√°r, de alig valamit. Fordul√≥ba bevitelkor hajlamos leadni az orr√°t, kiv√©telkor meg megemelni. Ezt meg kell szokni, ha pr√≥b√°ljuk kompenz√°lni, csak hangs√ļlyosabb lesz a jelens√©g. A menetir√°ny√ļ stabilit√°s p√©ldamutat√≥. Va-n√°l (150 km/h) durva kit√©r√≠t√©s ut√°n m√°sf√©l 24 mp-es oszcill√°ci√≥ kell neki, hogy az eredeti √°ll√°ssz√∂g√©t √©s sebess√©g√©t megtal√°lja.
A korm√°nyszervek reakt√≠vak, de nem brut√°lisak. A -45¬į-r√≥l +45¬į-ra t√∂rt√©n√Ķ fordul√≥v√°lt√°s 2 m√°sodperc k√∂r√ľl van ir√°nyt√≥l f√ľggetlen√ľl. Az elektromos magass√°gi trimm nagyon prec√≠z √©s sz√©pen adagolhat√≥, ez is kellemes meglepet√©s. Az alacsony sebess√©gekn√©l j√∂n az igazi meglepi. Sim√°n 70 km/h-n√°l √©s 3200-as motorfordulaton m√©g csak annyit √©rz√©kelek, hogy picit puh√°bb a bot, r√°nyitok egy fokozatot √©s 55 km/h-ig tudom cs√∂kkenteni a sebess√©get √ļgy, hogy minden tengelyen hat√©konyak maradnak a korm√°nyok. Az √≠vel√Ķlap m√°sodik fokozata olyan, mintha beh√ļzn√°m a k√©zif√©ket. Minden ugyan√ļgy m√Ľk√∂dik, csak √©ppen 50 km/h-val. Ezen a ponton fokozatosan hasra h√ļzom a botot. A variom√©ter ott marad a null√°n, a sebess√©g meg sz√©pen lecs√∂kken: 45... 30... 15... 0... ! Nulla! Mintha csak kiakadt volna. Ebben a val√≥szer√Ľtlen helyzetben maradunk egy pillanatig, mint amikor kimerev√≠tenek egy mozdulatot a moziban, vagy egyszer√Ľen meg√°ll az id√Ķ, majd sz√©pen b√©k√©sen leb√≥lint a GP One, csak √©ppen annyira, hogy a sebess√©gm√©r√Ķ m√°nusa elmozdulhasson a null√°r√≥l √©s m√°r rep√ľl is tov√°bb. Olyannyira √©letszer√Ľtlen ez a jelens√©g, hogy t√∂bbsz√∂r egym√°s ut√°n megism√©teltem √©s le is filmeztem, hogy legyen r√° bizony√≠t√©k. Ilyen sebess√©gadatokkal nem lesz neh√©z sz√©p lesz√°ll√°sokat produk√°lni.
Skyleader GP One 912 UL
Feszt√°v (m) 10,20
Sz√°rnyfel√ľlet (m2) 11,17
√územanyag (l) 2 x 55
Tesztelt gravit√°ci√≥s t√ļlterhel√©s (G) +4/-2 (coeff. x 2)
Hossz (m) 6,25
Magass√°g (m) 2,10
Száraz tömeg
ment√Ķerny√Ķvel (kg)
298
Max. felszállótömeg (kg) 472,5
Teljesítmény adatok
472,5 kg max felszálló tömegen
Vs0 (km/h) 46
Vne (km/h) 240
Vno (km/h) 149
Va (km/h) 149
Felszállás után emelkedés 15 m-re (m) 200
Lesz√°ll√°si √ļthossz
15 m-r√Ķl (m)
150
Kimutatott oldalszél (km/h) 43

A legjobb alapj√°ratos s√ľllyed√©s kapcs√°n a k√∂vetkez√Ķ sz√°mokkal szolg√°lhatok:
- 1000 ft/mn 120 km/h-n√°l sim√°n (√≠vel√Ķlap n√©lk√ľl)
- 700 ft/mn à 100 km/h –n√°l, 1-es fokozatban
- 900 ft/mn 105 km/h-val m√°sodik fokon
150 km/h-n√°l j√≥l megcs√ļsztatva -1400 ft/mn is megvolt
A 16-os siklószámhoz mérve ez nem rossz.
Lesz√°ll√°sn√°l a magas m√Ľszerfal picit zavar√≥, de meg lehet szokni. 70 km/h-val helyezkedek be, 60-al lebegtetek ki, m√©g az oldalsz√©lr√Ķl is megfeledkezek, annyira mag√°t√≥l megy minden. Meg√©rt√Ķen viselkedik, nem √ľti bele az orromat ebbe a hib√°ba sem, alig gurulunk valamit √©s m√°r el is hagytuk a fut√≥p√°ly√°t. Hogy ez egy k√∂nnyen vezethet√Ķ repcsi ? Az, hogy k√∂nny√Ľ, az nem egy kifejez√©s.
Modern, j√≥ ki√°ll√°s√ļ √©s aerodinamikailag roppant hat√©kony a GP One. Kivitelez√©se els√Ķ oszt√°ly√ļ. K√°r, hogy √°rny√©kot vet r√° az utast√©rben tapasztalt n√©h√°ny apr√≥ abszurdit√°s. A magas zajszint √©s a csomagt√©r hi√°nya ellentmond√°sban vannak az utaz√°s √≠g√©ret√©vel ami a gazdas√°gos √ľzemm√≥d 1350 km-es hat√≥t√°vols√°g√°b√≥l ad√≥dna. A 80 lovas Rotax teljes√≠tm√©nye untig el√©g neki, ez tiszteletre m√©lt√≥. A vev√Ķk m√©gis ink√°bb a 100-ast fogj√°k k√©rni, az ember m√°r csak ilyen, vajon mi lesz ebb√Ķl kereskedelmileg? A 170 km/h utaz√≥sebess√©g elfogadhat√≥, persze mindenki a l√©lektani 200-hoz m√©ri majd, ez sem v√°lik majd el√Ķny√©re.
59900 €-√©rt vesztegetik bevezet√Ķ √°ron, ez az √°r mag√°√©rt besz√©l.

Kontakt:
Skyleader Aero sro - Znojemska 826/64 - 586 01 Jihlava - Czech Republic
+420 567 115 312 - info@skyleader.aero - www.skyleader.aero

Szöveg és képek: Miguel Horville
Fordította: Szabó György       



 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

Merevsz√°rny√ļ UL

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.15 mŠsodperc