HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
Merevsz√°rny√ļ UL

Best Off Skyranger Swift 912 UL


A Cs√ļcsg√©pek ellent√©zise
A Skyranger a megfizethet√Ķ ultrak√∂nny√Ľ g√©pek referenci√°ja a francia piacon. √ögy verseny mint k√©pz√©s ter√©n r√©g bebizony√≠tott mindent, az √©p√≠t√©s, szerel√©s, karbantart√°s k√∂nny√Ľs√©g√©t √©s rep√ľl√©s√©nek √©lvezet√©t is bele√©rtve.

Saj√°toss√°ga, hogy csak kitben v√°s√°rolhat√≥, kisebb ipar√°g √°llt r√° az √©p√≠t√©sre, a haszn√°lt g√©pek piac√°n √≠gy sz√©les a min√Ķs√©gi spektrum.
1990-ben sz√ľletett Toulouse k√∂rny√©k√©n √©s r√∂gt√∂n be is futott egy √∂nmag√°t m√©g akkor defini√°lni sem igen k√©pes piacon. Titka? Egyszer√Ľ, strapab√≠r√≥, gazdas√°gos. A toulouse-i rep√ľl√©studom√°nyi egyetemeken (Sup Aero √©s Ensica) fejlesztett√©k.

Alapos elm√©leti tanulm√°nyok √©s hosszas piackutat√°s ut√°n „valid√°lt√°k” a „konceptet”, majd futtatt√°k a projekten a nagyvas gy√°rt√°s hivatalos technol√≥gi√°j√°t, el od√°ig, hogy a protot√≠pust pozit√≠vban 6 G-ig terhelt√©k, kimutatt√°k, hogy 10 mp-en t√ļl k√©pes 16¬į-os √°ll√°ssz√∂g√∂n rep√ľlni, mindenf√©le t√∂r√©steszteket v√©geztek rajta, √°ll√≠that√≥: a szer√©ny k√ľls√Ķ ellen√©re magas intelligencia van m√∂g√∂tte. Ezt t√ľkr√∂zi m√°r a konstrukci√≥ is: szinte kiz√°r√≥lag csavarral r√∂gz√≠tett egyenes (2017 √©s 2024-es) alum√≠nium cs√Ķ a v√°zszerkezet, melyen nincs hegeszt√©s, ragaszt√°s, popszegecs: a szerel√©s √©s a jav√≠t√°s gyermekj√°t√©k. Licensz alatt gy√°rtott 198 p√©ld√°nyt a Synergie nev√Ľ francia c√©g 1994 √©s 1998 k√∂z√∂tt, 1999 √≥ta Philippe Prevot, a Skyranger √©rtelmi szerz√Ķje a gy√°rt√°s gazd√°ja (a Best Off sz√≠neiben) √©s egyben a kitek forgalmaz√≥ja. A gy√°rt√°s a Kievi Aeros Ltd-re b√≠zt√°k, a kitek el√Ķrehaladott √°llapotban √©rkeznek Franciaorsz√°gba. T√∂bb mint 1200 darabot √©rt√©kes√≠tettek a vil√°g minden t√°j√°n, legt√∂bbet oktat√°si vagy mez√Ķgazdas√°gi munk√°ra haszn√°lj√°k.
√Ėsszess√©g√©ben √ļgy h√°romsz√°zezerre lehet saccolni a Skyrangerek √∂sszes√≠tett repidej√©t. Ne higgy√ľk, hogy csak ig√°sl√≥k√©nt √°ll helyt: a Skyranger sz√°mtalan kisebb bab√©r mellett √∂t vil√°gbajnoki c√≠m birtokosa. 2007 √≥ta h√°rom v√°ltozatban gy√°rtj√°k:
V-Fun (9,50 m-es feszt√°v, ez az alap);
V-Max (9,50 m-es sz√°rny, magasabb f√ľgg√Ķleges vez√©rs√≠k, aerodinamikus motorburkolat);
Swift (8,50 m-es fesztáv, megnövelt teljesítmény)
Egyszer√Ľ de nem egy√ľgy√Ľ
Az anodiz√°lt alu v√°zszerkezetet √©s az √∂sszes aerodinamikai fel√ľletet f√Ľz√Ķvel, t√©p√Ķz√°rral vagy ezek kombin√°ci√≥j√°val r√∂gz√≠tett v√°szon bor√≠tja, sim√°n r√°h√ļzva, mint valami harisnya. Sz√°mtalan ny√≠l√°s k√∂nny√≠ti meg a rep√ľl√©s el√Ķtti ellen√Ķrz√©st. A „look” √©s a Cx (l√©gellen√°ll√°si koefficiens) az √∂tletes m√Ľszaki megold√°sok √°ra. Itt-ott kil√≥g egy r√ļd, egy sodrony vagy csavar, a Dacron varr√°sa sem t√ļl eszt√©tikus, helyenk√©nt ak√°r gy√Ľr√∂tt is lehet. Sebaj, a Sky Ranger-fan √ļgysem a sz√©ps√©gre hajt. A m√Ľv√©szi √©rt√©ket egy√©bk√©nt a vev√Ķ maga n√∂velheti sok apr√≥ r√©szlettel, mint p√©ld√°ul egy lakk f√©nyez√©s, a ker√©k, fut√≥sz√°r √©s d√ļc-burkolatok, a m√Ľszerfal berendez√©se √©s a csomagt√©r megold√°sa.
Az √ľzemanyagtart√°lyok sima 30 l-es m√Ľanyag kann√°k, k√∂zvetlen√ľl az √ľl√©sek m√∂g√© r√∂gz√≠tve. A sz√©lv√©d√Ķt lex√°nb√≥l v√°gj√°k. A teszt alkalm√°val hasz√°lt repcsin m√©g ballisztikus ment√Ķerny√Ķ is van, sz√°raz felsz√°ll√≥ t√∂mege √≠gy 275 kg.
Egyszer√Ľ, de nem √ľgyetlen
B√°r magasan a hasa, a be√ľl√©s nem k√≠nos. A k√©t √ľl√©s k√∂z√∂tti „k√∂z√∂s” botkorm√°ny k√©ts√©gk√≠v√ľl megk√∂nny√≠ti a dolgot. A pillang√≥ ajt√≥kat er√Ķteljes teleszk√≥p tartja felnyitott poz√≠ci√≥ban. Ak√°r rep√ľlni is lehet √≠gy, m√©rs√©kelt sebess√©ggel. Az √ľl√©sek k√©nyelmesek, de nem ergonomikusak. Csak√ļgy, mint az oldalkorm√°ny ped√°lok, √°ll√≠that√≥ak √©s eg√©sz laza testtart√°st biztos√≠tanak. A botkorm√°ny a gerincet k√©pez√Ķ cs√∂vek k√∂z√ľl √°gaskodik. Ezekre a cs√∂vekre van fogatva el√∂l a motor, egy elm√©s √©s robusztus k√∂z√∂s√≠t√Ķ elem megoldja a k√©t √©s n√©gy√ľtem√Ľ motorok tetsz√©s szerinti integr√°l√°s√°t.
A kezel√Ķszervek elrendez√©se √©sszer√Ľ, kiv√©ve tal√°n az √≠vel√Ķlapok√©t, ez a kar t√ļl h√°tra ker√ľlt. A felf√ľggeszt√©s kell√Ķen puha, gurul√°skor alig √©rezni a talaj egyenetlens√©geit. A motorzaj jelent√Ķs, a hangszigetel√©sen lehetne m√©g dolgozni. A k√∂zponti bot harmonikus √©s k√∂nnyed (opcion√°lisan rendelhet√Ķ k√©tkorm√°nyos megold√°ssal), a trimm k√∂zvetlen√ľl mellette. Az oldalkorm√°ny-ped√°lok is csiszoltan, ellen√°ll√°s n√©lk√ľl m√Ľk√∂dnek. Semmi rendk√≠v√ľli, semmi meglep√Ķ. A motorpr√≥ba √©s a felsz√°ll√°s sor√°n kipr√≥b√°lt max motorteljes√≠tm√©ny meger√Ķs√≠tik a meggy√Ķz√Ķd√©st: a hangszigetel√©sen kell m√©g t√∂k√©letes√≠teni. A felsz√°ll√°si √ļthossz 150 m k√∂r√ľl van, a legjobb tart√≥s emelked√©s 1000 Ft/min 90 – 95 km/h-val, √≠vel√Ķlappal felsz√°ll√≥ √°ll√°sban.
Egyszer√Ľ, de nem ig√©nytelen
A 912-es zajos, de legal√°bb vibr√°ci√≥-mentes. ez klassz, mert mi sem ideges√≠t√Ķbb, mint egy Parkinsonos kisg√©p. Az ilyennek az √≥r√°i meg vannak sz√°ml√°lva, minden vonatkoz√°sban.
Jelen esetben a j√≥ √∂reg 80 lovas kifog√°stalanul v√©gzi a dolg√°t, h√ļzza-vonja a Sky Ranger nem √©ppen gy√∂nge test√©t. A nemr√©g tesztelt Ninjahoz k√©pest j√≥ eredm√©nnyel. Ak√°rcsak a Ninj√°n, a sebess√©gm√©r√Ķ pesszimista alacsony sebess√©gtartom√°nyban √©s ink√°bb optimist√°nak t√Ľnik odafent. A val√≥s√°gban 99 km/-t mutat a GPS 3 500 ford/percen, IAS (m√Ľszer szerinti) 90 km/h-n√°l. 108 km/h a val√≥s sebess√©g 4 000 ford/percen, amikor 100-at mutat a m√Ľszer. 120 km/h-n√°l √©s 4 500-as motorfordulatn√°l egy v√©lem√©nyen van a fed√©lzeti sebess√©gm√©r√Ķ √©s a GPS, m√Ľszer szerinti 153 km/h-n√°l, 5 000-en m√°r csak 148-at mond a GPS, maxim√°lis motorfordulaton, 5700-on 165-√∂t mutat a m√Ľszer, a GPS pedig csak 153-at fogad el bel√Ķle. A sr√≥f √°ll√°ssz√∂g√©nek a be√°ll√≠t√°sa v√©g√ľl is megfelel√Ķ, maxim√°lis terhel√©sen m√©g mindig kell√Ķen dinamikus, kih√ļzza a Sky Rangert minden k√©nyelmetlen helyzetb√Ķl. Mintha csak orr√°n√°l fogva vezetn√©k.
Megmagyar√°zhatatlan, de √©lvezetes. 120 km/h sebess√©ggel folytatom a tesztet, hogy ne k√≠nl√≥djon a csacsi. Ebben a sebess√©gtartom√°nyban elviselhet√Ķ a motorzaj, f√Ķleg annak, aki addig m√°r tart√≥san hall√°sk√°rosult lett.
Egyszer√Ľ √©s nem k√©nyes
K√ľl√∂nf√©le Skyranger-es tapasztalataimban egy √°lland√≥: nincs kett√Ķ, amelyik egyform√°n rep√ľlne. Ennek az oka els√Ķsorban a v√°ltoz√≥ min√Ķs√©g√Ľ √©p√≠t√©s. El√Ķfordulnak persze megnyekkentett vagy „csak” rosszul be√°ll√≠tott g√©pek is, egyik jobbra, m√°sik balra h√ļz. Nem egy megnyugtat√≥ √©rz√©s. Az els√Ķ id√Ķkben gy√°rtott g√©peken k√∂nnyen elkall√≥dott a goly√≥, a differenci√°lt cs√Ľr√Ķlapok k√©s√Ķbb seg√≠tettek ezt korrig√°lni. A farokr√©sz alatti t√Ķkes√ļlyszer√Ľ stabiliz√°tor jav√≠tott a helyzeten √©s stresszmentesebb√© tette a pil√≥ta dolg√°t.
√Ėsszess√©g√©ben √©s √°ltal√°noss√°gban elmondhat√≥: a Sky alacsony tud√°sszint mellett is el√©rhet√Ķ, stabil, haszn√°lhat√≥ j√°rg√°ny, nem √©rheti sz√≥ a h√°z elej√©t. Ilyenek voltak a Maestro √©s a Weedhopper, amelyek bark√°csboltb√≥l szerzett alkatr√©szekkel √©s hozz√°vet√Ķleges be√°ll√≠t√°sokkal is j√≥l rep√ľltek. Alaposan meghajkur√°sszuk a rendelkez√©s√ľnkre bocs√°jtott g√©pet, evidens, hogy min√Ķs√©gi munk√°t v√©gzett a „mont√Ķr”, az aki √∂sszerakta, a g√©p semleges √©s szimmetrikus, ez tagadhatatlan. Az ors√≥z√≥ sz√∂gsebess√©g -45¬į r√≥l +45¬į -ra 2 m√°sodperc k√∂r√ľl van. A bot intenz√≠v kit√©r√≠t√©se ut√°n 1,5, 38 m√°sodperces oszcill√°ci√≥ ut√°n tal√°lja meg eredeti √°ll√°ssz√∂g√©t √©s ir√°ny√°t, ezt menetir√°ny√ļ leng√©scsillap√≠t√°s tekintet√©ben csak dics√©rni lehet.
Egyszer√Ľ, de nem vesz√©lyes
Az alacsony sebess√©g√Ľ rep√ľl√©s sor√°n m√©rt adatok meggy√Ķz√Ķek, nem is √©rthet√Ķ, hogy ilyen kis sz√°rnyfel√ľlettel hogyan lehets√©ges. 3 300 ford/perc-es motorfordulatn√°l a vari√≥ nem s√ľllyed -100 ft/mn, al√°, a Sky √≠vel√Ķlap n√©lk√ľl m√©g v√≠gan rep√ľl 60 km/h-val.Az egyens√ļly persze k√©nyes ilyenkor, de a korm√°nyszervek el√©g hat√©konyak ahhoz, hogy meg lehessen tartani. ebben a helyzetben el√©g tov√°bb h√ļzni botot, hogy hat√°rozott √©s eg√©szs√©ges, majdnem szimmetrikus leb√≥lint√°s k√∂vetkezz√©k be. A kiv√©tel spont√°n √©s azonnali hat√°ly√ļ, el√©g visszaengedni a botot oda, ahova mag√°t√≥l is menne. √ćvel√Ķlap els√Ķ √°ll√°sban, a minim√°lis sebess√©g 55 km/h-ra cs√∂kken, „full flaps” √°llapotban a Sky az 50-el kac√©rkodik. Az √°tes√©s ilyenkor m√°r idegesebb, de m√©g mindig nem gonosz a sz√°nd√©ka. 115 √©s 120 km/h k√∂z√∂tt, √≠vel√Ķlap n√©lk√ľl -750 Ft/min a s√ľllyed√©s, azzal m√°r be lehet „esni” a legeldugottabb placcra is, √©s hol van akkor m√©g a – 1400 Ft/min, amit cs√ļsztatva √©rtem el 140 km/h-n√°l…A f√∂ldet √©r√©s sebess√©ge picit elt√©r a h√°rom modelln√©l, de minden esetben formalit√°s. Sz√≥t sem √©rdemes vesztegetni r√°. Elmondhat√≥, hogy rep√ľl√©s tekintet√©ben b√©k√©s √©s bar√°ts√°gos, olyan, mint amilyennek a Toulouse-i nagytud√°s√ļ repinzsell√©rek megtervezt√©k.
Egyszer√Ľ, de nem g√°tl√°sos
A m√©rleg egy√©rtelm√Ľen pozit√≠v. A Skyranger Swift, a 912 UL v√°ltozat√°ban kiegyens√ļlyozott √©s sokoldal√ļ. Ez a motoriz√°ci√≥ t√∂k√©letesen megfelel neki, a teljes√≠tm√©ny, az alacsony √ľzemanyag fogyaszt√°s, a 2000 √≥r√°ra emelt ciklusid√Ķ √©s a kit√Ľn√Ķ √©rt√©ktart√°s abszol√ļt indokolj√°k ezt a befektet√©st. De rengeteg el√Ķnye van m√©g, a rep√ľl√©s √©lm√©ny√©t√Ķl kezdve a k√∂nnyen eladhat√≥s√°gig. Eszt√©tikai hib√°i √©s a zajszigetel√©s a leggyeng√©bb pontjai.
Az √°ltalunk kipr√≥b√°lt Swift kitje 33500 €-ba ker√ľlt √Āf√°st√≥l, m√©g ha 5 -8 ezer €-t is sz√°molunk a kit √©p√≠t√©s√©re, akkor is meg√©ri. A Sky Ranger Swift olyan mint az aranyr√ļd: biztos √©rt√©k.

Kontakt
Best Off
Aérodrome de Montauban
00335 63 67 97 15
info@bestoffaircraft.com
www.bestoffaircraft.com


M√Ľszaki adatok
Feszt√°v 8,50 m
Hossz 5,72m
Sz√°rnyfel√ľlet 12,80 m2
Magass√°g 2,40 m
Száraz tömeg
ment√Ķerny√Ķ n√©lk√ľl
262 kg
Max. felszállótömeg 450/472,5 kg
Max. terhelhet√Ķs√©g +4/-2 G
√územanyag 2x30 liter
VSO 472,5 kg-on 64 km/h
Vno / Va 120 km/h
Vne 195 km/h
15 m-re emelkedés
felsz√°ll√°skor
320 m
Oldalszél korlátozás 30 km/h
Alap√°r 33 500 euro





























Szöveg és képek: Miguel De Horville
(ULMag)
Fordította: Szabó György



 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

Merevsz√°rny√ļ UL

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.12 mŠsodperc