Htimotor Htimotor Motoros srkny Kezdlap Merevszrny UL Forgszrny UL Mrepls Videk Galria

Version francaise Versiunea n romneste
 
Merevszárnyú UL

Best Off Skyranger Swift 912 UL


A Csúcsgépek ellentézise
A Skyranger a megfizethetõ ultrakönnyû gépek referenciája a francia piacon. Úgy verseny mint képzés terén rég bebizonyított mindent, az építés, szerelés, karbantartás könnyûségét és repülésének élvezetét is beleértve.

Sajátossága, hogy csak kitben vásárolható, kisebb iparág állt rá az építésre, a használt gépek piacán így széles a minõségi spektrum.
1990-ben született Toulouse környékén és rögtön be is futott egy önmagát még akkor definiálni sem igen képes piacon. Titka? Egyszerû, strapabíró, gazdaságos. A toulouse-i repüléstudományi egyetemeken (Sup Aero és Ensica) fejlesztették.

Alapos elméleti tanulmányok és hosszas piackutatás után „validálták” a „konceptet”, majd futtatták a projekten a nagyvas gyártás hivatalos technológiáját, el odáig, hogy a prototípust pozitívban 6 G-ig terhelték, kimutatták, hogy 10 mp-en túl képes 16°-os állásszögön repülni, mindenféle törésteszteket végeztek rajta, állítható: a szerény külsõ ellenére magas intelligencia van mögötte. Ezt tükrözi már a konstrukció is: szinte kizárólag csavarral rögzített egyenes (2017 és 2024-es) alumínium csõ a vázszerkezet, melyen nincs hegesztés, ragasztás, popszegecs: a szerelés és a javítás gyermekjáték. Licensz alatt gyártott 198 példányt a Synergie nevû francia cég 1994 és 1998 között, 1999 óta Philippe Prevot, a Skyranger értelmi szerzõje a gyártás gazdája (a Best Off színeiben) és egyben a kitek forgalmazója. A gyártás a Kievi Aeros Ltd-re bízták, a kitek elõrehaladott állapotban érkeznek Franciaországba. Több mint 1200 darabot értékesítettek a világ minden táján, legtöbbet oktatási vagy mezõgazdasági munkára használják.
Összességében úgy háromszázezerre lehet saccolni a Skyrangerek összesített repidejét. Ne higgyük, hogy csak igáslóként áll helyt: a Skyranger számtalan kisebb babér mellett öt világbajnoki cím birtokosa. 2007 óta három változatban gyártják:
V-Fun (9,50 m-es fesztáv, ez az alap);
V-Max (9,50 m-es szárny, magasabb függõleges vezérsík, aerodinamikus motorburkolat);
Swift (8,50 m-es fesztáv, megnövelt teljesítmény)
Egyszerû de nem együgyû
Az anodizált alu vázszerkezetet és az összes aerodinamikai felületet fûzõvel, tépõzárral vagy ezek kombinációjával rögzített vászon borítja, simán ráhúzva, mint valami harisnya. Számtalan nyílás könnyíti meg a repülés elõtti ellenõrzést. A „look” és a Cx (légellenállási koefficiens) az ötletes mûszaki megoldások ára. Itt-ott kilóg egy rúd, egy sodrony vagy csavar, a Dacron varrása sem túl esztétikus, helyenként akár gyûrött is lehet. Sebaj, a Sky Ranger-fan úgysem a szépségre hajt. A mûvészi értéket egyébként a vevõ maga növelheti sok apró részlettel, mint például egy lakk fényezés, a kerék, futószár és dúc-burkolatok, a mûszerfal berendezése és a csomagtér megoldása.
Az üzemanyagtartályok sima 30 l-es mûanyag kannák, közvetlenül az ülések mögé rögzítve. A szélvédõt lexánból vágják. A teszt alkalmával haszált repcsin még ballisztikus mentõernyõ is van, száraz felszálló tömege így 275 kg.
Egyszerû, de nem ügyetlen
Bár magasan a hasa, a beülés nem kínos. A két ülés közötti „közös” botkormány kétségkívül megkönnyíti a dolgot. A pillangó ajtókat erõteljes teleszkóp tartja felnyitott pozícióban. Akár repülni is lehet így, mérsékelt sebességgel. Az ülések kényelmesek, de nem ergonomikusak. Csakúgy, mint az oldalkormány pedálok, állíthatóak és egész laza testtartást biztosítanak. A botkormány a gerincet képezõ csövek közül ágaskodik. Ezekre a csövekre van fogatva elöl a motor, egy elmés és robusztus közösítõ elem megoldja a két és négyütemû motorok tetszés szerinti integrálását.
A kezelõszervek elrendezése ésszerû, kivéve talán az ívelõlapokét, ez a kar túl hátra került. A felfüggesztés kellõen puha, guruláskor alig érezni a talaj egyenetlenségeit. A motorzaj jelentõs, a hangszigetelésen lehetne még dolgozni. A központi bot harmonikus és könnyed (opcionálisan rendelhetõ kétkormányos megoldással), a trimm közvetlenül mellette. Az oldalkormány-pedálok is csiszoltan, ellenállás nélkül mûködnek. Semmi rendkívüli, semmi meglepõ. A motorpróba és a felszállás során kipróbált max motorteljesítmény megerõsítik a meggyõzõdést: a hangszigetelésen kell még tökéletesíteni. A felszállási úthossz 150 m körül van, a legjobb tartós emelkedés 1000 Ft/min 90 – 95 km/h-val, ívelõlappal felszálló állásban.
Egyszerû, de nem igénytelen
A 912-es zajos, de legalább vibráció-mentes. ez klassz, mert mi sem idegesítõbb, mint egy Parkinsonos kisgép. Az ilyennek az órái meg vannak számlálva, minden vonatkozásban.
Jelen esetben a jó öreg 80 lovas kifogástalanul végzi a dolgát, húzza-vonja a Sky Ranger nem éppen gyönge testét. A nemrég tesztelt Ninjahoz képest jó eredménnyel. Akárcsak a Ninján, a sebességmérõ pesszimista alacsony sebességtartományban és inkább optimistának tûnik odafent. A valóságban 99 km/-t mutat a GPS 3 500 ford/percen, IAS (mûszer szerinti) 90 km/h-nál. 108 km/h a valós sebesség 4 000 ford/percen, amikor 100-at mutat a mûszer. 120 km/h-nál és 4 500-as motorfordulatnál egy véleményen van a fedélzeti sebességmérõ és a GPS, mûszer szerinti 153 km/h-nál, 5 000-en már csak 148-at mond a GPS, maximális motorfordulaton, 5700-on 165-öt mutat a mûszer, a GPS pedig csak 153-at fogad el belõle. A sróf állásszögének a beállítása végül is megfelelõ, maximális terhelésen még mindig kellõen dinamikus, kihúzza a Sky Rangert minden kényelmetlen helyzetbõl. Mintha csak orránál fogva vezetnék.
Megmagyarázhatatlan, de élvezetes. 120 km/h sebességgel folytatom a tesztet, hogy ne kínlódjon a csacsi. Ebben a sebességtartományban elviselhetõ a motorzaj, fõleg annak, aki addig már tartósan halláskárosult lett.
Egyszerû és nem kényes
Különféle Skyranger-es tapasztalataimban egy állandó: nincs kettõ, amelyik egyformán repülne. Ennek az oka elsõsorban a változó minõségû építés. Elõfordulnak persze megnyekkentett vagy „csak” rosszul beállított gépek is, egyik jobbra, másik balra húz. Nem egy megnyugtató érzés. Az elsõ idõkben gyártott gépeken könnyen elkallódott a golyó, a differenciált csûrõlapok késõbb segítettek ezt korrigálni. A farokrész alatti tõkesúlyszerû stabilizátor javított a helyzeten és stresszmentesebbé tette a pilóta dolgát.
Összességében és általánosságban elmondható: a Sky alacsony tudásszint mellett is elérhetõ, stabil, használható járgány, nem érheti szó a ház elejét. Ilyenek voltak a Maestro és a Weedhopper, amelyek barkácsboltból szerzett alkatrészekkel és hozzávetõleges beállításokkal is jól repültek. Alaposan meghajkurásszuk a rendelkezésünkre bocsájtott gépet, evidens, hogy minõségi munkát végzett a „montõr”, az aki összerakta, a gép semleges és szimmetrikus, ez tagadhatatlan. Az orsózó szögsebesség -45° ról +45° -ra 2 másodperc körül van. A bot intenzív kitérítése után 1,5, 38 másodperces oszcilláció után találja meg eredeti állásszögét és irányát, ezt menetirányú lengéscsillapítás tekintetében csak dicsérni lehet.
Egyszerû, de nem veszélyes
Az alacsony sebességû repülés során mért adatok meggyõzõek, nem is érthetõ, hogy ilyen kis szárnyfelülettel hogyan lehetséges. 3 300 ford/perc-es motorfordulatnál a varió nem süllyed -100 ft/mn, alá, a Sky ívelõlap nélkül még vígan repül 60 km/h-val.Az egyensúly persze kényes ilyenkor, de a kormányszervek elég hatékonyak ahhoz, hogy meg lehessen tartani. ebben a helyzetben elég tovább húzni botot, hogy határozott és egészséges, majdnem szimmetrikus lebólintás következzék be. A kivétel spontán és azonnali hatályú, elég visszaengedni a botot oda, ahova magától is menne. Ívelõlap elsõ állásban, a minimális sebesség 55 km/h-ra csökken, „full flaps” állapotban a Sky az 50-el kacérkodik. Az átesés ilyenkor már idegesebb, de még mindig nem gonosz a szándéka. 115 és 120 km/h között, ívelõlap nélkül -750 Ft/min a süllyedés, azzal már be lehet „esni” a legeldugottabb placcra is, és hol van akkor még a – 1400 Ft/min, amit csúsztatva értem el 140 km/h-nál…A földet érés sebessége picit eltér a három modellnél, de minden esetben formalitás. Szót sem érdemes vesztegetni rá. Elmondható, hogy repülés tekintetében békés és barátságos, olyan, mint amilyennek a Toulouse-i nagytudású repinzsellérek megtervezték.
Egyszerû, de nem gátlásos
A mérleg egyértelmûen pozitív. A Skyranger Swift, a 912 UL változatában kiegyensúlyozott és sokoldalú. Ez a motorizáció tökéletesen megfelel neki, a teljesítmény, az alacsony üzemanyag fogyasztás, a 2000 órára emelt ciklusidõ és a kitûnõ értéktartás abszolút indokolják ezt a befektetést. De rengeteg elõnye van még, a repülés élményétõl kezdve a könnyen eladhatóságig. Esztétikai hibái és a zajszigetelés a leggyengébb pontjai.
Az általunk kipróbált Swift kitje 33500 €-ba került Áfástól, még ha 5 -8 ezer €-t is számolunk a kit építésére, akkor is megéri. A Sky Ranger Swift olyan mint az aranyrúd: biztos érték.

Kontakt
Best Off
Aérodrome de Montauban
00335 63 67 97 15
info@bestoffaircraft.com
www.bestoffaircraft.com


Mûszaki adatok
Fesztáv 8,50 m
Hossz 5,72m
Szárnyfelület 12,80 m2
Magasság 2,40 m
Száraz tömeg
mentõernyõ nélkül
262 kg
Max. felszállótömeg 450/472,5 kg
Max. terhelhetõség +4/-2 G
Üzemanyag 2x30 liter
VSO 472,5 kg-on 64 km/h
Vno / Va 120 km/h
Vne 195 km/h
15 m-re emelkedés
felszálláskor
320 m
Oldalszél korlátozás 30 km/h
Alapár 33 500 euro





























Szöveg és képek: Miguel De Horville
(ULMag)
Fordította: Szabó György



 
Belps
   

Kapcsold linkek
   

Hr rtkelse
   

Parancsok
   

Kapcsold rovatok

Merevszárnyú UL

Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkszts: 0.10 msodperc