Dóka Tamás nem akármilyen hátimotorral érkezett a pilonkerülgetős tréningre. Mindig is tudtuk róla, hogy nagy becsben tartja a szép, míves mechanikát, ez egyfajta művészet-igény nála.
Nem véletlenül hajt Rolls-Royce Silwer Shadowt és PZL Gavront amikor épp nem repül motoros ernyővel. Első komolyabb cájgja titán keretes Simonini volt, van annak tíz éve már.Legutóbbi szerzeménye egy Parajet, mégpedig a Wankell motoros. Ennek a feltöltős változatával repülte meg Bear Grylls és Gilo Cardozo 2007-ben az Everestet (mint ismeretes, dokumentálni az extrém körülmények miatt már nem sikerült). Egy ilyen széria Cyclone 294-el repülte Dean Eldridge a73,84 km/h-s sebességi világrekordot egyenes vonalú 15 / 25 km-es távon. A csillogó dúralumínium hátimotor valódi műszaki csemege. A közvélemény úgy tartja, hogy ez minden idők legszebb, legerősebb és egyben legnehezebb lábról repülhető járműve. Kivitelezése művészi. Formái ívesek, a szárny-profil minden részletben visszaköszön.
Még a háromtollú karbon légcsavar is szablya formájú, nehogy az ívek harmóniáját valami megzavarja. Szerelése egyszerű, minden elem precízen passzol, magától cuppan, kattan a helyére.
A pilótabekötés és a beülő viszont nem felelt meg Tomi elvárásainak ,így a meglehetősen instabil PAP féle alsókaros megoldást, ami
egy ilyen nehéz motor esetén igen aggályos lehetett, kiváltotta egy fix alsó kitámasztásos felső bekötésű megoldásra, amit valószínűleg a világ legkényelmesebb Apco beülőjével egészített. Motorindítás kizárólag önindítóval, öblös, vartyogós motorhang. A fordulatszám tartomány széles, a motorhang röfögéstől vinnyogásig tart. Hogy a tolóerő milyen, arról legendák keringenek, az tény, hogy ha a Budaörsi körépületet nem is, de egy az Apron-on kerékpározó kis srácot sikerült felborítani a légcsavarszéllel. A számoknak nem szeretünk hinni, de az a 40 lóerő, amiről ennek a motornak a vonatkozásában csiripelni szoktak a verebek, egyáltalán nem lehet túlzás. Hangja kétségtelenül kevésbé zavaró, mint egy Corsair vagy Vitto Mosteré, ha nem is halk, de legalább kellemes. Bevallom, nem mertem kipróbálni. Tomi megbirkózik vele mázsás saját tömegével és jó kondijával, én mostanság inkább Miniplane-párti vagyok.
Szöveg és képek: Szabó György