Mezei Kati írása, Thuróczi Endre
képeivel.
![]() |
Valamikor modellező volt, a repülés iránti szeretet még ebben az időben ívódott belé. Modellezőtapasztalatainak a mai napig hasznát veszi, legyen szó trájképítésről, szárnyhangolásról, légcsavargyártásról vagy motortuningról. A repülés számára nemcsak a szó szoros értelmében vett repülőtevékenységről, hanem a gépkonstruálásról és -építésről is szól.
- Az 1990-es dunakeszi Európa-bajnokságon - ekkor debütáltam a nemzetközi mezőnyben, s az ott elért tizedik helyezésem a maga idejében hatalmas sikernek számított - nyilvánvalóvá vált: a világversenyeken kizárólag korszerű technikával indulhatok eséllyel - meséli Thuróczi Endre. - Meg is építettem saját trájkomat - a mai napig ezzel repülök -, régi szárnyamat pedig francia gyártmányú Air Creation XP11-esre cseréltem. Kimondhatatlanul jólesett, amikor az Air Creation cég vezetői egy üveg pezsgő kíséretében megköszönték az általuk készített eszközzel elért sikereimet. Nem mellékesen jelentős kedvezményt is kapok tőlük. Titkon reméltem, hogy hajlandóak lesznek ennél nagyobb mértékben is hozzájárulni nemzetközi szerepléseimhez, ez azonban nyilvánvalóan nem egyszerű ügy: a távolság sem elhanyagolható tényező, és mégiscsak két különböző nációról van szó. (1985 őszén szállt fel először motoros sárkánnyal, három évig csiszolgatta, fejlesztette lépésről lépésre repülőtechnikáját, mire értelmét látta részt venni egy - első körben még hazai - versenyen. Önmagát úgynevezett kalkuláló típusú pilótának tartja.)
- Próbarepüléseimet szisztematikusan kiértékelem, így mindig tisztában vagyok azzal, hogy adott esetben mire vagyok képes. Ugyanilyen következetes vagyok a versenyzésben is: döntéseimet felszállás előtt, a földön hozom meg, s menet közben már nemigen változtatok rajtuk - ellentétben Rabnecz Gáborral (ahogy a szakma ismeri: Rabinyóval), aki több sikerét éppen az improvizációnak köszönheti.
(Az 1994-es Round Hungary elnevezésű versenyen - mely során a részvevőknek napkeltétől napnyugtáig, a határok mentén kellett körberepülni az országot motoros sárkányrepülőgéppel, merev szárnyú ultrakönnyű repülőgéppel vagy sportrepülőgéppel - 12 óra 50 perc alatt tette meg az 1160 kilométeres távot. Teljesítményét a Nemzetközi Repülő Szövetség, azaz az FAI gyémánt kolibri jelvénnyel jutalmazta. A rendhagyó verseny más vonatkozásban is emlékezetes maradt számára.)
![]() |
A WAG-ot azzal a céllal indította el a Nemzetközi Repülő Szövetség, hogy a légi sportokat "befúrja" az ötkarikások közé. A jelenlegi legrangosabb sportrepülőversenyről lévén szó, a rendezés színvonalának minden körülmények között el kell érnie - de inkább meghaladnia - a világbajnokságokét. Emellett a mindenkori WAG az az évi világbajnokságot is kiváltja. Thuróczi tehát "egyszemélyi" légi olimpiai és világbajnokként hallgatta a magyar himnuszt.)
![]() |
(Az 1999-es matkópusztai világbajnokságot ugyancsak megnyerte, majd a 2001-es Légi Világjátékokon - melynek Spanyolország adott otthont - is övé lett a babér. Itt már nem "egyszerű" versenyzőként indult, hanem - részben a helyzet szülte kényszerből - a csapatkapitányi teendőket is ellátta. Támogatás híján ugyanis számos kiváló ul-pilótánk nem tudott kiutazni a nem is olyan távoli helyszínre, többek között az addigi csapatkapitány is otthon maradt. Thuróczi háromszor lett napi győztes, az economy feladat során 321 kilométert tett meg 12 kilogramm üzemanyaggal a tankban - úgy, hogy a gép sebességét még a felszállás előtt meg kellett határozni.)
- Mindig is arra törekedtem, hogy a lehető legkisebb fogyasztás mellett minél hosszabb időt töltsek a levegőben. Az egykori gyalogsárkányokra szerelt segédmotorok eredeti célja egyébként is a felszállás egyszerűbbé tétele, illetve a terepre szállás megelőzése volt. Számomra a repülés öröme nem a hátam mögött dübörgő motorban, hanem a vitorlázásban rejlik.
(A versenyzés mellett - amit egyébként nem szándékozik abbahagyni, míg örömet jelent számára - fontosnak tartja azt is, hogy az évek során, nem kis áldozat árán megszerzett repülőtudását átadja kevesebb tapasztalattal rendelkező társainak. Csapatkapitányként sem tesz másképp: a maga eszközeivel igyekszik hozzájárulni ahhoz, hogy társai a lehető legtöbbet hozzák ki magukból. Az egyidejű versenyzés és "kapitánykodás" néha felemás helyzetet eredményez.)
- Adott esetben a saját érdekem háttérbe szorulhat a csapatéval szemben. Ha például Rabinyó vagy bárki más megkér, hogy óvjam meg magam, csapatkapitányként kutyakötelességem ezt tenni.
(A tavalyi nagykanizsai Európa-bajnokságra már ezen a téren is rutint szerzett. Nem rajta, sokkal inkább a Sportkódex egy, a magyarok számára kedvezőtlen módosításán múlt, hogy csapata ezúttal "csak" borzérmes lett. Thuróczi a maga kategóriájában elhozta az ezüstérmet - az Európa-bajnok, pályafutása során immár másodszor, Rabnecz Gábor lett -, az Eb "látványelemeként" rendezett gyorsulási versenyt viszont megnyerte.)
![]() |
(Thuróczi most navigátort keres, az idei angliai világbajnokságra ugyanis a kétüléses hajlékony szárnyúak osztályában kíván nevezni. Nem vétetlenül.)
- Ebben a sportban a világbajnokok az első adandó alkalommal kategóriát váltanak, esetleg végleg felhagynak a versenyzéssel. Én meg már évek óta ráncigálom az oroszlán farkát... Eb-n viszont szívesen indulnék együléses sárkánnyal, Európa-bajnok ugyanis még nem voltam.
(Nagyobb fejfájást okoz számára "hazája", a dunaújvárosi repülőtér - s ezáltal az ott működő Dunaferr klub - bizonytalan helyzete.)
- A magyarországi repülőterek nagy része - többek között a miénk is - a "területileg illetékes" önkormányzatok kezébe került. Az önkormányzatok pedig - a számukra bevételt jelentő iparűzési adó reményében - elsősorban nem sport-, hanem üzleti céllal kívánják hasznosítani azokat. Ha a dunaújvárosi reptér környékét beépítenék, annak elsődleges célja és tevékenysége, azaz maga a sportrepülés legalábbis háttérbe szorulna - mint ahogy országszerte több szomorú példa is igazolja. Mi, sárkányosok felszállunk a legelőről is, de a vitorlákat talán fel sem tudnák húzni az esetlegesen "megrövidített" pályán...
Dacára a körülményeknek, optimisták vagyunk. Mint ahogy azok vagyunk már vagy tizenöt éve - különben még ma sem tartanánk sehol.
Thuróczi Endre pályafutása a számok tükrében Kilencszer nyert nemzeti bajnokságot, ugyanennyiszer lett az "Év sportolója" motoros sárkányrepülésben. Két Európa-bajnokságról ezüstéremmel, egy Eb-ről bronzéremmel tért haza. Háromszoros világbajnok - ebből kétszer az adott évi világbajnokságot kiváltó Légi Világjátékokat is megnyerte. Mindemellett nyolc magyar rekordot tudhat magénak. |