HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
H√°timotor

Dudek Nucleon WRC 23 és Dudek Snake 20


A cs√ļcserny√Ķk szakosod√°s√°t, specifikus c√©lszersz√°mm√° v√°l√°s√°t nem lehet meg√°ll√≠tani.
Alig t√≠z √©ve, ha volt egy j√≥ erny√Ķnk, azt haszn√°ltuk mindenre.

Megfelelt √ļtvonalrep√ľl√©sre, ha √ļgy hozta a kedv√ľnk √©s a l√©gk√∂ri viszonyok, termikelgett√ľnk, lejt√Ķzgett√ľnk vele, ha n√©ha kij√∂tt bel√Ķl√ľnk az √∂rd√∂g, csapattunk egy akkr√≥sat vele. Ma m√°r kifinomultabbak vagyunk. Erny√Ķink is szakosodtak, el√Ķbb-ut√≥bb szakbarb√°rokk√° v√°lnak. Az egykori Action (ma m√°r a reflex profilos erny√Ķk k√∂z√∂s √Ķsek√©nt emlegetj√ľk) sarjai k√∂z√∂tt olyan k√ľl√∂nbs√©gek vannak, mint a szint√©n egyazon g√©n√°llom√°nyb√≥l sz√©tmut√°lt feh√©r √©s a sz√≠nesb√Ķr√Ľ n√©ger, vagy ugyanannak a ker√©knek az √∂tlet√©b√Ķl szegreg√°l√≥dott t√ļra vagy rallye versenyaut√≥ k√∂z√∂tt. A WRC els√Ķ blikkre a Nucleon r√°ncfelvarr√°s√°nak t√Ľnik, de a szak√©rt√Ķk, tesztel√Ķk √©s egy√©b firk√°szok nem √°tallj√°k az evol√ļci√≥, s√Ķt a revol√ļci√≥ kifejez√©seket haszn√°lni vonatkoz√°s√°ban, az pedig k√∂ztudott, hogy nincs az a p√©nz, ami√©rt egy szak√ļjs√°g√≠r√≥ t√ļlz√°sokba esne (de ha van…).
Az t√©ny, az el√Ķdr√Ķl √©n magam is √≥d√°kat zengtem 2009-ben, √ļgy √©reztem, hogy elj√∂tt v√©gre a PPG megv√°lt√≥, az elronthatatlanul startol√≥, j√°t√©kos, de stabil, turbulencia√°ll√≥, lassan √©s gyorsan egyar√°nt j√≥l rep√ľl√Ķ √©s kis motorteljes√≠tm√©nnyel is √©lvezhet√Ķ, teh√°t korrekt sikl√≥sz√°mmal rendelkez√Ķ erny√Ķ. Most meg kider√ľl, hogy az csak a kezdet volt, b√Ķven lehet ezeket a j√≥ tulajdons√°gokat fokozni. M√°sfel√Ķl, elj√∂tt a pilonker√ľlget√©s divatja √©s √ļj verseny-erny√Ķkateg√≥ria sz√ľletett, fordul√©konys√°gra √©s a hirtelen sebess√©gv√°ltakoz√°sra kihegyezve. Ozone Viper2, Paramania GTR, Hadron, hogy csak a legismertebbeket eml√≠tsem.
Pascal Vall√©e, a francia szt√°r-pil√≥ta ihlet√©s√©vel, hosszas tesztel√©s ut√°n Dudek-√©k az id√©n tavasszal dobtak piacra egy kimondottan l√°tv√°ny-rep√ľl√©sre kihegyezett v√°ltozatot, a Snake-et. Ezt a k√©t erny√Ķt m√©rt√ľk √∂ssze j√ļnius elej√©n, az el√Ķz√Ķ sz√°mban bemutatott Polini Thor 200-as motorokkal szerelt Redback √©s Miniplane kombin√°ci√≥kban.
A Nucleon WRC fejleszt√©s√©n√©l alapvet√Ķ szempont volt az, hogy az erny√Ķ a sikl√≥ (m√°s sz√≥val: gyalog) erny√Ķs√∂k, vagyis a hegyr√Ķl, motor n√©lk√ľl rep√ľl√Ķ sportol√≥k sz√°m√°ra is attrakt√≠v legyen.
Vagyis, nulla sz√©lben is k√∂nnyed√©n startolhat√≥, rep√ľl√©s k√∂zben reproduk√°lni k√©pes azt az √©rz√©st, amit csak a vegytiszta szabad rep√ľl√©s biztos√≠t. Siker√ľlt megoldani, de nem csak „egyszer√Ľ √©s nagyszer√Ľ” megold√°sokkal. A hevederzet p√©ld√°ul roppant komplik√°lt, apr√≥l√©kos felsz√°ll√°s √©s lesz√°ll√°s el√Ķtti ellen√Ķrz√©st ig√©nyel, a nem megfelel√Ķ be√°ll√≠t√°s komoly k√∂vetkezm√©nyekkel j√°r.
A trimm hossza m√°r-m√°r ijeszt√Ķ √©s az alap√©rtelmezett reflex profil dac√°ra van negat√≠v szekci√≥ja, vagyis van „hagyom√°ny√Ķrz√Ķ” √°ll√°ssz√∂g √©s profil-be√°ll√≠t√°s, amelyen a gyenge p√∂ff√∂ket is ki lehet tekerni. Sebess√©gv√°lt√°s nem csak h√°tul, a trimmel lehets√©ges, a kett√Ķs csap√°gyas csig√°ra szerelt l√°bgyors√≠t√≥ √ļgy m√Ľk√∂dik, mint egy m√°sodik, nagyobb turb√≥ a sorhatos BMW-n. A korm√°nyz√°s nem csak a szokv√°nyos f√©kfoganty√ļk seg√≠ts√©g√©vel t√∂rt√©nik, ezek val√≥j√°ban a kil√©p√Ķ√©l bels√Ķ, sz√°rnyt√Ķh√∂z k√∂zeli k√©tharmad√°nak az alakj√°t v√°ltoztatj√°k, az ALC+ zsin√≥rja a sz√°rnyv√©g (stabilo) korm√°nyz√°s√°ra szolg√°lnak, mint egyfajta oldalkorm√°ny a merev vagy forg√≥sz√°rnyas repcsiken. Hat√©konys√°guk f√Ķleg nagy sebess√©gen, vagyis gyorsra trimmelt √©s l√°bgyors√≠t√≥val megtoldott √°llapotban jelentkezik igaz√°n, ilyenkor ak√°r kisebbfajta wingovereket lehet h√ļzni csak az ALC+ foganty√ļval, k√∂zben a f√©k a j√≥ er√Ķs m√°gneseknek k√∂sz√∂nhet√Ķen a hevederekhez van fogatva. Ez az√©rt j√≥, mert fordul√≥ban nem vesz√≠t√ľnk a sebess√©gb√Ķl, m√°sr√©szt nem piszk√°ljuk a reflex profilt, ami a stabilit√°s s a turbulencia-immunit√°s kulcsa. Persze, √©s ezt m√°r sz√°mtalanszor elmekegtem: meg kell szokni az erny√Ķ √∂n√°ll√≥ el√Ķre-h√°tra mozg√°s√°t a fej√ľnk felett. El kell fogadni az evidenci√°t, hogy vannak dolgok, amiket az erny√Ķ jobban csin√°l alkatb√≥l, mint mi tud√°sb√≥l vagy ak√°r √∂szt√∂nb√Ķl, r√° kell b√≠zni. √Črdemes ezt a megszok√°st m√©rs√©kelten rugdal√≥z√≥s id√Ķben kezdeni, vagy esetleg barna nadr√°gban. A hevederzet komplexit√°s√°t n√∂veli a Hadronon bemutatott TEA (Torque Effect Adjuster), a sz√°rnyv√©g C √©s D sor√°ra hat√≥ k√ľl√∂n trimmelhet√Ķ zsin√≥r, aminek a prec√≠z be√°ll√≠t√°s√°val minden motor b√°rmilyen fordulatsz√°m√°hoz tartoz√≥ elforgat√≥ nyomat√©ka t√∂k√©letesen lenull√°zhat√≥.
Nem √ļjdons√°g ezen az erny√Ķn, de eml√≠t√©sre √©rdemes a FET (FlexyEdge Technology) vagyis egy rugalmas kevlar-sodrony (olyasmi, mint a szeg√©lyny√≠r√≥ motoros kasz√°k damilja), ami a sz√°rnynak profilt ad√≥ bord√°k bel√©p√Ķ√©l√©t form√°lja √©s tartja meg, √≠gy kiteregetett erny√Ķ cell√°i olyan agressz√≠ven t√°tonganak, hogy m√©g oldalsz√©lben is fel lehet h√ļzni, sz√©lcsendben pedig √ļgy j√∂n fel, mintha nem is Dominico Tex, hanem sz√©nsz√°l volna sz√∂vete. M√©g az A sorokat sem kell fogni! A „hegyr√Ķl” rep√ľl√©shez szokott pil√≥t√°k kedv√©√©rt m√©g a teljes sz√©lcsendben kifordul√≥s start is m√Ľk√∂dik, igaz, hogy ilyenkor c√©lszer√Ľ k√©tharmad gyorsra trimmelni az erny√Ķ k√∂nnyebb felpatan√°as √©rdek√©ben, ilyenkor viszont kifordul√°s ut√°n kell a ny√ļlcip√Ķ. A 62 cell√°b√≥l csak a sz√°rnyv√©gi hat – hat z√°rt. A kor√°bbi forma v√°ltozatlan, nem olyan √≠ves, elliptikus, mint a Snake vagy ak√°r a Plasma eset√©ben. A C √©s D zsin√≥rsorok bek√∂t√©s pontjait a teljes feszt√°von er√Ķs√≠t√©s k√∂ti √∂ssze, ez egyr√©szt csuk√°s √©s harmonik√°z√°s-g√°tl√≥ hat√°s√ļ, m√°sr√©szt a full reflex profilosra trimmelt √°llapotban a tehermentes√≠tett sz√°rnyfel√ľletet merev√≠ti.
Nem is √©rdemes sz√≥t vesztegetni arra, hogy milyen pofonegyszer√Ľ egy ilyen stabil √©s gyorsul√©kony erny√Ķvel. Amint felsz√∂kkent a zenitre, el√©g, ha v√°llb√≥l, fels√Ķtestb√Ķl megind√≠tjuk, adunk egy ny√©lg√°zt √©s a k√∂vetkez√Ķ √ľtemben belef√©kez√ľnk, ha van megfelel√Ķ tol√≥er√Ķ, m√°r rep√ľl√ľnk is. Egy olyan motorral, mint a Thor 200, m√©g a v√≠zszintes gyors√≠t√°s sem sz√ľks√©ges, ak√°r egyb√Ķl emelked√Ķ spir√°lba lehet vinni. Egy Top 80-as vagy net√°n egy leharcolt Solo 210-es motorral m√°r c√©lszer√Ľ kifutni √©s be√ľlni is csak akkor tan√°csos, ha m√°r megvan a sebess√©g adta felhajt√≥er√Ķ, kem√©ny a sz√°rny, nem puh√°n, petyh√ľdten reag√°lnak a f√©kfoganty√ļk. De t√©telezz√ľk fel, hogy aki ilyen erny√Ķt vesz, az nem fosztja meg mag√°t att√≥l az euf√≥ri√°t√≥l, hogy a maximumot, vagy legal√°bbis a szem√©lyes kompetenciaszintj√©n √©sszer√Ľ legt√∂bbet kihajtsa bel√Ķle. Ehhez viszont n√©lk√ľl√∂zhetetlen egy bik√°s motor. Nos, egy ilyen 25 – 30 l√≥er√Ķs, 55 -65 kg tol√≥erej√Ľ c√°jg egy Nucleon WRC-vel val√≥s√°gos vad√°szg√©p. A magass√°g nyer√©s nem k√©rd√©s, nem egy √ľgy. Az ALC √©s a f√©kek koordin√°lt h√ļz√°s√°val dinamikusak a fordul√≥k, a fordul√≥v√°lt√°s pedig brut√°lisan gyors. J√≥ adag rutinnal √©s b√°tors√°ggal h√°rom m√°sodpercen bel√ľl le lehet tenni a jobb, majd a bal sz√°rnyv√©get. A leghajmereszt√Ķbb az, amikor egy wingover tetej√©n hagyod a sz√°rnyat el√Ķrel√Ķni, majd hagyni, hogy meginduljon lefel√©, mint amikor leszakad a lift. Ilyenkor pillanat alatt – 15, de lehet, hogy – 20-ra is felugrik a vari√≥, ezerrel j√∂n a f√∂ld, alaposan bele kell h√ļzni mindk√©t f√©kbe √©s elkel egy b√Ķ g√°z is, hogy ki tudjon j√∂nni bel√Ķle.
Spir√°lb√≥l kiv√©telkor m√©g jobban oda kell figyelni, a felhalmoz√≥dott kinetikai energia visszak√ľldene a csillagos egekbe, ha nem volna ott a l√°bgyors√≠t√≥. A spir√°lban a centrifug√°lis tehetetlens√©gi er√Ķnek k√∂sz√∂nhet√Ķen megn√Ķ a fel√ľleti terhel√©s (√©s √©rtelemszer√Ľen az √°tes√©si sebess√©g) ami kiv√©telkor hajlamos messze meghaladhatja az erny√Ķn felt√ľntetett maxim√°lis v√≠zszintes rep√ľl√©si sebess√©g√©rt√©ket. Ha ilyenkor bent marad a f√©k, ami n√∂veli a felhajt√≥er√Ķt, nem csoda, hogy intenz√≠v emelked√©s lenne a v√©ge, a megfelel√Ķ pillanatban kinyomott l√°bgyors√≠t√≥ viszont lehet√Ķv√© teszi, hogy a sebess√©gt√∂bblet ne alakuljon √°t magass√°gg√°, ami pilonker√ľlget√©skor element√°ris. Fordul√≥harcban teh√°t biztosan t√∂bbet tud, mint b√°rmelyik√ľnk, illetve: mint amennyire sz√ľks√©g√ľnk lehet, ez azonban m√©g nem minden. A Nucleon WRC tud nagyon gyorsan √©s nagyon stabilan rep√ľlni, √ļgy, hogy k√∂zben nem kell √ľveghangon j√°ratni a motort. √Ātlagos fel√ľleti terhel√©s mellett is kac√©rkodik a hetven km/h-val, ami valljuk be: b√Ķven el√©g. F√Ķleg, ha k√∂zben a motor be√©ri 3-4 literrel √≥r√°nk√©nt, √≠gy m√°r 200 km feletti szakaszokat lehet tervezni sz√©lcsendben.
Ez Buda√∂rsr√Ķl m√°r a Balaton oda-vissza, a tankol√°s ny√Ľgje n√©lk√ľl odalent. Vagy √©ppens√©ggel Rab szigete Horv√°torsz√°gban egy kora reggeli √©s egy d√©lut√°ni etapb√≥l, Varazsdi tankol√°ssal. A Snake nem ennyire sokoldal√ļ. Abban viszont, amit tud: verhetetlen. Nem is aj√°nlj√°k, csak „mania” versenyz√Ķknek, vagyis szinte kiz√°r√≥lag Parabatix √©s Slalomania jelleg√Ľ pilonk√∂r√ľli kerget√Ķz√©sre. Az aj√°nlott sz√°rny fel√ľleti terhel√©s 6 kg / m2 felett, a 20 m2-es teteje p√©ld√°ul 130 kg, ez 25-tel t√∂bb, mint a 23-as Nucleon WRC-n√©l. A furcsa az, hogy ett√Ķl m√©g pont olyan k√∂nnyed√©n startol √©s a megfelel√Ķ motorral emelkedik is, mint a rak√©ta. Enn√©l az erny√Ķn√©l is bevetettek minden tudom√°nyt.
A cell√°k sz√°m√°t lecs√∂kkentett√©k 59-re (ezt a cs√∂kkentett sz√°rnyfel√ľlet is indokolja, de a bels√Ķ nyom√°s egyenletes sz√©t√°ramoltat√°sa szempontj√°b√≥l sem rossz. Az oldalviszony 5,9. A zsin√≥rok intenz√≠v ig√©nybev√©telre lettek m√©retezve √©s a Hadronnal szemben csak a fels√Ķ egyharmadban burkolatlanok, zongorah√ļrszer√Ľek. A korm√°nyz√°shoz a 2D m√≥dszert alkalmazt√°k, ami annyit jelent, hogy a f√©kfogant√ļhoz k√©t zsin√≥r is megy, az egyik a kil√©p√Ķ√©l bels√Ķ r√©sz√©t√Ķl, a m√°sik a sz√°rnyv√©gt√Ķl. A pil√≥ta a k√©z poz√≠ci√≥j√°val tudja befoly√°solni, hogy melyiket h√ļzza jobban, egy k√ľl√∂n√°ll√≥ trimmel ell√°tott zsin√≥r seg√≠ts√©g√©vel pedig eleve be tudja √°ll√≠tani az oldalkorm√°ny-effektus m√©rt√©k√©t. Ez a Tip Control Line. A Speed Attack system egy olyan l√°bgyors√≠t√≥, ami a h√°ts√≥ trimmet v√°ltja ki, hogy a kor√°bbi, a WRC eset√©ben haszn√°lt m√°sodik turb√≥ metafor√°j√°n√°l maradjunk, itt nem egym√°s ut√°n, hanem egy id√Ķben t√∂lt mind a kett√Ķ.
√Črtelme az, hogy a m√°sodperc t√∂rtr√©sze alatt lehessen a sz√°rny profilj√°t √©s be√°ll√≠t√°s√°t v√°ltoztatni. A dinamikus fordul√≥z√°snak ez a kulcsa. M√Ľrep√ľl√Ķs minden r√©szlet√©ben. A feszt√°v is, a zsin√≥rzat hossza is k√∂zel egy m-el kevesebb, mint a WRC-n√©l. Term√©szetesen ez is hozz√°j√°rul a dinamizmushoz. Az √©rz√©s Speed flyingos, de nem olyan ijeszt√Ķ. A korm√°nyer√Ķk k√∂zepesek √©s progressziven n√Ķnek, v√©gig megmarad egy rugalmass√°g, rug√≥ra j√°r√°s-√©rz√©s. A Speed-ride √©s a Speed fly erny√Ķk darabosabbak, kihegyezettebbek, a Snake j√≥indulat√ļ, demonstrat√≠v √©s j√°t√©kos. B√°rmennyire cib√°ltam a f√©keket, esze √°g√°ban sem volt azt jelezni, hogy t√ļl lenne terhelve, hogy ilyen sz√Ľk, t√ļld√∂nt√∂tt fordul√≥ba m√°r nem illene bevinni. Csin√°lt mindent g√°tl√°stalanul. Egy ilyen erny√Ķvel vegytiszta √©lvezet volna versenyre k√©sz√ľlni, s√Ķt: versenyezni. Ak√°rcsak a viccbeli b√°csika, √©n m√°r t√ļl vagyok rajta, fizetn√©k. De olyan frenetikus √©rz√©s volt √∂nfeledten csapatni a Snake-kel, hogy elhat√°roztam: felk√≠n√°lom a lehet√Ķs√©get a n√°lam versenyz√©sre alkalmasabb ifj√ļ tit√°noknak: haszn√°lj√°k eg√©szs√©ggel, lehet√Ķleg haz√°nk h√≠rnev√©t √∂regb√≠t√Ķ sikerrel a nemzetk√∂zi versenyeken √©s f√Ķleg a 2014-es duna√ļjv√°rosi VB-n. Az anyagi felt√©telrendszeren t√ļl, a tud√°s √©s a rutin megszerz√©s√©re is van megold√°s: Michel Carnet szakmai t√°mogat√°sa.
Jelentkezni lehet a ppg@vmpair.hu emailcímen.

Szöveg: Szabó György
Képek: Halász Ferenc és Szabó György



 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

H√°timotor

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.15 mŠsodperc