Daniel Moench kimondottan olyan motoros ernyős profi, amilyenből nincs elég a világon, mifelénk pedig még mutatóba sem. Pedig amint azt életútja bizonyítja, leleményesen és sok munkával korrektül meg lehet élni ultrakönnyű repülésből és abból, ami a tevékenység körül üzletileg elérhető
Bass-Hamban ismerkedtünk meg, évek óta ő a repvez, ő felel azért, hogy egyszerre akár háromszáz motoros ernyős rajzék egy légtérben, anélkül, hogy összegubancolódnának.A repülés génjeiben van, egyik őse, Christian Moench 1930-ban megdöntötte a Párizs – Tokió rekordot és ő indította el a Párizs – Tananarive aeropostale járatot Farman 190-el, mellékesen a Lotharingia francia régió első repülőklubját is ő alapította.
Dan eleinte téli és vízi sportokkal foglalkozott, síoktatás és skipperkedés mellett persze felszerelést is forgalmazott és fejlesztett, már 1975 óta.
Az extrém sportok mellett a robbanómotoros járművek világa sem volt idegen tőle, 1983-tól a Sonauto színeiben ő készítette fel René Metge Porsche-ját majd később Mitsubishi Pajeroit a Dakarra és egyéb tereprally maratonokra. Bátyja, Ernest Moench, a NEWAY brand tulajdonosa, (ez egy ismert extrém sportra specializálódott országos üzletlánc és franchise rendszer odakint) ő ismertette meg még 1987-ben a siklóernyőzéssel. Az akkoriban még inkább a mai „base jump” –nak felelt meg, első ernyője, egy PHY (még Robert Graham varrta, aki később az Advance ernyőket dobta piacra), siklószámban a vasalóval vetekedett. 1999-ben találkozott Paul Amiell-el, a korai ITV ernyők fejlesztőjével, aki végül bevezette a motoros ernyős társadalomba. 2007-ben a híres-hírhedt Didier Eymin-el hozott létre közös vállalkozást a motoros ernyős repülés körül gravitáló tevékenységek keretéül. (www.pleinair-aventure.fr)
Az oktatás, termékforgalmazás, karbantartás és üzemeltetés mellett a klubtevékenységek és főleg az utazások, azok megtervezése, logisztikája, a biztonságos repülési feltételek megteremtése és a teljeskörű asszisztencia a változatos és leginkább egzotikus helyszíneken, ez jelenti a legtöbb munkát számára.
Ízelítő:
2011-ben Flashback Aventure segítségével Jordániába látogattak, Egyiptom, Izrael Szaúd-Arábia és Szíria közelsége ellenére gondtalanul repülhettek, még az első látásra ijesztőnek tűnő aerológia sem jelentett különösebb kihívást, a megfelelő napszakokban. A túra persze nem csak motoros ernyőzésről szólt, Aqaba Vörös tenger-parti üdülővárosban kipróbálhatták a búvárkodást, a Wadi Rum oázis körül teveháton, quadon és klimatizált terepjárókban ismerkedhettek a sivataggal a viszonylag kellemes, átlag 25°-os novemberi időjárásban. Meglátogatták Petra romvárosát és sziklatemplomát, megmártóztak a holt-tengerben és Hammamat Ma’in termálfürdő 45°C-os vizében.
Az idén, február 28 és március 10.-e között Indonéziában jártak, az Amnéville-i állatkert és a Kalaweit alapítvány megbízásával. Szumátra és Borneo őserdejének a tanulmányozása, a tiltott erdőirtások megfigyelése, pontosabban ezeknek a tevékenységeknek a motoros ernyővel történő támogatása volt az elsődleges cél.
A projekt vezetője Didier Eymin volt, Daniel üzlettársa, aknek annak idején az Ushuaia-s Nicolas Hulot-ot is sikerült megfertőzni a motoros ernyőzéssel,
ami így áttételesen a sportág divattá válását is nagyban elősegítette. Az ő egzotikus tájakon szerzett tapasztalata nélkül esélytelen lett volna az expedíció. Az ott töltött nyolc nap alatt nem csak arra koncentráltak, hogy a dzsungel felett röpködve élvezkedjenek és minél izgalmasabb fényképeket készítsenek, felkutatták és előkészítették azokat a placcokat, amelyeket a helyszínen tevékenykedő elzászi származású de Thaiföldön letelepedett honfitársuk használhat, aki életét a gibbonok tanulmányozására tette fel.
Chanee (eredeti nevén, Aurelien Brulé) Adventure típusú motoros ernyős felszerelésbe fektetett, tapasztalata azonban még édeskevés ahhoz, hogy a komplex, párás, gyakran zivataros időjárási feltételek között biztonságos döntéseket hozhasson. Didier közelmúltban elszenvedett vietnami balesete ellenére bevállalja a lehetséges felszállóhelyek és útvonalak „berepülését”, a harmadik napon már Chanee-t is sikerül levegőbe segíteni. Róla egyébként további infókat lehet szerezni a www.kalaweit.fr portálon, A szállás a dzsungelben európai mércével mérve extrém, de még az is elviselhetőbb volt, mint a környezetszennyezés és az ott lakók, különösen a gyerekek létfeltételei. Levegőből, madártávlatból volt igazán sokkoló ez a realitás. Dan tervezi, hogy a nyár elején meglátogat minket, egy keleteurópai motoros ernyős túrát előkészíteni. Lehet csatlakozni!
Szöveg: Moench beszámolója
alapján írta Szabó György
Képek: Moench archív
alapján írta Szabó György
Képek: Moench archív