Htimotor Htimotor Motoros srkny Kezdlap Merevszrny UL Forgszrny UL Mrepls Videk Galria

Version francaise Versiunea n romneste
 
Forgószárnyas UL

Cicaré újratöltve



Akit érdekel az ultrakönnyû helikopter, tisztában van vele, hogy a jelenleg legígéretesebb ultrakönnyû helikopter család az argentin zseni, Augusto Cicaré, nevéhez kötõdik.

Tõle vették meg és át a Barbero fivérek annak idején a CH 7 Angel terveit és fejlesztették tovább abból a Kompress-t, a Charly 1-et, 2-t, majd a CH 77 Ranabot-ot.
Mindenféle pletykák keringenek arról, hogy mi az oka Cicaré mester terminátori „coming back”-jének, mindenesetre ma már megkérdõjelezhetetlen tény: itt van.
Astiban meg köthetik fel (nem magukat, csak) a gatyájukat. A Spirit Tandemet statikusan tavaly tavasszal mutatták be Friedrichshafenben, Bloisban már repültek is vele.
A farokrotor áttételháza
A kihajás közelrõl
Rotax 914 áttételháza

Olyan szenzációt keltett, hogy Dimitri Delemarle, a Vol Moteur fõszerkesztõje, aki UL-es körökben eléggé párját ritkító módon helikopter pilóta is, meglátogatta a francia forgalmazót, Didier Quintard-t, hogy maga is meggyõzõdjön róla: a repülésben idestova ötven éve aktív Augusto, aki nem kevesebb, mint 14 forgószárnyas szülõatyja, távolról sem fogatlan oroszlán, ma is képes olyan termékkel elõrukkolni, amivel rögtön a dobogó legmagasabb fokára akar leszállni. A kilencvenes évek derekán, amikor a Helisport átvette tõle az Angel forgalmazását és amint megjelentek az elsõ Kompressek, Augusto „kiszállt”, egyesek szerint csalódottan, sértõdötten.
A Spirit 2 a rotoragytól felakasztva
Didier Quintard hangárjában az egymás mellett tárolt Angel és Kompress helcsiket tolómércével méricskélve meg lehet gyõzõdni róla, hogy gyakorlatilag minden fõ szerkezeti elem egy és ugyanaz, ami már egymagában magyarázat lehet az egykori duzzogásra. Az igazsághoz tartozik, hogy Cicaré mester nem unta magát odahaza ez alatt az idõ alatt. Hogy mást ne említsünk, az Allison gázturbinával szerelt 750 kg száraz tömeggel és 1450 kg max felszálló tömeggel rendelkezõ CH 14 katonai helikopter is tõle származik. Ez a visszatérés most nem annyira elégtételnek tûnik, hanem egy hosszú tervezési, tesztelési, gyártásszervezési folyamat racionálisan idõzített stációjának. A 6-os ultrakönnyû géposztály nemrég lett több mint ígéret, üzleti tervben is komolyan vehetõ lehetõség. A Spirit Tandem egyértelmûen ezt a géposztályt célozza meg: a tervezés során ugyan 660 kg felszálló tömeggel és 140 lóerõvel számoltak, a gyakorlatban 450 kg maximális felszálló tömeg és 115 lóerõ teljesítmény a sarokszámok. Van tehát némi tartalék. Több, mint az Angel esetében, ahol 440 kg-hoz 85 lóerõ társult, vagy a szintén egyszemélyes, 582-es Rotaxxal szerelt Spiritnél, ahol 300 kg-ot 65 lóerõ mozgatott. A 22 éves fejlesztés során a technológia sokat fejlõdött, ilyen biztonsági tartalékok lehetõségét hozta és ez természetesen az élettartamban is visszaköszön.
Alapváltozatában a Spirit 276 kg-ot nyom élõsúlyban, ezt fotóval is sikerült dokumentálni. A mûszaki megoldások elegánsak és eredetiek. A legszokatlanabb: nincs hagyományos értelemben vett szabadonfutó, vagy bármi olyan mechanizmus, ami a motort mozgatná, hogy megfeszüljön a rotort meghajtó ékszíj.
A francia hivatalos
légialkalmassági azonosítóval
Két párhuzamos ékszíj és egy azokat állandóan automatikusan feszítõ tárcsa, ennyi az egész. Az autorotáláshoz szükséges szabad rotorpörgést a Rotax áttételház kihajtásánál található centrifugális tengelykapcsoló biztosítja. Ennek a megoldásnak a lényege: a motor legyen mindig kényelmesen a jól méretezett gumibakok ölelésében, azok biztosítják a legjobb rezgés-csillapítást. Az áttételház olaját nem szükséges melegíteni, három jókora csapágya kényelmesen adja át a 140 lóerõt, a TBO biztosan több ezer órás lehet ilyen túlméretezett erõátviteli rendszernél. A farokrotor áttételháza hasonlóan eredeti, a farokrotor kompozit tollai pedig a speciális tolókarokkal (meg persze Vibrex segítségével) tökéletesen rezgés-mentesíthetõek. A házi készítésû rotor átmérõje 6,1 m (TBO 8000 óra), ez Augusto heppje, szerinte a könnyû autorotációnak ez a méret a kulcsa. A váz 4130-as acél csõbõl van hegesztve, még nyomást sem szükséges mérni benne. Ha igaz, az utastér valamivel nagyobb, mint a jelenleg ismert CH 7 esetében, ami, valljuk be: nem luxus egy cseppet sem. Argentinából a Bilbaoi székhelyû Aeros Naviter importálja a Cicaré helikoptereket. Franciahonban a Cicaré gépeit a RotorLight SAS forgalmazza, egy komplett Spirit Tandem kit 98000 Euroba kerül, a kulcsrakész állapothoz még 27000 Eurot kell leperkálni, plusz Áfa, persze…
Didier büszkén babusgatja CH Angel együlésesét

Szöveg: Dimitri Delemarle (Vol Moteur)
Fordította: Szabó György                    
Képek: Vol Moteur és Cicaré archív        



 
Belps
   

Kapcsold linkek
   

Hr rtkelse
   

Parancsok
   

Kapcsold rovatok

Forgószárnyas UL

Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkszts: 0.15 msodperc