HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
Merevsz√°rny√ļ UL

Pipistrel Alpha Trainer


Elhanyagoltuk a merevsz√°rny√ļakat mostan√°ban. Enyh√≠t√Ķ k√∂r√ľlm√©ny, hogy a v√°ls√°g kezdete √≥ta nem az √°ltalam kom√°lt ir√°nyba fejl√Ķdik ez a m√Ľfaj.

Az ultrak√∂nny√Ľ rep√ľl√©s (szerintem sem) a polg√°ri rep√ľl√©s majmol√°sa kellene, hogy legyen, hanem pont azokra az √©rt√©kekre kellene √©p√≠tkeznie, amelyek nem f√©rnek bele a certifik√°lt rep√ľl√©s kereteibe. A gazdas√°gi √©s p√©nz√ľgyi √©s egy√©b mindenf√©le kr√≠zis sajnos sok ilyen sz√©p elvet √©s elv√°r√°st felsz√°molt. A gy√°rt√≥k szorongatott helyzet√ľkben a p√©nzesebb „General Aviation”-os √ľgyf√©lk√∂rt pr√≥b√°lt√°k megh√≥d√≠tani, √©rtelemszer√Ľen a potenci√°lis vev√Ķk sz√°ja √≠ze szerinti g√©pekkel. Szofisztik√°lts√°gban, teljes√≠tm√©nyben √©s ig√©nyrendszerben ezek azt√°n hamar lek√∂r√∂zt√©k a Cessn√°kat, Pipereket √©s egy√©b Zlineket. Nem volt neh√©z, tekintve, hogy a „nagyap√≥ rep√ľl√Ķg√©pei” a certifik√°ci√≥ g√ļzs√°ba k√∂tve gyakorlatilag nem fejl√Ķdtek a m√°sodik vil√°gh√°bor√ļ √≥ta.
El√©g volt egy modern(ebb) motor √°tt√©tellel, kompozit anyagok, √©s p√°r elsz√°nt √ļj√≠t√°s aerodinamikai oldalon, a l√°tszat m√°r meg is volt. Kellett m√©g valami az √ľzletk√©pess√©ghez: Hazugs√°g. Cs√ļsztat√°s a t√∂megadatok √©s a sebess√©gek vonatkoz√°s√°ban, porhint√©s a rep√ľl√©si tulajdons√°gok, parasztvak√≠t√°s a funkcionalit√°s vonatkoz√°s√°ban. A Pipistrel ilyen t√©ren a nagyon ritka kiv√©telek egyike. Az √Ķ g√©peik √Ķszint√©k. Igaz, emiatt eleinte a motoros rep√ľl√©s egy sz√Ľk szegmens√©re koncentr√°ltak, a vitorl√°z√°sra. Ahhoz ugyanis sz√°rny kell. Az √∂regek nem v√©letlen√ľl mondogatt√°k vala: a rep√ľl√©sben a motor a hazugs√°g. A nagy oldalviszony√ļ, ide√°lis profil√ļ sz√°rnyak √©s a letisztult aerodinamik√°j√ļ g√©ptestek tapasztalat√°val azt√°n term√©szetesen l√©ptek tov√°bb a Sinust√≥l a Virusig √©s onnan m√©g tov√°bb a Virus SW (Short Wing)-vel a k√∂z√∂ns√©ges, a polivalens rep√ľl√©s fel√©. Ennek az √ļtnak a leg√ļjabb √°llom√°sa az Alpha Trainer.
Robby Bayerl, a Vol Moteur magazin tesztpilótája Oshkosh-ban próbálta ki, az általa tapasztaltakat foglalnám össze az alábbiakban.
Amint neve is jelzi, az Alpha Trainer els√Ķsorban oktat√≥g√©p, rem√©lhet√Ķleg egy √ļjfajta ultrak√∂nny√Ľ pil√≥tanemzed√©k kinevel√©se a c√©lja. Ennek megfelel√Ķen egyszer√Ľ. Azt √°ll√≠tani, hogy olcs√≥, politikushoz m√©lt√≥ k√©pmutat√°s volna, de az egy√©rtelm√Ľ, hogy a Pipistreln√©l mindent megtettek annak √©rdek√©ben, hogy √°ra kifizethet√Ķ, √ľzemeltet√©se √©sszer√Ľ legyen. A nagy dob√°s az, hogy mindezt az eszt√©tikum, a st√≠lus √°ltal siker√ľlt megval√≥s√≠tani. Nem v√©letlen teh√°t, hogy az Alpha Trainer a vil√°g egyik legszebb repcsij√©t, a Virust id√©zi. Val√≥j√°ban annak egyszer√Ľbb, praktikusabb v√°ltozata.
A 10,5 m-es feszt√°v√ļ, 9,29 m2-es sz√°rnyr√≥l p√©ld√°ul elt√Ľntek a kezd√Ķ pil√≥t√°k sz√°m√°ra kih√≠v√°st jelent√Ķ f√©klapok, a megszokottn√°l robusztusabb fut√≥sz√°rakra m√©retes burkolatlan kerekek ker√ľltek, k√∂nny√Ľszerrel cser√©lhet√Ķek, az orrfut√≥ fut√≥sz√°ra a jobb el√Ķrefele l√°t√°s √©rdek√©ben megr√∂vid√ľlt, az egyetlen k√∂zponti √ľzemanyagtart√°ly becsap√≥d√°sbiztoss√° v√°lt, a 162 cm-es fix k√©ttoll√ļ l√©gcsavar pedig egy√©rtelm√Ľen a k√∂lts√©gcs√∂kkent√©s √©rdek√©ben lett fa. A m√Ľszerek egyt√Ķl egyig digit√°lisak, ez a megold√°s t√∂megadatok, a prec√≠z olvashat√≥s√°g √©s az √°r kord√°ban tart√°s√°nak a szempontj√°b√≥l egyar√°nt √©rv√©nyes. A f√©k √©s a g√°zkar k√∂z√©pre ker√ľlt, √≠gy mindk√©t √ľl√©sb√Ķl haszn√°lhat√≥. Az √≠vel√Ķlapok (flaperonok) mechanikusan √°ll√≠that√≥ak -5¬į, 0¬į, 15¬į √©s 25¬į-ra, ez a kik√©pz√©s sor√°n hasznos, a szokv√°nyos szervomotorok ugyanis kiiktatnak minden √©rz√©st. Az √ľl√©sek nem √°ll√≠that√≥ak, az oldalkorm√°nyped√°lok 9 rendelkez√©sre √°ll√≥ poz√≠ci√≥ja viszont minden l√©tez√Ķ pil√≥ta testmagass√°gra k√©nyelmes testtart√°st biztos√≠that. A be√©p√≠tett motor a 80 lovas 912-es Rotax, ennek a g√©pnek semmi sz√ľks√©ge nagyobb teljes√≠tm√©nyre. Sz√°raz t√∂mege mind√∂ssze 275 kg, a t√∂k√©letesen letisztult form√°knak k√∂sz√∂nhet√Ķen maxim√°lis t√∂rv√©nyes felsz√°ll√≥ t√∂meg eset√©n is el√©g neki ez a teljes√≠tm√©ny ahhoz, hogy 6 m√°sodperc alatt leveg√Ķbe emelkedjen, max. stabiliz√°lt 6 m/sec f√ľgg√Ķleges sebess√©ggel emelkedjen, 65%-os teljes√≠tm√©nyen 180 km/h-s, 75%-on 212 km/h-s utaz√≥ sebess√©ggel rep√ľlj√∂n v√≠zszintesen. A rendelkez√©sre √°ll√≥ 57 l √ľzemanyag 200 km/h utaz√≥sebess√©gen 720 km (+30 perc navig√°ci√≥s tartal√©k) auton√≥mi√°t biztos√≠t. Folyamatos iskolak√∂r√∂z√©s eset√©n is alig 8 l/h √ľzemanyag fogyaszt√°ssal lehet sz√°molni. Viselked√©s√©t tudatosan √ļgy alak√≠tott√°k ki, hogy biztons√°gos √©s demonstrat√≠v legyen. Menetir√°ny√ļ stabilit√°sa p√©ldamutat√≥, ugyanakkor j√°t√©kos is. √Ātes√©si tulajdons√°gai legmesszebbmen√Ķen alkalmass√° teszik arra, hogy a rep√ľl√©s kritikus f√°zisait b√°tran gyakorolj√°k vele. Hogy a rep√ľl√©s √©rz√©se pontosan milyen is az Alpha Trainerrel, arr√≥l neh√©z lenne hihet√Ķen √≠rni annak, aki m√©g nem rep√ľlt vele. Mi itt Magyarorsz√°gon abban a szerencs√©s helyzetben vagyunk, hogy Ajdovscina, ahol a Pipistreleket gy√°rtj√°k, itt van a szomsz√©dban. Iv√≥√©k vend√©gszeret√Ķk, a k√©t J√°nos, Szil√°gyi √©s V√≠gh, a Pipistrel magyar k√©pvisel√Ķi biztosan mindent megtesznek annak √©rdek√©ben, hogy minden az UL rep√ľl√©s j√∂v√Ķj√©t sz√≠v√©n visel√Ķ mad√°rember kipr√≥b√°lhassa. Ez a g√©p ugyanis az igazi UL rep√ľl√©s j√∂v√Ķj√©nek az es√©ly√©t hordozza.
Egy biztos: ha √©n merevsz√°rny√ļ repcsit keresn√©k √°tlagos h√©tk√∂znapi haszn√°latra √©s pil√≥tak√©pz√©shez, nem is √©rdekelne m√°s. Sz√≠vemen hordom az ultrak√∂nny√Ľ rep√ľl√©s √ľgy√©t, de be kell vallanom, att√≥l elvonatkoztatva is ebben a g√©pben l√°tok ma a legt√∂bb fant√°zi√°t.

Szöveg: Robby Bayerl (Vol Moteur)
beszámolója alapján írta Szabó György
Képek: Pipistrel archív



 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

Merevsz√°rny√ļ UL

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.11 mŠsodperc