Htimotor Htimotor Motoros srkny Kezdlap Merevszrny UL Forgszrny UL Mrepls Videk Galria

Version francaise Versiunea n romneste
 
Forgószárnyas UL

Girózás legálisan


Lehetséges átnyergelni sárkányról giróra 1 év alatt szabályosan? Mindjárt kiderül.
Tavaly októberben adtam túl sárkányomon, fájó szívvel, mert legbelül éreztem, hogy sárkányból nincs tovább.

Van ugyan gyorsabb, már majdnem repülõszerû, de a sárkány sárkány marad, a súlypontáthelyezéses kormányzás minden szépségével és nehézségével. Ezzel egyidõben, vagy tán kicsit korábban érlelõdött meg bennem az elhatározás, hogy komolyan belevágok a girózásba. Minden azzal kezdõdött, hogy Gyuri barátom évekkel ezelõtt megfertõzött egy rövid kis repüléssel, ami mostanáig csak csendesen lappangott bennem, de most amint gép nélkül maradtam, a felszínre tört.
Több elõnyét is elkezdtem bizonygatni magamnak: nem érzékeny a turbulenciára, fordulékonyabb, gyorsabb, de azért még együtt lehet repülni a régi sárkányos cimborákkal, nem kell leszállás után kapkodva lenyûgözni, nehogy erõsebb szélben egy strandon felejtett napernyõ sorsára jusson, kisebb helyet foglal a hangárban, és még sorolhatnám…
Egy dolog azonban még sárkányozás alatt is foglalkoztatott: miként lehet itthon legálisan repülni?
Tudtam, hogy van néhány giró Magyarországon, de magyar lajstromban nem sokat láttam. Milyen kiképzésre és jogosításra van szükség? Csupa kérdõjel. Gyuritól kaptam útbaigazítást, és be is iratkoztam egy tanfolyamra, a hivatalos magyar AGPL (autogyro pilot licence) ígéretével. Ennek lehetõsége talán csak hetekkel elhatározásom elõtt nyílt meg, úgyhogy kapva kaptam az alkalmon, nehogy idõközben a hatóság meggondolja magát. A kiképzés tartalmazott egy komplett elméleti részt, amibõl hatósági vizsgát kellett tenni. Ez lényegében megegyezik a PPL-hez szükséges tudással, kiegészítve a szabadon forgó szárnyakra vonatkozó speciális ismeretekkel. Azt gondolom, mondanom sem kell, hogy kell orvosi vizsga. Sárkányos körökben ez nem mindig egyértelmû. Ezt is kipipáltam. A gyakorlati képzést még a télen elkezdtem, jól jött, hogy az iskolagép egy zárt kabinos, ülésfûtéssel rendelkezõ Xenon volt. A legnagyobb kihívást a sárkányos és merevszárnyú reflexek leküzdése jelentette, a 3. dimenzióban való mozgás nem jelentett újdonságot számomra, de azért hagytam magam becsapni a gyors elõrehaladástól, szorgalmasan gyakoroltam a vészhelyzeteket, amikbõl szerencsére ezidáig élesben nem sok részem volt. Ami lényeg, hogy az ígéret valósággá vált és a Budaörsön tett sikeres gyakorlati vizsga után kezemben a hatóság által kiállított érvényes magyar szakszó autogyro kategóriára, melyet nem csak itthon fogadnak el.
Ez bizony nagy elõrelépés a repülés bürokratikus útvesztõjében!
Újabb problémával kellett szembenéznem. Mivel tudok itthon repülni? Tudtam én, hogy magyar útlevélhez, magyar szakszóhoz legjobban a magyar lajstrom passzol. Ilyet viszont nem egyszerû találni. Akkor nincs más hátra, a határainkon túl kell nézelõdni. De mit lehet gyorsan magyar lajstromba helyezni? A fertõszentmiklósi csapat, személy szerint Tóth Robi és Filipovits Attila, jóvoltából az AutoGyro cég MTOsport modellje jelentette nekem a megoldást. Amellett, hogy lajstromozható, nem elhanyagolandó tény, hogy kiváló kis repülõszerkezetrõl van szó. Megtaláltam az alkalmat, hogy kipróbáljam Fertõszentmiklóson, és egyben a típusátképzést is abszolváltam. Rövid internetes böngészés után találtam egy alkalmi vételt Németországban. Gyors szervezés után kiutaztam, megnéztem, kipróbáltam, egymás tenyerébe csaptunk, és már úton is voltam hazafelé, természetesen levegõben. A röpke ezer kilométert nyolc óra repüléssel, 2 közbensõ leszállással és tankolással tudtam le. Nem sok gép van, amibõl ennyi repülés után ilyen fitten lehet kikászálódni.
A honosítás nem volt sokkal bonyolultabb a hazarepülésnél, de mindenesetre több idõt vett igénybe. De még így is meg volt két hét alatt! Nem is kellett más hozzá csak az eredeti német okmányok, az újonnan igényelt magyar lajstromra megkötött biztosítás, az internetrõl letölthetõ kitöltött nyomtatványok és természetesen az elmaradhatatlan eljárási illeték megfizetése. Az adminisztratív folyamat utolsó lépése egy helyszíni szemle, eredménye pedig egy újabb magyar autogyro!
És még mindig csak szeptember van, ezért nyugodtan kijelenthetõ, hogy lazán belefért az egész egy évbe, és még marad bõven idõ további repülésekre az idén.

Szöveg és képek: Tóth Balázs



 
Belps
   

Kapcsold linkek
   

Hr rtkelse
   

Parancsok
   

Kapcsold rovatok

Forgószárnyas ULMotoros sárkány

Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkszts: 0.04 msodperc