HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
H√°timotor

Ozone Speedster 24 és Polini Thor 200


Arra sz√°m√≠tottam, hogy √ļgy ar√°nylik a Speedster a Viper2-h√∂z, mint a Nucleon a Hadronhoz. Ez az el√Ķ√≠t√©let akkor is megmaradt, amikor m√°r k√∂zelebbi bar√°ts√°got k√∂t√∂ttem az Ozone „m√°sik” szt√°r-erny√Ķj√©vel, abban az √©rtelemben mindenk√©ppen, hogy hasonl√≥ √©rt√©keket k√ľl√∂nb√∂z√Ķk√©ppen val√≥s√≠t meg.


Az t√©ny, hogy b√°r szlalomoz√°sra is alkalmas, f√Ķ er√©nye m√©gis a vegytiszta sebess√©g, vagy m√©g ink√°bb: a sz√©les sebess√©gtartom√°ny. Ebben az √©rtelemben egy√©rtelm√Ľen Nucleonos, az szint√©n r√°ver p√°r km/√≥r√°t a Hadronra. B√°r ezt az erny√Ķt az Ozone m√°r egy√©rtelm√Ľen full reflex profilosnak harangozta be, nekem √ļgy t√Ľnt, mintha a Speedster is csak tess√©k-l√°ss√©k lenne autostabil, (ha m√°r musz√°j beh√≥dolni a divatnak, ugyeb√°r…) azt amit a Dudek √©s a Paramania g√°tl√°stalan S-profillal, szem√©rmetlen√ľl kikem√©ny√≠tett bel√©p√Ķ√©llel, kevl√°r er√Ķs√≠t√©s√Ľ cella falakkal, azt az Ozone a teljesen hagyom√°nyos sikl√≥erny√Ķs eszk√∂z√∂k √©s technol√≥gi√°k cs√ļcsra j√°rat√°s√°val √©ri el. Ez k√°b√© olyan, mintha a sz√Ķke pl√°zacica nem szilikonnal √©s botoxxal, hanem intelligenci√°j√°val √©rne el ugyanolyan k√©zzel foghat√≥ hat√°st a dizsiben. Tisztelem ezt a teljes√≠tm√©nyt, m√©g azt is el tudom k√©pzelni, hogy van √©rtelme.
Sz√©gyenszemre be kell vallanom: nem √©reztem r√°. √Čn csak annyit tapasztaltam, hogy az erny√Ķ kateg√≥ri√°ban a legk√∂nnyedebb, m√°r-m√°r f√°tyolszer√Ľ. Leheletfinom a Dominico 30D MF, amib√Ķl varrt√°k, szakszer√Ľen hajtogatva az eg√©sz alig nagyobb egy ment√Ķerny√Ķn√©l. Tereget√©skor azonban m√°r megvan a mell√©khat√°s is: j√≥val t√∂bbet kell igazgatni-bogozgatni, zsin√≥rt v√°logatni, mint a versenyt√°rsak erny√Ķit, azok mintha ki lenn√©nek kem√©ny√≠tve. A jelens√©g felh√ļz√°skor m√©g jobban √©rezhet√Ķ. Egyik alkalommal v√°ltoz√≥ ir√°nyb√≥l sz√©lcsendes, termikelszakad√°skor jellemz√Ķen rotoros placcon k√≥stolgattam a Speedstert, nem ment valami f√©nyesen. M√°r kezdtem arra gyanakodni, hogy a hiba az √©n k√©sz√ľl√©kemben van, m√©rgemben el√Ķvettem a Hadront √©s l√°ss csod√°t, els√Ķ mozdulatra felvette a felh√ļz√°shoz optim√°lis kifli-fal form√°t, beleh√ļz√°sra egy darabban, r√°nctalanul pattant fel. Csiszolt starttechnika kell az Ozone-hoz. Biztos van olyan (a sikl√≥erny√Ķs√∂k z√∂me ilyen lehet) aki ahhoz szokott. √Čn meg Power starthoz. A Speedstern√©l az csak finom g√°zad√°ssal m√Ľk√∂dik.
Start k√∂zben hirtelen g√°zad√°sn√°l az erny√Ķ hajlamos lemaradni, a precesszi√≥ √©s az elforgat√≥ nyomat√©k ilyenkor l√°tv√°nyosak. Volt √ļgy, hogy az erny√Ķ 09-es szerint sz√°llt volna a Buda√∂rsi rept√©ren, √©n meg Csilleb√©rcet c√©loztam meg alatta. Ha m√°r kell√Ķen felgyorsult, √∂sszej√∂tt a nyom√°s mind az 53 cell√°ban, akkor m√°r sz√©pen, finoman, harmonikusan rep√ľlt. Termikes, turbulens k√∂r√ľlm√©nyek k√∂z√∂tt is tette a dolg√°t. A reflex profil hat√°s k√©ts√©gtelen√ľl megvolt. Ha ez a hat√°s √ļgy adott, hogy r√°ad√°sul egy esetleges csuk√°s eset√©n √ļgy viselkedik, mint egy hagyom√°nyos sikl√≥erny√Ķ, az kir√°lys√°g lehet, gondoltam, b√°r √©n t√≠z √©v alatt soha nem kaptam barna nadr√°gos csuk√°st reflex profilos erny√Ķvel, teh√°t nem is tudom, hogy mi√©rt sz√≥lok bele egy olyan akad√©miai vit√°ba, aminek semmilyen gyakorlati vet√ľlete nincs. Az biztos, hogy az erny√Ķ gyors √©s stabil. Volt √ļgy, hogy a 24-es Hadronnal rep√ľl√Ķ Hal√°sz Ferit megel√Ķztem vele, b√°r √Ķ azt √°ll√≠tja, hogy erny√Ķje akkor √©pp nem volt gyorsra trimmelve. Hiszi a piszi. Gyorsra trimmelve a f√©kek k√Ķkem√©nyek, f√©lre√©rthetetlen√ľl jelzik, hogy ilyenkor hozz√°juk sem szabad √©rni. A sz√°rnyv√©g-korm√°ny viszont hat√©konyabb, mint a Dudek vagy a Paramania erny√Ķin, igaz, hogy ijeszt√Ķen deform√°l√≥dik a sz√°rnyv√©g. Veszett√ľl j√≥l siklik √©s kigyors√≠tva sem mer√ľl. Alig kell motor neki, 110 kg-os brutt√≥ pil√≥tas√ļllyal a 24-es Speedster m√©g 60 km/h felett sem k√©rte a csutkag√°zt a Mostert√Ķl. A Polini Thor 200-al, lass√ļra trimmelten null√°z√°shoz f√Ľr√©szelni kellett a g√°zzal, ha nem akartam abban a motor-fordulatsz√°m tartom√°nyban j√°ratni a motort, ahol cs√ļszik a kupplung. Azzal m√°r nem is untatom az olvas√≥t, hogy milyen fordul√©kony az erny√Ķ, hogy mennyire j√≥l el lehet f√©kezni lesz√°ll√°shoz. Azzal √∂sszegezn√©m, hogy aki ilyen erny√Ķbe fektet, az pont olyan durva k√∂r√ľlm√©nyek k√∂z√∂tt rep√ľlhet, mint egy Dudekkel vagy Paramaniaval, √ļgy, hogy k√∂zben sp√≥rol a motor √°r√°n meg az √ľzemeltet√©s sor√°n elfogyasztott √ľzemanyagon. Hogy az erny√Ķ magas v√©tel√°ra megt√©r√ľlj√∂n, ahhoz viszont sokat kell rep√ľlni. Baj az?

Polini Thor 200

Ha van olyan motor, amire az Ozone Speedster nem tart igényt, az a Polini izomgépe.
Nekem viszont egyb√Ķl belopta mag√°t a sz√≠vembe, amikor Basse-Hamban kipr√≥b√°ltam.
Na j√≥, nem sz√≥l√≥ rep√ľl√©shez. A Vittorazi Mostere b√Ķven sok a mai penge erny√Ķkh√∂z, m√©g a 20 m2-es Hadront is laz√°n kiszolg√°lja, nyomat√©kb√≥l. Tandemez√©shez viszont √©pp, hogy el√©g, az utas t√∂megadataira illik odafigyelni. √ögy is mondhatn√°m, hogy a Simonini Min2+ helyett ide√°lisan bev√°lik, de a Hirth F33 Monster kiv√°lt√°s√°hoz hi√°nyzik bel√Ķle egy kis szufla. √Čs m√©g valami: a Moster minden szempontb√≥l kifog√°stalan, kiv√©ve a zajszintj√©t. Nos, a Polini 200-as motorja ebben a k√©rd√©sk√∂rben maga a megfejt√©s. Az igaz, hogy 6 kg-al nehezebb a Mostern√©l, de m√°r a l√°tv√°nya is biztos√≠t r√≥la, hogy egy m√°s vil√°g. Sokkal kompaktabb, kifinomultabb, a felhaszn√°lt anyagokr√≥l ler√≠, hogy nem egy kissz√©ri√°s h√°zisz√Ķttes, hanem egy t√≠zezres sz√©ri√°kban gondolkod√≥, cs√ļcstechnol√≥gi√°s g√©pekkel felszerelt nagyv√°llalat term√©ke. Abszol√ļt bizalmat gerjeszt. A 7400 ford/percen leadott 29 l√≥er√Ķ pedig b√Ķven k√°rp√≥tol a neh√©zs√©g√©rt. R√°ad√°sul, a kateg√≥ri√°ban egyed√ľl haszn√°lt kiegyenl√≠t√Ķ tengelynek k√∂sz√∂nhet√Ķen teljesen r√°zk√≥d√°s √©s vibr√°ci√≥mentesen.
A „flash start” rendszer var√°zslatosan m√Ľk√∂dik, ha kiismert√ľk a tr√ľkkj√©t, minden er√Ķfesz√≠t√©s n√©lk√ľl kelti √©letre a motort. A r√∂ps√ļlyos kuplungnak k√∂sz√∂nhet√Ķen ber√°nt√°skor m√©g a l√©gcsavar t√∂meg√©vel sem kell gazd√°lkodni. A r√∂ps√ļlyos tengelykapcsol√≥val kapcsolatban mindig voltak fenntart√°saim, ez most sincs m√°sk√©pp, maradjunk annyiban, hogy b√°r t√∂bb a h√°tr√°nya, mint az el√Ķnye, meg lehet szokni, ha m√°r √≠gy j√≥ a gy√°rt√≥nak. Kellemes meglepet√©s startn√°l: nem teker el, egyenesen el√Ķre tol. Ez sok apr√≥s√°g miatt van √≠gy, k√∂zrej√°tszik benne a kiegyenl√≠t√Ķ tengelyt√Ķl a l√©gcsavarig sok minden, az eredm√©ny a fontos: h√°romezert√Ķl felfele line√°risan n√∂veked√Ķ, alig kompenz√°land√≥ tol√≥er√Ķvel lehet sz√°molni, ennek cs√ļcs√©rt√©ke b√Ķven 70 kg felett van. Hogy ez milyen emelked√©st √©s milyen cs√ļcssebess√©get tesz lehet√Ķv√©, azt r√°b√≠zn√°m az olvas√≥ fant√°zi√°j√°ra. Annyit mondhatok, hogy k√∂zel f√ľgg√Ķlegesre bed√∂nt√∂tt 22-es Hadronnal emelked√Ķ spir√°lban a GPS 90 km/h feletti sebess√©get, a vari√≥ stabil +6-ot mutatott. Hab a tort√°n, az alacsony bels√Ķ s√ļrl√≥d√°si √©rt√©keknek √©s az √ļsz√≥h√°zas porlaszt√≥nak k√∂sz√∂nhet√Ķen v√°ratlanul keveset fogyasztott a 200-as Thor. Most m√°r t√©nyleg csak az kellene ahhoz, hogy kedvenc motorunk legyen, hogy a 100-as gyerekbetegs√©geire m√°r eleve legyen imm√ļnis. √Ār√°r√≥l persze nem besz√©l√ľnk, att√≥l ez a bemutat√≥ √≠r√°s √°tl√©nyeg√ľlne d√©lib√°b kerget√©si √ļtmutat√≥v√°.

Szöveg: Szabó György
Képek: Koszta Péter



 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

H√°timotor

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.16 mŠsodperc