HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
H√°timotor

Paramania GTR 20 vs Ozone VIPER2 220


A Hadron tesztelésekor támadt az ötlet, hogy össze kéne hasonlítani a két nagy versenytárssal, a Paramania GTR és az Ozone Viper2-vel.

Szerezt√ľnk h√°t k√©t vadi√ļj 20 m2-es versenyerny√Ķt √©s j√ļnius 16.-√°n kivonultunk szok√°sos tesztplaccra, T√∂r√∂kb√°lintra. K√°nikulai meleg, sz√°raz termikus k√∂r√ľlm√©nyek, d√©lies sz√©l v√°rt, amit√Ķl pont a kin√©zett starthely k√∂rny√©ke rotoros, ismerked√©s szempontj√°b√≥l izgalmasak voltak a k√∂r√ľlm√©nyek. A Hadront m√°r megismert√ľk √©s megszerett√ľk, az √∂sszehasonl√≠t√°sban ink√°bb a referencia szerep√©t kapta. Sz√∂gezz√ľk le r√∂gt√∂n az elej√©n: tiszt√°ban vagyunk vele, hogy ezek az erny√Ķk messze a mi tud√°s √©s k√©pess√©gszint√ľnk feletti pil√≥t√°k sz√°m√°ra k√©sz√ľltek, akik napi rendszeress√©ggel rep√ľlnek √©s √Ķk is csak akkor tudj√°k kihozni bel√Ķl√ľk a legjobbat, amikor maguk is cs√ļcsform√°ban vannak testileg-lelkileg-szellemileg.
Mi teh√°t ink√°bb csak azt akartuk meg√©rezni, hogy mi a k√ľl√∂nbs√©g egy magunkfajta √°tlagos koca-pil√≥ta sz√°m√°ra √©rzetben a vil√°g legpeng√©bb erny√Ķi k√∂z√∂tt, illetve azt, hogy szabad-e egy√°ltal√°n gondolnunk r√°juk birtokviszonyban.
Ha nem √©rezt√ľk volna olyan meglep√Ķen kezesnek √©s √°tlagember sz√°m√°ra is kv√°zi el√©rhet√Ķnek, √©lvezhet√Ķnek a Hadront, √°ll√≠tom, hogy nem lett volna b√°tors√°gunk r√∂h√∂gtetni magunkat. Maradjunk annyiban, kicsit √ļgy voltunk vele, mint ha a Cicciolin√°t √©s mondjuk Maya Gold-ot konyham√Ľv√©szet √©s intellektu√°lis t√°rsalg√°s vonatkoz√°s√°ban m√©rt√ľk volna √∂ssze. Nem pont relev√°ns, de megreszk√≠rozom azt a feltev√©st, hogy haz√°nk pil√≥tat√°rsadalma egy√©bk√©nt sem pilonker√ľlget√©s vagy egy√©b verseny-c√©lok miatt √©rdekl√Ķdik ezek ir√°nt az erny√Ķk ir√°nt, hanem azon egyszer√Ľ emberi tulajdons√°gn√°l fogva, hogy szeretj√ľk a k√©pess√©geinken √©s ig√©nyeinken messze t√ļlmutat√≥ t√°rgyakat, h√°tha azokkal azonosulva magunk is t√∂bbek, √ľgyesebbek, jobbak lesz√ľnk. Ez egyfajta m√°gia. K√∂zben persze az sem √°rt, ha ebbe nem halunk bele. Nem baj teh√°t, ha ezeknek a borzaszt√≥an teljes√≠tm√©nyre hangolt erny√Ķknek a h√©tk√∂znapi haszn√°lhat√≥s√°g√°r√≥l √≠runk, a praktikum √©s realit√°s√©rz√©k jegy√©ben.
Laurent (Lolo) Salinas a Paramania GTR-el nyerte legut√≥bb a Fly Gamest, az Ozone Viper2 Mathieu Rouanet erny√Ķje, nincs is olyan motoros erny√Ķs verseny, ahol a dobog√≥ valamelyik fok√°n egyik vagy mindkett√Ķ ne lenne ott.
Pedig radik√°lisan k√ľl√∂nb√∂znek egym√°st√≥l, m√©gpedig abban, hogy a GTR-t Mike Campbell Jones eleve motoros erny√Ķs filoz√≥fi√°val, reflex profillal alkotta, a Viper2 pedig hagyom√°nyos, gyalog (aka: sikl√≥erny√Ķs) alapokb√≥l indulva jutott el egy t√∂bb l√©pcs√Ķs fejleszt√©s sor√°n egy reflexes profilhoz (b√°r m√©g mindig csak r√©szben) √©s viselked√©shez. A hegyr√Ķl rep√ľl√Ķk azt mondhatn√°k: j√≥ csal√°db√≥l sz√°rmazik, csak rossz t√°rsas√°gba keveredett.
Lehet, hogy ma m√°r nem sz√°m√≠t, de a Viper Franciaorsz√°gb√≥l √©rkezett, a GTR egyenesen K√≠n√°b√≥l. Kivitelez√©s√ľk egyar√°nt kifog√°stalan, a GTR egy hajsz√°llal m√≠vesebb. A hevederzet egyikn√©l sem t√ļl komplik√°lt, a Hadronhoz k√©pest legal√°bbis. A Viperen k√©t lehets√©ges bek√∂t√©si magass√°g adott, a stabilo-korm√°nyz√°st lehet√Ķv√© tev√Ķ f√ľlecsk√©k el√©g magasan vannak, m√°gnessel r√∂gz√≠tve, de nem el√©gg√©. A f√©kfoganty√ļk patentesek! A GTR-en a (m√°gneses r√∂gz√≠t√©s√Ľ) f√©kfoganty√ļkhoz van k√∂tve a sz√°rnyv√©g (nevezhetj√ľk ak√°r) oldalkorm√°ny zsin√≥rja, √≠gy ez k√∂nnyebben, mag√°t√≥l √©rtet√Ķd√Ķbb m√≥don kezelhet√Ķ, amire bizony sz√ľks√©g is van.
√Črdekes megold√°s, a l√°b-gyors√≠t√≥ k√©t csig√°n √°t a trimm-hevederhez csatlakoztathat√≥, amikor bel√©pj√ľk a gyors√≠t√≥t egy mozdulattal az erny√Ķt is gyorsra trimmelj√ľk, ha lel√©p√ľnk a gyors√≠t√≥r√≥l, vissza is kapcsoltunk lass√ļba. A kellemes, f√©nyes-selymes erny√Ķk kitereget√©sekor szembe √∂tlik, hogy mennyivel nagyobbak a GTR cell√°k be√∂ml√Ķny√≠l√°sai. Az Ozone sokkal diszkr√©tebb, a bel√©p√Ķ√©l als√≥ r√©sz√©n tal√°lhat√≥, lapos ny√≠l√°sokon kereszt√ľl t√°pl√°lja az erny√Ķt. A GTR nem csak a magas cellanyom√°s miatt k√©r sok leveg√Ķt, hanem az√©rt is, mert el is enged bel√Ķle a kil√©p√Ķ√©len, pici lyukakon kereszt√ľl, √≠gy hoz l√©tre lamin√°ris √°raml√°st a profil k√∂r√ľl, ami az erny√Ķ hat√°sfok√°t n√∂veli. A cell√°k falai az els√Ķ egynegyedben mindk√©t erny√Ķn√©l merev√≠tettek, de nincs „f√Ľkasza-damil” profiler√Ķs√≠t√©s, mint a Hadronn√°l. A zsin√≥rzat, mint minden valamire val√≥ versenyerny√Ķn√©l, a fels√Ķ egyharmadban burkolatlan kevl√°r, ijeszt√Ķen fogselyemszer√Ľ. A h√ļzogat√°st m√©g j√≥ kis cib√°l√≥s, forgol√≥d√≥s sz√©lben kezdt√ľk, azt hamar megtapasztaltuk, hogy a GTR j√∂n fel k√∂nnyebben, igaz, mindkett√Ķ felj√∂n √ļgy is, hogy az A sorokat nem is fogjuk. A Viper2-t meg kell fogni a zeniten, a GTR meg√°ll mag√°t√≥l odafent. Az Ozone idegesebb, vezetni, seg√≠teni kell, csukogat, billeg, ha kell, ha nem. Kis t√ļlz√°ssal, a GTR olyan volt, mint egy bef√ľvezett rasztaf√°ri, a Viper2 pedig Wall Street-i br√≥ker, feh√©r porral az orrlik√°ban.
Az els√Ķ start a Hadronnal volt, hangvill√°nak. Minden megszokott, otthonos, biztons√°gos az √©rz√©s. Pedig volt termik is, sz√©l is rendesen, a barna nadr√°ghoz nem is kell m√°s. Ut√°na j√∂tt a GTR. √Črezhet√Ķen t√∂bbet kellett futni vele, j√≥ 10 km/h-val nagyobb sebess√©gen emelt el. Lass√ļra trimmelten is szokatlanul gyors volt. Kellett is a motor neki. Kigyors√≠t√°skor azt√°n mintha egyenesen hajt√≥m√Ľle√°ll√°st kaptam volna. A f√©kek r√°ad√°sul olyan m√©rt√©kben kikem√©nyedtek, hogy alig mertem h√ļzg√°lni √Ķket. Szerencs√©re pont k√©zre esett a sz√°rnyv√©gkorm√°ny zsin√≥rja, hat√©konys√°ga nagyon didaktikus, √©rezteti a pil√≥t√°val, hogy lehet b√°tran fordul√≥zni az √∂nstabil profil piszk√°lgat√°sa, elront√°sa n√©lk√ľl.
Nagy sebess√©gen √©lre lehet √°ll√≠tani a GTR-t, ak√°r m√©g wing-overezni is lehet, csak stablapb√≥l, ohne f√©k. T√ļld√∂nt√∂tt fordul√≥n√°l illik odafigyelni a magass√°gra √©s a motorteljes√≠tm√©nyre, a GTR √ļgy megmer√ľl, mint a nyeletlen fejsze. Mozg√°sa sz√°raz, darabos, sz√∂gletes a Hadronhoz k√©pest. Sport fut√≥m√Ľ peres gumikkal k√°ty√ļs √ļton. B√°r r√©gen megszoktam m√°r, hogy a reflex profilos erny√Ķket gyorsra trimmelten b√©k√©n kell hagyni, hadd v√©gezze az automata pil√≥ta a dolg√°t, itt m√©gis folyton bele akartam ny√ļlni, √ļgy fic√°nkolt. Felesleges arr√≥l √≠rni, hogy mennyire fordul√©kony √©s j√°t√©kos, ezt a k√©pess√©g√©t az adott k√∂r√ľlm√©nyek k√∂z√∂tt √©ppen csak k√≥stolgattam, de alighanem a legt√∂k√©letesebb „esti gy√≥gy”-ban sem jutottam volna el egyhamar az erny√Ķ hanc√ļr-potenci√°lj√°nak a fel√©re. Lesz√°ll√°sn√°l is gyors volt, de hagyta mag√°t j√≥l elf√©kezni, semmi k√ľl√∂n√∂set nem k√©rt. Az Ozone-t kellett volna felk√©rni egy t√°ncra, de a l√©gk√∂ri viszonyok cig√°nyzenekara m√©g mindig a leg√©nyesn√©l tartott, √©n pedig egy lass√ļ vagy esetleg ritka cs√°rd√°st v√°llaltam volna be a kuty√°z√°s k√∂zben tapasztaltak alapj√°n ezzel a Viper2-vel. Szerencs√©re meg√©rkezett k√∂zben Farkas Tibi √©s Berkes Zsolti is, √Ķk is elmentek a Hadronnal √©s a GTR-el, bizony, j√≥val b√°trabban boh√≥ckodtak a leveg√Ķben, mint √©n, v√©n trotty.
Sebaj, √≠gy legal√°bb Tibire jutott a Viper2 sz√Ľztelen√≠t√©se. Nem csin√°lt bel√Ķle felhajt√°st. B√°tran megforgatta. Ut√°na m√°r √©n sem fanyaloghattam, igaz, a sz√©l is almult, a termikus tev√©kenys√©g is al√°bb hagyott. Lehet, hogy a Dudek erny√Ķk√∂n satnyultam el, lehet, hogy tartottam az Ozone-t√≥l, lehet, hogy m√°r f√°radtam is, el√©g az hozz√°, hogy b√©n√°ztam egy sort, miel√Ķtt siker√ľlt volna felsz√°llni, v√©g√ľl belefut√≥s starttal. Maradjunk annyiban, hogy k√∂r√ľlm√©nyesebb volt a startja, mint a GTR-√©. Kevesebb motor kellett neki, jobban siklott, k√∂nnyebben emelkedett, de egy√©rtelm√Ľen lassabbnak t√Ľnt. Gyorsra trimmelve m√°r nekil√≥dult valahogy, de az az orgi√°lis sebess√©g√©rzet, ami a GTR-n√©l volt, az itt elmaradt. A f√©kek kev√©sb√© voltak kem√©nyek, a nem t√ļl praktikus haszn√°lat√ļ oldalkorm√°ny f√ľlecsk√©k hasonl√≥an hat√©konynak bizonyultak. Kev√©sb√© k√©rte a seg√≠ts√©get, majdhogynem nyugisabbnak bizonyult. Persze ez nagyon szubjekt√≠v, a k√∂r√ľlm√©nyek javul√°s√°val is illene sz√°molni ilyenkor. √Ėsszess√©g√©ben, jobb benyom√°st keltett a Viper2, mint amire sz√°m√≠tottam. Be kell vallanom, itt van egy nagy adag el√Ķ√≠t√©let, m√©gpedig a „gyalog erny√Ķs” eredet miatt.
√Čn m√°r csak ilyen motoros erny√Ķs fazon vagyok, aki √ļgy ar√°nylik a v√©rbeli sikl√≥erny√Ķsh√∂z, mint a nagyipari k√∂r√ľlm√©nyek k√∂z√∂tt teny√©sztett, lizinen √©s threoninon hizlalt sert√©s, a M√°tr√°ban, makkon nevelkedett vaddiszn√≥hoz. Ez az erny√Ķ pedig vaddiszn√≥-orient√°lt. J√≥, az is befoly√°solt, hogy b√°r magam alig rep√ľltem kor√°bbi Viperekkel, sok r√©mh√≠rt hallottam, olvastam, illetve rep√ľltem k√∂tel√©kben dob√°l√≥s id√Ķben Francis Gardeur bar√°tommal, az √©n Reactionom mag√°t√≥l ment, mint a vonat, vid√°man fot√≥ztam √©s szendvicset ettem, m√≠g √Ķ folyamatosan viaskodott Viper√©vel, esett-kelt √°lland√≥an. Lesz√°ll√°s ut√°n r√°k√©rdeztem, hogy ezt szereti-e, sokatmond√≥ mosollyal megjegyezte, hogy a kih√≠v√°sokat mindig, meg egy√©bk√©nt is √Ķ alapb√≥l takar√©kos, √©s n√©zzem csak meg a tankot, ugyanazon a t√°von fele annyi benzint fogyasztott. Ha m√°r √≠gy majdnem √∂sszebar√°tkoztunk a Viperrel, kicsit megforgattam √©n is, az el√Ķbbi metafor√°hoz visszat√©rve: „cig√°nycs√°rd√°sig men√Ķen”, azt kellett √©szlelnem, hogy legal√°bb olyan f√ľrge √©s k√∂nnyed, mint a GTR, de kisebb korm√°nyer√Ķk mellett, harmonikusabban, kev√©sb√© mer√ľl meg, azt tudja, amit a m√°sik, de „ut√°n√©get√Ķ n√©lk√ľl”. A GTR p√°r km/h-s cs√ļcssebess√©g-t√∂bblet√©t √ľgyesen kompenz√°lja fordul√©konys√°ggal. Lesz√°ll√°sn√°l is figyelembe kellett venni, hogy a Viper2 √°tlagon fel√ľl siklik, elf√©kezni pedig kev√©sb√© j√≥l lehet. De ebben nincs semmi k√ľl√∂n√∂s.

GTR 20 VIPER2 20
hasznos pil√≥tas√ļly (motorral) 60-120 -
cell√°k sz√°ma 54 59
max trimmsebesség 51 44,2
max sebesség kigyorsítva 65+ 54,4
max. enged√©lyezett gravit√°ci√≥s t√ļlterhel√©s 8+ G

Amikor mindenki j√≥l kirep√ľlte mag√°t, alapos debriefing-et tatottunk √©s megegyezt√ľnk abban, hogy a mi szempontjaink alapj√°n, a versenyz√©st eleve kiz√°r√≥ felhaszn√°l√°s szempontjai alapj√°n a Viper2 √©s a GTR k√∂z√ľl ez ut√≥bbit mindannyian √©lhet√Ķbbnek, sokoldal√ļbbnak, praktikusabbnak tal√°ljuk, b√°r ha m√°r lehet v√°logatni a kendermagban, akkor m√°r ink√°bb legyen a Hadron. Van m√©g valami, az √°r. Arr√≥l m√©g nem is besz√©lt√ľnk. Ez viszont enyh√≠t√Ķ k√∂r√ľlm√©ny, mert szubjektivit√°sunkat √°rtatlann√° teszi, hiszen tudjuk j√≥l, annyi p√©nzt, amennyi√©rt adj√°k, egyik√©rt sem √©rdemes adni, √©s alighanem nem is fog senki.
Nem is gond, van baj √ļgyis el√©g…

Szöveg: Szabó György
Képek: Vampair       



 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

H√°timotor

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.14 mŠsodperc