HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
Merevsz√°rny√ļ UL

Pótvizsga


Ilyenkor tavasszal, a rep√ľl√Ķs √©vad elej√©n sz√≠vesen tervezget√ľnk. T√ļr√°kat, orsz√°gos, vagy ak√°r eur√≥pai l√©pt√©k√Ľ porty√°z√°st √°lmodunk kedvenc repcsinkkel. Azt√°n valahogy √ļgy alakul, hogy nem megy√ľnk sehova.

Iskolak√∂r√∂n, vagy unos-untig megszokott l√©gter√ľnkben r√∂pk√∂d√ľnk, az ismert placcokra m√©g csak-csak elmer√©szked√ľnk, de a felfedez√©st, az ismeretlent, a kalandot m√°r nem v√°llaljuk be. Pedig az volna az igazi. Az adna l√©tjogosults√°got 150-200 km/h-val has√≠t√≥ l√©gij√°rg√°nyunknak, az adna es√©lyt a t√°vols√°g (mint √ľveggoly√≥) √©s √∂nmagunk (mint kincses sziget) felfedez√©s√©re is. Mi√©rt van ez? Biztosan benne van az ismeretlent√Ķl val√≥ f√©lelem. Az att√≥l val√≥ retteg√©s, hogy nem vagyunk k√©pesek r√°. Hogy nem felel√ľnk meg. Hogy ez m√°r t√ļl sok nek√ľnk. Pedig nem biztos. Egy√°ltal√°n nem. Val√≥j√°ban csak az van, hogy, nem tanultunk meg a leck√©t, nem k√©sz√ľlt√ľnk fel. Igazoltan hi√°nyoztunk, net√°n l√≥gtunk az √≥r√°r√≥l. Megel√©ged√ľnk azzal, hogy a GPS orrunkn√°l fogva vezessen, adunk neki egy GO TO parancsot, eg√©sz rep√ľl√©s√ľnk alatt csak a m√Ľszer k√©perny√Ķj√©n lev√Ķ rep√ľl√Ķg√©p ikont fix√≠rozzuk, kifele nem is nagyon n√©z√ľnk, hogy √∂ssze ne zavarodjunk. Lehet√Ķs√©g szerint terv n√©lk√ľl rep√ľl√ľnk, ha nem musz√°j, nem r√°di√≥zunk, nehogy megsz√≥ljanak, net√°n kir√∂h√∂gjenek „gyilett√°nt” frazeol√≥gi√°nk miatt a l√©gi ir√°ny√≠t√≥k.
Nos, mindez nem olyan v√©szes. Be lehet p√≥tolni. Van p√≥tvizsga. Csak √©ppen kell egy olyan tan√°r, aki motiv√°lni k√©pes, hogy bep√≥toljuk az elmulasztottakat. Aki der√Ľsen, emp√°ti√°val √©s kell√Ķ szakmai tud√°ssal rendelkezik, √©s nem csak a tud√°ssal, hanem azzal a rendk√≠v√ľli k√©pess√©ggel is, hogy azt √°tadja. Nos, ez az ember l√©tezik, itt j√°rk√°l, r√∂pk√∂d k√∂r√ľl√∂tt√ľnk. Tudj√°k ki az? T√≥th G√©za. Igen, az, aki a hetvenes √©vek v√©g√©n a Csepel rep√ľl√Ķklubn√°l kezdte G√≥b√©n, aki engem 93-ban m√°r Z142-esen oktatott, majd sikeresen belebolond√≠tott a Z526F Tr√©ner mad√°rba. √ē szoktatott precizit√°sra, fegyelemre, al√°zatra, a t√©rk√©p, stopper, ir√°nyt√Ľ alap√ļ navig√°ci√≥, a rep√ľl√©si terv √©s a szakszer√Ľ r√°di√≥forgalmaz√°s szab√°lyaira.
√ē volt az, aki 1999-ben a napfogyatkoz√°s alkalm√°b√≥l Farkashegyr√Ķl Si√≥fokra fuvarozott √ļjs√°g√≠r√≥kat Ancs√°val √©s Ag√°rd mellett egy kukoric√°sban sz√°llt vel√ľk terepre, √ļgy, hogy hajt√≥m√Ľcsere ut√°n a HA-DAC-ot haza lehetett rep√ľlni. 1999 √≥ta az Indicatorn√°l is rep√ľlt, f√Ķleg GOV-ot, (aki nem tudja mi az, j√°rjon ut√°na), 2000 √≥ta a kisg√©pes t√°j√©koztat√≥ frekvenci√°j√°n hallani a hangj√°t. Nekem √ļgy t√Ľnik, az √∂v√© a legbar√°ts√°gosabb, biztons√°g√©rzetet ad, ha net√°n baj van, seg√≠t, er√Ķt ad, nem stresszel v√©letlen√ľl sem.
√Čn olyan szerencs√©s vagyok, hogy az oktat√≥t √©s a mentort tisztelhetem benne. J√≥ ideig k√ľl√∂n utakon j√°rtunk, az elm√ļlt t√≠z √©vben √©n az ultrak√∂nny√Ľ rep√ľl√©st helyeztem el√Ķt√©rbe, G√©za pedig maradt a nagyvasakn√°l. Tavaly t√∂rt meg a j√©g, amikor val√≥sz√≠n√Ľleg a gazdas√°gi v√°ls√°g miatt nagy nehezen bev√°llalta a G1-est. Az tal√°n el√©gg√© „igazi rep√ľl√Ķg√©p”-nek t√Ľnt sz√°m√°ra, nem √ļgy, mint a motoros s√°rk√°ny vagy net√°n a motoros erny√Ķ, ezekre soha nem b√≠rtam r√°dum√°lni. Most, hogy √≠gy r√°kapott a STOL kateg√≥ri√°s merevsz√°rny√ļ ultrak√∂nny√Ľre, t√°madt az a vil√°gmegv√°lt√≥ √∂tletem, hogy mi lenne, ha abb√≥l a tud√°sb√≥l √©s k√©pess√©gb√Ķl, amib√Ķl √©n annak idej√©n r√©szes√ľltem, m√°s is kaphatna? F√Ķleg az olyan ultrak√∂nny√Ľ pil√≥ta (manaps√°g szinte csak ilyennel tal√°lkozni), akiben ott van a lehet√Ķs√©g, hogy megny√≠ljon el√Ķtte a vil√°g, csak nem kapott kulcsot hozz√°.
√Āll√≠tom, G√©z√°t√≥l megkaphatja. Hogyan? Egyszer√Ľ. Elmegy vele GPS n√©lk√ľl a G1-essel egy f√©l√≥r√°s f√∂ldi el√Ķk√©sz√≠t√©s ut√°n, leadott terv alapj√°n v√©grehajtott 50-100 km-es h√°romsz√∂gre. Ez ak√°r egy fityingj√©be sem ker√ľlhet, ha beleegyezik, hogy az √ļtvonalrep√ľl√©s sor√°n Gopro-val meg√∂r√∂k√≠ts√ľk, majd k√∂zpr√©d√°ra tegy√ľk a vil√°gh√°l√≥n teljes√≠tm√©ny√©t. √ćgy vagy √ļgy, tanuls√°gos lesz. Ut√°na hathat√≥s „debriefing” lesz, azt√°n eld√∂ntheti, hogy ak√°r a G1-esen, ak√°r Moviton (ami szint√©n G√©za sz√≠ve cs√ľcske), ak√°r Zlin526F-en fejleszti tov√°bb mag√°t, hogy a rep√ľl√©s ne csak egy √≠g√©ret, egy lehet√Ķs√©g, hanem a v√°gyak teljes√≠t√©s√©nek, a vil√°g √©s √∂nmaga megismer√©s√©nek a hat√©kony √©s √©rv√©nyes eszk√∂ze lehessen.
El√©rhet√Ķs√©g: info@tothgeza.hu

Szöveg és képek: Szabó György



 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

Merevsz√°rny√ļ UL

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.05 mŠsodperc