Filipovits Attila barátunk teljesen belezúgott a giróba. Olyannyira, hogy One-Two fly nevű cégén keresztül az Autogyro Europe termékeit is forgalmazza, ...
...tavaly novemberben vizsgával hitelesített tanfolyamon vett részt Hildesheiban, melynek alapján jogosultságot szerzett (Magyarországon egyedülálló módon) az MTO Sport és Calidus típusú autogirók szervízelésére. Horvátországban is folyamatosan tart bemutató repüléseket, lobbizik teljes gőzzel, hogy még a nyár előtt újabb UL konferenciát szervezhessen immár a szlovák légügyi hatóság bevonásával. Neki jutott az egri giró szűzfelszállásának a megtiszteltetése.Telefonon számolt be nekem benyomásairól. Meglepett, hogy mennyire dicsérte a Halley kft munkájának az eredményét. Végül is a konkurencia portékájáról beszélt. Elismeréssel beszélt arról, hogy milyen könnyűre sikeredett az Apolló forgószárnyasa. 270 kg, ez kategóriájában példamutató. A motor és a tolólégcsavar egyértelműen megkerülhetetlenek, ezen a ponton nem érte meglepetés. 912-es Rotax, háromtollú Arplast, nemigen lehet jobbat kitalálni. Az árbocot, az extrudált alumínium rotort, felfogatását és felpörgető mechanizmusát jól bevált német megoldások ihlették, megfontolatlan is lett volna ezek vonatkozásában önkritikátlanul újítgatni.
Viselkedés tekintetében az Apollo Gyro hozta a kiválasztott műszaki-aerodinamikai megoldásoktól elvárható eredményeket. Rövid gurulás után könnyedén szállt fel, stabilan repült, az egészen dicséretre méltó 160 km/h utazósebességet kényelmesen tartotta. Attila nem tapasztalt semmilyen szokatlan vibrációt, repülési tulajdonságok tekintetében valahová az MT 03 és az MTO Sport közé helyezte az egri repcsit. Leszálláskor olyan szépen el tudta koptatni a sebességet, hogy gurulás nélkül ért földet. A repülésről videó is készült, megtekinthető ezen a portálon, illetve a Halley kft weboldalán. Ez a giró még szlovák lajstrommal repült, de az egriek lázasan dolgoznak a magyar certifikáción, az üzemeltetés és a pilótaoktatás feltételrendszerén. Kíváncsian várjuk a fejleményeket és bízunk benne, hogy az augusztusban Spanyolhonban megrendezésre kerülő UL világbajnokságon hazánkat már hazai gyártású giróval képviselhetjük.
Szöveg és képek: Szabó György