Az idei tél rövid volt és velős. Nem a hó miatt nem repültünk eleget. Máshol meg pont a hó a repülés egyik feltétele. Igaz, ez másfajta repülés. Eszközei a Speed riding és a Speed gliding mini-ernyők.
A kettő között annyi a különbség, hogy amint a „riding” (lovaglás) kifejezés jelenti, az ilyen ernyők a havas pályákon „kikönnyített” vágtázásra, a sípályák és még inkább a szűz havas hegyoldalak hatalmas ugrásokkal spékelt meglovaglására alkalmasak, egy-egy sziklafal abszolválásával, a „gliding” típusú ernyők már a hosszabb levegőben tartózkodást is lehetővé teszik. Ezekkel, ha van szél, hó és síléc nélkül, nekifutásból is lehet fel-leszállni, kellő rutinnal hátimotoros üzemre is alkalmasak. Az „anyányi” Speed riding ernyők 9-11 m2-esek, a Speed riding-ok 11-14 m2 körüliek. Az Awak 18-ast, a 16 m2-es Dudek Zakospeedet és a 16,5-ös Gin Bobcat-et még magam is repültem, ez utóbbit még szélcsendben is.A 13 m2-es Pilpit1-nél álltam meg, első felszállás után éreztem, hogy annak a reakcióihoz már nem repülök eleget. Így aztán más tapasztalatát vagyok kénytelen megosztani az Aeromagazin olvasóival. Gaby Thillard a frissen piacra dobott PilPit 3-at próbálta ki Alpe d’Huezben. A következőket mesélte:
A helyszín olyan, hogy nincs más, dinamikusan kell startolni, a hó darabos, kilátszanak a sziklák, de legalább jó meredek a lejtő. Egy esély van, hajrá! Habozás nélkül jön fel az ernyő, bölcsen lelassul, mire felér, alig kell megfékezni, hogy ne lőjön előre. Rövid sebességgyűjtés, fél fékútnál emel el. Szépen siklik, pont mint a Pilpit 1 és 2.
Kinyílik alattam a világ, amint átvitorlázok az első sziklafal fölött, dobok egy jobb majd egy bal palástorsót, szinte magától megy, fürgén, de nem ijesztően. Máris itt a talaj, a siklószám precízen állítható, a talajfogás pillekönnyű. Az 1-es Pilpit máris repült, amint rátámaszkodtál a fékre, a 2-es inkább tapadt a talajhoz. A 3-as isten igazának az arany középútja. A fékút elején csak lassítja az ernyőt, de nem emel el váratlanul, határozottan kell terhelni a fékfogantyúkat, hogy átmenjen repülő üzemmódba. A kanyarodás precíz, de nem olyan reaktív, mint a 2-es esetében. Ha érzed, hogy a síléc nem vág úgy, ahogy kellene, elég egy leheletnyit visszaengedni a féket azon az oldalon és máris újra harapja a havat. Megfelelő időzítéssel tökéletesen lehet összefűzni a jobb-bal íveket, a carving típusú extrémen bedöntött fordulókat, az olyanokat, amikor még a füled is súrolja a havat, ezzel az ernyővel prímán lehet segíteni, ha netán kicsúszna alólad a léc, a külső fékkel a veszett helyzet még ügyesen menthető. Elmondható, hogy a sízett fázisban kiválóan viselkedik a Pilpit3. Lassításra kiválóan használható, elfékezve sem hajlamos átesésre, alakját jól tartja a fék felengedésének fázisában is. Ami a repülést illeti, a start kifogástalan, azt már láttuk.
A turbulencia-tűrés jobb, mint a korábbi mini-ernyők bármelyikénél. Felengedett fékkel említésre méltóan merül, ezt a képességet már a 2-esnél is értékeltem. Semmi szükség a trimmel bíbelődni, ha magasságot akarsz veszíteni. Jön lefele, mint a nyeletlen fejsze. A 360° könnyedén vezethető, a szögsebesség gyorsan nő, a kivételkor könnyen csillapítható. A fordulókat jól be kell dönteni, ahogy az Speed riding-ban szokás. Ha már benne van, felengedett kézzel is tartja a nagy sebességű fordulót, de abból könnyedén kivehető egy pici külső fékkel.
De nem csak sízésre és repülésre alkalmas, ha van egy kis szél, könnyű kite-ozni vele. El tudom képzelni, hogy a hazai ernyős társadalom ez a fajta repülés nem érinti. Pedig van érdeklődés az ilyen ernyők iránt, emailben legalábbis. Ahhoz, hogy érdemben lehessen beszélni erről a műfajról, hegyekre volna szükség mifelénk. Nálunk pedig még a Ferihegy is eltűnt.
Az ITV télvíz idején szinte csak a PilPit, Bip-Bip és egyéb Awak miniernyők értékesítéséből él, ráadásul jól. Az utóbbi idők sláger-ernyője náluk mégsem egy mini, hanem egy maxi ernyő, trájkra való, a Bulldog. Ilyen ernyő alatt készült ez a kép Annecy tájékán. De nem az ernyő miatt izgalmas. Az alábbi link (Panoráma) egy csodában fogja részesíteni a számítógép felhasználókat. A kép ugyanis több mint panoramikus, szférikus! Az egérrel minden irányban el lehet kalandozni rajta, el lehet forgatni, megtekinthető, hogy mi van a trájk alatt, a horizonton körös-körül, vagy akár a zeniten. De van még jobb. Ezt a technikát Mathieu Rouanet jelenleg video formában teszteli, egy hét kamerás szférikus mozgókép rögzítő eszköz segítségével, amit a trájk alatt lógat repülés közben és ezáltal köröskörül minden irányba filmez, ráadásul HD-ben. A hatás ugyanaz, mint a mellékelt kép esetében, csak az éppen mozog. Persze kellően gyors számítógép kell hozzá, hogy össze tudja illeszteni a hét kamera által rögzített felvételeket. Lehet, hogy hamarosan ilyen lehetőség is lesz a Google-on.
Sajnos szomorú aktualitása is van a Speed Glide ernyőknek. Közvetlenül lapzárta előtt kaptuk a hírt, hogy Takáts Pál világbajnok akkró ernyős, minden idők egyik legelismertebb pilótája, a Parabatix team egyetlen magyar tagja súlyos sí-ernyős balesetet szenvedett Zermatt-ban március 9.-én. Szemtanú híján a baleset körülményei tisztázatlanok. A mentőket sérülései dacára ő maga tudta értesíteni, helikopterrel mentették. Állapota azóta romlott, komplikációk léptek fel. E sorok írásakor Pali mesterséges kómában van, állapota válságos de stabil. Mielőbbi jobbulást, gyors felépülést kívánunk neki, lélekben vele vagyunk.
Szöveg: Gabriel Thillard beszámolója alapján Szabó György
Képek: ITV
Képek: ITV