Filipovits Attila, a közismert motoros sárkányos és autogiró pilóta régóta kapcsolatban áll a Horvát Légügyi Hatósággal. Az ottani regisztrációs rendszer kialakításához tőle kértek segítségét, a magyar tapasztalatok átadását.
Innen eredt az ötlet, hogy érdemes lenne a többi délszláv állam hatóságával és könnyűrepülő szövetségével egy asztalhoz ülni, és tapasztalatokat cserélve egymást segíteni. Felkereste az érintett országok Légügyi Hatóságainak vezetőségét, hogy engedélyezzék két-két szakemberük részvételét egy megbeszélésen. A horvát légügyi hatóság mellett az UL szövetség is képviseltette magát (horvát MKSSZ). Szlovéniából és Boszniából is érkeztek UL repülést képviselő szakemberek, ha nem is hatóságiak. Magyar oldalról teljes volt a létszám, a légügy és a szövetség is képviseltette magát. Október utolsó hétvégéjén, 29-30-án jött létre a mini-konferencia, a Fertőszentmiklósi Meidl Airporton, és a hozzá közeli Hegykőn, a Tornácos Panzió konferenciatermének kényelmét élvezve. Az első nap délelőttjén az aktuális államközi pilóta és gép regisztrációk, Magyar Légügy és az UL szövetség kapcsolata, magyar gépregisztrációk, műszaki vizsgálatok és UL kategóriák volt a téma. A finom ebéd elfogyasztása után folytatódott a tanácskozás, a magyar UL biztosítások témájával, majd a horvát légügy és UL szövetség mutatkozott be, és adta elő a szakmai programját. Ezt követően a szlovén és a bosnyák UL repülés képviselői kaptak szót. Végül jött a kérdés-válasz szekció, ahol a leginkább érdeklődő horvát légügyesek rengeteg kérdéssel „bombázták” a magyar légügy képviselőit, akik jól állták a sarat, és közben baráti kapcsolat alakult ki a két hatóság emberei között. Az előadók a konferencián bemutatott anyagaikat a többi résztvevő rendelkezésére bocsátották, ezzel is segítve egymás munkáját. Vacsora után kötetlen formában folytatódott az este, tovább építve a nemzetközi kapcsolatokat. Másnap a fertőszentmiklósi repülőtéren gyakorlati síkra terelődött a találkozó, a résztvevők kipróbálhatták, hogy milyen az MTO- Sport autogiróval, Sting TL 2000 repülőgéppel vagy Apollo Jet Star sárkánnyal a magasba emelkedni. Az időjárás nem volt túl kegyes, de így is nyilvánvalóan a repülés volt a kétnapos program legnépszerűbb része. A repülőgépek rendelkezésre bocsátásáért külön köszönet illeti a One-TwoFlyKft.-t, Csonka Istvánt és Filipovits Attilát. A repülőtéri étteremben elfogyasztott záró ebéd során a résztvevők megállapodtak abban, hogy lesz még folytatása ennek a találkozónak, és továbbra is kapcsolatban maradnak, hogy segíthessék egymás munkáját. A konferencia eredményeit a gyakorlatban is tapasztalhatjuk, még a tavalyi év vége előtt megjelentek hazánkban az első hivatalosan magyar autogirók.
Szöveg és képek: Ferinc Zsuzsanna