Filipovits Attila, a közismert motoros sárkányos és autogiró pilóta régóta kapcsolatban áll a Horvát Légügyi Hatósággal. Az ottani regisztrációs rendszer kialakításához tõle kértek segítségét, a magyar tapasztalatok átadását.
Innen eredt az ötlet, hogy érdemes lenne a többi délszláv állam hatóságával és könnyûrepülõ szövetségével egy asztalhoz ülni, és tapasztalatokat cserélve egymást segíteni. Felkereste az érintett országok Légügyi Hatóságainak vezetõségét, hogy engedélyezzék két-két szakemberük részvételét egy megbeszélésen. A horvát légügyi hatóság mellett az UL szövetség is képviseltette magát (horvát MKSSZ). Szlovéniából és Boszniából is érkeztek UL repülést képviselõ szakemberek, ha nem is hatóságiak. Magyar oldalról teljes volt a létszám, a légügy és a szövetség is képviseltette magát. Október utolsó hétvégéjén, 29-30-án jött létre a mini-konferencia, a Fertõszentmiklósi Meidl Airporton, és a hozzá közeli Hegykõn, a Tornácos Panzió konferenciatermének kényelmét élvezve. Az elsõ nap délelõttjén az aktuális államközi pilóta és gép regisztrációk, Magyar Légügy és az UL szövetség kapcsolata, magyar gépregisztrációk, mûszaki vizsgálatok és UL kategóriák volt a téma. A finom ebéd elfogyasztása után folytatódott a tanácskozás, a magyar UL biztosítások témájával, majd a horvát légügy és UL szövetség mutatkozott be, és adta elõ a szakmai programját. Ezt követõen a szlovén és a bosnyák UL repülés képviselõi kaptak szót. Végül jött a kérdés-válasz szekció, ahol a leginkább érdeklõdõ horvát légügyesek rengeteg kérdéssel „bombázták” a magyar légügy képviselõit, akik jól állták a sarat, és közben baráti kapcsolat alakult ki a két hatóság emberei között. Az elõadók a konferencián bemutatott anyagaikat a többi résztvevõ rendelkezésére bocsátották, ezzel is segítve egymás munkáját. Vacsora után kötetlen formában folytatódott az este, tovább építve a nemzetközi kapcsolatokat. Másnap a fertõszentmiklósi repülõtéren gyakorlati síkra terelõdött a találkozó, a résztvevõk kipróbálhatták, hogy milyen az MTO- Sport autogiróval, Sting TL 2000 repülõgéppel vagy Apollo Jet Star sárkánnyal a magasba emelkedni. Az idõjárás nem volt túl kegyes, de így is nyilvánvalóan a repülés volt a kétnapos program legnépszerûbb része. A repülõgépek rendelkezésre bocsátásáért külön köszönet illeti a One-TwoFlyKft.-t, Csonka Istvánt és Filipovits Attilát. A repülõtéri étteremben elfogyasztott záró ebéd során a résztvevõk megállapodtak abban, hogy lesz még folytatása ennek a találkozónak, és továbbra is kapcsolatban maradnak, hogy segíthessék egymás munkáját. A konferencia eredményeit a gyakorlatban is tapasztalhatjuk, még a tavalyi év vége elõtt megjelentek hazánkban az elsõ hivatalosan magyar autogirók.
Szöveg és képek: Ferinc Zsuzsanna