HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
Motoros s√°rk√°ny

Vuelacadiz Vil√°gkupa 2011


Az idei ultrak√∂nny√Ľ rep√ľl√Ķs vil√°gbajnoks√°got Ein Yahevben tartott√°k volna, ha Augusztus 12.-√©n, 64 nappal a kit√Ľz√∂tt id√Ķpont el√Ķtt az FAI nem k√©nyszer√ľlt volna lemondani. Az ok az √°ltal√°nos √©rdektelens√©g, vagy Izrael bojkottja, mindegy.


Ments√ľk, ami menthet√Ķ alapon a Vuelacadiz rep√ľl√Ķklub az FAI √©gisze alatt kutyafutt√°ban √∂sszehozott egy Vil√°gkup√°t okt√≥berre, az Andal√ļziai Villamartinban. A rendezv√©nyr√Ķl h√°rom forr√°sb√≥l szerezt√ľnk inf√≥t, a legr√©szletesebb, egyben a legkev√©sb√© haszn√°lhat√≥ besz√°mol√≥t Olivier Marty-t√≥l kaptuk, az ULM Midi-Pyr√©n√©es motoros s√°rk√°nyos oktat√≥j√°t√≥l, aki most adta el√Ķsz√∂r fej√©t versenyz√©sre. Ellentmond√°sos √©rzelmekkel v√°gott bel√©, t√≠z √©ves profi p√°lyafut√°sa ellen√©re f√©lt a megm√©rettet√©st√Ķl.
De √ļgy √©rezte, ha m√°r √ļgysem t√ļl kem√©ny a mez√Ķny, mi√©rt ne tanulna valamit a versenyz√©sb√Ķl akkor, amikor tapasztalatlans√°ga nem t√ļls√°gosan megal√°z√≥. Abb√≥l indult ki, hogy egy j√≥ oktat√≥nak k√∂teless√©ge mindig al√°zattal k√©ts√©gbe vonni saj√°t kompetenciaszintj√©t. A helysz√≠n els√Ķ l√°t√°sra sokkolta kiss√©: okt√≥berben 35 ¬į d√©lt√°jban, a termikekkel pedig √ļgy kell b√°nni, mint matadornak a bik√°val. Nyugatra holdb√©li kop√°r v√≠d√©k, keletre a Sierra Grazalema l√°bai, d√©lre a b√°jos Arcos de la Frontera nev√Ľ v√°roska k√∂zel√©ben term√©szetes tavak, √©szakon pedig a h√≠res sikl√≥erny√Ķs placc: Moron de la Frontera. Igen v√°ltozatos j√°tsz√≥t√©r, nem sok √©s nem egy√©rtelm√Ľ terepponttal a navig√°ci√≥s feladatokhoz.
H√©tf√Ķn, okt. 10.-√©n a teljes francia team egy√ľtt van, a Spanyolok, Csehek, Lengyelek… t√°rsas√°g√°ban. Mind√∂sszesen alig √∂tven versenyz√Ķ. Igen, egyes nemzetek otthon felejt√Ķdtek, ez az √Ķ bajuk. A 12 motoros s√°rk√°nyos ekip√°zsb√≥l 3 francia, autogir√≥kn√°l St√©phane √©s Daniel, merevsz√°rny√ļval Jos√© √©s Alban, az edz√Ķ √©s egyben dadus, aki mindig megoldja, hogy j√≥ legyen a hangulat √©s emelkedett a mor√°l, Jos√© Ortega, aki a motoros erny√Ķz√©s berkeiben ismertebb, illetve Paola, az √©des √ľdv√∂ske. A seg√≠t√Ķk√©sz hangulat, a csapatszellem olyan, amilyet m√©g √°lmodni sem lehet.
11.-√©n bemeleg√≠t√©sk√©ppen economy navig√°ci√≥s sz√°mok c√©lrasz√°ll√°ssal f√Ľszerezve. Reggel sz√©p l√°gy, sz√©lcsendes az id√Ķ, d√©lut√°nra bedurvulnak a termikek.
12-t√Ķl 15.-√©ig bez√°r√≥lag hivatalos versenynapok non stop. A men√ľ: mindenf√©le rejtett kapus navig√°ci√≥s sz√°mok, id√Ķre, f√©nyk√©p alapj√°n megtal√°lt terepobjektumt√≥l indul√≥ √ļj, f√©lk√∂r√≠ves kurzusokkal, √ļjabb rejtett kapukkal, percre kisz√°m√≠tott √©rkez√©ssel az √°ll√≥ motoros lesz√°ll√°shoz.
A nagymen√Ķk √°tf√°zva sz√°llnak le a vegytiszta economy sz√°mok ut√°n, az √°tlagos versenyz√Ķk k√©t √≥ra k√∂r√ľl maradnak fent, Olivier 1h35-el sz√©gyenkezik. Az els√Ķ nap v√©g√©n kateg√≥ri√°jukban harmadik helyen vir√≠tottak, ami kezd√Ķ l√©t√ľkre nem kis dics√Ķs√©g. M√°ris √ļgy √©rezt√©k, rengeteget fejl√Ķdtek, tal√°n t√∂bbet, mint amennyit versenyen k√≠v√ľl √©vek alatt tanultak volna. A k√©s√Ķbbiek sor√°n j√°rtak ugyan a hetedik helyen is, de az utols√≥ napon, egy d√©lut√°ni termikes, szeles id√Ķnek k√∂sz√∂nhet√Ķ Flamenco-t id√©z√Ķ rep√ľl√©s √©s f√Ķleg egy brav√ļros c√©lrasz√°ll√°s ut√°n v√©g√ľl az √∂t√∂dik helyen v√©gezt√©k. A l√©nyeg sz√°mukra nem az eredm√©ny volt, hanem az, hogy n√°luk sokkal rutinosabb pil√≥t√°kt√≥l leshettek el tr√ľkk√∂ket, ami a legfontosabb: megtanult√°k, hogy mi az, amit m√©g beszabad v√°llalni rizik√≥b√≥l.
St√©phane K√ľbler, az Autogyro Europe francia import√Ķre MTO Sport 912-vel vett r√©szt a versenyen. A legt√∂bb kempingez√Ķ r√©sztvev√Ķvel ellent√©tben, √Ķ lak√≥buszban k√©nyeztette mag√°t, ami k√©ts√©gk√≠v√ľl f√©ny√Ľz√©snek sz√°m√≠tott, azzal egy√ľtt, hogy a rept√©ren m√©g egy sz√°lloda is √°llt a nagyon ig√©nyesek rendelkez√©s√©re. A szervez√Ķk becs√ľlet√©re legyen mondva, n√©h√°ny szob√°t nyitva hagytak a s√°toroz√≥k sz√°m√°ra, hadd haszn√°lj√°k a mell√©khelyis√©geket. A szervez√©st √Ķ nagyon profinak √≠t√©lte, f√Ķleg √≠gy, hogy ilyen kev√©s id√Ķ √°llt a helybeliek rendelkez√©s√©re, ami abban is megnyilv√°nult, hogy a navig√°ci√≥s √ļtvonalakon viszonylag kev√©s volt a tr√ľkk√∂s fot√≥, nem volt id√Ķ tal√°lni megfelel√Ķ tereppontokat. A t√©rk√©pek viszont elavultnak bizonyultak, az aut√≥p√°ly√°k nem szerepeltek rajtuk, egyes m√°sodrend√Ľ utakat n√©gys√°voss√° fejlesztettek ami√≥ta kiadt√°k √Ķket. Ezzel is magyar√°zta a bizony√≠tv√°ny√°t. Az autogir√≥ kateg√≥ri√°ban nyertes du√≥ helybeli, a k√∂rny√©ket ismert√©k, mint a tenyer√ľket. Sz√°m√°ra m√°r csak az√©rt is fontos volt elj√∂nni, hogy a j√∂v√Ķre szint√©n spanyolhonban megrendezend√Ķ „igazi” vil√°gbajnoks√°ghoz tapasztalatot szerezzen, megismerje a rendez√Ķk, versenyki√≠r√≥k logik√°j√°t, szokja a terepet √©s az aerol√≥gi√°t. Biztos benne, hogy j√∂v√Ķ augusztusban az autogir√≥k lesznek a WMC szt√°rjai.
A harmadik n√©z√Ķpont a gy√Ķztesek√©. Marcos Chuli√° Quitana √©s Eva Lapena, a navig√°tora egy Magni Gyro M16C Tandem Trainer forg√≥sz√°rny√°n lettek az els√Ķk. √Āll√≠tj√°k, hogy a h√≠g leveg√Ķben a nagyobb inerci√°j√ļ rotornak k√∂sz√∂nhet√Ķen voltak prec√≠zebbek a c√©lrasz√°ll√°saik √©s nyugisabb a rep√ľl√©s√ľk. Spanyol gir√≥ nem volt versenyben, pedig az lett volna az igazi hazai gy√Ķzelem. Rem√©lj√ľk, hogy j√∂v√Ķre j√≥val n√©pesebb lesz a versenyz√Ķk t√°bora √©s egy igazi forr√≥ hangulat√ļ vil√°gbajnoks√°gr√≥l sz√°molhatunk majd be.

Szöveg és képek: ULMsite



 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

Forgószárnyas ULMotoros sárkányVitorlázó

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.12 mŠsodperc