HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
Forgószárnyas UL

CH77 Ranabot


J√≥ volna biztosan tudni, hogy mi minek a k√∂vetkezm√©nye, mert f√©l√Ķ, hogy saj√°t aktu√°lis szubjektivit√°somat magyar√°zom bele az √∂r√∂k √©rv√©ny√Ľ objekt√≠v val√≥s√°gba, m√©g az is lehet, hogy egyik nem z√°rja ki a m√°sikat.

A l√©nyeg az, hogy miut√°n j√≥l bele√©ltem magam a g√°zturbin√°s ultrak√∂nny√Ľ helikopterek egyed√ľl √©rv√©nyesnek v√©lt alternat√≠v√°j√°ba, r√∂gt√∂n megjelent el√Ķttem a m√©giscsak dugatty√ļs megold√°s, m√©gpedig a sokat szidott, a monop√≥lium-helyzetb√Ķl k√©rked√Ķ, av√≠ttas de m√©giscsak megfellebbezhetetlen Rotax √°ltal.
Hogy ez most az√©rt t√∂rt√©nt √≠gy, mert a Rotax meg√©rezte a g√°zturbin√°s fenyeget√©st √©s a 130 l√≥er√Ķs turb√≥s motor, a 914S val√≥j√°ban egy anti-offenz√≠va, vagy csak √©n jutottam vissza hozz√° a g√°zturbin√°s vargabet√Ľ ut√°n, magam sem tudom.
De legalább érdekes kérdés.
A motor azonban csak egy dolog a sok k√∂z√ľl. Valamikor m√©g √ļgy tartottuk, hogy rep√ľl√Ķ szerkezetben a motor a hazugs√°g, az igazs√°g a sz√°rny. Helikopter eset√©n ez m√°r nem √°ll√≠that√≥, a motor szerepe nagys√°grenddel fontosabb, mint mondjuk egy Pipistrel Virus eset√©n, amit motor n√©lk√ľl is √©lvezhet√ľnk, ak√°r m√©g akkor is, amikor nem akarjuk. A motor m√©gsem minden. Egy repcsi, ak√°r fix, ak√°r forog a sz√°rnya, a benne rejl√Ķ zsenialit√°st√≥l, tud√°st√≥l √©s tapasztalatt√≥l lesz megb√≠zhat√≥ √©s √©lvezhet√Ķ.
M√©g ink√°bb: ezen √©rt√©kek egyens√ļly√°t√≥l, harm√≥ni√°j√°t√≥l. Ezt a harm√≥ni√°t √©reztem meg a CH 77 Ranabot ultrak√∂nny√Ľ helikopterben, 44 percnyi rep√ľl√©s ut√°n Astiban, Szeptember 22.-√©n. Hogyan j√∂n l√©tre ilyen √°ldott alkot√≥i – kivitelez√Ķi – keresked√Ķi √∂sszhang? H√°rom fiv√©r √°ltal. Pierluigi, ismertebben Igi, Josi √©s Claudio Barbero iskolap√©ldak√©nt testes√≠tik meg ezt a h√°rom isteni elemet, ami a t√∂k√©letess√©g meg√°lmod√°s√°hoz, megval√≥s√≠t√°s√°hoz √©s √©rt√©kes√≠t√©s√©hez sz√ľks√©ges. Igi a legismertebb, √Ķ igazi pil√≥ta √Ķstehets√©g, r√°ad√°sul pr√≠ma oktat√≥. Err√Ķl meg tudtam gy√Ķz√Ķdni szem√©lyesen, de az, ahogy a cs√ļsz√≥talp v√©g√©re szerelt nyit√≥val kinyitja a s√∂r√∂s√ľveget, el√©g egy√©rtelm√Ľv√© teszi ezt b√°rki sz√°m√°ra.
J√≥, ehhez a mutatv√°nyhoz kell a Ranabot elk√©peszt√Ķ stabilit√°sa, ami lehet√Ķv√© teszi Igi kedvenc mutatv√°ny√°t is, (amivel engem is sz√≥rakoztatott), hogy p√°rnahat√°sban f√ľggeszked√©s k√∂zben 4-5 m√°sodpercig is elengedi a botkorm√°nyt.
Ilyen rep√ľl√©si tulajdons√°gok l√©trej√∂tt√©hez kellett azonban egy el√Ķzm√©ny, ami a Barbero triumvir√°tus szintje felett lebeg, mint a megnevezhetetlen M√≥zes felett: egy feltal√°l√≥, az argentin Augusto Cicor√©, akit√Ķl a CH 7-et annak idej√©n megvett√©k.
Dics√©retes, hogy nem pr√≥b√°lkoztak koppint√°ssal, kl√≥noz√°ssal, volt annyi √∂nkritika benn√ľk, hogy bel√°tt√°k: olyat, vagy jobbat, mint Cicar√©, egyszer√Ľen nem lehet alkotni. T√∂k√©letes√≠teni, csiszolni, fejleszteni, viszont lehet, m√©g egy olyan zseni√°lis tal√°lm√°nyt is mint a CH 7. M√©gpedig k√ľl√∂nb√∂z√Ķ √©rt√©keik szinergi√°inak k√∂sz√∂nhet√Ķen. Itt j√∂n be a k√©pbe Josi, a m√Ľszaki zseni. Kev√©sb√© l√°tv√°nyos az, amit √Ķ ad hozz√°, a hozz√° nem √©rt√Ķ sz√°m√°ra legal√°bbis. De amikor megmutatja, hogy milyen m√Ľszaki megold√°sokat, milyen iparm√Ľv√©szeti mesterm√Ľveket k√©pes fejleszteni a megb√≠zhat√≥s√°g, a stabilit√°s √©s a t√∂megadatok cs√∂kkent√©se √©rdek√©ben, akkor annak is el√°ll a l√©legzete, aki egy alkatr√©szben csak szobrot l√°t. Az √°ltala kital√°lt, el√Ķ√°ll√≠tott √©s a haszn√°lat tapasztalatai alapj√°n folyamatosan t√∂k√©letes√≠tett alkatr√©szek mindegyik√©ben ott l√ľktet 20 √©v ultrak√∂nny√Ľ helikoptergy√°rt√°s minden verejt√©ke, k√≠nja √©s siker√©lm√©nye.
√Čs v√©g√ľl, b√°rmennyire k√©nyelmetlen ez a t√©ny√°ll√°s egyeseknek, szembe kell n√©zni vele: Ketten egy√ľtt sem jutottak volna tov√°bb az √∂nfeledt, de √∂r√∂kk√© cs√≥r√≥ bark√°csol√°sn√°l Claudio, az √ľzletember, a menedzser, a kifinomult p√©nz-√∂szt√∂n√Ľ fiv√©r n√©lk√ľl.
√ē az, aki az anyagi h√°tteret biztos√≠tja a szak √©s a mad√°rember sz√°m√°ra. Hogy mennyire penge, azt mi sem bizony√≠tja jobban, hogy a CH 77 Ranabot √°ra m√©g nincs v√©gleges√≠tve, a sz√°ll√≠t√°si hat√°rid√Ķ sem ismert, de m√°r 18 vev√Ķ becsengetett 50.000 Euro el√Ķleget abban a rem√©nys√©gben, hogy az √©v v√©g√©ig megmondj√°k nekik, mikor kapnak helikoptert √©s mennyi√©rt. Ez nem csak az√©rt fontos, mert anyagi siker n√©lk√ľl el√Ķbb-ut√≥bb mindannyian belef√°radtak-savanyodtak volna a munk√°ba, de a t√∂bb sz√°z √©rt√©kes√≠tett CH 7 n√©lk√ľl a tapasztalat sem l√©tezne, ami a fent emlegetett t√∂k√©letess√©g harmadik l√°ba.
A Barbero fiv√©reknek siker√ľlt olyan h√≠rnevet kov√°csolni az elm√ļlt h√ļsz √©v alatt, hogy ma m√°r nem kell kapkodniuk a kuncsaft ut√°n. Nem kev√©s d√∂rzs√∂lts√©g kellett ahhoz, hogy els√Ķk k√∂z√∂tt „hi√©n√°zhassak” a Ranabottal. Mint sajt√≥ssal, sz√≥ba sem √°lltak velem. √ögy k√©rett√©k magukat, mint az igazi szt√°rok. Nem voltak nagyk√©p√Ľek, de √©reztett√©k, hogy „j√≥ bornak nem kell c√©g√©r”. Mikor azt√°n v√©gre kezet r√°zhattunk, majd f√Ķleg amikor megindult felfele a vari√≥, csak ellazult Igi √©s megcsillant szem√©ben a szimp√°tia is. Rep√ľl√©s ut√°n meg Josival dum√°ltunk m√°sf√©l √≥r√°t √ļgy, hogy √Ķt v√°rt√°k otthon, mi pedig m√©g aznap este Saint Hilaire du Thouvet-ba voltunk hivatalosak.
Hogy rep√ľl a Ranabot? Majdnem azt √°ll√≠tom: mag√°t√≥l. Minden „check-list” a k√≠v√°nt nyelven a megfelel√Ķ id√Ķpontban a fejhallgat√≥ban hallhat√≥, az ellen√Ķrz√©s – be√°ll√≠t√°s v√©grehajt√°s√°t loggolja.
A kezel√Ķszervek logikusak, egyszer√Ľek. R 22-es Robinsonhoz szokott pil√≥ta sz√°m√°ra a bot elk√©pzelhetetlen√ľl vibr√°ci√≥mentes. Az, hogy nem egy, k√∂zponti boton kell osztozni, sz√°momra kellemesebb. A CH 77 k√∂nnyed√©n, mag√°t√≥l √©rtet√Ķd√Ķen vezethet√Ķ, kezes, seg√≠t√Ķk√©sz. Olyan kezd√Ķ, √°tlagos k√©pess√©g√Ľ pil√≥ta sz√°m√°ra, mint amilyen magam is vagyok, egy-k√©t perces akklimatiz√°l√≥d√°s ut√°n teljesen euf√≥ri√°s volt az √©rz√©s.
Igi hamar ráérzett arra, hogy milyen tippekkel, tanácsokkal segítsen, tíz percután már önfeledten telefonálgatott, hagyta, hogy boldoguljak.
√Čs √©n vigyorogva √©lvezkedtem, meggy√Ķz√Ķdtem r√≥la, hogy 100 csom√≥s sebess√©ggel is hib√°tlanul stabil a g√©p, gy√°rtottam az iskolak√∂r√∂ket a csal√°di tanya k√∂r√ľl, egyik alkalommal elengedtem Sebastien Loeb t√∂bbsz√∂r√∂s rali vil√°gbajnokot, aki egy Jet Rangerrel j√∂tt l√°togat√≥ba, √©s b√°r Igi kit√©r√Ķ v√°laszt adott erre a k√©rd√©sre, gondolom, p√©nzt is hozott mag√°val…
Ha m√°r p√©nz, a kit √°ra most 95 ezer eur√≥ k√∂r√ľl mozog, erre j√∂n r√° az √ļj, 130 lovas gy√°ri, vagy az Epa Power √°ltal tuningolt intercooleres Rotax, m√©g plusz 10 l√≥val, na meg a m√Ľszerek √©s a fed√©lzeti kommunik√°ci√≥s eszk√∂z√∂k. Ja igen, √©s a kit √∂sszeszerel√©snek a k√∂lts√©ge. Valahol 150 ezer Euro k√∂r√ľl √°ll meg a p√©nzt√°rg√©p kattog√°sa.
Ezzel szemben, az √ľzemanyag fogyaszt√°s h√ļsz liter alatt van, 95-√∂s aut√≥benzinb√Ķl. Az √ľzemeltet√©s √©s karbantart√°s pedig (Olaszorsz√°gban √©s Franciaorsz√°gban, ahol a 6-os ultrak√∂nny√Ľ g√©poszt√°ly gyakorlatilag m√°r megsz√ľletett) lehet a felhaszn√°l√≥ hat√°sk√∂re, alanyi jogon. Ezek alapj√°n a francia iskol√°k √ļgy tervezik, hogy 250 Euro k√∂r√ľli „all in” √°rfekv√©sben k√≠n√°lhatj√°k az oktat√°si repid√Ķ √≥r√°j√°t.

Szöveg és képek: Szabó György



 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

Forgószárnyas UL

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.16 mŠsodperc