Az olaszországi Aviano-tól köpésre van a Fly Synthesis gyára. Komoly, szigorú, szürke épület, kicsit bunkerszerû. Az ott gyártott repcsik viszont derûsek. Jókedvükben csinálják õket az életnek örülni tudó taljánok.
A Catalina pĂ©ldául a 2008-2099-es válság Ă©veiben szĂĽletett, amikor egymás után zártak be azok a cĂ©gek, amelyek egzisztenciája az ultrakönnyĂ» repĂĽlĂ©shez kötõdött. A Fly Synthesis-nĂ©l rögtön megĂ©reztĂ©k, hogy tĂşlĂ©lĂ©sre kell berendezkedni, Ă©s azt is, hogy eladni Ăşgy se nagyon tudnának, Ăgy egy olyan termĂ©k fejlesztĂ©sĂ©t kezdtĂ©k el, amivel legalább jĂłl elszĂłrakozhattak. A Catalina ugyanis egy játĂ©kszer. Olyannyira, hogy a tesztpilĂłták is bevallják: hĂłnapokon keresztĂĽl napkeltĂ©tõl napnyugtáig nyĂşzták, nyaggatták, hol az Adria hullámain, hol a Piave folyĂł, vagy valamelyik csatornájának sĂk tĂĽkrĂ©n, azzal az ĂĽrĂĽggyel, hogy valami mĂ©g nem tökĂ©letes rajta, valĂłjában a puszta Ă©lvezet kedvĂ©Ă©rt. Az esti debriefing során gondterhelten magyarázták, mi mindent ki kellett prĂłbálni az adott problĂ©ma orvoslásához, de mindig elárulta õket az a bizonyos arckifejezĂ©s, aminek a láttán a viccbeli fõnõvĂ©r azt parancsolta az apácának: „Ă©s szopogass el lányom egy fĂ©l citromot is…”A Catalina fejlesztĂ©se mĂ©g Ăgy sem kerĂĽlt sokba. A Szárny Ă©s a vĂzszintes vezĂ©rsĂk adottak voltak, a Storch harminc Ă©ve repĂĽl velĂĽk. Junkers tĂpusĂş csĂ»rõ-Ăvelõlapja olyan elmĂ©s megoldással rendelkezik, hogy az Ăvelõlap nyitásával a csĂ»rõ kitĂ©rĂtĂ©s mĂ©rtĂ©ke automatikusan csökken, az aszimmetrikus átesĂ©s elkerĂĽlĂ©se vĂ©gett. A hajĂłtest karbon, minden kötõ Ă©s hordĂłelem rozsdamentes anyagbĂłl kĂ©szĂĽl, intenzĂv tengeri felhasználásra tervezve. A szárny a törzs mentĂ©n hátrahajthatĂł, egy szemĂ©ly öt perc alatt erõlködĂ©s Ă©s gondolkodás nĂ©lkĂĽl közĂşti mĂ©retĂ»re csukja, szárazföldön persze. MĂ©g gurulni is lehet Ăgy, bár az orrfutĂł hajlamos az elemelkedĂ©sre. A motor az 582-es Rotax, ez biztosĂtja a legjobb tömeg-vonĂłerõ arányt, termĂ©szetesen egy speciális 1,6m-es Helix lĂ©gcsavarral kombinálva. KaphatĂł reverz mĂłdra alkalmas állĂthatĂł szögĂ» is, ami a vĂzi manõverezĂ©st nagyban megkönnyĂti, felárĂ©rt. Az egĂ©sz szerkezet 250 kg-ot nyom szárazon, ami azĂ©rt is kiválĂł, mert az ĂşszĂłtalpas repcsik esetĂ©ben a legtöbb Eu-s ország lĂ©gĂĽgyi hatĂłsága 10%-al nagyobb max. felszállĂłtömeget engedĂ©lyez, Ăgy mĂ©g tele tankkal is 237 kg hasznos tömeg levegõbe emelĂ©se lehetsĂ©ges.
A gĂ©ptörzs maga kĂ©t egymásba eresztett arasznyi átmĂ©rõjĂ» alu csõ, belĂĽl mĂ©g egy fĂĽggõleges lemez erõsĂtĂ©ssel, hogy fĂ©lmĂ©teres hullámokon bukdácsolva, azoknak csapĂłdva se fáradjon tĂşl korán a farokrĂ©sz. A futĂłmĂ» elektromosan mĂ»ködtetett, mindkĂ©t irányba. TermĂ©szetesen van manuális nyitásra is lehetõsĂ©g. A fĂ©krendszer is sĂłs vizet állĂł anyagbĂłl kĂ©szĂĽl, a felnik pĂ©ldául karbonbĂłl. Az orrfutĂł helysĂ©gĂ©t felĂĽl plexi takarja, Ăgy elĂ©g egy szempillantás a mĂ»szerfal alá, hogy kiderĂĽljön a pozĂciĂłja.
Az amfĂbiák legveszĂ©lyesebb csapdája ugyanis a kint felejtett futĂł vĂzre szálláskor. SzĂ©les jĂłkedvĂĽkben ezt is teszteltĂ©k a Fly Synthesis berepĂĽlõpilĂłtái, az eredmĂ©ny az, hogy egy hátsĂł kerĂ©k kint mĂ©g megĂşszhatĂł, berádlizik tõle a Catalina de nem borul fel. Már ez is kitĂ»nõ eredmĂ©ny. BehĂşzott futĂłval nem ajánlatos szárazföldre leszállni, bár a kevlár erõsĂtĂ©snek köszönhetõen egy jĂł nedves pázsit bevállalhatĂł, erõs szĂ©l Ă©s alacsony tömegadatok esetĂ©n mĂ©g a felszállást is meg lehet reszkĂrozni bent ragadt futĂłval. A Catalina repĂĽlĂ©si tulajdonságairĂłl nem volt alkalmunk szemĂ©lyesen meggyõzõdni, de a látott videĂłk alapján elmondhatĂł: egyszerĂ» Ă©s biztonságos. Arra jĂł, hogy kĂĽlönösebb rutin nĂ©lkĂĽl is meg lehessen ismerkedni a vizes repĂĽlĂ©s örömeivel. Láttunk pĂ©ldául videĂłt arrĂłl, hogyan viselkedik, ha kilebegtetĂ©s nĂ©lkĂĽl, egyenesen az orrára Ă©rkezik meg, bizony kacsázik, mint a lapos kõ, de megbocsájtja.
BehĂşzott futĂłval annyira letisztult a formája, hogy el lehet felejteni: vĂzre száláshoz alkalmas testtel rendelkezik, hogy valĂłjában egy repĂĽlõ csĂłnak. PapĂrforma szerint többet tud, mint egy átlagos UL repcsi, átesĂ©si, utazĂł Ă©s legnagyobb sebessĂ©ge alapján az egyszerĂ» közĂ©pkategĂłriás gĂ©pek közĂ© sorolhatĂł. Lehet bele pakolni gátlástalanul (a megnövelt hivatalos max. felszállĂł tömegre valĂł tekintettel) Ă©s mĂ©g Ăgy is beĂ©ri egy kĂ©tĂĽtemĂ» motorral.
A kĂ©tĂ©ltĂ» repĂĽlĂ©s feltĂ©telrendszere kĂĽlön fejezetet Ă©rdemelne, egyelõre maradjunk annyiban, hogy nagy tavainkon kizárt, egyĂ©bkĂ©nt meg Ăşgy a repĂĽlĂ©s, mint a motoros hajĂłzás feltĂ©teleinek meg kell felelni a szemĂ©lyi jellegĂ» jogosĂtások, mint a gĂ©pre vonatkozĂł szabályok vonatkozásában egyaránt. Röviden: felejtsd el…
Hacsak fel nem sikerĂĽl kelteni az Ă©rdeklõdĂ©sĂ©t ezzel az Ărással a tĂ©ma iránt valamilyen excentrikus pĂ©nzembernek Ă©s ezzel beindĂtani egy olyan folyamatot, mint pĂ©ldául az autogiro esetĂ©ben. Ki tudja, akkor nĂ©hány Ă©v mĂşlva már lĂ©gi Ăşton mehetĂĽnk az Adriára.
Ennek a dĂ©libábnak az esĂ©lyeit növeli, hogy a Fly Synthesist (Ă©s egyben a Pipistrelt is) Ăşj dĂler kĂ©pviseli Magyarországon. Szilágyi János viszonylag Ăşj szereplõ a hazai UL Ă©letben.
A mĂ»szaki sportban Ăşgy kormány, mint mĂ»hely oldalon abszolĂşt referencia, ralis mĂşltjának köszönhetõen. Nem mellĂ©kesen, Jani …. Ăłta oktat szemĂ©lygĂ©pkocsin Ă©s kamionon, az Ăgy megszerzett rutint Ă©s a kidolgozott mĂłdszereket igen hatĂ©konyan ĂĽltette át a pilĂłtakĂ©pzĂ©sbe. Az már csak hab a tortán, hogy szenvedĂ©lyesen szeret repĂĽlni Ă©s ez sugárzik is rĂłla. Minden gesztusa, szava elárulja: amit csinál, az nem a pĂ©nzrõl, az ĂĽzletrõl szĂłl, hanem arrĂłl, hogy szenvedĂ©lyĂ©t kiĂ©lhesse Ă©s másokkal is megoszthassa, másokat is rĂ©szesĂthessen belõle. Ilyen kártyákkal a kezĂ©ben nem volt nehĂ©z meggyõznie Ivo Boscarolt, a Pipistrel fõnökĂ©t, hogy a magyar dĂlersĂ©get rábĂzza. Ma már ott tart a közremĂ»ködĂ©s, hogy az összes Pipistrel által beszámĂtott vagy visszavásárolt Sinus Ă©s Virus VeszprĂ©mben landol. Itt kĂ©t a Pipistrel által kikĂ©pezett Ă©s minõsĂtett szerelõ teljes, a gyár által elõĂrt szerkezeti Ă©s motorikus ellenõrzõ – felĂşjĂtĂł - nagyjavĂtĂł programot hajt vĂ©gre rajtuk, majd berepĂĽlĂ©s után innen Ă©rtĂ©kesĂtik õket, elsõsorban kĂĽlföldre, fõleg Franciaországba. A válságnak köszönhetõen a „second hand” piac virágzik, a vevõk ráadásul átkĂ©pzĂ©st is szoktak kĂ©rni JanitĂłl, nem csoda, hogy õszinte a mosoly napbarnĂtott arcán, amikor azt kĂ©rdem tõle: - hogy megy a bolt…
A Fly Synthesis-hez is a Pipistrel protezsálta be, várhatĂł, hogy hamarosan kialakul egy hasonlĂł jellegĂ» közremĂ»ködĂ©s, ami igen jĂł hĂr azok számára, akik nem engedhetik meg maguknak a vadiĂşj kompozit repcsiket de azĂ©rt szeretik tudni, hogy kitõl s mit kapnak a pĂ©nzĂĽkĂ©rt. A Fly Synthesis kĂnálatábĂłl egyelõre a Storch-ban lát fantáziát a magyar piacon, az elsõ kit összeszerelĂ©s alatt áll a veszprĂ©mi mĂ»helyben, várhatĂłan mĂ©g a nyár folyamán elkĂ©szĂĽl, lesz amit tesztelni Ă©s bemutatni az elĂ©rhetõ árfekvĂ©sĂ» csĂşcsgĂ©pek iránt Ă©rdeklõdõknek.
Bázisrepterük Szentkirályszabadja (LHSA), ezt csak tipp a Balcsin nyaralók számára.
Szöveg: SzabĂł György KĂ©pek: Fly Synthesis illetve Pipistrel arhĂv