Hátimotor Hátimotor Motoros sárkány Kezdőlap Merevszárnyú UL Forgószárnyú UL Műrepülés Videók Galéria

Magyar változat Versiunea în româneste
 
Merevszárnyú UL

Catalina


Az olaszországi Aviano-tól köpésre van a Fly Synthesis gyára. Komoly, szigorú, szürke épület, kicsit bunkerszerû. Az ott gyártott repcsik viszont derûsek. Jókedvükben csinálják õket az életnek örülni tudó taljánok.

A Catalina pĂ©ldául a 2008-2099-es válság Ă©veiben szĂĽletett, amikor egymás után zártak be azok a cĂ©gek, amelyek egzisztenciája az ultrakönnyĂ» repĂĽlĂ©shez kötõdött. A Fly Synthesis-nĂ©l rögtön megĂ©reztĂ©k, hogy tĂşlĂ©lĂ©sre kell berendezkedni, Ă©s azt is, hogy eladni Ăşgy se nagyon tudnának, Ă­gy egy olyan termĂ©k fejlesztĂ©sĂ©t kezdtĂ©k el, amivel legalább jĂłl elszĂłrakozhattak. A Catalina ugyanis egy játĂ©kszer. Olyannyira, hogy a tesztpilĂłták is bevallják: hĂłnapokon keresztĂĽl napkeltĂ©tõl napnyugtáig nyĂşzták, nyaggatták, hol az Adria hullámain, hol a Piave folyĂł, vagy valamelyik csatornájának sĂ­k tĂĽkrĂ©n, azzal az ĂĽrĂĽggyel, hogy valami mĂ©g nem tökĂ©letes rajta, valĂłjában a puszta Ă©lvezet kedvĂ©Ă©rt. Az esti debriefing során gondterhelten magyarázták, mi mindent ki kellett prĂłbálni az adott problĂ©ma orvoslásához, de mindig elárulta õket az a bizonyos arckifejezĂ©s, aminek a láttán a viccbeli fõnõvĂ©r azt parancsolta az apácának: „Ă©s szopogass el lányom egy fĂ©l citromot is…”

A Catalina fejlesztése még így sem került sokba. A Szárny és a vízszintes vezérsík adottak voltak, a Storch harminc éve repül velük. Junkers típusú csûrõ-ívelõlapja olyan elmés megoldással rendelkezik, hogy az ívelõlap nyitásával a csûrõ kitérítés mértéke automatikusan csökken, az aszimmetrikus átesés elkerülése végett. A hajótest karbon, minden kötõ és hordóelem rozsdamentes anyagból készül, intenzív tengeri felhasználásra tervezve. A szárny a törzs mentén hátrahajtható, egy személy öt perc alatt erõlködés és gondolkodás nélkül közúti méretûre csukja, szárazföldön persze. Még gurulni is lehet így, bár az orrfutó hajlamos az elemelkedésre. A motor az 582-es Rotax, ez biztosítja a legjobb tömeg-vonóerõ arányt, természetesen egy speciális 1,6m-es Helix légcsavarral kombinálva. Kapható reverz módra alkalmas állítható szögû is, ami a vízi manõverezést nagyban megkönnyíti, felárért. Az egész szerkezet 250 kg-ot nyom szárazon, ami azért is kiváló, mert az úszótalpas repcsik esetében a legtöbb Eu-s ország légügyi hatósága 10%-al nagyobb max. felszállótömeget engedélyez, így még tele tankkal is 237 kg hasznos tömeg levegõbe emelése lehetséges.


A géptörzs maga két egymásba eresztett arasznyi átmérõjû alu csõ, belül még egy függõleges lemez erõsítéssel, hogy félméteres hullámokon bukdácsolva, azoknak csapódva se fáradjon túl korán a farokrész. A futómû elektromosan mûködtetett, mindkét irányba. Természetesen van manuális nyitásra is lehetõség. A fékrendszer is sós vizet álló anyagból készül, a felnik például karbonból. Az orrfutó helységét felül plexi takarja, így elég egy szempillantás a mûszerfal alá, hogy kiderüljön a pozíciója.
Az amfíbiák legveszélyesebb csapdája ugyanis a kint felejtett futó vízre szálláskor. Széles jókedvükben ezt is tesztelték a Fly Synthesis berepülõpilótái, az eredmény az, hogy egy hátsó kerék kint még megúszható, berádlizik tõle a Catalina de nem borul fel. Már ez is kitûnõ eredmény. Behúzott futóval nem ajánlatos szárazföldre leszállni, bár a kevlár erõsítésnek köszönhetõen egy jó nedves pázsit bevállalható, erõs szél és alacsony tömegadatok esetén még a felszállást is meg lehet reszkírozni bent ragadt futóval. A Catalina repülési tulajdonságairól nem volt alkalmunk személyesen meggyõzõdni, de a látott videók alapján elmondható: egyszerû és biztonságos. Arra jó, hogy különösebb rutin nélkül is meg lehessen ismerkedni a vizes repülés örömeivel. Láttunk például videót arról, hogyan viselkedik, ha kilebegtetés nélkül, egyenesen az orrára érkezik meg, bizony kacsázik, mint a lapos kõ, de megbocsájtja.
Behúzott futóval annyira letisztult a formája, hogy el lehet felejteni: vízre száláshoz alkalmas testtel rendelkezik, hogy valójában egy repülõ csónak. Papírforma szerint többet tud, mint egy átlagos UL repcsi, átesési, utazó és legnagyobb sebessége alapján az egyszerû középkategóriás gépek közé sorolható. Lehet bele pakolni gátlástalanul (a megnövelt hivatalos max. felszálló tömegre való tekintettel) és még így is beéri egy kétütemû motorral.

A kĂ©tĂ©ltĂ» repĂĽlĂ©s feltĂ©telrendszere kĂĽlön fejezetet Ă©rdemelne, egyelõre maradjunk annyiban, hogy nagy tavainkon kizárt, egyĂ©bkĂ©nt meg Ăşgy a repĂĽlĂ©s, mint a motoros hajĂłzás feltĂ©teleinek meg kell felelni a szemĂ©lyi jellegĂ» jogosĂ­tások, mint a gĂ©pre vonatkozĂł szabályok vonatkozásában egyaránt. Röviden: felejtsd el…
Hacsak fel nem sikerül kelteni az érdeklõdését ezzel az írással a téma iránt valamilyen excentrikus pénzembernek és ezzel beindítani egy olyan folyamatot, mint például az autogiro esetében. Ki tudja, akkor néhány év múlva már légi úton mehetünk az Adriára.
Ennek a délibábnak az esélyeit növeli, hogy a Fly Synthesist (és egyben a Pipistrelt is) új díler képviseli Magyarországon. Szilágyi János viszonylag új szereplõ a hazai UL életben.
A mĂ»szaki sportban Ăşgy kormány, mint mĂ»hely oldalon abszolĂşt referencia, ralis mĂşltjának köszönhetõen. Nem mellĂ©kesen, Jani …. Ăłta oktat szemĂ©lygĂ©pkocsin Ă©s kamionon, az Ă­gy megszerzett rutint Ă©s a kidolgozott mĂłdszereket igen hatĂ©konyan ĂĽltette át a pilĂłtakĂ©pzĂ©sbe. Az már csak hab a tortán, hogy szenvedĂ©lyesen szeret repĂĽlni Ă©s ez sugárzik is rĂłla. Minden gesztusa, szava elárulja: amit csinál, az nem a pĂ©nzrõl, az ĂĽzletrõl szĂłl, hanem arrĂłl, hogy szenvedĂ©lyĂ©t kiĂ©lhesse Ă©s másokkal is megoszthassa, másokat is rĂ©szesĂ­thessen belõle. Ilyen kártyákkal a kezĂ©ben nem volt nehĂ©z meggyõznie Ivo Boscarolt, a Pipistrel fõnökĂ©t, hogy a magyar dĂ­lersĂ©get rábĂ­zza. Ma már ott tart a közremĂ»ködĂ©s, hogy az összes Pipistrel által beszámĂ­tott vagy visszavásárolt Sinus Ă©s Virus VeszprĂ©mben landol. Itt kĂ©t a Pipistrel által kikĂ©pezett Ă©s minõsĂ­tett szerelõ teljes, a gyár által elõírt szerkezeti Ă©s motorikus ellenõrzõ – felĂşjĂ­tĂł - nagyjavĂ­tĂł programot hajt vĂ©gre rajtuk, majd berepĂĽlĂ©s után innen Ă©rtĂ©kesĂ­tik õket, elsõsorban kĂĽlföldre, fõleg Franciaországba. A válságnak köszönhetõen a „second hand” piac virágzik, a vevõk ráadásul átkĂ©pzĂ©st is szoktak kĂ©rni JanitĂłl, nem csoda, hogy õszinte a mosoly napbarnĂ­tott arcán, amikor azt kĂ©rdem tõle: - hogy megy a bolt…
A Fly Synthesis-hez is a Pipistrel protezsálta be, várható, hogy hamarosan kialakul egy hasonló jellegû közremûködés, ami igen jó hír azok számára, akik nem engedhetik meg maguknak a vadiúj kompozit repcsiket de azért szeretik tudni, hogy kitõl s mit kapnak a pénzükért. A Fly Synthesis kínálatából egyelõre a Storch-ban lát fantáziát a magyar piacon, az elsõ kit összeszerelés alatt áll a veszprémi mûhelyben, várhatóan még a nyár folyamán elkészül, lesz amit tesztelni és bemutatni az elérhetõ árfekvésû csúcsgépek iránt érdeklõdõknek.
Bázisrepterük Szentkirályszabadja (LHSA), ezt csak tipp a Balcsin nyaralók számára.

Szöveg: Szabó György Képek: Fly Synthesis illetve Pipistrel arhív



 
Identification
   

Liens connexes
   

Article Rating
   

Options
   

Associated Topics

Merevszárnyú UL

Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz Ă©rvĂ©nyes.
_PAGEGENERATION 0.17 _SECONDS