Az olaszországi Aviano-tól köpésre van a Fly Synthesis gyára. Komoly, szigorú, szürke épület, kicsit bunkerszerû. Az ott gyártott repcsik viszont derûsek. Jókedvükben csinálják õket az életnek örülni tudó taljánok.
A Catalina például a 2008-2099-es válság éveiben született, amikor egymás után zártak be azok a cégek, amelyek egzisztenciája az ultrakönnyû repüléshez kötõdött. A Fly Synthesis-nél rögtön megérezték, hogy túlélésre kell berendezkedni, és azt is, hogy eladni úgy se nagyon tudnának, így egy olyan termék fejlesztését kezdték el, amivel legalább jól elszórakozhattak. A Catalina ugyanis egy játékszer. Olyannyira, hogy a tesztpilóták is bevallják: hónapokon keresztül napkeltétõl napnyugtáig nyúzták, nyaggatták, hol az Adria hullámain, hol a Piave folyó, vagy valamelyik csatornájának sík tükrén, azzal az ürüggyel, hogy valami még nem tökéletes rajta, valójában a puszta élvezet kedvéért. Az esti debriefing során gondterhelten magyarázták, mi mindent ki kellett próbálni az adott probléma orvoslásához, de mindig elárulta õket az a bizonyos arckifejezés, aminek a láttán a viccbeli fõnõvér azt parancsolta az apácának: „és szopogass el lányom egy fél citromot is…”A Catalina fejlesztése még így sem került sokba. A Szárny és a vízszintes vezérsík adottak voltak, a Storch harminc éve repül velük. Junkers típusú csûrõ-ívelõlapja olyan elmés megoldással rendelkezik, hogy az ívelõlap nyitásával a csûrõ kitérítés mértéke automatikusan csökken, az aszimmetrikus átesés elkerülése végett. A hajótest karbon, minden kötõ és hordóelem rozsdamentes anyagból készül, intenzív tengeri felhasználásra tervezve. A szárny a törzs mentén hátrahajtható, egy személy öt perc alatt erõlködés és gondolkodás nélkül közúti méretûre csukja, szárazföldön persze. Még gurulni is lehet így, bár az orrfutó hajlamos az elemelkedésre. A motor az 582-es Rotax, ez biztosítja a legjobb tömeg-vonóerõ arányt, természetesen egy speciális 1,6m-es Helix légcsavarral kombinálva. Kapható reverz módra alkalmas állítható szögû is, ami a vízi manõverezést nagyban megkönnyíti, felárért. Az egész szerkezet 250 kg-ot nyom szárazon, ami azért is kiváló, mert az úszótalpas repcsik esetében a legtöbb Eu-s ország légügyi hatósága 10%-al nagyobb max. felszállótömeget engedélyez, így még tele tankkal is 237 kg hasznos tömeg levegõbe emelése lehetséges.
A géptörzs maga két egymásba eresztett arasznyi átmérõjû alu csõ, belül még egy függõleges lemez erõsítéssel, hogy félméteres hullámokon bukdácsolva, azoknak csapódva se fáradjon túl korán a farokrész. A futómû elektromosan mûködtetett, mindkét irányba. Természetesen van manuális nyitásra is lehetõség. A fékrendszer is sós vizet álló anyagból készül, a felnik például karbonból. Az orrfutó helységét felül plexi takarja, így elég egy szempillantás a mûszerfal alá, hogy kiderüljön a pozíciója.
Az amfíbiák legveszélyesebb csapdája ugyanis a kint felejtett futó vízre szálláskor. Széles jókedvükben ezt is tesztelték a Fly Synthesis berepülõpilótái, az eredmény az, hogy egy hátsó kerék kint még megúszható, berádlizik tõle a Catalina de nem borul fel. Már ez is kitûnõ eredmény. Behúzott futóval nem ajánlatos szárazföldre leszállni, bár a kevlár erõsítésnek köszönhetõen egy jó nedves pázsit bevállalható, erõs szél és alacsony tömegadatok esetén még a felszállást is meg lehet reszkírozni bent ragadt futóval. A Catalina repülési tulajdonságairól nem volt alkalmunk személyesen meggyõzõdni, de a látott videók alapján elmondható: egyszerû és biztonságos. Arra jó, hogy különösebb rutin nélkül is meg lehessen ismerkedni a vizes repülés örömeivel. Láttunk például videót arról, hogyan viselkedik, ha kilebegtetés nélkül, egyenesen az orrára érkezik meg, bizony kacsázik, mint a lapos kõ, de megbocsájtja.
Behúzott futóval annyira letisztult a formája, hogy el lehet felejteni: vízre száláshoz alkalmas testtel rendelkezik, hogy valójában egy repülõ csónak. Papírforma szerint többet tud, mint egy átlagos UL repcsi, átesési, utazó és legnagyobb sebessége alapján az egyszerû középkategóriás gépek közé sorolható. Lehet bele pakolni gátlástalanul (a megnövelt hivatalos max. felszálló tömegre való tekintettel) és még így is beéri egy kétütemû motorral.
A kétéltû repülés feltételrendszere külön fejezetet érdemelne, egyelõre maradjunk annyiban, hogy nagy tavainkon kizárt, egyébként meg úgy a repülés, mint a motoros hajózás feltételeinek meg kell felelni a személyi jellegû jogosítások, mint a gépre vonatkozó szabályok vonatkozásában egyaránt. Röviden: felejtsd el…
Hacsak fel nem sikerül kelteni az érdeklõdését ezzel az írással a téma iránt valamilyen excentrikus pénzembernek és ezzel beindítani egy olyan folyamatot, mint például az autogiro esetében. Ki tudja, akkor néhány év múlva már légi úton mehetünk az Adriára.
Ennek a délibábnak az esélyeit növeli, hogy a Fly Synthesist (és egyben a Pipistrelt is) új díler képviseli Magyarországon. Szilágyi János viszonylag új szereplõ a hazai UL életben.
A mûszaki sportban úgy kormány, mint mûhely oldalon abszolút referencia, ralis múltjának köszönhetõen. Nem mellékesen, Jani …. óta oktat személygépkocsin és kamionon, az így megszerzett rutint és a kidolgozott módszereket igen hatékonyan ültette át a pilótaképzésbe. Az már csak hab a tortán, hogy szenvedélyesen szeret repülni és ez sugárzik is róla. Minden gesztusa, szava elárulja: amit csinál, az nem a pénzrõl, az üzletrõl szól, hanem arról, hogy szenvedélyét kiélhesse és másokkal is megoszthassa, másokat is részesíthessen belõle. Ilyen kártyákkal a kezében nem volt nehéz meggyõznie Ivo Boscarolt, a Pipistrel fõnökét, hogy a magyar dílerséget rábízza. Ma már ott tart a közremûködés, hogy az összes Pipistrel által beszámított vagy visszavásárolt Sinus és Virus Veszprémben landol. Itt két a Pipistrel által kiképezett és minõsített szerelõ teljes, a gyár által elõírt szerkezeti és motorikus ellenõrzõ – felújító - nagyjavító programot hajt végre rajtuk, majd berepülés után innen értékesítik õket, elsõsorban külföldre, fõleg Franciaországba. A válságnak köszönhetõen a „second hand” piac virágzik, a vevõk ráadásul átképzést is szoktak kérni Janitól, nem csoda, hogy õszinte a mosoly napbarnított arcán, amikor azt kérdem tõle: - hogy megy a bolt…
A Fly Synthesis-hez is a Pipistrel protezsálta be, várható, hogy hamarosan kialakul egy hasonló jellegû közremûködés, ami igen jó hír azok számára, akik nem engedhetik meg maguknak a vadiúj kompozit repcsiket de azért szeretik tudni, hogy kitõl s mit kapnak a pénzükért. A Fly Synthesis kínálatából egyelõre a Storch-ban lát fantáziát a magyar piacon, az elsõ kit összeszerelés alatt áll a veszprémi mûhelyben, várhatóan még a nyár folyamán elkészül, lesz amit tesztelni és bemutatni az elérhetõ árfekvésû csúcsgépek iránt érdeklõdõknek.
Bázisrepterük Szentkirályszabadja (LHSA), ezt csak tipp a Balcsin nyaralók számára.
Szöveg: Szabó György Képek: Fly Synthesis illetve Pipistrel arhív