A július 22-24 között katasztrofális időjárási körülmények között megrendezett Pilótatalálkozó kiváló alkalmat nyújtott arra, ...
...hogy az intergalaktikus vonóerő mérő hinta segítségével objektívebb képet alkossunk arról, hogy mi mit ér a hazai motoros ernyős piacon. A kép akkor lett volna tökéletes, ha a differenciált vonóerő és a zajszint mellett száraz tömeget, a rezgést, a beülés-kiülés nehézségét fellógatott állapotban is mérhettük volna, de ehhez még messze nem voltunk elég szervezettek, a konkurencia sem látott fantáziát abban, hogy ilyesmivel kínlódjunk.Az alábbi táblázat azért elég sokat mond a tesztelt hátimotorok használati értékéről.
Sorsz. | Motor Típus | Vonóerő 1 | Vonóerő 2 | Vonóerő Össz. | Zaj | ||
1. | Redback | Solo | Igor féle sróffal | 15 | 15 | 30 | |
2. | ME | Moster | Helix 125 | 24 | 24 | 48 | 108,0 |
3. | Moster2 | Fa extraktoros 122 | 23 | 24 | 47 | 109,9 | |
4. | Blackbird | Monster | Helix 4 tollú 125 | 22 | 22 | 44 | 107,0 |
5. | Aviátor | Simonini Mini 2+ | Fa 125 | 16 | 18 | 34 | 105,0 |
6. | Rendes | Hirth33 | Fa kéttolú 125 | 18 | 25 | 43 | 129,0 |
7. | Gyári | Miniplane Top 80 | Fa gyári 125 | 15 | 16 | 31 | 108,0 |
8. | 3 Hengeres König | Fa 105 | 14 | 12 | 26 | 108,0 | |
9. | Aviátor | Mini 2 Evo | Fa kéttolú 125 | 24 | 22 | 46 | 121,0 |
10. | Solo saválló acélkerettel | Fa kéttolú 125 | 10 | 12 | 22 | 115,0 | |
11. | Blackbird Simo | Scimitar 122 | 21 | 18 | 39 | 103,0 | |
12. | Leveste | Corsair M25 | BB fa 125 | 17 | 20 | 37 | 109,8 |
13. | Aviátor | Cisco Motors Max | Fa kéttolú 125 | 22 | 22 | 44 | 105,0 |
14. | Polini Thor 100 | Fa gyári 125 | 15 | 17 | 32 | 110,9 | |
15. | Helix 7° 125 | 15 | 17 | 32 | 109,0 | ||
16. | ME | Vittorazi Fly 100 Evo | Helix 6°-os | 13 | 16 | 29 | 109,7 |
Ezeket a jelenségeket tudtuk mérni, a videón pedig látható is, hogy melyik motor milyen mellékhatásokkal adja le a bálványozott erőt. A rendszert folyamatosan fejlesztjük. A nagyon precíz mérés érdekében hengerfej és kipufogógáz hőmérséklet monitoringolás mellett hasonlítjuk össze a motorokat, hogy az optimális gyújtás és porlasztó beállítás biztosított legyen. Bár meglehetősen időigényes, de a különféle motor-légcsavar kombinációk eredményeit is látni akarjuk.
A szeptemberi Coupe Icare-on is ott leszünk, Európában, sőt: minden valószínűség szerint az ismert világegyetemben is egyedülálló mérőműszerünkkel, számítunk rá, hogy ott, persze nem a gyártók, hanem a felhasználók oldaláról, hiteles, teljes és kimerítő képet nyerünk majd a hátimotorok használati értékével kapcsolatban. Addig is, bárki bátran elhozhatja járgányát a budaörsi repülőtérre, ahol az intergalaktikus vonóerő mérő hinta hétfőtől szombatig 11 és 16 óra között ingyen és bérmentve igénybe vehető, a referenciaszámba menő Solo, Simo, Ros, Polini, Vitto Moster és egyéb Hirth F33 Monster motorokkal élesben, hablaty és porhintés nélkül összehasonlítható, mérhető.
Szöveg és képek: Szabó György