HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
Motoros s√°rk√°ny

Skypper 582 NuviX


A kis mindenes

Az Air Creation m√°r bej√°rta a v√©gletek felfele keres√©s√©nek √©rdekes, kereskedelmileg bizony√≠tottan √©rv√©nyes √ļtj√°t, most pedig √ļgy d√∂nt√∂ttek, hogy visszakacsintanak a motoros s√°rk√°nynak, mint √©lvezeti cikknek az alap-√©rt√©keihez, egyben egy kev√©sb√© zs√≠ros, de egyre n√©pesebb vev√Ķr√©teg fel√©.

Nem csoda, hogy ez az egyszer√Ľ l√©gi j√°rg√°ny felkeltette Pierre Jean Le Camus bar√°tunk figyelm√©t, szerinte ugyanis csak √©s kiz√°r√≥lag az egyszer√Ľ, hozz√°f√©rhet√Ķ rep√ľl√Ķ szerkezetek √°ltal √©lhet√Ķ meg az ultrak√∂nny√Ľ rep√ľl√©sben megfogalmaz√≥d√≥ √©let√©rz√©s. V√©lem√©nye szerint a dr√°ga √©s szofisztik√°lt cs√ļcsg√©pek m√°r ink√°bb prostitu√°lj√°k, mint fokozz√°k ezt az √©rz√©st. Annak √©rdek√©ben, hogy meggy√Ķz√Ķdhessenek r√≥la, hogy a Skypper a Nuvix sz√°rnnyal tudja hozni ezt a f√≠linget, m√°jus 22 √©s 24-e k√∂z√∂tt Benjamin Aygalenc cimbor√°j√°val t√∂bb mint 11 √≥r√°t, mintegy 1000 km-t rep√ľltek vele. A Helysz√≠n √©rtelemszer√Ľen Franciaorsz√°g d√©lkeleti r√©sze, a Rhone v√∂lgye √©s az Alpok d√©lnyugati hegyl√°bait√≥l a Pireneusok √©szaki lank√°ihoz √©s vissza.

A tr√°jk
A GTE-Trek modell kiv√°lt√°s√°ra sz√°nt√°k. El√Ķdj√©vel csak egy pontban k√∂z√∂s, a nyomt√°vban. A g√©p hossza az utas k√©nyelem √©rdek√©ben megn√Ķtt. A v√°z robot hegesztette inox r√°csszerkezet. Ak√°rcsak a Tanargn√°l, a t√∂megk√∂z√©ppont alacsonyabbra ker√ľlt, az √ľl√©sek t√°volabbra ker√ľltek egym√°st√≥l. A v√°zba integr√°lt kompozit √ľzemanyagtart√°ly az utas √ľl√©s alatt tal√°lhat√≥, be√∂ml√Ķ ny√≠l√°sa benzinkutas pisztolyok kaliber√©re m√©retezett. 55 literes t√©rfogata visszal√©p√©s az el√Ķz√Ķ gener√°ci√≥hoz k√©pest, de ez m√°r azt jelzi, hogy a fejleszt√©s sor√°n r√©g nem k√©t√ľtem√Ľ motorokban gondolkodtak gondoltak. Az Alcantara b√Ķr√ľl√©seket hevederek tartj√°k, ez a megold√°s komfortosabb, mint a cs√Ķv√°zra √ľltetett vagy a fapados. Az orrfut√≥, ak√°rcsak a ped√°lok k√©t √°ll√°sban r√∂gz√≠thet√Ķek, a f√©k hidraulikus, sz√©ri√°ban csak az orrfut√≥n, opcion√°lisan mindh√°rom ker√©ken. A biztons√°gi √∂vek h√°rom pontosak, aut√≥ipari eredet√Ľek. Az orrfut√≥ feletti m√Ľszeregys√©g nem opcion√°lis. A protot√≠pushoz k√©pest keskenyebb, a sz√°rny k√∂nnyebb szerel√©se v√©gett. B√Ķven elf√©r rajta minden sz√ľks√©ges √©s egy√©b √∂nbizalmat ad√≥ m√Ľszer, benne pedig az akkumul√°tor. A g√°zkar is ezen a fejidomon tal√°lhat√≥, az √ľl√©s oldal√°n minden biztons√°gi el√Ķ√≠r√°s ellen√©re balesetvesz√©lyt jelentett. A j√≥ magas sz√©lv√©d√Ķ most m√©g sz√≠nezett, ez napnyugta t√°j√©k√°n nem el√Ķny, de √ļgy t√Ľnik, lassan csak kifogy a barna lex√°n. A tr√°jk k√∂nnyed√©n felemelhet√Ķ az orr√°t√≥l fogva, ez a f√∂ld√∂n cool. A tr√°jk oldal√°t neopr√©n bor√≠tja, vonalvezet√©se √≠gy l√°gyabb. A ment√Ķerny√Ķ a h√°ts√≥ √ľl√©s alatt van, foganty√ļval √ļgy a pil√≥ta, mint az utas sz√°m√°ra. Az √°rboc kialak√≠t√°sa olyan, hogy a sz√°rny szerel√©se egy szem√©lyesen s√©rvrizik√≥mentes legyen. A motor felfogat√°sa a Tanarg rug√≥s-gumibakos megold√°sait veszi √°t. A h√Ľt√Ķradi√°tor a motor alatt, f√ľgg√Ķlegesen, hat√°sfok√°t l√©gterel√Ķk n√∂velik. Csomagt√©r kev√©s, k√©t szem√©lyes utaz√°shoz pl√°n√©, ha ment√Ķerny√Ķ is van, el√©gtelen. Egy biztos, az 582-es v√°ltozatn√°l nem fenyeget a pakol√°sb√≥l ad√≥d√≥ t√ļls√ļly. A tesztelt g√©p s√ļlya tele tankkal √©s a ment√Ķerny√Ķvel 251,5 kg. A hasznos t√∂meg √≠gy t√∂bb mint 100 kg lehet pil√≥ta √©s utas sz√°m√°ra egyar√°nt.

A sz√°rny
A NuviX a kanadai Nuvik v√°rosr√≥l kapta a nev√©t, az X a Bionix rokons√°gra utal, ami a sz√°rny cs√Ķv√°zszerkezet√©ben √©s a vitorla feszess√©g√©t szab√°lyoz√≥ f√Ľz√Ķben fogalmaz√≥dik meg. Ezt a megold√°st csak az Air Creation alkalmazza, √©s √©rdekes m√≥don, akkor vezett√©k be, amikor a t√∂bbi gy√°rt√≥ a toplessek ir√°ny√°ba indult el. Jean Paul Tilloy √©s csapata a kev√©sb√© l√°tv√°nyos v√©gsebess√©g (a 912-es Tanarg eset√©n ez „alig” 160 km/h) viszont a minden sebess√©gtartom√°nyban biztons√°gos √©s kezes viselked√©s el√Ķnyeire szavaztak. Ezt csak √ļgy tudt√°k el√©rni, hogy a sz√°rny bor√≠t√°s√°nak a feszess√©g√©t √©s bizonyos m√©rt√©kig a profilt √©s a be√°ll√≠t√°st is rep√ľl√©s k√∂zben v√°ltoztatni lehet, mindezt egy viszonylag egyszer√Ľ, k√©zi energi√°val m√Ľk√∂dtethet√Ķ mechanizmussal, ami nem romlik el √©s nem ig√©nyel karbantart√°st. Ez a f√Ľz√Ķ. A sz√°rnyfel√ľlet 15,2 m2 a Bionix 15,1-√©hez k√©pest, de a profil √©s a forma m√°sak. Ak√°rcsak a Bionixxal, ezzel a sz√°rnnyal az volt az Air Creation elk√©pzel√©se, hogy a m√°r egy√©bk√©nt is kell√Ķen t√°g sebess√©gtartom√°nyt ink√°bb lefele feszegetik √©s m√©g ink√°bb a korm√°nyozhat√≥s√°gra figyelnek. Meg persze az is, hogy k√≠n√°ljanak v√©gre egy olyan sz√°rnyat, amelyik be√©ri a HKS vagy a Rotax 582-es motorral, nem k√∂veteli meg a 100 lovas Rotaxot ahhoz, hogy j√≥ tulajdons√°gait kifejez√©sre juttassa. 90%-ban alul-fel√ľl Dacron, 130¬į-ra nyitott, a feszt√°v 9,55 m, sikl√≥sz√°ma 6. Ezek a saroksz√°mok. A winglet elt√Ľnt, a sz√°rnyv√©g nyitott, a trap√©zsz√°rak is burkolatlanok.
Ilyen „retr√≥s” speck√≥kkal nem kicsit meglep√Ķ a 165 km/h-s VNE.

Lássuk a medvét
Az ut√°nfut√≥r√≥l lesz√°ll√≠t√°s, a sz√°rny kibont√°sa, latniz√°sa, felh√ļz√°sa teljesen hagyom√°nyos folyamat, a „f√Ľz√Ķ” mag√°t√≥l √©rtet√Ķd√Ķen ker√ľl a hely√©re. Az √°rbocra r√∂gz√≠t√©s √©s a felemel√©s ny√∂g√©smentesek, a tr√°jk nem hajlamos a hanyatt es√©sre, csak arra kell figyelni, hogy a parkol√≥f√©k r√∂gz√≠tve legyen. Meg arra, hogy egyetlen csavar, stift vagy biztos√≠t√≥gy√Ľr√Ľ se essen a f√Ľbe. A tesztg√©pen h√°romtoll√ļ Ecoprop l√©gcsavar van, 1/3,47-es √°tt√©telhez, rendelhet√Ķ n√©gytoll√ļ sr√≥f is, ¼-es kihajt√°ssal. A motort jobban m√°r nem lehetne lecsupasz√≠tani, m√Ľszerb√Ķl is csak a minim√°lis √°ll rendelkez√©sre: sebess√©g, magass√°g, motor fordulatsz√°m m√©r√Ķk, kontaktkulcs, √©s ak√°r egy szem√©lyg√©pkocsin: √ľzemanyag szintjelz√Ķ, ami, mint k√©s√Ķbb kider√ľl: r√°ad√°sul pontos is. M√©g miel√Ķtt elinduln√°nk a tervezett 1000 km-es tesztk√∂r√ļtra, illik berep√ľlni a Skyppert. Sz√≥l√≥ban 75 m kell az els√Ķ felsz√°ll√°shoz, a stabiliz√°lt emelked√©s 4,5 m/s. A tr√°jk oldalra √©s el√Ķre billen√©se az elemelked√©s f√°zis√°ban alig √©rezhet√Ķ. A trap√©z kicsit „l√∂ty√∂g√Ķs” , de csak am√≠g meg nem j√∂n a sebess√©g. 90-100 k√∂r√ľl meglep√Ķen kezes √©s k√∂nnyed, f√Ķleg Air Creation m√©rc√©vel m√©rve. A fordul√≥v√°lt√°s l√°gy, de m√©gis f√ľrge,az √°tes√©s finom, a trap√©z ilyenkor 5 cm-re van az orrcs√Ķt√Ķl, kem√©nyen nyomni kell √©s m√©rges r√°ng√°ssal jelzi, hogy nem j√≥l √©rzi ott mag√°t. Pihek√∂nny√Ľ de kell√Ķen stabil, minden ir√°nyban, ami egy ilyen t√≠pusn√°l alapvet√Ķ. Feszes f√Ľz√Ķvel (vagyis gyorsra trimmelve) padl√≥g√°zon √©s alap trap√©z√°ll√°s mellett j√≥csk√°n emelkedik, van amib√Ķl „f√Ľteni”. Kilebegtet√©skor, amikor fogy el a sebess√©g, megint bizonytalann√° v√°lik, de csak egy picit, √©s m√°r le is √©rt a fut√≥m√Ľ. K√©t szem√©llyel 100 m kell a felsz√°ll√°shoz, a legjobb emelked√©s 3 m/s k√∂r√ľl van, alapj√°raton 3,5 m/s-al s√ľllyed, f√©lig feszes f√Ľz√Ķvel. A gy√°rt√≥ 70 km/h-n√°l teljesen laza f√Ľz√Ķ mellett √≠g√©r min -2,6 m/s minim√°lis √°ll√≥ motoros s√ľllyed√©st. Lesz√°ll√°skor, igaz: nyugodt id√Ķben, trap√©z alap√°ll√°ssal is sz√©pen ki lehet lebegtetni, kell vagy sz√°zm√©ternyi gurul√°s a meg√°ll√°shoz, igaz, a f√©k m√©g csiszolatlan. Az els√Ķ szakaszra m√°snap hajnalban, t√∂k√©letes sz√©lcsendben ker√ľl sor, Douzalbats fel√©. Hamar kider√ľl, hogy a m√°gneses ir√°nyt√Ľ j√≥ t√≠z fokot csal, de ha m√°r tudjuk r√≥la, nincs is jelent√Ķs√©ge, az ir√°nyt√Ľ, mint minden m√Ľszer eset√©ben, nem az a fontos, hogy prec√≠z legyen, hanem, hogy tudjuk r√≥la, mennyit t√©ved. Ambert magass√°g√°ban √ļgy t√Ľnik, hogy az √ľzemanyag szintjelz√Ķ kuk√°s, hiszen az ki van z√°rva, hogy 18 l volna a fogyaszt√°s √≥r√°nk√©nt, alig 85 km/ sebess√©g mellett. A m√°nus szemmel l√°that√≥an k√ļszik lefele, ez nem lehet igaz, egy√©bk√©nt is hideg van m√©g nagyon. Egy kis pihen√Ķ nem √°rthat! Lesz√°ll√°s ut√°n szembe kell n√©zni a val√≥s√°ggal, alig m√°sf√©l √≥ra alatt el√©gett a hat√≥t√°vols√°g fele, navig√°ci√≥s tartal√©kot bele√©rtve. Enyh√≠t√Ķ k√∂r√ľlm√©ny, hogy a motor √ļj, m√©g bej√°rat√≥s, r√°ad√°sul nagyr√©szt 5000 ford/perc felett j√°rt. Az els√Ķ benyom√°sok pozit√≠vak, √ļgy a pil√≥ta, mint az utas k√©nyelm√©nek a szempontj√°b√≥l legal√°bbis. A m√©retes sz√©lv√©d√Ķ t√∂k√©letesen ell√°tja feladat√°t. A b√°rban k√°v√© √©s croissant, meleged√©s, j√≥pofiz√°s, indul√°s tov√°bb. A k√∂vetkez√Ķ szakaszon m√°r √©l a leveg√Ķ, f√°z√°sra es√©ly sincs. Douzalbats-ba telefon√°lni kellett volna, mert egy √©l√Ķ l√©lek sincs a rept√©ren, tov√°bb kell rep√ľlni Aurillac kisg√©pes AFIS repter√©re, ami elvileg tizen√∂t percre van, a tankban meg 8 liter, k√©rd√©s, hogy abb√≥l mit lehet kifogyasztani. Kellemetlen meglepi iskolak√∂rre besorol√°skor: a r√°di√≥ nem m√Ľk√∂dik. Nincs √©rtelme agyalni, le kell sz√°llni r√°di√≥ n√©lk√ľl, de legal√°bb k√∂r√ľltekint√Ķen √©s a beton miel√Ķbbi elhagy√°s√°val. Ir√°ny a torony, s√Ľr√Ľ bocs√°natk√©r√©sek, h√°l’istennek nem sz√Ķrsz√°lhasogat√≥ak. F√©l √≥r√°val k√©s√Ķbb negyven liter repbenzinnel a tankban √©s alaposan megk√∂nnyebb√ľlt p√©nzt√°rc√°val v√©grehajt√≥ra √©s fel Cahors ir√°ny√°ba. M√°jus, d√©l, vitorl√°z√≥id√Ķ, most azt√°n kider√ľl, hogy b√≠rja a Nuvix a nagy id√Ķt. Quercy gy√∂ny√∂r√Ľs√©gesen aggaszt√≥ t√°jai felett azt√°n bebizonyosodik, hogy a sz√°rny nagyon √ľgyesen viselkedik mozgalmas l√©gk√∂ri viszonyok k√∂z√∂tt. J√≥l csillap√≠tja a l√∂k√©seket, stabil, kiegyens√ļlyozott, j√≥indulat√ļ, egysz√≥val: be van oltva turbulencia ellen. Cahors-ban eb√©d sikl√≥erny√Ķs haverokkal, majd j√≥ kis szieszta ut√°n esem√©nytelen szakasz Montauban-ig. A hang√°rban egy j√≥ √∂reg GTE 503 Mild lesz a Skypper h√°l√≥szomsz√©dja. Megrend√≠t√Ķ a hasonl√≥s√°g. M√©gis mi t√∂rt√©nt akkor az elm√ļlt 15 √©v alatt? A l√©nyeg nem sokat v√°ltozott. Az √∂rd√∂g (b√°r itt j√≥ tulajdons√°gokr√≥l van sz√≥, √≠gy ink√°bb angyalt kellene √≠rni) persze k√∂zben j√≥l elb√ļjt a r√©szletekbe. Mert 120 km/h-val m√°r h√ļsz √©vvel ezel√Ķtt is rep√ľlt egy-k√©t s√°rk√°ny, f√Ķleg ha 582-es Rotax hajtotta. De mennyire k√∂nnyed√©n, kifinomultan, harmonikusan, precesszi√≥ mentesen, mindenf√©le gazembers√©gre val√≥ hajlam n√©lk√ľl? Egy biztos: ilyen, a teljes sebess√©gtartom√°nyra √©rv√©nyes j√≥indulatot a sz√°rny bor√≠t√°s√°nak feszess√©g√©t v√°ltakoztat√≥ f√Ľz√Ķ megjelen√©se el√Ķtt el sem lehetett k√©pzelni.
Visszafele vill√°ml√°togat√°s Villefranche-de-Rouergue repter√©n Jean Daniel Romann√°l, a Guepard UL merevsz√°rny√ļak gy√°rt√≥j√°n√°l, na az azt√°n egy abszol√ļt melegen aj√°nlhat√≥ UL placc! Kaja, pihi, majd √ļjabb h√°tszeles szakasz Brioudeba, onnan pedig Pizaybe. Ah√°ny lesz√°ll√°s, annyi tankol√°s. Van, akit ez ideges√≠t, de lehet macera helyett √ļgy is felfogni, mint ismerets√©gek megk√∂t√©s√©nek a lehet√Ķs√©g√©t, interperszon√°lis tranzakci√≥k potenci√°lis forr√°s√°t.
Csak az tesztk√∂r√ļt utols√≥ szakasz√°n v√°ltott oldalasra a h√°tsz√©l, nem is maradt csak √∂t liter a tankban Aubenas-ba √©rkez√©skor. Rotax 912-es motorral m√°r nem mer√ľln√©nek fel ezek a hat√≥t√°vols√°g k√©rd√©sek, de az √°rk√ľl√∂nb√∂zet amortiz√°ci√≥ja priv√°t pil√≥ta eset√©n es√©lytelen. Amit nyer√ľnk a r√©ven, azt elvesz√≠tj√ľk a g√°ton: a nagyobb sz√°raz t√∂meg miatt a hasznos teher oldal√°n kell kompromisszumot k√∂tni t√ļr√°z√°skor. Az igazi megold√°st egy 60-70 lovas, de a 912-esn√©l 20 kg-al k√∂nnyebb n√©gy√ľtem√Ľ motor jelenten√©. K√∂ztudott, hogy az Air Creation forgalmazza a HKS motorokat, de az jelenleg nem teljes√≠ti ezeket a felt√©teleket. Hacsak a k√©t √©ve bemutatott turb√≥s v√°ltozat nem √©rett volna sorozat√©rett√© √©s √°rban is hozz√°f√©rhet√Ķv√©. Lehet, hogy itt van a Nuvix sz√°rnyas Skypper kulcsa. Am√≠g ez ki nem der√ľl, addig is adott a j√≥ √∂reg 582-es. Egy j√≥l bej√°ratott √©s be√°ll√≠tott p√©ld√°ny azonos k√∂r√ľlm√©nyek k√∂z√∂tt be fogja √©rni 15-16 l-el √≥r√°nk√©nt. Az h√°rom √≥ra plusz a navig√°ci√≥s tartal√©k. H√°rom √≥r√°n√°l t√∂bbet √ļgysem szok√°s a leveg√Ķben t√∂lteni. Egy√©bk√©nt √©sszer√Ľen √©vente egy-k√©t nagy t√ļr√°val lehet sz√°molni, m√©g az is k√©rd√©s, hogy ezek kedv√©√©rt √©rdemes-e oldalt√°sk√°ba fektetni. Enn√©l j√≥val fontosabb, hogy kell√Ķen butabar√°t √©s √©lvezetes legyen a l√©gi j√°rg√°ny, teljes√≠tm√©ny√©n√©l j√≥val t√∂bbet √©r egy nyer√Ķ imidzs. a √©s az √°r: Az itt bemutatott Skypper 582 Nuvix sz√°rnnyal 28 524,60 € -ba ker√ľl Franciaorsz√°gban. Csak √∂sszehasonl√≠t√°s k√©ppen, ugyanez a konstrukci√≥ a 100 lovas Rotaxxal m√°r 38 391 €, egy 912S-es Tanarg Bionix 50 806 €- ba ker√ľl ugyanott.

Szöveg és képek: ULMiste
Fordította: Szabó György


 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

Motoros s√°rk√°ny

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.24 mŠsodperc