Hátimotor Hátimotor Motoros sárkány Kezdõlap Merevszárnyú UL Forgószárnyú UL Mûrepülés Videók Galéria

Magyar változat Version francaise
 
Hátimotor

ITV Újdonságok


Az ITV ernyõit nem mindig használják szokványos módon.
A svájci Eric Viret például két Jetcat P 200 SX típusú drón-gázturbinával repüli a 12 m2-es Awak-ot.

Nem kis meglepetést keltett tavaly õsszel a Coupe Icare-on, amikor pár perccel a hagyományos siklóernyõs start után beindította a két hajtómûvet, visszarepült a starthely elé és ott nemcsak repült, hanem látványos mûrepülõ elemeket mutatott be. Eric nem kezdõ akkrós, 2000-ben például már hajtott végre D-bag ugrást Pilatusból. Meg egyáltalán: Yves Rossy szomszédja. Õ adta neki az ötletet, hogy próbálja ki ernyõvel a Jetcat-et. A Speed Riding ernyõk megjelenése elõtt ennek persze nem sok értelme lett volna. Eleinte síléccel próbálkozott, beindított hajtómûvel hátrafele siklással húzta fel az ernyõt és csak akkor fordult ki, amikor az ernyõ már stabilan állt a feje felett. A belefutós start értelemszerûen nem játszik, a gázturbinák felgyújtják az ernyõt. A hátrafele csúszás viszont nem túl biztonságos 800°C-os gázsugárral a háton. Eric folyamatosan csiszolja technikáját, bár sík talajról még nem meri bevállalni a lábról startot, a levegõben már nagyon bátran reckíroztat, mért már 100 km/h feletti vízszintes sebességet és az ún. „Hook Turn” nevû ejtõernyõs bukóforduló végrehajtása során közel – 40 m/s süllyedést. Hamarosan elkezdi az új, 23 kg helyett 35 kg tolóerõt biztosító és egyben egyszerûbb üzemeltetésû gázturbinák tesztelését, ezekkel elvben már menni fog a bukfenc is. Az általa használt Awak 12 széria zsinórzattal rendelkezik, de ugyanez van a 33-as Awak Tandemen, azt pedig 300 kg-al is tesztelték. Erre szükség is van, mert az Eric által végrehajtott manõverek gyakran okoznak neki fekete fátyol jelenséget, ami legalább + 6 g-re utal.
Michel Touitou barátom és oktató mesterem szintén egyre jobban „lájkolja” az ITV „zsebkendõket”. Az új Vitto Moster motornak köszönhetõen már a 14 m2-es Bip-Bip vagy a 11 m2-es Pil Pit Speed riding ernyõket is repüli, igaz, alig hetven kilót nyom élõsúlyban és titán vázas hátimotorja is kevesebb, mint húsz kg szárazon. Akárcsak Eric, õ is adrenalinfüggõ, ezért hajtja az egyre dinamikusabban repülõ, egyre izgalmasabb ernyõket. Húsz éves motoros ernyõs rutinnal ez, ha nem is ajánlható, legalábbis túlélhetõ. Mindketten állítják, hogy az ITV miniernyõi teljesen szokványosan, hagyományosan, minden különösebb vircsaft nélkül szállnak fel és le, közepes képességû pilóta is képes repülni velük, már amennyiben van önmérséklete.Repüléseikrõl több video is megtekinthetõ a www.vampair.hu portálon, bár a gravitációs túlterhelések nem érzékelhetõek, mégis többet mond a kép, mint a szó, így nem is fárasztom magam azzal, hogy ecseteljem, mitõl döglik a légy.
Az ITV-nél persze nem csak picur hancúr ernyõt fejlesztenek, hanem kezdõ-haladó pilótáknak való biztonságos és toleráns eszközt is, na azért úgy, hogy a játékosságot, az élvezetforrást nem szõkítik ki belõle túlságosan. Ilyen izgis ernyõ a Boxer. Elviekben a Dakota utódja, azt hívatott kiváltani, de annál sokkal ügyesebb, fiatalosabb. Még a bénázó Suzuki Swiftes vasárnapi sofõr és a BMX-es vagy gördeszkás tinédzser közötti generációs konfliktusnál is többrõl árulkodik az a karakterbeli különbség, ami már az elsõ felszállásnál azonnal érezhetõ. Ez a sportosság nem azt jelenti, hogy a start technikás. Nem, az alap dolgok roppant egyszerûek és ösztönszerûek a Boxerrel. Annyira, hogy érdemes figyelni, mert nagyon hamar eljuthatunk vele kompetenciaszintünk határára és azon is túl… Ez bizony megtévesztõ lehet. Nem biztos, hogy jó, ha egy kezdõnek ajánlott ernyõ gyorsra trimmelve 50 km/h feletti sebességgel repül, viszonylag kevés motorigény mellett, mérsékelt reflex profillal. Nem biztos, hogy lesz kellõ önkritika egy pár órás, alig néhány startos pilótában, hogy csak a nagyon ideális idõjárási feltételek mellett engedjen a nagy sebesség és a dinamikus viselkedés csábításának, ellenálljon az adrenalin kísértésének. A Boxer olyasmi, mintha egy bevezetõ áras Renault Mégane gombnyomásra Porsche 911 GT3 RS-ssé alakulhatna. Parkoláskor és belvárosi araszolgatáskor segítõkészen, majd országúton szupersportkocsiként viselkedne. Hogyan? Mitõl? Magam sem tudom pontosan. Lassúra trimmelten hagyományos a profil, gyorsra állítva markánsan reflex, ez biztos. De ez még nem minden. Van még titok is bõven. Az Awak, a Pil-Pit és a Bip-Bip fejlesztése során szerzett tudás.
Számomra csak az a kérdés, hogy kinek és fõleg mire ajánlható minálunk…

Szöveg és képek: Szabó György


 
Login
   

Linkuri inrudite
   

Aprecierea articolului
   

Optiuni
   

Associated Topics

Hátimotor

Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Page Generation: 0.07 Seconds