Hátimotor Hátimotor Motoros sárkány Kezdőlap Merevszárnyú UL Forgószárnyú UL Műrepülés Videók Galéria

Version francaise Versiunea în româneste
 
Forgószárnyas UL

Ultrakönnyű forgószárnyas jövő


Az ultrakönnyű autogiró már munkaeszközként sem kelt feltűnést. A német autópálya rendőrség, az amerikai Coast guard és a tűzoltók egyaránt értékelik. Mifelénk még ennek a légijármű-kategóriának a jövőjével kapcsolatban is „tubi or nattubi” van,...

.. a franciák, pontosabban a DGAC, a francia légügyi hatóság, (a magyar NKH megfelelője) hatáskörében működő FFPLUM, vagyis a motoros ultrakönnyű repülők és vitorlázók federációjánál már a 6-os ultrakönnyű géposztály meghatározásán dolgoznak. Mi is ez a 6-os géposztály?
Szólóban 300, kétszemélyes változatban 450 kg maximális felszálló tömegű, autorotációra alkalmas helikopter. A kategória megalkotásának érdekében két gépnek, a CH7 Compress-nek és a Fama Kiss 209-nek átmeneti típusalkalmassági engedélyt adtak és kijelöltek négy oktatót, (akik egyszerre ultrakönnyű merevszárnyú repülőgépen és certifikált helikopteren is oktatnak) hogy elkezdjék 10 önkéntesnek a kiképzését 2010 októbere és 2011 áprilisa között. Ennek a tesztnek az eredményeképpen döntenének az ultrakönnyű helikopter jövőjével kapcsolatban. Ezt a folyamatot az autogiró térhódítása indította be, de nem jutott volna idáig, ha Dominique Mereuze, az FFLPUM, ahogy becézik: a „fédé” jelenlegi főnöke nem lenne egyrészt lelkében mélységesen ökumenikus és korporatív, aki minden létező ultrakönnyű légijárművel repül, másrészt hihetetlenül aktív és aktivizáló. Az e célra létrehozott webfelületen fent van az általa erre a célra megnyert 1159 támogató neve, elérhetősége és véleménye a kérdéssel kapcsolatban. És ezek a támogatók nem akárkik, hanem a francia és részben a nemzetközi repülős élet elitje. Azok, akiknek számít a véleménye. Dominique-ot Pierre Jean le Camus barátunk faggatta még a tél elején.
PJ: - Elkezdődött az ultrakönnyű helikopter próbaidőszak. Milyenek az első benyomások?
DM: Biztatóak.
PJ: Az egyik helikopter gázturbinás? Ez is belefér majd az ultrakönnyű géposztályba?
DM: Persze. Csak a sugárhajtómű nem fér bele. A modern gázturbina még egyszerűbben és biztonságosabban üzemeltethető, mint egy turbós dugattyús motor. Az UL géposztályban ez ellen semmi kifogás.
PJ: Egyszerűbb és könnyebb, de sokkal többet fogyaszt.
DM: Igen, ezt figyelembe vesszük a teszt során is. Az önkéntes növendék pilótajelöltek között is úgy válogattunk, hogy a tömegadatok relevánsak legyenek. Van köztük három hölgy, sőt egy csökkent mozgásképességű pilóta is, hogy precíz képet alkothassunk a hasznos tömegadatok és az ésszerű hatótávolsághoz szükséges üzemanyag mennyiségek vonatkozásában. Ezeknek a tapasztalatoknak hiteleseknek kell lenniük, ha azt akarjuk, hogy a légügyi hatóság elfogadja ajánlásainkat az új géposztállyal kapcsolatban.
PJ: És mi van akkor, ha a légügy egy a „fédé” ajánlásainál sokkal keményebb feltételrendszert képzel el majd?
DM: Ezt nem lehet kizárni, de te is tudod, hogy a hatóság komolyan vesz minket, nem nyúl át a fejünk felett. Mindaddig, amíg hitelesek maradunk. Ezért fogunk sokkal szigorúbb, de azért élhető és életszerű feltételrendszert kidolgozni az ultrakönnyű helikopterek számára. Itt arra gondolok, hogy attól, hogy egy adott gyártó azt írná elő, hogy az általa beépített gázturbinát kétóránként kell Torinóban átvizsgáltatni, nem fogjuk törvényileg két órára korlátozni a 6-os géposztály hajtóműveinek a nagyjavítás ciklusidejét.
PJ: A géptömegek valóságtartalmáról ki fog meggyőződni:
DM: A hatóság.
PJ: Ez bizony új. Eddig még nem volt példa rá, hogy a hatóság meg akart volna győződni egy tömagadat valóságtartalmáról, eddig ez „deklaratív” volt.
DM: A hatóság valóban nem élt eddig ezzel a lehetőségével, megbízott a gyártó és az üzemeltető szavában. Ebben a konkrét esetben, különösen a teszt időszakban élni fogunk a lehetőséggel.
PJ: Mik a tervek a profi üzemeltetés vonatkozásában?
DM: Ami a mezőgazdasági munkát illeti, az ultrakönnyű géposztály, összességében. Úgy ahogy van összeférhetetlen ezzel a fogalomkörrel, ezt az új európai úniós előírások egyértelműen leszögezik. Ami a légi fotózást illeti, a korszerű felszerelések és gépek nem igénylik a külső felfüggesztést, így nem szükséges a légügyi engedélyeztetési eljárás sem. A légi őrjáratozás, megfigyelés, különösen lakott területek felett kizárja a certifikálatlan légijárműveket, így marad bőven munka a „komoly” helikopterek számára is.
PJ: Mi a helyzet a teljesítmények vonatkozásában?
DM: Egyelőre 134 lóerő a plafon.
PJ: De a Fama 160 lovas.
DM: 134-re lesz lefojtva.
Kicsi a világ, egy másik francia cimbora, az Aeromagazinban már sokat emlegetett Stephane Kübler, sőt a párja, Cécile is részt vesznek ebben a teszt kiképzésben. Januárban 20-20 óra kiképzést kaptak a Marseille mellett, az Eurocopter és a Guimbal, a két referenciaszámba menő certifikált helikoptergyáros keze ügyében.
Stefi a következő beszámolót küldte kérésemre:
Helikopterrel repülni eleinte kínos. Állandóan vezetni kell, ahogy tanítottak: folyamatosan menedzselni kell az instabilitást. Talajközeli manőverezésnél ez természetes, hiszen a repülésnek ebben a fázisában az autogirót is, de még a hátimotoros ernyőt is precízen szokás vezetni. Az zavaró, hogy útvonalon, nagy magasságban is folyamatosan rajta kell lenni a kezelőszerveken. Nem lehet elbambulni. Jól jön majd az ultrakönnyűeken is rendszeresített automata pilóta. A motoros sárkány, a merevszárnyú repcsi és az autogiró után nekem két óra kellett, hogy megszokjam. Három óra után elengedtek egyedül. A Kompress egyébként csak egy személlyel élvezet, vagy esetleg egy lengén öltözött filigrán hölgyutassal. A kiképzés azt jelentette, hogy felváltva négy különböző oktató próbált minél több információt, tudást és technikát átadni, minél eltérőbb módszerekkel. Ezek elsajátítási, interiorizálási esélyeit mértük és teszteltük. Ezzel egyidőben együtt próbáltunk felállítani egy módszertant és egy tematikát.
Megfontolandó. A franciák azt mondják, hogy amikor az autogiró betört a köztudatba, a rossz szájak mindjárt azzal kezdtek riogatni, hogy se szeri, se száma nem lesz a baleseteknek. Aztán az derült ki, hogy az autogiró biztonságosabb a többi repülőeszköznél, a statisztikák szerint legalábbis. Vagy a korszerűbb és komolyabb oktatási-kiképzési módszerek váltak be? A folyamatban levő teszt ezzel kapcsolatban is érdekes következtetésekkel szolgálhat.
Erről a tesztről megtekinthető egy videó a www.vampair.hu portálon, a frankofonoknak pedig ajánlom a http://www.helico-ulm.org weboldalt.

Szöveg: Szabó György



 
Belépés
   

Kapcsolódó linkek
   

Hír értékelése
   

Parancsok
   

Kapcsolódó rovatok

Forgószárnyas UL

Tartalomkezelő rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkészítés: 0.08 másodperc