Htimotor Htimotor Motoros srkny Kezdlap Merevszrny UL Forgszrny UL Mrepls Videk Galria

Version francaise Versiunea n romneste
 
Forgószárnyas UL

Ultrakönnyû forgószárnyas jövõ


Az ultrakönnyû autogiró már munkaeszközként sem kelt feltûnést. A német autópálya rendõrség, az amerikai Coast guard és a tûzoltók egyaránt értékelik. Mifelénk még ennek a légijármû-kategóriának a jövõjével kapcsolatban is „tubi or nattubi” van,...

.. a franciák, pontosabban a DGAC, a francia légügyi hatóság, (a magyar NKH megfelelõje) hatáskörében mûködõ FFPLUM, vagyis a motoros ultrakönnyû repülõk és vitorlázók federációjánál már a 6-os ultrakönnyû géposztály meghatározásán dolgoznak. Mi is ez a 6-os géposztály?
Szólóban 300, kétszemélyes változatban 450 kg maximális felszálló tömegû, autorotációra alkalmas helikopter. A kategória megalkotásának érdekében két gépnek, a CH7 Compress-nek és a Fama Kiss 209-nek átmeneti típusalkalmassági engedélyt adtak és kijelöltek négy oktatót, (akik egyszerre ultrakönnyû merevszárnyú repülõgépen és certifikált helikopteren is oktatnak) hogy elkezdjék 10 önkéntesnek a kiképzését 2010 októbere és 2011 áprilisa között. Ennek a tesztnek az eredményeképpen döntenének az ultrakönnyû helikopter jövõjével kapcsolatban. Ezt a folyamatot az autogiró térhódítása indította be, de nem jutott volna idáig, ha Dominique Mereuze, az FFLPUM, ahogy becézik: a „fédé” jelenlegi fõnöke nem lenne egyrészt lelkében mélységesen ökumenikus és korporatív, aki minden létezõ ultrakönnyû légijármûvel repül, másrészt hihetetlenül aktív és aktivizáló. Az e célra létrehozott webfelületen fent van az általa erre a célra megnyert 1159 támogató neve, elérhetõsége és véleménye a kérdéssel kapcsolatban. És ezek a támogatók nem akárkik, hanem a francia és részben a nemzetközi repülõs élet elitje. Azok, akiknek számít a véleménye. Dominique-ot Pierre Jean le Camus barátunk faggatta még a tél elején.
PJ: - Elkezdõdött az ultrakönnyû helikopter próbaidõszak. Milyenek az elsõ benyomások?
DM: Biztatóak.
PJ: Az egyik helikopter gázturbinás? Ez is belefér majd az ultrakönnyû géposztályba?
DM: Persze. Csak a sugárhajtómû nem fér bele. A modern gázturbina még egyszerûbben és biztonságosabban üzemeltethetõ, mint egy turbós dugattyús motor. Az UL géposztályban ez ellen semmi kifogás.
PJ: Egyszerûbb és könnyebb, de sokkal többet fogyaszt.
DM: Igen, ezt figyelembe vesszük a teszt során is. Az önkéntes növendék pilótajelöltek között is úgy válogattunk, hogy a tömegadatok relevánsak legyenek. Van köztük három hölgy, sõt egy csökkent mozgásképességû pilóta is, hogy precíz képet alkothassunk a hasznos tömegadatok és az ésszerû hatótávolsághoz szükséges üzemanyag mennyiségek vonatkozásában. Ezeknek a tapasztalatoknak hiteleseknek kell lenniük, ha azt akarjuk, hogy a légügyi hatóság elfogadja ajánlásainkat az új géposztállyal kapcsolatban.
PJ: És mi van akkor, ha a légügy egy a „fédé” ajánlásainál sokkal keményebb feltételrendszert képzel el majd?
DM: Ezt nem lehet kizárni, de te is tudod, hogy a hatóság komolyan vesz minket, nem nyúl át a fejünk felett. Mindaddig, amíg hitelesek maradunk. Ezért fogunk sokkal szigorúbb, de azért élhetõ és életszerû feltételrendszert kidolgozni az ultrakönnyû helikopterek számára. Itt arra gondolok, hogy attól, hogy egy adott gyártó azt írná elõ, hogy az általa beépített gázturbinát kétóránként kell Torinóban átvizsgáltatni, nem fogjuk törvényileg két órára korlátozni a 6-os géposztály hajtómûveinek a nagyjavítás ciklusidejét.
PJ: A géptömegek valóságtartalmáról ki fog meggyõzõdni:
DM: A hatóság.
PJ: Ez bizony új. Eddig még nem volt példa rá, hogy a hatóság meg akart volna gyõzõdni egy tömagadat valóságtartalmáról, eddig ez „deklaratív” volt.
DM: A hatóság valóban nem élt eddig ezzel a lehetõségével, megbízott a gyártó és az üzemeltetõ szavában. Ebben a konkrét esetben, különösen a teszt idõszakban élni fogunk a lehetõséggel.
PJ: Mik a tervek a profi üzemeltetés vonatkozásában?
DM: Ami a mezõgazdasági munkát illeti, az ultrakönnyû géposztály, összességében. Úgy ahogy van összeférhetetlen ezzel a fogalomkörrel, ezt az új európai úniós elõírások egyértelmûen leszögezik. Ami a légi fotózást illeti, a korszerû felszerelések és gépek nem igénylik a külsõ felfüggesztést, így nem szükséges a légügyi engedélyeztetési eljárás sem. A légi õrjáratozás, megfigyelés, különösen lakott területek felett kizárja a certifikálatlan légijármûveket, így marad bõven munka a „komoly” helikopterek számára is.
PJ: Mi a helyzet a teljesítmények vonatkozásában?
DM: Egyelõre 134 lóerõ a plafon.
PJ: De a Fama 160 lovas.
DM: 134-re lesz lefojtva.
Kicsi a világ, egy másik francia cimbora, az Aeromagazinban már sokat emlegetett Stephane Kübler, sõt a párja, Cécile is részt vesznek ebben a teszt kiképzésben. Januárban 20-20 óra kiképzést kaptak a Marseille mellett, az Eurocopter és a Guimbal, a két referenciaszámba menõ certifikált helikoptergyáros keze ügyében.
Stefi a következõ beszámolót küldte kérésemre:
Helikopterrel repülni eleinte kínos. Állandóan vezetni kell, ahogy tanítottak: folyamatosan menedzselni kell az instabilitást. Talajközeli manõverezésnél ez természetes, hiszen a repülésnek ebben a fázisában az autogirót is, de még a hátimotoros ernyõt is precízen szokás vezetni. Az zavaró, hogy útvonalon, nagy magasságban is folyamatosan rajta kell lenni a kezelõszerveken. Nem lehet elbambulni. Jól jön majd az ultrakönnyûeken is rendszeresített automata pilóta. A motoros sárkány, a merevszárnyú repcsi és az autogiró után nekem két óra kellett, hogy megszokjam. Három óra után elengedtek egyedül. A Kompress egyébként csak egy személlyel élvezet, vagy esetleg egy lengén öltözött filigrán hölgyutassal. A kiképzés azt jelentette, hogy felváltva négy különbözõ oktató próbált minél több információt, tudást és technikát átadni, minél eltérõbb módszerekkel. Ezek elsajátítási, interiorizálási esélyeit mértük és teszteltük. Ezzel egyidõben együtt próbáltunk felállítani egy módszertant és egy tematikát.
Megfontolandó. A franciák azt mondják, hogy amikor az autogiró betört a köztudatba, a rossz szájak mindjárt azzal kezdtek riogatni, hogy se szeri, se száma nem lesz a baleseteknek. Aztán az derült ki, hogy az autogiró biztonságosabb a többi repülõeszköznél, a statisztikák szerint legalábbis. Vagy a korszerûbb és komolyabb oktatási-kiképzési módszerek váltak be? A folyamatban levõ teszt ezzel kapcsolatban is érdekes következtetésekkel szolgálhat.
Errõl a tesztrõl megtekinthetõ egy videó a www.vampair.hu portálon, a frankofonoknak pedig ajánlom a http://www.helico-ulm.org weboldalt.

Szöveg: Szabó György



 
Belps
   

Kapcsold linkek
   

Hr rtkelse
   

Parancsok
   

Kapcsold rovatok

Forgószárnyas UL

Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkszts: 0.14 msodperc