Htimotor Htimotor Motoros srkny Kezdlap Merevszrny UL Forgszrny UL Mrepls Videk Galria

Version francaise Versiunea n romneste
 
Merevszárnyú UL

A fullánk és a csillag


Eddig nem sokszor szóltunk a kompozit alsószárnyas, pláne behúzható futós UL utazógépekrõl, mert nem voltunk meggyõzõdve ezek létjogosultságáról.

Most, hogy úgy tûnik, 2011-tõl Európában is bevezetik a VLA légijármû kategóriát, a gyors és biztonságos utazás UL gépekkel nem csak reklámszövegnek, hanem egyre inkább elérhetõ valóságnak is látszik. A TL Ultralight újdonsága, az S4 kapcsán idõszerû tehát szót ejteni a témáról, annál is inkább, mivel magyar vonatkozásokkal is szolgál.

A Kelet-Csehországban, Hradec Kralove-ben mûködõ TL Ultralight elsõ merevszárnyú sikerét, az 1991-ben piacra dobott és a cseh UL-gyártásban szinte legendává vált TL 32 Typhoont hamarosan követte az ugyancsak nagy népszerûségre szert tett Condor és annak variációi. Az igaz áttörést azonban az 1996-ban megjelent, teljesen új koncepcióra épülõ TL 96 Star hozta el. A modern dizájnú alsószárnyas, full kompozit gép nem csak teljesítménye révén, hanem az eladásokban is rekordot döntött, és egyúttal meghatározta a jövõt. Mondhatni, a TL gépcsalád újabb tagjai azóta is a Star köpönyegébõl bújnak elõ. A „sztár” TL 2000 Sting Carbont több változatban is gyártják, Light Sport (LSA) verziója a Sting S3, de van ultrakönnyû, fix futós klónja is, valamint a Sting RG néven ismert (retractable gear, behúzható futós) változat. A Sting sikerét a teljesítményadatokon kívül a rendkívüli biztonságosságnak, ergonomikus kialakításának és a védjegyének számító nagyszerû kilátásnak köszönheti, népszerûségét pedig jól jelzi, hogy több mint 700 példány repül belõle szerte a világon.

2007-ben a két legrangosabb kiállításon, Friedrichshafenben és Oshkosh-ban mutatkoztak be a TL 3000 Sirius elsõ példányai, a 2010. évi friedrichshafeni újdonság pedig a TL 2000 Sting S4, a család benjáminja volt …
Mielõtt azonban elõreszaladnánk a történetben, érdemes körülnézni itthon.

TL Ultralight Magyarországon
Márczi Dezsõ a TL Ultralight magyar forgalmazójaként elsõ kézbõl számolt be „testközeli” élményeirõl. Dezsõ két éve repül és oktat Sting RG gépével. Mint elmondta, a választásban többek közt a márka egyik védjegyének számító, utánozhatatlan kilátás motiválta, ami a legközelebb visz a szabad repülés élményéhez. A Stingbõl utazó pozícióban elõrenézve is látod a földet a légcsavar fölött – mondja. Nem beszélve az oldalra is tökéletes kilátásról, a kényelmes, tágas kabinról, és ha már praktikumról van szó: a 4 éves, használtan vásárolt gép minimális, rutin karbantartással és utazósebességen visszafogottnak mondható 12 liter körüli fogyasztással is dicsekedhet. Tökéletes túrázó-, utazógép. A 100 lovas Rotax motor 4000-res fordulaton 180-200 km/órás utazósebességet garantál, miközben a maximális 5800-as fordulatszámon akár 280 km/h is kihozható belõle (persze, ekkor már a fogyasztás sem ugyanaz). A szinte luxusméretûnek minõsíthetõ kabinban akár 100 kilón felüli, tagbaszakadt pilóta és hasonló volumenû utasa is csont nélkül, teljes kényelemben élvezheti a repülést, a csomagtéren sem spóroltak. A Sting RG más szempontból ugyancsak helytakarékos: a Dezsõ által használt szentkirályszabadjai reptér tágas (60 x 2000 m) futópályája szinte felesleges fényûzés, mert 300 méter bármilyen irányú és erõsségû szél esetén is bõven elegendõ a fel- vagy leszálláshoz.
Ami a felszereltséget illeti, Dezsõ gépe kvázi fullextrásnak mondható, jelzõfények, transzponder, mentõernyõ, elektromosan állítható légcsavar… A tanítványok és vevõjelöltek számára nem kis vonzerõvel bír, erõteljes az érdeklõdés, és szerencsére fizetõképes kereslet is van. Amelynek most még inkább élénkülésére számíthatunk, hiszen az új Sting S4 megjelenése várhatóan további lepkéket vonz a láng köré.

Sting S4
Az S4 megalkotása során a gyártó a Sting Carbon 10 éves története során kapott visszajelzéseket és javaslatokat ötvözte a már bevált sikerrecepttel, hogy még inkább a pilóták igényeinek megfelelõ csúcsmodellt hozzon létre. Az eredmény egy aerodinamikailag kifinomult, elegáns, kétüléses, alsószárnyas, full karbon gép, amely egyaránt megfelel a Light Sport Aircraft (LSA – 600 kg) és az UL2 sztenderdnek (ULM – 450 kg), és az aerodinamikai változtatásoknak köszönhetõen hozza a behúzható futós modell teljesítményét.
Az ideális sport-és túragépnek minõsített repzi maximális vízszintes vonalú sebessége 285 km/h, de az átesés (63 km/h) és a 305 km/órára taksált VNE közt igazán széles sebességtartományban lehet vele garázdálkodni.
A figyelmet leginkább felkeltõ tényezõ a design és kialakítás. A fedélzetrõl gyakorlatilag 360º -os panorámában gyönyörködhetünk, a „luxus” fílinghez pedig hozzájárul az alacsony zajszint és a minden komfortban bõvelkedõ, felfelé nyitható plexivel fedett, új szellõzõrendszerrel és dizájnos nyitófogantyúkkal ellátott, fûtött kabin. A pilóta ás az utas könnyebb be-és kiszállását biztosító kialakítás mellett a csomagteret is megnövelték 25 kilónyira. Az új, ergonómikus full glass cockpit könnyebb, gyorsabb áttekintést biztosít, és extraként a mûszerfalat úgy módosították, hogy nagyobb lábhelyet hagyjon. Az új pedálkialakítás is nagyobb mozgási szabadságot nyújt. Megújult a fékrendszer, az orrész kialakítása aerodinamikailag kedvezõbb lett. Az ívelõlapok immár elektronikus vezérléssel mûködtethetõk. Az önbeálló elsõ futó, az egy gombbal, elektronikusan állítható pedálok, a nagyobb szárnyfelületnek köszönhetõ még nagyobb stabilitás minden bizonnyal hozzájárulnak majd a „hab a tortán” érzéshez.
Motorizáció tekintetében a sztenderd továbbra is a Rotax 912 (80 LE), opcióként a 912ULS (100 LE), vagy végképp elvetemülteknek a 914 turbo (115 LE). Légcsavarból is lehet válogatni, fix vagy változtatható állásszögû éppúgy rendelhetõ, igény szerint fém élvédelemmel ellátva. Ternészetesen mûszerezettség tekintetében is minden opció elérhetõ. A gyártó egyaránt ajánlja oktatásra, hobbirepülésre, és a sebességnek és a komfortnak köszönhetõen akár üzleti utakra is.

Sirius – a legfényesebb csillag?
A karbon-kevlár kompozit felsõszárnyas az ultralight és az LSA követelményeknek is megfelel, az eddigi tapasztalatok alapján nagyon jó fogadtatásnak örvend repülõs berkekben, fõleg oktatásra való hasznosíthatóságát illetõen. A gyártó elsõsorban az alacsony sebességtartományban is nagyon barátságos repülési tulajdonságokra, a különlegesen alacsony zajszintre, a tágas, ergonómikus kialakítású kabinra és az egyedülálló kilátásra hívja fel a figyelmet.
A Sting felsõszárnyas testvére máris különleges státusszal dicsekedhet a TL Ultralight honlapján. Lapzártakor az elsõ, külön megrendelésre átalakított hazai Siriuson új gazdája típusátképzése még folyamatban van, de az eddigi 8-10 óra után máris kedvezõek a tapasztalatok.
Dezsõ tanítványa, Krisztián „Babettáról nyergelt át Ferrarira”, azaz Ikarus C22-rõl a Siriusra. A mozgássérült igényeinek megfelelõen átalakított gépben a pilóta jobb oldalon ül, a középkonzolon elhelyezett kézi mûködtetésû karral kezeli a szinkronizált lábpedálokat, jobbal pedig a kézreálló szarvkormányt. A Sirius kényelmes, tágas kialakításának köszönhetõen az önálló be-és kiszállás nem okoz gondot, az ülés mögött pedig gond nélkül elhelyezhetõ az összecsukott kerekesszék. Krisztián különösen a gép alacsony sebességtartományban való viselkedését, kezességét, a reményeket is meghaladó siklószámát dicséri, de nem lehet panasz a 140 km/óránál mért 8 literes fogyasztásra sem, ami a sztenderdnek minõsülõ 160-170-es utazósebességnél is csak 10 literre nõ. A nagy csomagtér különösen alkalmassá teszi a vágyott célra, a hosszabb útvonalrepülésekre. Igazi „luxus szedán”, és nem utolsósorban ár/érték arányban szinte verhetetlennek tûnik kategóriájában. Megfontolandó alternatíva tehát mindazoknak, akik komolyan gondolkoznak a kényelmes, gazdaságos, hosszabb távú légi utazásban…

TL Ultralight Magyarországon: www.ultrafly.hu

- aka -


 
Belps
   

Kapcsold linkek
   

Hr rtkelse
   

Parancsok
   

Kapcsold rovatok

Merevszárnyú UL

Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkszts: 0.12 msodperc