Jancsó Gergely egy zseni. Tekintsük ezt premisszának. Aki nem hiszi, járjon utána, ismerje meg, vagy legalább vessen egy pillantást weboldalára: www.diszmukovacs.hu
Az, hogy zseni, mai világunkban nem dicséret, ellenkezőleg, hajlamosak vagyunk hozzátenni: szegény…Igen, ez így van manapság. A rendkívüli képességekkel megáldott, isten vagy a természet kegyelméből, jóindulatából vagy szeretetéből alkotni vágyó és arra képes egyéneket megmosolyogjuk, ahelyett, hogy ideáljaink lennének, lenézzük őket, ha lehet, megpróbálunk hasznot húzni belőlük, pénzt csinálni belőlük, s ha ez nem megy, akkor egyszerűen kiközösítjük őket.
Gergő kovács, ez több generációs szakma családjában. A fémek tűz által életre keltése, az anyag alakítása, formálása nála ennek a témának a tökéletes ellenpólusával társul, és ez a másik véglet a levegő. A repülés, annak alázatos imádata.
Égi kovács, így nem érheti be azzal, hogy amikor épp nem kapukat, kerítéseket, vagy a Sir Lancelot étterem kovácsoltvas tárgyait kalapálja, vagy netán a nyugati pályaudvar épületszerkezeti elemeit restaurálja, akkor mondjuk: siklóernyőzik.
Neki a könnyed, szabad szárnyalás eufóriáját muszáj volt a kovácsszakma tudásával ötvözni, a vas, a tűz, a levegő és a lélek össze kellett álljon egy repülésre alkalmas szerkezetbe.
Ez lett Gergő motoros ernyős trájkja.
Ez a légi járgány tökéletes megfogalmazódása egy fiatal zseni kompromisszumrendszerének.
El kell férnie egy kombi autóban és egy liftben, egy libalegelőről fel kell szállnia két személlyel, minél nagyobb szabadságérzetet kell garantálnia minél kevesebb komplikáció mellett. Hogy repülési tulajdonságai milyenek, az majdnem másodlagos.
Repülni ugyanis az ernyő repül, az pedig szerelhető rá tetszés szerint: komótos és barátságos pont úgy, mint villámgyors és fickándozós. A Gergő által választott 462-es Rotax motor biztosan elvisz a 27 m2-től felfele bármit. Az alapértelmezett 43 m2-es Nova Jumbo alig pár métert gurul, 25 km/h-val már stabilan repül, igaz, végsebessége 57 km/h. Gergő persze nem siet sehova, nem azért emelkedik a levegőbe, hogy elsuhanjon a táj felett, ő elmélázni, belefeledkezni szeret a dolgokba. Igen, mint a zsenik, általában. Míves, klasszikus íveket rajzolni az égboltra, puha, kifinomult startokkal és földet érésekkel varrni össze az eget a földdel, ez repcsijének a létjogosultsága. Kis, gyors, jobban megterhelt ernyőkkel látványosabban cikázna. Magasabb lenne a fel-leszálló sebesség, ettől persze a trájk nem riadna vissza, rugózott futóműve és méretes gumiabroncsai bírnák a gyűrődést, és amint ezt tapasztaltuk, a rontott startból oldalazva földet érés esetén is elkerüli a borulást. De mi értelme a nagy sietségnek? A repülés az élvezetről szól. Azt meg minek elkapkodni?
Állítom: Gergő önmagát alkotta meg ezzel a repülőgéppel.
Arra, amire megálmodta, tökéletes. És nyilván, annyira sikeres és kelendő, mint Gergő maga. Meg bárki, vagy bármi, ami zseniális. Biztos, hogy egy rátermett, minden hájjal megtermett kupec el tudná adni trájkját is, meg őt magát is. De nem biztos, hogy látna benne fantáziát.
Ennél sokkal kevésbé kifinomult, minden részletében végiggondolt, igényesen megvalósított repcsit százszámra adnak el évente, nem csekély haszonnal.
Vagy lehet, hogy pont ezen van a hangsúly? Jó kérdés. Gergő megálmodja, megtervezi és előállítja az ideális ultrakönnyű repülőgépet. A piacnak meg olcsónak tűnő, csilivili, dizájnos, legfőképpen: jelentős nyereségréssel értékesíthető bóvlira van szüksége. Gergő ilyet is tudna gyártani.
De akkor nem volna zseni.
Elérhetősége: 06306834969
jancso.gergely@freemail.hu
www.diszmukovacs.hu
Sz.Gy.