Jancsó Gergely egy zseni. Tekintsük ezt premisszának. Aki nem hiszi, járjon utána, ismerje meg, vagy legalább vessen egy pillantást weboldalára: www.diszmukovacs.hu
Az, hogy zseni, mai világunkban nem dicséret, ellenkezõleg, hajlamosak vagyunk hozzátenni: szegény…Igen, ez így van manapság. A rendkívüli képességekkel megáldott, isten vagy a természet kegyelmébõl, jóindulatából vagy szeretetébõl alkotni vágyó és arra képes egyéneket megmosolyogjuk, ahelyett, hogy ideáljaink lennének, lenézzük õket, ha lehet, megpróbálunk hasznot húzni belõlük, pénzt csinálni belõlük, s ha ez nem megy, akkor egyszerûen kiközösítjük õket.
Gergõ kovács, ez több generációs szakma családjában. A fémek tûz által életre keltése, az anyag alakítása, formálása nála ennek a témának a tökéletes ellenpólusával társul, és ez a másik véglet a levegõ. A repülés, annak alázatos imádata.
Égi kovács, így nem érheti be azzal, hogy amikor épp nem kapukat, kerítéseket, vagy a Sir Lancelot étterem kovácsoltvas tárgyait kalapálja, vagy netán a nyugati pályaudvar épületszerkezeti elemeit restaurálja, akkor mondjuk: siklóernyõzik.
Neki a könnyed, szabad szárnyalás eufóriáját muszáj volt a kovácsszakma tudásával ötvözni, a vas, a tûz, a levegõ és a lélek össze kellett álljon egy repülésre alkalmas szerkezetbe.
Ez lett Gergõ motoros ernyõs trájkja.
Ez a légi járgány tökéletes megfogalmazódása egy fiatal zseni kompromisszumrendszerének.
El kell férnie egy kombi autóban és egy liftben, egy libalegelõrõl fel kell szállnia két személlyel, minél nagyobb szabadságérzetet kell garantálnia minél kevesebb komplikáció mellett. Hogy repülési tulajdonságai milyenek, az majdnem másodlagos.
Repülni ugyanis az ernyõ repül, az pedig szerelhetõ rá tetszés szerint: komótos és barátságos pont úgy, mint villámgyors és fickándozós. A Gergõ által választott 462-es Rotax motor biztosan elvisz a 27 m2-tõl felfele bármit. Az alapértelmezett 43 m2-es Nova Jumbo alig pár métert gurul, 25 km/h-val már stabilan repül, igaz, végsebessége 57 km/h. Gergõ persze nem siet sehova, nem azért emelkedik a levegõbe, hogy elsuhanjon a táj felett, õ elmélázni, belefeledkezni szeret a dolgokba. Igen, mint a zsenik, általában. Míves, klasszikus íveket rajzolni az égboltra, puha, kifinomult startokkal és földet érésekkel varrni össze az eget a földdel, ez repcsijének a létjogosultsága. Kis, gyors, jobban megterhelt ernyõkkel látványosabban cikázna. Magasabb lenne a fel-leszálló sebesség, ettõl persze a trájk nem riadna vissza, rugózott futómûve és méretes gumiabroncsai bírnák a gyûrõdést, és amint ezt tapasztaltuk, a rontott startból oldalazva földet érés esetén is elkerüli a borulást. De mi értelme a nagy sietségnek? A repülés az élvezetrõl szól. Azt meg minek elkapkodni?
Állítom: Gergõ önmagát alkotta meg ezzel a repülõgéppel.
Arra, amire megálmodta, tökéletes. És nyilván, annyira sikeres és kelendõ, mint Gergõ maga. Meg bárki, vagy bármi, ami zseniális. Biztos, hogy egy rátermett, minden hájjal megtermett kupec el tudná adni trájkját is, meg õt magát is. De nem biztos, hogy látna benne fantáziát.
Ennél sokkal kevésbé kifinomult, minden részletében végiggondolt, igényesen megvalósított repcsit százszámra adnak el évente, nem csekély haszonnal.
Vagy lehet, hogy pont ezen van a hangsúly? Jó kérdés. Gergõ megálmodja, megtervezi és elõállítja az ideális ultrakönnyû repülõgépet. A piacnak meg olcsónak tûnõ, csilivili, dizájnos, legfõképpen: jelentõs nyereségréssel értékesíthetõ bóvlira van szüksége. Gergõ ilyet is tudna gyártani.
De akkor nem volna zseni.
Elérhetõsége: 06306834969
jancso.gergely@freemail.hu
www.diszmukovacs.hu
Sz.Gy.