(ME mint Multi engine, vagyis több motor befogadására alkalmas)
Típusjele lehetne KZ (Kilo Zoulou) 2010, mert ez a modell is Klocza Zsolt alkotói géniuszát dicséri.
Az alapötlet nem egy nagy durranás. Az egységes motortartó váz, amibe minél több motort be lehet szerelni, minden hátimotor gyártó fejében megfordult. Eddig azonban senkinek nem jött össze a kivitelezés. Ez a váz azonban egy képzõmûvészeti mûremek, annak a térplasztikai kifejezõdése, hogy miként lehet a kompromisszumból eljutni a tökéletességig. Mert bár a legtöbb olasz motor felfogatása közel azonos síkban van, a négy felfogatási pont is viszonylag azonos távolságra van egymástól, a motorok felépítése, a légcsavar tengelyének az elhelyezkedése és a motorok vastagsága érzékeny eltéréseket mutat, tömeg, teljesítmény és nyomatékadataikról nem is beszélve. Márpedig az messze nem elég, hogy a motor beleférjen a vázba, még a130 cm-es légcsavarnak is el kell forogni a 140 cm-es átmérõjû keretben, mégpedig pontosan annak a síkjában.
A tolóerõ pedig centrálisan, a felszállást megkönnyítõ módon, elõre-hátra billentõ nyomatéktól, precessziótól lehetõleg mentesen kell, hogy hasson, függetlenül a légcsavar forgásiránytól. Ezt a feladványt csak olyan szakember tudja megoldani, aki maga is aktív, sõt: tapasztalt pilóta, madárember. Modern idõk Kvasz Andrása. A KZ2010 ME alkalmas a Polini Thor 100, Sky Engine, a Vittorazi Fly 100 Evo és a Moster 185-ös, a Ros 100 és 125-ös, a Corsair M19 és M25 motorok befogadására.
Mindezt úgy, hogy a könnyebb 12 l-es tanknak köszönhetõen a központi váz tömege alig változott, merevsége viszont jelentõsen nõtt. A nagyobb sorozatban gyárthatóság miatt ára természetesen csökkent, de van egy a vevõkör szempontjából még lényegesebb szempont: egy kezdõ pilóta megvásárolhatja szerényebb teljesítményû motorral, majd a rutin megszerzésével egyre bikásabb motorokra cseréli azt. Sõt, akár motor nélkül is megvásárolható, ami az ebay és egyéb alternatív beszerzési csatornák révén, vagy esetleg direkt gyári vásárlás által izgalmas és elõnyös megoldásokkal kecsegtet.
Szöveg: Szabó György